SEO Fabels WordPress

7 fabels over SEO op een WordPress website

Regelmatig kom ik op diverse fora, Facebook en andere socialemediakanalen de meest fantastische SEO-tips tegen om bovenaan in Google te komen. Dit kan zijn van andere internetbureau’s maar ook adviezen van andere WordPress gebruikers. Het zal vast met de beste bedoelingen gepost worden, maar te vaak zie ik echt complete fabeltjes voorbij komen. Het is dan onjuiste informatie of verouderde, op dit moment niet meer relevante informatie.

Als je naar de garage gaat en je vraagt hoe je een lampje moet vervangen, zou je toch ook verbaasd zijn als de monteur uit ging leggen hoe je een band moet verwisselen? Maar waarom trap je dan in de fabeltjes van SEO die er verteld worden? Ik mis de logica hier achter.

Graag wil ik een paar van de meest gebruikte fabeltjes aan je voorleggen.

  1. Gebruik een exacte domeinnnaam
  2. Gebruik zoveel mogelijk je zoekwoord
  3. Claim zoveel mogelijk domeinen
  4. Je hebt een SSL-certificaat nodig voor veiligheid
  5. Binnen een week bovenaan in Google
  6. Koop zoveel mogelijk links
  7. Conclusie

1. Gebruik een exacte domeinnaam

Stel dat je een WordPress website wilt maken over webdesign in Waddinxveen. Dan zou het advies kunnen zijn om www.WordPresswebdesigninWaddinxveen.nl te registreren. Dit is echt zonde van je geld voor de registratie. Laat ik het anders zeggen: met de domeinnaam is niets mis, deze is duidelijk voor bezoekers. Maar je zult op webdesigngroningen.nl net zo goed kunnen scoren op de zoekterm ‘WordPress webdesign in Waddinxveen’. De domeinnaam heeft hier heel weinig invloed op. Volgens Moz is de domeinnaam een rankingfactor, maar voelt het Google algoritme feilloos aan of de domeinnaam onderdeel is van keyword stuffing. Oftewel, het overmatig gebruik van keywords om te scoren op een bepaalde zoekterm.

Zonde van je energie dus om te zoeken naar de beste exact matchende domeinnaam. Mijn advies zou zijn om te investeren in goede content. Daarmee ga je namelijk het verschil met je concurrenten maken. Ben je aan het zoeken naar een nieuwe domeinnaam maar kun je wel wat hulp gebruiken? Dan kan ik je deze Whiteboard Friday blog van Moz zeker aanraden.

2. Gebruik zoveel mogelijk jouw zoekwoord over de pagina’s

Ken jij ze? De websites die naar boven komen als je googelt op een bepaalde zoekterm. Zo kwam ik deze parel tegen. In het screenshot hieronder vind je de intro van een homepage. Jij mag raden waar deze over gaat.

Voorbeeld van keyword stuffing

Voorbeeld van keyword stuffing

Leuk voor Google, helaas werkt dit soort praktijken nog veel te goed. Zolang er geen sterkere en beter geoptimaliseerde concurrent is, werkt dit soort pagina’s nog best goed. Maar hoeveel mensen hier daadwerkelijk gaan boeken? Ik heb er eerlijk gezegd mijn twijfels over. Zeker gezien de rest van de over-geoptimaliseerde website.

Net als vele experts ben ik ervan overtuigd dat websites die op deze manier hoog scoren in de toekomst keihard door de mand gaan vallen. Je kunt dus nu veel geld investeren in je vindbaarheid op deze manier, en dit over een tijdje allemaal kwijt zijn. Inclusief je posities. Is dat wat je wilt? Dan zou ik zeker gebruik maken van deze methode. Ga je voor een duurzame positie in Google die je met behulp van echte SEO optimalisatie behaalt en behoudt? Dan heb ik dezelfde tip als bij punt 1: investeer in goede content.

Hoe je aan goede SEO content komt? Huur een tekstschrijver met verstand van zaken. Zelf werk ik vaak samen met SEO-specialist Nathan Veenstra van Letterzaken. Wat is je investering als je met een soortgelijk bedrijf in zee gaat? Je moet rekenen op al gauw 100 euro per pagina. Dit kan iets afwijken afhankelijk van het doel van je pagina, de concurrentie en nog een aantal andere factoren. Maar dit kun je als een gemiddelde goed aanhouden is mijn ervaring.

3. Claim zoveel mogelijk domeinen

Zeg eens eerlijk? Hoeveel domeinnamen heb jij in je bezit? Ik zou hier nog eens kritisch naar kijken. Ik heb er drie. Mijn bedrijfsnaam is Lamper Design, de URL die ik gebruik is met een – teken in de URL. Het leek mij dus handig om de url ook te claimen zonder -. Maar ik heb echt niet ook www.webdesignwaddinxveen.nl. Waarom zou ik? Als je googelt op ‘webdesign Waddinxveen’ dan staat mijn huidige domeinnaam bovenaan. Zonde van het geld dat je kwijt bent aan een tweede domeinnaam dus.

Veel klanten die ik heb spaarden domeinnamen. Kijk altijd kritisch naar een domeinnaam en bedenk wat er kan gebeuren als je deze niet in bezit hebt. Laat je mij weten hoeveel je er opgezegd hebt?

Zijn er dan helemaal geen redenen om meerdere domeinnamen te claimen? Natuurlijk wel. Soms kan het handig zijn om voor een actie een makkelijk te onthouden en passende url te hebben. Die je dan meteen naar de juiste landingspagina doorstuurt. Gemak dient je bezoekers en levert meer conversie op. Daarnaast kan ik ook voorstellen dat je een domeinnaam claimt om te voorkomen dat andere partijen met jouw domeinnaam er vandoor gaan. Maar ga niet investeren in verlopen domeinnamen om deze allemaal door te kunnen sturen naar je eigen website.

4. Je hebt een SSL-certificaat nodig voor veiligheid

Google heeft al tijden geleden aangekondigd dat een SSL-certificaat op je website steeds belangrijker gaat worden. Daar ben ik ook zeker van overtuigd. Je ziet ook steeds meer signalen dat je echt SSL nodig hebt om je website verbinding veilig te laten verlopen. In Chrome bijvoorbeeld krijg je op dit moment al een melding dat een website niet veilig is wanneer je op een pagina met invulvelden zit. Die melding komt steeds iets groter en duidelijker in beeld. Dus ja, die noodzaak is er zeker.

Maar deze blog ging over fabeltjes. Recent las ik dat iemand een SSL-certificaat adviseert omdat ‘Google scant o.a. op veiligheid dus je hebt sowieso een SSL-certificaat nodig’. Pats, daar is je fabeltje! Totale nonsens. Google monitort inderdaad de veiligheid van je website, maar er worden net zo veel websites mét als zonder SSL gehackt. Het enige dat SSL regelt is het versleuteld versturen van alle data van je website over het internet. Maar dat is nog steeds geen garantie voor een veilige website. Het is op dit moment vooral het indekken van ondernemers tegen eventuele claims bij datalekken. 

5. Binnen een week bovenaan in Google

Heb jij ze al eens gesproken? Van die fantastische accountmanagers die jou bezweren dat je binnen een week bovenaan in Google staat? Wat?! Je staat op nummer 1. Deze fabel had eigenlijk op nummer 1 moeten staan. Hier hebben zo enorm veel factoren invloed op dat dit echt onzin is. Natuurlijk kun je een website goed laten scoren op een niet relevante zoekterm, dit kan ook heel snel. Maar belangrijker is, hoe vaak wordt er gegoogeld op deze term? Wie zoekt er vaak op ‘webdesign Tietjerksteradeel’? En hoe groot is de concurrentie op dit zoekwoord? Er zijn meer dan 200 rankingfactoren, waarvan maar een heel klein deel bevestigd is door Google.

Bovenaan in Google

Er zijn een heleboel zogenoemde blackhat SEO-trucjes die jouw posities in Google kunnen verbeteren. En dit kan ook snel. Maar hoe lang behoud je deze posities? Zit jij te wachten op een Google Penalty, wat inhoudt dat je gewoon totaal uit de Google Index verwijderd wordt? Of ga je voor duurzame posities die langzaam opklimmen naar een top 5 positie en deze ook behouden?

Laat je niet verleiden tot illegale praktijken. Je zult echt niet de eerste zijn die totaal ontredderd meldt dat zijn website helemaal niet meer vindbaar is. Ook op SEO-gebied geldt echt dat goedkoop duurkoop is. Wil dit zeggen dat je altijd heel veel moet betalen om bovenin Google te komen? Welnee, maar wees slim en blijf logisch nadenken. Blijf bovenal kritisch en vraag aan de mensen die je dit beloven hoe ze dit voor elkaar gaan krijgen. Als je twijfelt aan de kunde van een arts ga je toch ook voor een second opinion naar een ander ziekenhuis? Waarom doe je dit dan niet met je website?

6. Koop zoveel mogelijk links

Backlinks kopenBen je bekend met een website als Fiverr? Je koopt hier voor een paar dollar een grote berg links. Mocht je twijfelen of je dit zult doen, mag ik dan zo vrij zijn om mijn bankrekening te geven aan je zodat je het geld gewoon direct naar mij kunt overmaken? Het is echt nutteloos om links van allerlei buitenlandse websites te hebben en het levert je nul voordeel op.

Wil ik hiermee zeggen dat je nooit moet betalen voor links? Nee zeker niet. Google geeft zelf aan dat het betalen voor links niet toegestaan is. Maar een gesponsorde link op een relevante nieuwssite is heel vaak toch echt een betaalde link. Ook de grote partijen maken hier dankbaar gebruik van, zolang het relevant is en in proportie lijkt mij dit ook geen enkel probleem. En het heeft wel degelijk invloed op je rankings. De tip is: wees voorzichtig en investeer pas in links als je verder alles geoptimaliseerd hebt, van afbeeldingen tot je teksten, van hosting tot de snelheid van je website.

7. Zet je categoriepagina’s op noindex

De reden om deze pagina’s op noindex te zetten zou zijn dat deze gezien worden door Google als duplicate content. Als dit echt zo zou zijn dan is het slecht voor je rankings. Dat klopt. Maar de algoritmes van Google zijn ondertussen ver genoeg ontwikkeld om onderscheid te kunnen maken tussen categoriepagina’s en normale pagina’s.

Het is juist belangrijk om deze categoriepagina’s te voorzien van een relevante omschrijving en zo ook via deze pagina’s bezoek naar je website te trekken op relevante zoektermen. Je doet je website echt tekort als je deze pagina’s uitsluit van indexatie. Dus als je een website met blog of een webshop hebt zul je juist gebruik moeten maken van deze pagina’s voor het optimaliseren van je SEO-strategie.

Conclusie

Dit waren ze al weer, de 7 fabels die ik vaak tegenkom. Herken jij ze? Heb je ervaring met deze punten? Of heb je een heel andere mening? Laat het weten in een reactie. Net als eerder in deze blog wil ik nogmaals benadrukken dat trucjes en SEO tijdelijk kunnen werken. Maar uiteindelijk wordt het verschil eenvoudig gemaakt met goede kwaliteit. Een technisch geoptimaliseerde website met de juiste content en een natuurlijk linkprofiel gaat vanzelf stijgen in Google.

Onderscheid jij je van je concurrenten door de regels te volgen, dan zul je af en toe teleurgesteld zijn over het resultaat. Laat je niet uit het veld slaan als het een maand duurt voordat je in de top 10 staat op een voor jou relevante zoekterm. Of misschien zelfs wel twee maanden. Blijf werken aan je website, blijf vernieuwen en blijf altijd op zoek naar nieuwe relevante links naar jouw website, niet alleen naar de homepage maar ook naar onderliggende pagina’s.

3 antwoorden
    • Kees Lamper
      Kees Lamper zegt:

      Bedankt voor je reactie Suzanne. Het is misschien iets minder zwart/wit dan ik gesteld heb in de blog maar de hoofdlijn blijft: als je je bezoeker niet helpt kost dat je punten. Of dit nu een tag, categorie of gewone pagina is. Als je een pagina hebt die op een bepaalde zoekterm goed moet scoren en je hebt een categorie pagina die op dezelfde term kan scoren dan kun je er bijvoorbeeld beter voor kiezen om de categorie op noindex te zetten. Maar standaard alle andere pagina’s dan gewone pagina’s op noindex zetten is niet handig, dat wilde ik hiermee aangeven.

      Groet,
      Kees

      Beantwoorden
      • Nathan Veenstra
        Nathan Veenstra zegt:

        In het blog dat je hier plaatst Suzanne, staat al duidelijk vermeld dat het om een correlatie gaat: “And again, I’m not saying each of these is 100% a factor. Instead, it could be the overall negative user experience from the combination of these factors.”

        Ook duidelijk: “For example, users were being driven to pages that couldn’t answer their question, and that hammered them with supplementary content”

        Daar staat dus dat de pagina’s echt geen waarde boden. En vol stonden met supplementary content. Dat is geen prettige ervaring en dat is volgens Glenn Gabe een van de redenen waarom die categoriepagina’s wel eens geraakt konden zijn.

        Vooropgesteld: zodra je een pagina op noindex wilt zetten, is het goed je af te vragen waarom je dat doet. Is dat omdat de pagina niet relevant is om in de zoekresultaten te komen, zoals een bedankpagina of een inschrijfformulier? Of is dat omdat je bang bent voor dit soort effecten? In het eerste geval totaal logisch en onvermijdelijk om noindex te gebruiken, in het tweede geval is het zaak je af te vragen of je die pagina niet waardevoller kunt maken, waardoor je juist hoger komt in de zoekresultaten.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *