Zes tips voor de beste WordPress website

6 tips voor de beste WordPress website

Je hebt de knoop doorgehakt en bent tot de conclusie gekomen dat er echt een nieuwe WordPress website moet komen. Of dat je huidige site geüpgraded moet worden naar een betere versie. Maar dan… je gaat googelen op ‘WordPress webdesigner’ of ‘internetbureau’ en komt duizenden resultaten tegen. Hoe kies je nu de beste? Uiteraard zegt iedereen van zichzelf dat hij heel erg goed is. Voordat je contact opneemt is er al een aantal mogelijkheden dat een selectie makkelijker maakt. Het zijn simpele zaken, maar als je deze helder hebt kun je gericht verder gaan vragen.

  • Zoek je een lokale webdesigner, voeg dan je plaatsnaam toe aan je zoekopdracht. Dit is geen garantie voor succes, maar vergelijk de contactgegevens op de website met je woonplaats en je kunt deze afvinken.
  • Zoek je een prachtig design of een functioneel ontwerp waar je geld mee verdient? Bekijk hiervoor het portfolio van het bedrijf en kies wat jouw voorkeur heeft.
  • Zoek je specifiek een webdesigner die met WordPress werkt? Voeg dit dan ook toe aan je zoekopdracht.

Als je bovenstaande doorvoert bekijk daarna op je gemak de websites van een aantal websitebouwers. Klik door de websites, bekijk het portfolio en test een aantal websites uit het portfolio via bijvoorbeeld GTMetrix.com. Een webdesigner die zelf een trage website heeft zal zich namelijk ook niet druk maken om de snelheid van jouw website is mijn idee. En jij gaat toch voor het beste?

Gtmetrix test je website

Bekijk ook de recensies die gegeven zijn. Dit is uiteraard niet altijd geheel objectief, maar je kunt er wel een redelijk beeld mee opbouwen van hoe klanten over dit internetbureau denken.

Zelf krijg ik veel klanten die specifiek op zoek zijn naar WordPress webdesign en niet naar bijvoorbeeld Joomla. Mijn idee hierachter is dat een bedrijf meestal maar heel goed kan zijn in 1 systeem en zodra er meerdere systemen om de hoek komen, het van alles een beetje gaat worden. Dit hoeft uiteraard niet zo te zijn, maar de ervaring leert dat het vaak wel het geval is.

Je hebt nu je eerste selectie gemaakt. Hoe nu verder? In deze blog vind je 10 tips over vragen die je aan je webdesigner kunt stellen. Het mooie van deze methode is dat je nog niet eens direct een afspraak hoeft te maken, je kunt deze vragen ook mailen na een telefonische kennismaking. Dus deze methode bespaart je ook nog eens tijd en uiteindelijk kom je tot het beste resultaat.

Een belangrijk punt waar ik zelf erg aan hecht is de klik met de klant. Als ik als webdesigner na de kennismaking al een gevoel heb dat wij niet bij elkaar passen, dan geef ik dit ook direct aan. De ervaring heeft helaas geleerd dat ondanks de allerbeste bedoelingen van beide zijden het nooit de perfecte samenwerking zal worden die nodig is voor de allerbeste website. Neem dit ook zeker mee in je keuze is mijn advies.

Maar hoe bepaal je nu wat voor jou de beste webbouwer is? Ik help je graag op weg met een aantal vragen die je kunt stellen waarmee de keuze voor jou waarschijnlijk makkelijker gaat worden.

1. Wie krijgt de rechten van de website?

Regelmatig krijg ik vragen van mensen via mijn website van mensen die problemen hebben met het huidige internetbureau waar zij de website hebben laten bouwen. Waarom? Er is op enig moment onenigheid ontstaan en de klant wil weg, maar het internetbureau wil hier om uiteenlopende redenen niet aan meewerken. Rechten websiteIk ga hier verder geen oordeel over geven, voor mij is het simpel, als een klant betaald heeft en hij/zij wil weg dan werk ik daar 100% aan mee. Ik kan eigenlijk ook geen reden bedenken waarom ik dit niet zou doen.

Het blijkt dus uit de praktijk dat het echt belangrijk is om te weten wie de rechten op de website krijgt na de oplevering. En niet alleen op de website zelf, maar ook op alle content. Want wat heb je aan een website zonder content? Het is mij bekend dat je bij partijen als KPN Websitecoach en DTG na afloop van je contractperiode wel weg kunt, maar dat alle content in hun bezit blijft. Dan heb je dus honderden of misschien duizenden euro’s geïnvesteerd in…? Juist, niets!

Zorg dus altijd dat de content op jouw beste WordPress website jouw eigendom wordt en zo niet, ga op zoek naar een andere partij. Dat is mijn advies.

2. De beste WordPress website is responsive

Nu ga je waarschijnlijk lachen. Voor jou is het logisch dat een nieuwe WordPress website automatisch responsive is. Geloof mij, er zijn echt partijen die nog steeds websites opleveren die simpelweg niet responsive zijn of door middel van een WordPress plugin als WP-Touch responsive gemaakt worden. Dit is echt heel erg onwenselijk, mobiel wordt steeds belangrijker. Heb jij een beeld van het aantal bezoekers op je website die via tablet of mobiel binnenkomen op je website? Handig om eens na te kijken in Google Analytics mocht je hier niet van op de hoogte zijn.

Responsive webdesignDan nog, mocht een groot deel via de desktop je website bezoeken, Google heeft aangekondigd vanaf 2018 (onbekend wanneer precies), de mobiele website leidend zal worden voor de indexatie van je website. Een extra reden dus om na te vragen hoe het zit met de responsive versie van je nieuwe website.

Een website die niet responsive is, daarvan is elke euro die je erin investeert er 1 teveel.

3. Hoe zit het met de vindbaarheid van mijn website?

Een website in WordPress bouwen is op zich geen hogere wiskunde. Als je geen rekening houdt met Call To Actions, responsiveness, laadsnelheid of conversie dan is het voor bijna iedereen te doen. En dan kan het er misschien ook nog wel redelijk uitzien. Hierin zie je dus echt het verschil tussen een professionele webbouwer en een hobbyist die voor een paar honderd euro ondernemers denkt te helpen. Een heel simpele tip om te checken of je website vindbaar is, is het intikken in google van site:jewebsite.nl Hier kun je bekijken of je website geïndexeerd is.

Vraag vooral door. Wie schrijft de teksten voor je website, hoe wordt bepaald wat goede zoektermen zijn om over te schrijven, wat wordt er gedaan met de tools van Google zoals Google Mijn Bedrijf en Google Search Console? Dit zijn echt basistools waarmee je website gekoppeld moet zijn om überhaupt gevonden te gaan worden. En ja, ik kom echt heel veel websites tegen die hier niet aan gekoppeld zijn.

Vraag door en laat je niet afschepen met ‘dat regelen wij’.

4. Hoe ziet het ontwikkelproces eruit?

Als ik een website ontwikkel zet ik altijd eerst een framework neer waarna de klant hier zelf ook toegang toe heeft. Dit voorkomt dat van beide kanten teleurstellingen en verkeerde verwachtingen ontstaan én je werkt samen met je webbouwer naar de allerbeste website. Ik zou het zelf heel vervelend vinden als ik een website voor jou bouw en als deze klaar is ik deze aan jou presenteer. Vervolgens denk jij, dit is helemaal niet wat ik voor ogen had! Dus is het in mijn ogen beter om tijdens de ontwikkeling al feedback te kunnen geven op het ontwerp en de indeling, dit voorkomt vertraging en onnodige ontwikkeltijd.

Trello voor webdesigners

Trello een fijne gratis projectmanagementtool

Heeft dit dan geen nadelen? Zeker wel. Soms krijg ik feedback op zaken die nog niet klaar zijn, dat is niet altijd even leuk. Maar nog steeds ben ik ervan overtuigd dat dit de beste manier is om de allerbeste website te ontwikkelen. Vraag dus of je mee mag kijken of op afgesproken tijden feedback kunt aanleveren. Voorkom nare verrassingen en onnodig meerwerk. Mijn manier is vast niet de allerbeste, maar hier zijn diverse varianten op te bedenken.

Laat je niet verrassen door een website die niet voldoet aan je verwachtingen.

5. Wat gebeurt er na de oplevering?

Het ontwikkelproces van een website kan behoorlijk intensief zijn. Richting de oplevering heb ik bijna dagelijks contact met mijn klanten en zorgen we samen voor de puntjes op de i. Soms is het na live-gang van de website opeens ook vreemd stil. Maar dat went kan ik je vertellen uit ervaring 😉 Maar wat gaat er daarna gebeuren? Dit is natuurlijk mede afhankelijk van de keuzes die je vooraf gemaakt en besproken hebt.

Wat ik zelf bijna altijd doe is een aantal korte filmpjes maken van de website van de klant voor de meest basale wijzigingen zoals het aanpassen van de teksten. Ook het eventueel toevoegen van nieuwe pagina’s leg ik uit en alle zaken die hierbij horen. Afhankelijk van of de klant kiest voor website-onderhoud door Lamper Design zal ik ook het updaten van WordPress en plugins kort uitleggen. Een klant kan er ook voor kiezen om de SEO te blijven monitoren tegen een maandelijks tarief en daarop de website bij te sturen.

Diverse opties dus waarvan het handig is om deze voordat je akkoord gaat met een offerte helder te hebben. Vraag ook hierover door, wat gebeurt er voor welk tarief en wat zijn de gevolgen als je dit allemaal niet wilt.

Zorg dat het helder is wat er gebeurt met de website als deze opgeleverd is. Wie gaat wat doen tegen welk tarief?

6. Waar wordt de website gehost?

Hosting is een essentieel onderdeel van een geoptimaliseerde website. Ik host al mijn klanten zoals je misschien weet bij Managedwphosting. Waarom? Zij bieden kwaliteit en zijn gespecialiseerd in WordPress hosting. Ik kan bij hen niet alleen terecht voor hosting, maar zij bieden ook actief ondersteuning bij WordPress-gerelateerde problemen. Is het dan helemaal niet mogelijk om via jouw huidige hosting te hosten? Jawel, maar hiervoor geldt wel een meerprijs. Het kost mij namelijk meer werk om te zorgen dat de website hier kan draaien en vaak is het ook zoeken hoe alles in elkaar steekt.

Als je verplicht wordt om bij de webbouwer te gaan hosten is dat op zich vreemd. Zoals hierboven beschreven, het is niet verplicht maar ik raad het wel aan, maar de keuze ligt uiteindelijk bij jou als klant.

Zorg dat je helder hebt waar je website gehost wordt en wat de kosten hiervoor zijn.

Conclusie

Als je een antwoord op de bovenstaande vragen hebt kun je naar mijn idee een veel betere keuze maken of een webdesignbureau geschikt is voor het maken van jouw website of niet. Kun je dan nergens meer tegenaan lopen of is het dan 100% een succes? Nee helaas is het niet zo simpel. Maar het geeft je wel handvatten.

Te vaak hoor ik van klanten of relaties dat ze heel snel benaderd werden door een hele aardige accountmanager die overal een antwoord op had en eigenlijk geen problemen zag in hetgeen de klant graag wilde. Mag ik je een tip geven? Daar worden accountmanagers op getraind. Op het moment dat jij je handtekening zet zit je eraan vast en is de accountmanager niet langer jouw contact, deze moet door naar het volgende slachtoffer. Jij krijgt of contact met een stagiair of met de office manager, direct contact met degene die aan jouw website werkt is vaak niet mogelijk. En ja, ik chargeer, maar helaas is dit de ervaring van veel van mijn klanten.

Ik wil met deze blog je niet bang maken of je het beeld schetsen dat geen enkele webdesigner te vertrouwen is. Ik wil je alleen behoeden voor een heleboel ellende. En mocht je toch kiezen voor die partij waar het praatje niet helemaal klopte maar de prijs zo gunstig was? Dan wens ik je het allerbeste.

En mocht je overwegen om zelf aan de slag te gaan, dan heb ik deze toegift nog voor je.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *