WordPress problemen opgelost

Heb je vaak problemen met je WordPress website? Sommige problemen zijn heel eenvoudig op te lossen of nog beter, eenvoudig te voorkomen. Want of je nu een simpele blog hebt met een aantal bezoekers per dag of een drukbezochte website met duizenden bezoekers per dag, een niet goed werkende of website die offline is, dat is heel vervelend. Het kost je klanten en dus ook omzet. Zonde van je harde werk. Lees hier vijf veel voorkomende problemen en hoe je deze voorkomt of oplost.

Als je website problemen geeft adviseer ik je eerst twee dingen:

  1. Kijk in de error log van je server. Vaak vind je hier al direct waar de oorzaak van het probleem ligt. Is het een plugin of je thema? Grote kans dat je hier foutmeldingen ziet die je kunt herleiden naar de bron van je probleem.
  2. Zet error reporting aan in je WP-config.php bestand en laat de errors tonen op je beeldscherm. Voeg hiervoor onderstaande twee regels toe aan je WP-config.php bestand dat in de root van je FTP-mappen staat. Meestal staat de eerste regel er al met een waarde false. Deze kun je dus aanpassen en de tweede regel toevoegen.

define(‘WP_DEBUG’, true);
define( ‘WP_DEBUG_DISPLAY’, true );

  1. Error 500 interval server error
  2. Afbeeldingen en tekst op Facebook kloppen niet
  3. Updates van plugins en thema mislukken
  4. Onderhoudsmodus WordPress website
  5. Hoe verberg ik items die ik niet wil zien?
  6. Conclusie

1. Error 500 interval server error

Dit is een veelvoorkomend probleem in WordPress. Dit gebeurt heel vaak het na het updaten van een plug-in of thema. Als je in de error log kijkt die in de intro beschreven is, staat er eigenlijk altijd waar het probleem vandaan komt. Als je een plugin ziet of een thema dat errors geeft, probeer dan via FTP de map van de plugin of het gebruikte thema te hernoemen. Mocht je hier niet wijzer uit worden dan kun je de volgende twee dingen proberen:

  1. Hernoem de hele plugins-map en kijk of je website weer online komt
  2. Hernoem de map van het thema wat je actief hebt staan

Mijn ervaring is dat met bovenstaande tips het probleem eigenlijk altijd opgelost kan worden.

Als laatste wil ik nog meegeven, bekijk de PHP-versie die op je server draait. De nieuwste versie is PHP7, hier zijn nog niet alle thema’s en plugins op voorbereid. Deze werken wel met versie 5.6. Kijk dus in de instellingen van je server welke PHP-versie actief is en pas deze zo nodig aan.

2. Afbeeldingen en tekst op Facebook kloppen niet

Je hebt een passende uitgelichte afbeelding bij je blog of pagina geplaatst en een omschrijving en paginatitel ingevuld in de Yoast plugin. Je deelt je bericht op Facebook, maar helaas worden de door jou ingevoerde foto’s en teksten niet getoond. Dan is het tijd voor de Facebook Debugger.

Heel vervelend dat je blogs die je geschreven hebt en direct wilt posten eerst nog aan moet bieden bij Facebook, maar je wilt je bezoekers toch triggeren met de juiste tekst en afbeelding? Wen jezelf aan zodra je een blog publiceert om deze door de Facebook Debugger te halen.

Wil je alles weten? Lees dan deze eerder gepubliceerde blog.

3. Updates van plugins en thema mislukken

Deze vraag komt regelmatig voorbij in de Facebookgroep over WordPress. Ben jij al lid van deze groep waar je gratis advies kunt krijgen bij al je vragen over WordPress?

“Ik wil mijn plugins of thema updaten maar deze mislukken om onbekende reden”. Ook in dit geval zou ik je weer als eerste adviseren om in te loggen in je hostingpanel van je hostingprovider. De meest voorkomende redenen voor deze melding zijn de volgende:

  1. Opslagruimte vol
  2. Rechten op de mappen niet correct ingesteld
  3. Licentie niet goed ingevoerd bij betaalde plugins

Daarnaast is het uiteraard ook mogelijk dat de automatische updatefunctie om onbekende reden niet goed werkt. Wat je dan nog kunt proberen is om de plugin- of themamap direct via FTP te uploaden. Maak wel altijd eerst een back-up van je oude mappen!

4. Onderhoudsmodus WordPress website

Je houdt netjes je website up-t0-date of je hebt een onderhoudscontract afgesloten. Na het updaten van je plugins lijkt het alsof de updates klaar zijn. Je gaat terug naar de homepage van je website maar je krijgt deze niet te zien. Wat zie je dan wel? Een wit scherm met daarin de tekst ‘Tijdelijk niet beschikbaar vanwege gepland onderhoud’. De schrik slaat om je hart. Wat moet je nu?

Onderhoudsmodus WordPress

De oplossing is simpeler dan je denkt. Soms helpt heel even wachten, als je een grote plugin bijwerkt kan het iets langer duren. Maar de meest simpele oplossing is via FTP inloggen op je hostingpakket en het .maintenance bestand verwijderen. Als je deze verwijderd zal je website direct weer online zijn. Weer een probleem minder.

5. Hoe verberg ik items die ik niet wil zien?

Het is niet echt een probleem. Tenminste, geen probleem waardoor je website niet goed functioneert. Maar het kan voor een website-eigenaar best een probleem zijn. Hoe verberg ik bepaalde items op mijn website? De vraag is vaak “hoe verwijder ik ze?”

Hiervoor is meestal kennis van PHP nodig als het niet te vinden is in je thema-opties. Een tussenweg is het onzichtbaar maken met CSS. Je moet er wel rekening mee houden als je dit doet, dat het item alsnog geladen zal worden dus invloed heeft op de snelheid van je website. Het is echt niet zo dat als je een bepaalde regel of kop verbergt, dat dit direct ervoor zorgt dat je website zichtbaar trager laadt, maar het is wel goed om in je achterhoofd te houden.

Stel je wilt een paginatitel verbergen die in een gekleurd vak bovenaan je pagina staat. Ik zie deze vraag best vaak. Nog wel een opmerking vooraf, het is niet slim in het kader van je vindbaarheid om de paginatitel te verbergen omdat dit in de meeste thema’s de enige H1 kop op je pagina is. En deze wordt meegenomen door Google bij het beoordelen van je website. Toch zijn er mensen die hem weg willen hebben.

Welke stappen moet je globaal hiervoor volgen?

  • Open in Google Chrome de Developer Console via Weergave > Ontwikkelaar > JavaScriptconsole
  • Klik linksboven in het net geopende vak op het vierkant met het pijltje rechts onderin, de selector
  • Selecteer het element dat je wilt verbergen
  • Bekijk aan de rechterkant welke CSS-klasse daarbij hoort
  • Voeg deze toe in de Custom CSS van je thema of een plugin als bijvoorbeeld Simple Custom CSS. Eventueel aangevuld met een !important om de standaard CSS te overrulen.

Conclusie

Dagelijks help ik mensen met hele uiteenlopende problemen. Wat mij opvalt is dat dit heel vaak te maken heeft met niet goed afgestelde hosting of niet geüpdatete websites. Zorg dus altijd dat je website bijgewerkt is, niet alleen als er problemen ontstaan.

Zorg daarnaast dat je weet hoe je hostingpanel in elkaar zit. Weet waar je de php-instellingen kunt vinden, waar je errorlog te vinden is en hoe je een back-up terug kunt zetten. Het is aan te raden dit te leren op het moment dat je website nog functioneert. Stress van een niet werkende website en dan dit soort zaken uitzoeken werken niet bevorderlijk voor je humeur en je functioneren (bij de meeste mensen).

Heb je hulp nodig? Meld je aan voor de Facebookgroep en deel je kennis en ervaring met andere WordPress website ontwerpers.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *