Review Missindieart.nl

Feedback is altijd welkom, het ligt er vooral aan hoe je het brengt.. Hiermee eindigde een reactie op een Facebookbericht op de pagina WordPress support NL-BE. De afspraak voor een gratis review van de WooCommerce webshop van Missindieart.nl was bij deze gemaakt. Een review met verbeterpunten voor meer conversie en meer omzet uit deze WooCommerce webshop. En uiteraard niet alleen de verbeterpunten benoemen, maar als het kan ook concreet een oplossing hierbij.

Margriet gaf aan dat zij deze webshop geheel zelfstandig heeft gebouwd en ik moet zeggen dat dit best goed gelukt is. Maar nu is het tijd voor versie 2.0. Ik hoop dat ze iets aan deze tips heeft en hiermee aan de slag kan.

Review Miss Indieart

Missindieart.nl

Algemene indruk website

Als je binnenkomt via de homepage van de website tref je een gezellige drukte aan. Het is duidelijk dat je op de website van een creatieve onderneming bent. Er wordt gebruik gemaakt van een aantal basiskleuren en geen grote kleurverschillen.

Het gebruikte lettertype is creatief maar toch goed leesbaar. De lettergrootte van 21 pixels is heerlijk leesbaar.

Vanaf de homepage is het niet direct duidelijk dat je op een webshop komt zonder te moeten scrollen. Als je iets naar beneden scrolt zie je de categorieën die in de webshop aanwezig zijn. De homepage is verder vrij vol. Ik zou hier nog eens kritisch naar kijken en bekijken of je alle elementen echt nodig hebt op de homepage. Bijvoorbeeld het stukje over Miss Indieart met foto en links de nieuwsbrief; test eens uit hoe je homepage eruit ziet als je dit weglaat.

De sterren zijn een leuk grafisch element maar het zijn er heel veel. Probeer ze op strategische plekken te zetten en vul niet elke lege ruimte met een rij sterretjes. Hierdoor creëer je rust en geef je de bezoekers een sneller overzicht van jouw pagina.

Verder is de webshop netjes voorzien van een SSL-certificaat voor de verplichte versleuteling van verstuurde gegevens.

Op het shopgedeelte in de website kom ik verderop terug. Wat ik nog wel wil benoemen is de volgorde van het hoofdmenu. Om de conversie te verhogen zou deze beter aangepast kunnen worden zodat het belangrijke items ‘shop’ direct na home komt te staan. Uit onderzoeken blijkt dat mensen links beginnen in het menu, dus hoe eerder ze shop tegenkomen hoe beter. Daarnaast zit ‘contact’ nu verstopt onder het hoofditem ‘info’. Ook hierin is gebleken dat mensen die contact zoeken dit rechts aan het einde van het hoofdmenu verwachten, of eventueel bovenin in een apart menu.

Portfolio

Waar kijken we naar?

De website is voorzien van een prachtig portfolio. Maar wat zijn de items die ik zie in het portfolio? Zijn het kunstwerken, tekeningen, tattoo’s? Geef meer uitleg bij de algemene portfoliopagina’s en bij de individuele items. Je maakt het je bezoekers makkelijker en helpt Google ook je items te herkennen.

Verder nog twee dingen voor de footer van je website. De tweets zijn niet te lezen aangezien het zwarte tekst op een grijze achtergrond is. Daarnaast is het voor je bezoekers makkelijker als je e-mailadres en telefoonnummer in de footer klikbare links zijn. Ditzelfde kun je doen voor je socialmediakanalen. Dit is nu niet het geval.

Als laatste nog een heel klein puntje. Ik mis een favicon. Waar vind je die? Kijk eens bovenaan dit scherm naast de naam van je tabblad? Je ziet nu een mooi wit vierkantje, zorg dat hier iets herkenbaars van je webshop komt te staan.

Algemeen advies:

  1. Laat in de eerste koptekst of de intro zeker het woord webshop terugkomen. Een andere optie is om een korte tagline toe te voegen aan het logo zodat het duidelijk is voor bezoekers dat ze producten kunnen bestellen.
  2. Laat de huidige koppen in het huidige lettertype staan, maar verander de gewone tekst naar een meer standaard font als Open Sans of Arial. Puur omdat dit beter leesbaar is voor iedereen en alle browsers dit ondersteunen.
  3. Breid het portfolio uit met meer tekst. Geef uitleg over hetgene wat je ziet aan de bezoekers en verbeter hiermee ook direct je vindbaarheid.
  4. Pas de kleuren aan van de tweets in je footer. Zorg dat alle links klikbaar zijn. Dit geldt overigens niet alleen voor de footer, maar in het algemeen.
  5. Bekijk de optie om meer witruimte te gebruiken op de homepage. Alles staat vrij dicht op elkaar.
  6. Zorg dat je op de homepage boven de vouw (zonder scrollen dus) duidelijk maakt wat je verkoopt en waarom een bezoeker dit alleen bij jou moet kopen.
  7. Zorg voor een herkenbaar favicon.

Hoofdmenu op de website

Het is duidelijk wat het hoofdmenu is. Dat is een prima plaats, logo links en menu rechts. De lettergrootte is ook duidelijk leesbaar. Enige dat voor verbetering vatbaar is qua conversie is het feit dat ‘shop’ na diverse andere menu-opties staat. Hoe verder naar links in het menu, hoe groter de kans dat mensen erop klikken.

Er zijn nog twee verbeterpunten aan het menu. Het is pas duidelijk dat er submenu-items zijn als je er met je muis overheen gaat. Niet helder voor de bezoekers. Daarnaast is de lettergrootte van het submenu vrij klein.

Als laatste mis ik de productcategorieën als sub-item onder het shop-item. Hiermee maak je het overzichtelijker voor bezoekers en als bijkomend voordeel zijn het extra interne links voor Google.

Advies voor het hoofdmenu:

  1. Zorg ervoor dat belangrijke items vooraan in je menu staan en zorg voor een duidelijk zichtbare contact-item.
  2. Maak de bezoekers duidelijk dat er sub-items zijn middels een pijltje naast de items die dit betreft. 
  3. Maak de lettergrootte van de subitems groter zodat het beter leesbaar is.
  4. Zorg dat de productcategorieën als sub-item onder ‘shop’ te vinden zijn.

De WooCommerce webshop

Het gaat te ver om de hele shop door te nemen, dan zou deze blog wel heel lang worden. Ik pik er een aantal punten uit die meer rust zullen brengen en het gebruikers gemakkelijker maken om te vinden wat ze zoeken.

Standaard toont WooCommerce bovenaan de categoriepagina’s het aantal producten en een sorteervolgorde. De ervaring leert dat dit zelden tot nooit gebruikt wordt en alleen maar als afleiding fungeert. Het beste is deze dus weg te laten. Weer een stukje afleiding minder.

Aangepast Shop overzicht

Shop overzicht met en zonder categorie

De foto’s zijn heel mooie productfoto’s, daar hoef je niets meer aan te doen. Wat voor heel veel onrust zorgt is de ster met categorie onder elk product. Ik begrijp dat het voor de webshopeigenaar prettig is als de producten genummerd zijn, maar waarom deze nummers in de productnaam? Hier kom ik later bij het SEO-stuk nog op terug.

Er is in de shop qua conversie nog veel te optimaliseren. Een goede start is om de buttons overal een meer opvallende kleur te geven. Dus niet het groen of zwart uit de huisstijl, maar bijvoorbeeld oranje. Uiteraard is het geen probleem als de kleur nog wel te combineren is met de huisstijl.

De tags en deelbuttons op de productpagina’s zou ik adviseren om weg te laten. Bedenk eens hoe vaak jij iets rechtstreeks van een productpagina gedeeld hebt op Facebook voordat je het gekocht had? Ik ben blij als je antwoord 1 is. Zo ver ben ik namelijk niet gekomen.

Optimalisatie product pagina

Optimalisatie product pagina voorbeeld

Meer tips voor conversieoptimalisatie van een WooCommerce webshop vind je in dit artikel.

Advies voor de webshop:

  1. Verwijder de sorteerfunctie bovenaan je categoriepagina’s gezien het aantal producten.
  2. Pas de productnaam aan en zorg dat de zoekterm waar je op gevonden wilt worden vooraan komt te staan. Bijv. Borrelplank.
  3. Zorg voor duidelijke CTA kleuren in de webshop.
  4. Verwijder de tags en deel buttons bij de producten.

De afbeeldingen

Al eerder schreef ik over het belang van het optimaliseren van je afbeeldingen. Je zult verbaasd zijn wat de invloed van een goede benaming en alt-tag van een productfoto is. Dagelijks zie ik diverse bezoekers in de webshops die ik beheer die simpel via Google Images op een artikel zoeken en in een webshop komen. Als voorbeeld neem ik het artikel de Borrelplank Libelle 032. In dit geval zou geoptimaliseerd moeten zijn op in ieder geval de term borrelplank. De afbeelding heet op dit moment 032.jpg. Hernoem deze naar bijv. borrelplank-hout-032.jpg of iets dergelijks.

In de webshop van Miss Indie hebben de afbeeldingen alleen een nummer en de meesten geen ALT-tag. Meer over het optimaliseren van afbeeldingen lees je hier.

Optimaliseer afbeeldingen

Optimaliseer je afbeeldingen

Advies voor de afbeeldingen:

  1. Zorg voor de juiste titel en alt-tag bij je afbeeldingen.

SEO optimalisatie

Als ik de homepage bekijk zie ik dat de twee bovenste teksten beiden in H1 gestyled zijn. Het is niet direct een ramp maar eigenlijk kun je beter aanhouden dat er per pagina 1 H1 is voor de belangrijkste titel en de rest H2. Ik zou de tweede tekst dus omzetten naar H2. Eventueel kun je met deze CSS handleiding deze H2 zo stylen dat het uiterlijk gelijk blijft.

Een webshop kan helemaal geoptimaliseerd zijn, maar 1 van de belangrijkste onderdelen is toch echt de vindbaarheid. Als niemand je vindt zul je nooit iets verkopen. Als voorbeeld neem ik ook hier de productpagina het artikel de Borrelplank Libelle 032. Wat mij opvalt is het nummer voor de naam. Dit is waarschijnlijk voor de herkenbaarheid van de producten voor bekenden, maar helaas werkt dit nadelig voor de vindbaarheid. Google begint links te indexeren en hoe verder een belangrijke zoekterm als borrelplank dus naar rechts komt te staan hoe minder goed een artikel gevonden zal worden. Wat moet hier dus aangepast? Plaats de zoekterm vooraan in de titel. Hetzelfde geldt overigens voor de url. Deze begint ook met 032-. Let op wanneer je de url aanpast, dat je een redirect aanmaakt van de oude naar de nieuwe url.

Ik heb verder geen onderzoek gedaan, maar ik kan mij voorstellen dat er meer gezocht zal worden op ‘houten borrelplank’ dan op ‘borrelplank’. Dit lijkt mij zeker de moeite van het uitzoeken waard. Mijn ervaring is namelijk dat hoe specifieker een zoekterm is waar bezoekers op binnenkomen, hoe groter de koopintentie van deze bezoekers is.

Een belangrijk onderdeel in SEO-optimalisatie van een webshop zijn de categoriepagina’s. Als voorbeeld de categorie snijplanken. Pas in ieder geval de titel van de pagina aan, zorg dat ‘archieven’ niet meer getoond wordt. Dit pas je aan in de Yoast plugin als je deze geïnstalleerd hebt. Ook hier zou ik overwegen om het woord ‘houten snijplanken’ te gebruiken i.p.v. ‘snijplanken’. Grote kans dat je anders bezoekers aantrekt die op zoek zijn naar bijvoorbeeld een kunststof snijplank. Verder: voeg een flinke beschrijving als tekst toe aan deze pagina. Maak hierin gebruik van tussenkoppen in H2 en interne en externe links. Dit verbetert de positie van deze pagina’s in Google.

Als laatste nog de product-tag pagina’s. https://www.missindieart.nl/product-tag/borrelplank/ als voorbeeld. Ook deze kun je optimaliseren met een goede beschrijving op de pagina.

Advies voor SEO-optimalisatie:

  1. Zorg voor 1 H1 kop per pagina.
  2. Pas de productnamen aan inclusief URL.
  3. Optimaliseer de categoriepagina’s met beschrijvende tekst.
  4. Optimaliseer de product-tag pagina’s.

Snelheid van de webshop

Een belangrijk verlengstuk van het bovenstaande onderdeel SEO optimalisatie is de snelheid. Zover ik kan zien wordt de webshop op dit moment gehost bij Argeweb. Als je kijkt naar de laadtijd van tussen de 25 en 30 seconden, dan is in mijn ogen de snelheid prioriteit nummer 1. Een vrouw kiest gemiddeld na 2 seconden of ze blijft op een website of weggaat, een man 1 seconde langer. Maar in deze tijd is er nog niets te zien op de website.
Als ik de scores bekijk dan lijkt het of er helemaal geen caching ingesteld is middels bijvoorbeeld W3 Total Cache of WP Fastest cache. Daarnaast is de grootte van de afbeeldingen een belangrijk punt wat voor veel vertraging zorgt. Alleen de homepage is al meer dan 9mb. Dit Moet teruggebracht worden tot ongeveer 1mb.

Ik heb de website getest met GTMetrix en met Google Pagespeed, hieronder vind je de resultaten. Als je wilt weten hoe je deze resultaten moet interpreteren verwijs ik je graag naar deze blog over GTMetrix of deze blog over de snelheid van je WordPress website.

Snelheid van je webshop optimaal?

Optimaliseer de snelheid

Advies voor snelheidsoptimalisatie:

  1. Optimaliseer de scores van diverse testen.
  2. Installeer een caching plugin en stel deze correct in.

Conclusie

Ik weet zeker dat deze review Margriet een aantal uren werk kost die uiteindelijk direct voor meer bezoekers en meer omzet gaan zorgen. Als je deze blog leest kan het zijn dat je bepaalde genoemde zaken al niet meer terugziet. Margriet heeft aangegeven dat ze al direct aan de slag wil met de verbeterpunten.

Houd er rekening mee dat je nooit klaar bent met een webshop. Er zijn altijd verbeterpunten, wees actief en ga zelf ook op zoek naar mogelijkheden.

Wil jij ook een review van je website of webshop? Het komende jaar wil ik er een aantal inplannen als blog. Heb je interesse? Stuur mij een mailtje en vermeld daarin waarom jij een review wil met daarbij het adres van je website of webshop. Ik bewaar de inzendingen en kies er een aantal uit.

Wil je liever een complete SEO-rapportage ontvangen over jouw website of webshop? Vraag de SEO-rapportage hier aan.

18 antwoorden
  1. Deborah
    Deborah zegt:

    Dat zijn in ieder geval een aantal goede opmerkingen om als eigenaar van de site mee aan de slag te gaan.
    Soms zie je de (kleine) verbeterpunten zelf over het hoofd. Altijd fijn die positieve feedback waarmee de site hopelijk nog beter van gaat lopen.

    Beantwoorden
  2. Nathan Veenstra
    Nathan Veenstra zegt:

    Nog een tip van mij: ik zie bovenaan, direct onder het menu “De mooiste borrelplanken – Stylish verantwoord, Duurzaam & Foodproof”. Dat is een van de eerste dingen die ik als bezoeker te zien krijg en geeft de indruk dat Margriet enkel borrelplanken verkoopt.

    Maak er een mooie tagline van waardoor ik weet waarvoor ik bij jou goed zit. :-)

    Beantwoorden
  3. Lodi
    Lodi zegt:

    Duidelijke review en ik denk zeker dat de eigenaresse ( margriet) hier mee aan de slag kan. Ik heb afgelopen jaar een aantal wegshops bekeken en beschreven, niet zo uitgebreid als jij nu doet, maar ik vond ad heel leuk om te doen. natuurlijk is het erg persoonlijk, maar je kan er iemand wel mee helpen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *