‘Vroeger’ toen we nog gewend waren aan het oude normaal was jouw bedrijfswebsite langzaam aan het indutten. Het WordPress onderhoud bleef liggen omdat niemand tijd had om hier naar te kijken. Je kreeg zoveel warme leads via je netwerk dat je niet de moeite nam om te vragen hoe ze bij je uitgekomen waren. En toen, kwam vanuit het niets COVID-19.

Of je nu wilt of niet, je bent onderdeel van de wereldwijde pandemie. Je voorraden raken misschien wel op omdat je leveranciers in een lockdown zitten. Je klanten blijven weg uit je winkel omdat ze aangeraden wordt drukke plaatsen te mijden. Daarom in deze blog: zeven eenvoudige en praktische tips om een boost aan je website te geven en daarmee ook direct de online zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten.

Wij hebben ook nagedacht over hoe je de bezoekers van je website beter van dienst kunt zijn. Dit deed jij natuurlijk al, maar wie weet kan het nog beter.

  1. Bied een Livechat aan op je website
  2. Deel je kennis in een kennisbank
  3. Nieuwsbrief met gratis weggever
  4. Online training toevoegen aan je diensten
  5. Pop-up met corona-informatie
  6. Start een WooCommerce webshop
  7. Gratis advies via Zoom

1. Bied een Livechat aan op je website

Hoe communiceer je met jouw klanten? Hoe beantwoord je al hun vragen? ‘Vroeger’ maakte je een lunchafspraak of plande je een brainstormsessie. Nu gaan je klanten mogelijk op je website kijken omdat ze gewend zijn veel informatie online te vinden. Eén tip is dus in ieder geval: wees hierop voorbereid, denk daarbij ook aan het volgende punt.

Stel dat ze het antwoord niet kunnen vinden. Dan willen ze zo snel mogelijk hun vraag aan je stellen. Zorg daarom dat ze gemakkelijk contact op kunnen nemen. En hoe gemakkelijk is het als er een livechat aanwezig is op je website? Je kunt hiervoor de officiële Facebook Messenger Chat plugin gebruiken, Whatsapp chat* of een plugin voor een livechat als tawk.to.

2. Deel je kennis in een kennisbank

In het vorige punt beschreven we de situatie dat je klanten op zoek zijn naar antwoorden. Dit kunnen antwoorden zijn die ze vroeger bij de lunch aan jou stelden of antwoorden die van toepassing zijn op de nieuwe Corona maatregelen binnen jouw bedrijf.

Een perfect hulpmiddel om de antwoorden op veelgestelde vragen te geven is door gebruik te maken van een online kennisbank op je website. Dit klinkt ingewikkeld maar is binnen WordPress eenvoudig te realiseren. Een voorbeeld vind je hier: onze eigen online WordPress kennisbank.

Naast een kennisbank kun je natuurlijk een stapje terug en per dienst op de pagina een aantal veelgestelde vragen met antwoorden geven. Hiermee maak je het nog gemakkelijker voor de bezoeker om antwoorden op veelgestelde vragen te vinden.

De ultieme combinatie is: een aantal veelgestelde vragen op de pagina en daaronder een directe link naar de kennisbank. Het beste van twee werelden.

3. Nieuwsbrief met gratis weggever

Mogelijk heb je op dit moment meer tijd te besteden aan je bedrijf omdat je minder fysieke afspraken hebt en daardoor minder reistijd. Deze tijd kun je natuurlijk besteden aan het lezen van boeken of andere werkzaamheden aan je bedrijf, maar heb je er wel eens over nagedacht om alle kennis die je hebt gratis weg te geven in een e-boek?

Schrijf voor jezelf binnen een minuut zoveel mogelijk punten op waar je zakelijk gezien goed in bent. Waarin blinkt jouw bedrijf uit? Ik weet zeker dat je hier interessante feiten uit haalt. Dan is de volgende stap: hoe deel je deze kennis en kunde met de bezoekers van jouw website?

Je kunt denken aan een e-boek (ja daar zijn er al heel veel van, nou en?), wij maken zelf gebruik van een gratis checklist die je kunt downloaden en een derde optie is een gratis e-mailserie met tips op jouw vakgebied.

Ga aan de slag met je gratis weggever en zorg dat je hierdoor meer inschrijvingen op je nieuwsbrief gaat krijgen. En ja, een pop-up op je website is heel erg vervelend. Maar het werkt, dus maak er gebruik van.

4. Online training toevoegen aan je diensten

Voor de coronacrisis trok je volle zalen. Allemaal klanten die jouw training gebruikten om hun kennisniveau te verbeteren. Alleen op dit moment is in real life afspreken helaas een stuk minder voor de hand liggend.

Welke training kun je digitaliseren? De afgelopen maanden hebben wij al tientallen online academies in WordPress met LearnDash mogen bouwen voor onze klanten. Dit is een gebruiksvriendelijk en stabiel systeem waarmee jij je kennis online kunt delen.

Er zijn ook klanten die absoluut geen online training willen gaan geven via een systeem als LearnDash. Het mist de beleving en interactie van een echte training op locatie, vinden ze. Prima, dat argument kunnen wij in sommige gevallen begrijpen. Alleen zijn wij te eigenwijs om op te geven: waarom geef je bijvoorbeeld geen 1 op 1 of klassikale training via Zoom?

5. Pop-up met corona informatie

Hoe vind jij het als je naar een winkel toe rijdt en deze blijkt dicht te zijn of geen koopavond te hebben? Vervelend toch als je daar niet eerder achter gekomen bent, dat had je een ritje bespaard. De kans dat je zelfs naar een andere winkel rijdt die wel open is is vrij groot.

Neem daarom de moeite om je klanten te informeren over maatregelen die jij als bedrijf neemt om samen het coronavirus te bestrijden. Plaats een pop-up op je website die niet te missen is als je andere openingstijden hanteert. En pas je openingstijden ook aan bij Google Mijn Bedrijf zoals hier beschreven door Optimus Online.

Bedenk dat je door middel van deze popup mogelijk een klant behoudt of binnenhaalt die anders teleurgesteld afgehaakt was. Dat zou je toch niet moeten willen.

6. Start een WooCommerce webshop

Deze zou je zelf ook bedacht hebben natuurlijk. Het is een relatief open deur. Maar dit geldt niet alleen voor fysieke winkels die nu ook online kunnen gaan verkopen via hun webshop. Een WooCommerce webshop is ook perfect voor een restaurant dat gesloten moet blijven maar wel afhalen en bezorging aan mag bieden. Wij informeren je graag over de mogelijkheden die een complete webshop in deze gevallen biedt.

Mocht je een webshop overwegen, dan is het zeker de moeite waard om voor jezelf te overwegen of je deze in je huidige WordPress website inbouwt of dat je dit los van elkaar laat draaien. Je zou ook je webshop op afhalen.jouwrestaurant.nl kunnen laten draaien. En ja, het investeren in een webshop kost geld. Maar hoeveel commissie betaal jij aan een keten als bijvoorbeeld thuisbezorgd.nl op dit moment?

Wees alsjeblieft niet die ondernemer die denkt dat omdat het crisis is en hij of zij te laat ingestapt, dat de investering daarom minimaal hoeft te zijn met maximaal rendement. Investeer in duurzaamheid en kwaliteit zoals je altijd gedaan hebt in je bedrijf. Daarin is op dit moment naar onze mening echt niets veranderd

7. Gratis advies via Zoom

Gratis advies….? Ja je leest het goed. Hoe mooi is het als je merkt dat met jouw advies je andere ondernemers verder kunt helpen. Soms ook ondernemers die er aardig doorheen zitten door alle maatregelen.

Bied collega’s die je kent aan om gratis met hen mee te denken. Jij wordt er echt niet slechter van, het geeft je energie als je anderen ziet opbloeien tijdens een gesprek. En je naamsbekendheid kan een enorme boost krijgen.

Denk hierbij vooral niet te moeilijk. Een opmerking die jij als heel eenvoudig ziet kan voor iemand anders het verschil maken. Iedere tip is welkom, hoe klein en onbetekenend ook in jouw ogen.

Probeer het eens uit en laat het ons weten in een reactie of je dit ook zo ervaren hebt. Lees vooraf even deze tips voor veilig werken met Zoom en ga aan de slag.

Conclusie

Dit waren de zeven tips die we jou graag mee willen geven om je website optimaal in te zetten. Het was lastig om een keuze te maken uit de meer dan twintig tips die we verzameld hadden. Want we hadden natuurlijk uit kunnen leggen hoe je Google Analytics beter in kunt zetten, hoe je de SEO van je website kunt verbeteren door te bekijken wat je posities zijn of hoe je jouw webshop verder uit kunt breiden met een maandelijks abonnement. Deze keer laten we het hierbij.

Mocht je het nu zo druk hebben dat je echt geen tijd hebt om met het bovenstaande aan de slag te gaan? Doe dan in ieder geval iets met punt 7. Deal? En dan doen wij de rest voor je in een website optimalisatie.

En uiteraard zijn wij zelf ook bereid om je van een gratis tip voor je website te voorzien. Laat ons weten in een reactie onder dit blog wat de URL van je website is en wij gaan je gratis één tip geven waarmee je zelf aan de slag kunt gaan voor een betere WordPress website. Wij zijn benieuwd waar jij tegenaan loopt. Laat het dus snel weten.