Fouten opsporen WordPress website

Problemen met je WordPress website; waar begin je als je een probleem met je website hebt? Je begint allereerst met het zoeken waar de fout vandaan komt.

In de Facebookgroep die ik beheer zie ik heel vaak de vraag “dit of dat werkt niet, kan iemand mij op weg helpen?” De beste route na een aantal basischecks is eigenlijk altijd het bekijken van de logs, console en de log van WordPress zelf.

Er zijn diverse plaatsen op je website en server waar je cruciale informatie vandaan kunt halen voor het oplossen van verschillende problemen. Ik zet er graag een aantal voor je op een rij in willekeurige volgorde.

1. Fouten vinden via console van de browser
2. Error log op de server bekijken
3. Debug aanzetten in WP-config.php
4. Conclusie

1. Fouten vinden via console van de browser

Wist je dat je heel veel informatie in je browser terug kunt vinden als je problemen hebt? Iedere browser heeft een ingebouwde console waar je een schat aan informatie vandaan kunt halen die je niet alleen kunnen helpen met het oplossen van problemen maar ook met het versnellen van je WordPress website.

Ik zal mij beperken tot Google Chrome maar ook Firefox en Safari hebben een ingebouwde console. Je vindt de console hier: Weergave > Ontwikkelaarstools > JavaScript-Console.

Waarschijnlijk zie je als eerste het tabblad Elements. Dit kun je gebruiken als je bezig bent met het aanpassen van de CSS van je WordPress website. Maar nu klik je op Console. Je krijgt dan een overzicht van alle waarschuwingen en foutmeldingen die jou website genereert. Dit kan vooral heel handig zijn om te zien welke afbeeldingen of plug-ins een 404 error geven oftewel niet gevonden worden.

Verder zie je in de console ook script errors. Als je een script error op je website hebt kan het zijn dat deze alle andere scripts blokkeert en dat je daardoor een compleet niet werkende website hebt. Als je de oorzaak hiervan dus in de console vindt, kun je gaan werken aan het oplossen van het probleem.

Als laatste wil ik nog benoemen dat als jij je website naar SSL overgezet hebt, dit is een beveiligde versleutelde verbinding door middel van een beveiligingscertificaat, en je hebt niet alle aanroepen binnen je website omgezet van http://jewebsite.nl naar https://jewebsite.nl met bijvoorbeeld deze handleiding dan zul je in de console van je browser een melding zien over mixed content. Zie onderstaand screenshot.

Mixed Content Google Chrome console

Hierboven zie je meteen een groot aantal errors die je tegen kunt komen in de console van je browser. Veel van deze errors worden veroorzaakt door onjuiste instellingen van plugins of fouten in je WordPress-bestanden.

2. Error log op de server bekijken

Wellicht de belangrijkste bron waar je kunt starten bij het onderzoeken van fouten op je website, of nog erger, een compleet niet werkende website. Als er een plugin of thema is die problemen geeft, kun je dit bijna altijd terugvinden in deze logs. Het grote voordeel is dat de items in deze log op chronologische volgorde getoond worden. Vaak zie je bij problemen een bepaalde error doorlopend terugkomen.

Voorbeeld: plug-in is niet PHP7 compatibel (tijd voor vervanging van die plug-in!). Je zult in de error logs dan waarschijnlijk een heleboel keren fataal PHP error terugvinden.

Waar vind je deze logs? Dit verschilt per provider en heeft er mee te maken welk systeem er op je server draait. Bijna alle providers bieden een control panel waar je in kunt loggen en waar je specifiek zaken rondom je website kun instellen. Hier vind je vaak ook de error log en de access log van jouw WordPress website. In Direct Admin vind je de optie hier:

Error log DirectAdmin

Er zijn twee soorten logs beschikbaar: de access log en de error log. In de eerste vind je logischerwijs wie er allemaal toegang tot je website heeft gehad en wanneer en in de tweede vind je wat er op de achtergrond mis gaat op je website. Het beste is natuurlijk als de error log helemaal leeg is.

Bovenstaande schermafdruk is vanuit Direct Admin gemaakt. Dit is een van de vele operating systems waarop jouw blog kan draaien. Deze logs zijn ook te vinden in andere bekende systemen zoals Cpanel of Plex.

3. Debug aanzetten in WP-config.php

WordPress biedt zelf ook de mogelijkheid om fouten te debuggen. Dat is eigenlijk het stap-voor-stap nalopen van procedures en zoeken waar het probleem zich bevindt of waar het door veroorzaakt wordt. Maar hoe activeer je deze mogelijkheid?

WP_Debug WordPressLogin via FTP of de filemanager van je hostingprovider en ga naar de public_html folder waar je websitebestanden in staan. Open het bestand wp-config.php en zoek of WP_DEBUG. Het kan zijn dat je deze aantreft met een waarde ‘false’ of dat je de code helemaal nog niet hebt staan. Er zijn drie regels code die je toe kunt voegen om de logging te activeren, ik zal ze hieronder uitleggen:

  • Als je define(‘WP_DEBUG’, true); toevoegt aan het wp-config bestand geef je WordPress de optie om alles wat er op de achtergrond gebeurt te loggen.
  • Vervolgens kun je met define( ‘WP_DEBUG_LOG’, true ); instellen dat er een logbestand op de server opgeslagen wordt.
  • Zelf maak ik veel gebruik van define( ‘WP_DEBUG_DISPLAY’, true ); bij het zoeken van problemen. Door het toevoegen van deze regel zorg je ervoor dat mogelijke errors direct op je scherm getoond worden.

Errors debug wp-config.php

Meer over wp debug vind lees je bij WordPress zelf. Als je toch in de wp-config.php bezig bent, controleer dan meteen of je de revisies al uitgezet hebt zoals beschreven in deze eerdere blog.

4. Conclusie

In deze blog heb je geleerd hoe je fouten kunt opsporen in je WordPress website. Veel problemen worden veroorzaakt door verouderde plugins, onjuiste rechten op de mappen op de server of een conflict tussen twee plugins, controleer dus altijd eerst of je de nieuwste versie van alles hebt draaien. En zorg te allen tijde voor een recente goede backup van je website.Error reporting WordPress

Een korte checklist die je globaal kunt volgen bij het zoeken naar onbekende fouten:

  • Kijk in de console van je browser
  • Zet error reporting in wp-config.php aan en laat foutmeldingen op het scherm tonen
  • Bekijk de error log op de server
  • Schakel alle plugins uit door de map met plugins via de file editor of via FTP te hernoemen naar bijvoorbeeld old-plugins
  • Schakel over naar een ander thema
  • Controleer op welke PHP-versie jouw webserver draait. 5.6 is een verouderde versie, de nieuwste versies zitten in de 7.x. Niet alle plugins en thema’s zijn hiermee compatible
  • Bekijk de changelog van je thema of een plugin die problemen geeft om te kijken of het een bekend probleem is. Deze is vaak te vinden op de website van de makers.

Problemen zijn er om opgelost te worden. Deze blog is er vooral op gericht om problemen op te sporen. Het oplossen is soms heel makkelijk en soms ligt het complex. Mocht je hier niet uitkomen, schakel dan een specialist in die je kan adviseren.

 

2 antwoorden
  1. Dianne
    Dianne zegt:

    Dag Kees. Ik heb een wordpress-website. Als ik deze website bijwerk van WordPress 4.7.13 naar WordPress 5.1.1. is de pagina-bilder verdwenen. Kun je me helpen en aangeven waar ik een oplossing voor dit probleem kan vinden? Of kun je aangeven of en zo ja welke Plugin ik daarvoor extra moet installeren? Alvast bedankt!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *