7 tips voor lokale vindbaarheid

Een goede WordPress website is natuurlijk de basis van je vindbaarheid. Als je een nieuwe website hebt maar geen bezoekers dan heb je er weinig aan. De tijd van online visitekaartjes heb je hopelijk achter je gelaten? Zo niet dan nodig ik je graag uit om een keer te sparren over de functie van jouw website!

Naast het hebben van bezoekers heb je het conversiepercentage dat van belang is. Hier schreef ik al eerder over in onder andere deze blogs: Conversie optimalisatie van je WordPress website of deze over een WooCommerce webshop.

In deze blog geef ik je graag een aantal tips voor specifiek het verbeteren van je lokale vindbaarheid. Maar wat is dat dan, lokale vindbaarheid? En geldt dit dan voor iedere website of webshop? In principe zal dit in grote lijnen gelden voor ieder bedrijf met een website die diensten aanbiedt.

Voor webshops is de locatie minder van belang zolang er geen fysieke locatie is waarvandaan producten geleverd worden. De focus in deze blog ligt daarom vooral op websites. Maar een groot aantal tips is zeker ook van toepassing op producten in een online webshop.

Google Mijn Bedrijf claimen

Heb je al een account op Google Mijn Bedrijf? Zo niet, snel aanmaken dan! Of eigenlijk hoef je deze tegenwoordig meestal alleen maar te claimen als je bedrijf al langer bestaat aangezien Google standaard al een vermelding aanmaakt. Zoals je hieronder kunt zien wordt dit bedrijf wel vermeld maar heeft de eigenaar dit nog niet geclaimd. Je kunt dit eenvoudig claimen als je in het bezit bent van een Google account.

Google Mijn Bedrijf claimen

Voorbeeld van een niet geclaimde Google Mijn Bedrijf vermelding

Meer informatie over het claimen vind je in deze blog over Google Mijn Bedrijf.

Zorg dat je zoveel mogelijk van de gevraagde gegevens invult. Het is niet ingewikkeld, het is een simpele invuloefening. Heeft jouw bedrijf afwijkende openingstijden rondom bijvoorbeeld feestdagen? Vermeld dit in je Google Mijn Bedrijf en iedereen die je bedrijf opzoekt op Google zal op de hoogte zijn van deze tijdelijke wijzigingen.

Maar wat heeft deze vermelding dan te maken met je lokale vindbaarheid? Hiermee geef je bij Google aan dat jouw bedrijf bestaat en op de locatie zit die jij aangeeft op je website. Als het adres matcht met bijvoorbeeld de adresgegevens in je footer of op je contactpagina is dit een bevestiging voor de zoekmachine dat jij een betrouwbaar bedrijf bent met een bestaand fysiek adres.

Daarom is het ook van belang dat je adres correct overal vermeld wordt en dat je hierin consistent bent. Wees zorgvuldig hierbij is het advies.

Google posts

Sinds een aantal maanden heb je de mogelijkheid om in Google Mijn Bedrijf een korte post te plaatsen.

Google Post local seo

Effect Google Posts

Eigenlijk is het een soort blog die direct zichtbaar is als jouw bedrijfsvermelding getoond wordt aan mensen die zoeken naar jouw bedrijf.

Dit is natuurlijk een prachtig hulpmiddel waarmee je jouw expertstatus kunt bevestigen al voordat iemand op je website is geweest. Dit kan een belangrijk hulpmiddel zijn in het uiteindelijke traject van bezoeker naar klant.

Maar er is nog een groot voordeel met betrekking tot lokale vindbaarheid. Graag verwijs ik naar deze blog van Searchengineland.com waarin zij een aantal cases testen waarin zij gebruik maken van Google Posts. Het is verrassend om te zien dat Google Posts direct invloed hebben op vooral het Local Pack. Dit zijn een aantal bedrijven die direct in het eerste zoekvenster getoond worden. De volledige blog lees je hier.

Lokale landingspagina’s

Als je website goed in elkaar zit heb je voor iedere dienst afzonderlijk een pagina. Dit is wel hetgene wat wij onze klanten adviseren te doen in ieder geval. Waarom? Heel simpel: een pagina zal het beste ranken op 1 bepaalde hoofdzoekterm. Uiteraard kunnen er nog een aantal synoniemen zijn waar je ook op scoort maar het is minder gemakkelijk om een pagina te laten ranken in Google op meerdere concurrerende zoektermen. Daarom adviseren wij per dienst een aparte pagina te maken.

Maar stel, je biedt jouw diensten aan in diverse plaatsen rondom jouw fysieke locatie. Google weet ondertussen waar je zit dankzij de koppeling met onder andere Google Mijn Bedrijf. Hoe zorg je er dan voor dat je op meer plaatsen gevonden zult gaan worden? Een veel gebruikte methode hiervoor is het gebruik van lokale landingspagina’s. Ah, dat zijn zeker pagina’s die dan volgestampt zijn met de plaatsnaam zul je denken. Bijna goed…. Wij hebben een aantal testen gedaan met pagina’s waar de zoekterm in combinatie met een plaatsnaam voorkomt. En ook bij pagina’s waar de plaatsnaam slechts maximaal vijf keer voorkomt in gemiddeld vijfhonderd woorden herkent Google deze combinatie en zul je gaan ranken in Google.

Een factor waar je rekening mee moet houden is tijd. Als je deze pagina’s online brengt zonder er verder iets aan te doen zal het zeker een aantal maanden duren voordat je hiermee in bijvoorbeeld de top 10 zult komen.

Houd er rekening mee dat er meer te optimaliseren valt dan alleen een paginatitel, slug en de content. Denk ook na over de afbeeldingen die je op lokale landingspagina’s gebruikt. Geef deze in ieder geval als titel de zoekterm + de plaatsnaam mee. Hetzelfde geldt voor interne links tussen pagina’s.

Vermelding in bedrijvengidsen

Naast je eigen website, het eerder genoemde Google Mijn Bedrijf en je adres op je Facebook Bedrijfspagina zijn er nog honderden websites waar je jouw bedrijfsgegevens achter kunt laten. Dit zijn zogenaamde citations. Kleine signalen naar Google dat jouw bedrijf bestaat en consistent overal dezelfde gegevens gebruikt.

Wil je meer weten over bedrijvengidsen, lokale vindbaarheid en citations? Dan verwijs ik je graag naar deze blog over onder andere bedrijvengidsen van Letterzaken.

Een aantal bedrijvengidsen geef ik je graag mee:

Online-Bedrijvengids.nl
Cylex Bedrijvengids Nederland
http://nederlandinbedrijf.nl/
http://allebedrijvenonline.nl/
http://www.yelloyello.nl/

Let op dat je de gratis variant kiest. Veel bedrijvengidsen bieden een extra betaalde optie, deze heb je echt niet nodig.

Schema.org

Grote kans dat je ergens op je WordPress website je adresgegevens hebt staan. Laat hierbij ook aan Google weten dat dit de adresgegevens zijn die je ook in Google Mijn Bedrijf gebruikt. Je kunt hiervoor eenvoudig de onderstaande code gebruiken. Kopieren, plakken en aanpassen is voldoende.

Let erop dat mocht je dit in bijvoorbeeld een widget gebruikt dat je deze op de tekstmodus invoer zet in plaats van visueel. Anders zal de code direct getoond worden op je website.

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”>
   <span itemprop=”name”>Bedrijfsnaam</span>
   <div itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
     <span itemprop=”streetAddress”>Adres</span>
     <span itemprop=”addressLocality”>Plaats</span>,
     <span itemprop=”addressRegion”>Provincie</span>
     <span itemprop=”postalCode”>Postcode</span>
   </div>
   T: <span itemprop=”telephone”>Telefoonnummer</span>
</div>

Meer informatie over Schema.org en dan specifiek voor je lokale bedrijfsvermelding vind je hier.

Lokale links

Deze tip vind je vast heel voor de hand liggend. Je zult verbaasd zijn hoeveel klanten ik tegenkom die hier nog nooit actief mee bezig geweest zijn. Wat is een lokale link? Een link van een bedrijf wat in dezelfde plaats of regio gevestigd is een eenvoudige omschrijving.

Lamper Design op WadZZPAls voorbeeld neem ik bijvoorbeeld onze eigen link op Wadzzp.nl. Deze moet sowieso nog aangepast worden naar ons recent in gebruik genomen nieuwe adres, maar aangezien de plaats van onze vestiging niet gewijzigd is zal de invloed hiervan ook minder groot zijn.

Ga op zoek naar lokale partijen, de gemeente, collega’s waar je mee samenwerkt of lokale evenementen waar je bij betrokken bent. Ik weet zeker dat je er minimaal 1 kunt bedenken, doe je best!

Vraag om reviews

Reviews zijn niet alleen belangrijk voor potentiële klanten die jouw profiel op Google Mijn Bedrijf tegenkomen. Review maken namelijk ook jouw profiel betrouwbaarder en actiever. Ga dus actief aan de slag met het verzamelen van reviews. Doe dit naast Google Mijn Bedrijf ook op Facebook, deze reviews zullen ook getoond worden als jouw bedrijf getoond wordt in de zoekresultaten van Google.

Reviews Lamper Design

Reviews op Google Mijn Bedrijf

Maar hoe kom je dan aan reviews? Sporadisch zal een klant uit zichzelf een review schrijven. Gooi de schroom van je af van het vragen om een review, bel of mail een klant als je een klus klaar hebt en geef aan waar ze een review kunnen schrijven.

Ben je bang voor een negatieve review? Waarom? Hoe geloofwaardig is een bedrijf als je alleen maar topreviews krijgt? In mijn beleving word er in ieder bedrijf wel eens een fout gemaakt, het belangrijkste is hoe die opgelost word. Dus wat houdt je nu nog tegen?

Conclusie

Kom je met de bovenstaande tips meteen hoger in Google qua lokale vindbaarheid? Nee. Tot zover de conclusie….

Oké ik zal er nog iets meer over te zeggen. Als je de bovenstaande tips in acht neemt ben je in ieder geval heel goed op weg. Daarnaast wil ik je graag meegeven dat het ontwikkelen van een WordPress website slechts de start is van je vindbaarheid. Echt, dan begint het pas. Je zult zelf aan de slag moeten als je beter gevonden wilt worden.

Heb je aanvulling of vragen? Laat het weten middels een reactie onder deze blog.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *