Beste WordPres theme kiezen

Je wilt je WordPress website vernieuwen of een hele nieuwe website gaan bouwen. De basis is WordPress, daarnaast maak je gebruik van een WordPress theme en plugins om het geheel compleet te maken. Als je googelt op ‘WordPress theme’ krijg je ongeveer 1.530.000 resultaten te zien. Ook niet direct een aanknopingspunt dus. Waar start je dan? En waar let je op? Wij helpen je graag op weg. Net als met ons eerder geschreven blog over een WordPress thema op maat of een Themeforest thema.

Er zijn verschillende marktplaatsen voor themes. Daar kun je themes kopen. Maar er zijn ook gratis themes beschikbaar via WordPress zelf. Als je weinig kennis hebt van websites bouwen, HTML en CSS code programmeren, dan raden wij je aan om rond te kijken op bijvoorbeeld Themeforest.net. Daar vind je duizenden thema’s. Uiteraard is het zinloos om alle thema’s te gaan bekijken, daar zou je een jaartje verlof voor kunnen inplannen. Dat zouden wij je niet aanraden.

We geven je graag een aantal handvatten om op zoek te gaan naar het voor jou ideale thema. In deze blog houden we Themeforest als voorbeeld aan, omdat je hier de meeste thema’s zult vinden.

Daarnaast zijn er nog veel theme-marktplaatsen waar je bijvoorbeeld een omgebouwd Divi thema kunt kopen. Je koopt dan eigenlijk een child-theme van Divi dat al helemaal gestyled is. Dat heeft zeker niet onze voorkeur. Vandaar dat we dit ook links laten liggen bij onze uitleg, maar je weet nu wel dat het bestaat, mocht je erin geïnteresseerd zijn.

1. Hoe vaak is een WordPress theme licentie verkocht?

Als je op Themeforest een thema gevonden hebt en je klikt door voor de details dan zie je net als op de overzichtspagina hoe vaak een thema gedownload/aangeschaft is. Wij maken zoals we al vaker benoemd hebben graag gebruik van het Avada theme. Deze heeft dit jaar de 500.000 grens ruimschoots overtroffen. Op dit moment staat het aantal sales zoals je kunt zien boven de 525.000 verkochte licenties.

Avada sales

Wat kun je afleiden aan het aantal verkochte thema’s? Op zich niet direct iets. Alleen kun je er vanuit gaan (weten wij uit ervaring) dat als een thema zo veel verkocht wordt de support goed mag zijn en dat het thema ook continu in ontwikkeling is waardoor je niet tegen onverwachte problemen zult aanlopen.

Is het aantal sales dan een graadmeter over de kwaliteit van een thema? Deels. Er zijn ook redenen te bedenken waarom een thema nog niet zoveel verkocht is. Of het is voor een hele speciale markt zoals een autodealer of een makelaar, dan zal het altijd minder verkocht worden.

Sales Flatsome Theme

Let alleen wel op bij het kopen van een thema dat je je niet blind staart op de functionaliteiten in het thema. Want mogelijk heb je over vijf jaar andere plannen of een compleet ander beeld en zit je vast in het keurslijf van een thema.

Voor webshops maken wij graag gebruik van het Flatsome thema. Dit theme heeft ook al bijna 100.000 verkochte licenties. In het weekoverzicht zie je hoeveel licenties er afgelopen week verkocht zijn.

2. Hoe is de support op een theme geregeld?

In principe heb je op ieder theme dat je koopt via Themeforest support. Hoe dit exact geregeld is, wisselt wel eens per theme. Is uiteraard afhankelijk van de makers hoe zij dit inregelen. Je hebt natuurlijk wel recht op enige vorm van support als je tegen zaken aanloopt. Ook hoe ver de support gaat -is het alleen vragen beantwoorden of gaan de makers ook bugs voor je oplossen of functionaliteiten toevoegen- dat verschilt heel sterk.

Support WordPress theme themeforestAvada en Flatsome bijvoorbeeld, hebben een heel actieve community op hun forum en Facebookpagina, waardoor je de meeste problemen waar je tegenaan loopt het snelste oplost via deze methodes. Dankzij onze blog ben je hier nu van op de hoogte maar dit zijn wel zaken waar je meestal pas achteraf achter komt.

Een ander voorbeeld waar ik het thema wel van ken, maar de support nog nooit gebruikt heb is het Uncode theme. Ook relatief populair op Themeforest. Als je het item bekijkt op de website heb je een tabblad support. Hier staat bij sommige thema’s genoemd binnen hoeveel dagen ze gaan reageren, anderen vermelden hier al direct de veelgestelde vragen.

Daarnaast heb je een tab comments. Kijk hier ook eens in en lees wat er gebeurt. Zie je hier heel veel reacties waarin mensen klagen over de support? Dan kun je dit als een teken zien. Is ook weer een klein plusje die je mee kunt nemen in de beoordeling van een thema.

3. Algemene informatie over een theme

Als je een item opent op Themeforest dan krijg je aan de rechterkant een sidebar met veel belangrijke informatie over een thema. Wij zullen het voor je uitsplitsen en kort aangeven waarom deze zaken van belang zijn.

  • Themeforest informatieLast update – Een heel belangrijk gegeven naast de eerste twee genoemde punten. Want wat heb je aan een thema dat al een half jaar niet bijgewerkt is? Grote kans dat dit vroeg of laat voor problemen op je WordPress website gaat zorgen. Houd deze datum dus goed in de gaten.
  • Created – Zegt op zich weinig tot niets over de kwaliteit van een thema. Alleen zou het kunnen dat als een thema recent uitgebracht is, er nog kinderziektes in zitten.
  • Gutenberg optimized – Voor ons niet relevant aangezien wij liever niet met de Gutenberg editor werken. Maar ben je dit van plan wel te gaan gebruiken? Dan is dit zeker een belangrijke optie.
  • Compatible with – Een belangrijk onderdeel voor als je gebruik wilt maken van WooCommerce binnen je website of WPML voor meertaligheid van je website. Als de makers van het thema hier al niet aangeven dat het compatible is ga er dan ook vanuit dat je problemen gaat krijgen als je dit thema toch gebruikt in combinatie met de genoemde voorbeelden.
  • Layout – Responsive of niet? Mocht je nog een theme tegenkomen dat niet responsive is, dan is het sowieso aan te raden deze direct weg te klikken met het kruisje rechts bovenin je browser.

Als je weet wat je zoekt is het dus handig om dit naast de bovenstaande lijst te leggen. En mocht je twijfelen, dan kan rondvragen bij andere webdesigners uiteraard geen kwaad.

4. Wat staat er in de documentatie?

Een goed bedrijf heeft een goede documentatie van workflows en een goed systeem om hiermee te werken. Tot zover mijn mening. Maar wat wij ondertussen geleerd hebben is dat een goed thema beschikt over een goede documentatie. Dit start al met een up-to-date versie van de changelog, zodat jij als webdesigner eenvoudig kunt zien wat er in de recente versies van je thema is gewijzigd of opgelost aan de hand van gemelde bugs.

Veel thema’s hebben uitgebreide documentatie beschikbaar. Regelmatig kun je deze pas raadplegen nadat je het theme al aangeschaft hebt. Schroom ook niet om een themamaker hier vooraf om te vragen en kijk op Themeforest.net of je een changelog in kunt zien. Dit zijn echt tekenen van een goed of slecht WordPress-theme dus negeer de signalen niet als je ze ziet, hoe mooi je een thema ook vindt. Dat is namelijk voor veel mensen een reden om te kiezen voor een bepaald theme, het design spreekt hen aan. Terwijl dit voor meer dan 95% losstaat van het daadwerkelijke thema.

5. Snelheid van het theme

Tegenwoordig is de snelheid van een website steeds belangrijker. Dit weten de thema makers ook en zij zullen er in veel gevallen alles aan doen om een snelle demo neer te zetten om jou te overtuigen.

Bekijk een aantal demo’s eens heel objectief. Klik als een bezoeker door de website en kijk hoe snel alles laadt. Houd er wel rekening mee dat een hostingpakket geoptimaliseerd zal zijn voor de beste beleving van jou als bezoeker en potentiële klant.

Flatsome speedTest daarnaast de demo eens met bijvoorbeeld GTMetrix.com, Google Pagespeed Insights en de in Chrome ingebouwde Google Lighthouse testen.

Flatsome bijvoorbeeld toont op de productpagina op Themeforest een snelheidsindicatie. Dit doen de meeste grote themes. Waarom? Omdat ze weten dat jij dit belangrijk vindt. Wat ze alleen vergeten te vertellen is dat deze testen vaak gedaan zijn met bijvoorbeeld Flatsome geïnstalleerd en WooCommerce en een aantal producten.

Niet heel realistisch aangezien onze ervaring leert dat een gemiddelde webshop echt wel tussen de twintig en dertig plugins gebruikt om volledig operationeel te zijn. En plugins vertragen je website, dat is de basisregel. Uiteraard vinden wij het bijvoorbeeld wel fijn om te zien dat een thememaker er in ieder geval mee bezig is en zich bewust is van het feit dat jij een snel ladend theme verwacht van hem of haar.

Conclusie

Als je deze vijf tips volgt vind je het beste thema voor jouw website of webshop. Daar zijn wij van overtuigd. En als een theme op één van de punten minder scoort is het dan een slecht theme? Absoluut niet.

Ons beste advies is denk ik: staar je niet blind op een design. Met de juiste kennis is alles om te bouwen tot een website die aansluit bij jouw huisstijl en wensen. Te vaak zien we dat bedrijven een template kiezen en dat dit uiteindelijk helemaal niet praktisch blijkt of simpelweg verouderd is. Let dus goed op. En stel jezelf de volgende vragen, we zetten ze nog een keer voor je op een rij:

  • Hoeveel sales heeft het theme?
  • Wat kun je terugvinden over de support?
  • Wanneer is het theme voor het laatst bijgewerkt?
  • Is het theme compatible met de plugins die je wilt gaan gebruiken?
  • Hoe is het met de documentatie en changelog van het theme?
  • Hoe staat het met de snelheid van het theme, test deze.

Succes met het vinden van het voor jou perfecte theme.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *