Case lijfgoed WooCommerce webshop

De WordPress website van Lijfgoed.nl hebben wij een jaar geleden van een compleet nieuw design voorzien. Regelmatig ondersteunen wij de dames met nieuwe features en beantwoorden hun vragen. Naast de hosting voor de webshop verzorgen wij ook de hosting en het onderhoud van de website. Ook het nieuwe logo van de website en de webshop is verzorgd door ons in samenspraak met een derde partij.

Webshop WooCommerce lijfgoedNaast het bovengenoemde had deze klant nog een webshop in een verouderd CMS, dit was geen WooCommerce webshop. De wens was om de website over te zetten naar WooCommerce met een basis design dat herkenbaar was voor bezoekers en aansluit bij Lijfgoed.nl. Het was vooral van belang dat de conversie omhoog zou gaan en het gebruiksgemak voor bezoekers vooruit.

Welke onderdelen bevat deze webshop voor lingerieproducten en welke koppelingen zijn gelegd? Ik vertel het je in deze blog.

1. WooCommerce producten importeren

Vanuit het oude systeem was het gelukkig mogelijk om een export te maken in een CSV-bestand. Aangezien er meer dan 3000 producten in de webshop zaten/zitten, was dit een aanzienlijke tijdsbesparing dus ook kostenbesparing.

WP All ImportMet behulp van WP All Import hebben we alle producten inclusief afbeeldingen kunnen importeren. Hiervoor hebben we een template gemaakt waardoor het importeren vrij vlot geautomatiseerd ingeregeld kon worden.

Bij de import zijn ook alle categorieën overgezet waardoor er na de import een complete webshop klaar stond.

2. Afbeeldingen optimaliseren

De bestaande afbeeldingen waren niet erg netjes nadat deze geïmporteerd waren. Ze verschilden in grootte, hadden verschillende verhoudingen en waren ook met CSS niet netjes te krijgen.

Daarom hebben wij in overleg met de klant alle afbeeldingen aangepast. Een monsterklus aangezien het om meer dan 3000 afbeeldingen ging. Deze zijn handmatig op maat gesneden en qua verhouding gelijk gemaakt. Maar nu heeft de shop wel een strakke, professionele look.

3. Koppeling met Exact boekhouding

Alle orders die in de webshop gedaan worden, worden automatisch doorgezet naar Exact wanneer ze op afgerond gezet worden. Als een klant nog niet bestaat wordt er automatisch een nieuwe relatie aangemaakt.

Exact koppeling met WooCommerceDeze koppeling is gemaakt met behulp van de Extension Tree WooCommerce plugin. Deze is door ons ingeregeld zodat de bestellingen en eventuele retouren op de juiste grootboekrekeningen verwerkt worden.

Uiteindelijk levert deze premium koppeling een kostenbesparing op omdat de boekhouder minder werk heeft aan de boekhouding.

4. Koppeling ActiveCampaign aan WooCommerce

De webshop is op verschillende manieren gekoppeld aan het nieuwsbrievensysteem van ActiveCampaign.

Op verschillende plaatsen kun je inschrijven voor een gratis weggever die verzonden wordt middels een automation in ActiveCampaign.

Daarnaast kunnen mensen er bij het plaatsen van een bestelling voor kiezen op de algemene lijst van Lijfgoed te komen.

5. WebwinkelKeur voor WooCommerce webshops

Een webshop zal meer verkopen als bezoekers vertrouwen hebben in de webshop. Dit is geen fabel maar simpelweg een feit.

Ik adviseer mijn webshopklanten daarom altijd zich aan te sluiten bij een keurmerk. Zelf heb ik  goede ervaringen met WebwinkelKeur. De reden waarom wij dit adviseren is dat het systeem vrij eenvoudig te koppelen is aan WooCommerce.

Een voordeel in het geval van Lijfgoed was ook dat er een aantal recente klanten van bestellingen alsnog middels een import van e-mailadressen uitgenodigd konden worden voor het schrijven van een beoordeling. Hierdoor werd al snel een goede basis gelegd voor het verzamelen van reviews.

6. Pakketten vanuit WooCommerce verzenden met Myparcel

Iedere webshop heeft te maken met fysieke verzending, tenzij je alleen virtuele producten verkoopt. De webshop van Lijfgoed heeft te maken met nationale en internationale pakketten. Maar een deel van de bestellingen kan ook door middel van een brievenbuspakket verzonden worden waardoor flink bespaard kan worden op de verzendkosten.

MyparcelDe verzending in deze webshop is ingeregeld met PostNL via Myparcel. Hiermee is het mogelijk om vanuit de backend van de webshop direct een zending aan te melden bij PostNL en het verzendlabel af te drukken. Hierna is het alleen nog een kwestie van het pakket klaarmaken en afleveren bij een PostNL inleverpunt.

Binnen WooCommerce wordt met de Table Rate Shipping for WooCommerce* op basis van gewicht een verzendtarief aan de bestelling gekoppeld. Hiermee is exact ingeregeld vanaf welk gewicht een bestelling als brievenbuspakket verstuurd wordt en wanneer geswitcht moet worden naar een standaard pakket. Ook de verzending naar het buitenland is ingeregeld met deze plugin. Je kunt hiermee simpelweg instellingen maken die binnen WooCommerce standaard niet mogelijk zijn.

7. Kassa voor WooCommerce

Naast online verkopen heeft Lijfgoed ook veel te maken met offline verkopen tijdens trainingen of van bezoekers aan hun locatie. Hoe los je dit op? Je wilt niet twee boekhoudingen bijhouden voor iedere tak van sport. Daarom is er gekozen voor de WooCommerce Point of Sale plugin*

WooCommerce kassa

Door middel van deze plugin kunnen de medewerkers van Lijfgoed inloggen in de webshop en gebruik maken van een kassa. Alle bestellingen die verwerkt worden via de kassa worden als orders in WooCommerce opgenomen en dus ook direct opgenomen in de Exact boekhouding.

Het is ook mogelijk om bepaalde producten alleen zichtbaar te maken via de kassa, handig als je een los product hebt dat niet in de webshop moet staan.

8. BTW voor buitenlandse klanten in WooCommerce

Lijfgoed heeft ondertussen een behoorlijk percentage buitenlandse bestellingen. Deze klanten zijn vrijgesteld van BTW betalen in Nederland, je verlegt als webshopeigenaar de BTW naar hun land. Het is belangrijk dat je hiervoor het BTW-nummer hebt waarnaar de BTW verlegd moet worden.

Ook hiervoor is een plugin die ook in dit geval ingezet is. Deze controleert automatisch na het invoeren van een BTW-nummer in de checkout of dit een geldig BTW-nummer is. Als dit het geval is zal de BTW niet gerekend worden.

De plugin die wij hiervoor gebruiken is van WooCommerce zelf en heet EU VAT Number.

9. Producten verkopen per centimeter of meter

Voor het maken van lingerie gebruik je diverse artikelen. Van sommige artikelen heb je maar een aantal centimeters nodig. Het zou dus vreemd zijn als je alleen maar per meter zou kunnen bestellen.

Uiteraard hebben we hierin ook meegedacht en de WooCommerce Measurement Price Calculator ingezet. Dit is geen goedkope oplossing, maar in onze ogen wel de meest logische keuze.

Het enige dat we nog aan maatwerk gemaakt hebben is dat het niet uitmaakt of een klant een punt of een komma invoert. Hier was verwarring over bij bezoekers, dus dit hebben wij opgelost met een stukje maatwerk die altijd een punt neerzet ook al voert een klant een komma in.

10. Conversie-optimalisatie

Voor de conversie-optimalisatie is een aantal zaken aangepast in het template. Ik licht er enkele uit:

  • Call To Action-buttons in afwijkende kleur los van de huisstijl;
  • Geen afleiding zoals deelbuttons rondom de producten;
  • Een geoptimaliseerde zoekfunctie binnen de website waar bezoekers ook kunnen zoeken op productnummer, dit in verband met terugkerende bezoekers die weten wat ze zoeken;
  • Een geordend megamenu voor de shop waardoor de categorieeën direct inzichtelijk zijn vanaf iedere pagina;
  • Een speciale bedankpagina na een bestelling waar kopers ook aan kunnen geven hoe ze de webshop gevonden hebben. Deze wordt in meer dan vijftig procent van de gevallen ingevuld, wat een schat aan informatie oplevert voor de optimalisatie;
  • Een popup met recente aankopen onderin beeld;
  • De eerder genoemde Webwinkelkeur reviews.

Dit is slechts een deel van de toegepaste aanpassingen.

11. SEO optimalisatie van de webshop

Wat heb je aan een webshop die niet geoptimaliseerd is voor de zoekmachines? Dat is ongeveer hetzelfde als een auto zonder motor.

Wat is er in deze webshop in ieder geval geoptimaliseerd qua zoekmachines? Allereerst de afbeeldingen natuurlijk. Deze hebben correcte omschrijvingen zodat ook Google deze zal tonen in de zoekresultaten.

Als voorbeeld hieronder een afbeelding van de zoekresultaten in Google Images op ‘schouderband bh’. Na de gesponsorde afbeeldingen zie je alleen maar afbeeldingen uit de webshop. Dit werkt dus! En je zult verbaast zijn hoeveel mensen gebruik maken van de images zoekfunctie in Google. Zie je ook dat Google ‘webshop lijfgoed’ als suggestie geeft?

Google Images Lijfgoed webshop

 

 

 

 

 

 

 

 

Naast de afbeeldingen wordt er op dit moment door de medewerkers van Lijfgoed hard gewerkt aan meer content. Een goede omschrijving bij de producten en een duidelijke omschrijving op de productcategoriepagina.

Naast de afbeeldingen en categoriepagina’s hebben we ook nagedacht over de url-structuur. WooCommerce voegt normaliter in de url van een productcategorie standaard /product-category/categorienaam toe en in de url van en product standaard /product/productnaam. Dit hebben we uitgeschakeld en we hebben daarbij alle originele url’s geredirect naar de juiste geoptimaliseerde url’s.

Conclusie

Is de webshop nu klaar? In principe is een website of een webshop nooit klaar. Dus ook de webshop van Lijfgoed niet. Wat staat er zoal nog op de wensenlijst / planning?

Een standaard optie voor leveranciers om in te kunnen loggen en aangepaste prijzen te zien krijgen. Ook zal de leverancier middels een bestelformulier zijn/haar bestelling kunnen plaatsen zodat ze niet door de hele shop moeten. Deze wholesale-optie wordt op korte termijn ingebouwd.

Daarnaast is het nog een wens van Lijfgoed om een abonnementsoptie toe te voegen waarmee cursisten hun cursus kunnen boeken. Ook dit zal via WooCommerce verlopen. Dit verloopt op dit moment nog via Gravity Forms, de recurring optie vanuit WooCommerce zal absoluut een verbetering opleveren.

ORganische resultaten Lijfgoed

Organische zoekwoorden voor Lijfgoed.

 

Wat betreft de verbeteringen met de nieuwe webshop zijn op dit moment nog geen harde data bekend. Feit is dat er veel meer bestellingen geplaatst worden en de posities in Google beduidend verbeterd zijn. Maar op langere termijn zullen we hier uiteraard een analyse van maken om ook te bekijken wat de omzet verbeterd is en hoeveel het conversiepercentage geworden is ten opzichte van het verleden. Wil je zelf bekijken hoe de webshop eruit ziet? Ga dan snel naar shop.lijfgoed.nl.

Wat de klant er van vindt? Dat lees je terug in de eerste reactie onder dit bericht. En dat maakt ons natuurlijk supertrots!

Heb jij een WooCommerce webshop en ben je benieuwd wat er voor jouw webshop mogelijk is? Neem dan gewoon vrijblijvend contact op.

2 antwoorden
  1. Cassandra
    Cassandra zegt:

    Kees, wat heb je, we super veel gedaan zeg, als je het zo opsomt. Ik ben er erg blij en het werkt. Er komen steeds meer nieuwe klanten bij, die via Google zoekmachine ons vinden. Dank je wel en nog steeds voor je altijd meedenkende brein, geduld en lach.
    Cassandra /Lijfgoed

    Beantwoorden
    • Kees Lamper
      Kees Lamper zegt:

      Jij bedankt voor deze gave opdracht Cassandra! De basis is goed, nu kun je rustig verder uitbouwen, daar help ik je uiteraard graag bij.

      Groet,
      Kees

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *