Terugblik 2017, vooruitblik 2018

Terugblik op 2017 en vooruitkijken naar 2018.

Hoe verliep 2017 voor Lamper Design? En wat zijn de plannen voor 2018? In deze blog wil ik je graag iets vertellen over het afgelopen jaar (het eerste jaar als full-time ondernemer! ), de meest gelezen blogs nog een keer aan je voorstellen en vervolgens deel ik graag een deel van de toekomstplannen met je.

Een aantal feiten op een rij: bijna 39000 unieke bezoekers op de website, meer dan een verdubbeling van de omzet tegenover 2016, meer dan dertig nieuwe WordPress websites en webshops opgeleverd en een heleboel leuke mensen leren kennen online en offline. Daarnaast was ik samen met Saskia van Kidseropuit gastspreker op WordCamp Nijmegen, een supergave ervaring die hopelijk een vervolg gaat krijgen in 2018.

Eerlijk is eerlijk, de allergrootste zakelijke verandering in 2017 voor mij is geweest dat mijn vrouw, Rianne Lamper in het bedrijf gekomen is. Zij wordt op termijn door mij ingewerkt om grotendeels samen websites te gaan ontwikkelen en alles wat daarbij komt kijken. Ik ben heel blij dat zij bereid is om samen met mij onze schouders onder Lamper Design te zetten en het bedrijf verder uit te bouwen.

Wat gaat er gebeuren in 2018? Ik vertel het je in deze blog, na een korte terugblik op de meestgelezen blogs van 2017.

Meestgelezen WordPress blogs in 2017

Met stip op 1 met meer dan 8900 unieke bezoeken staat net als in 2016 het blog over het aanpassen van je WordPress website met CSS. Dat begrijp ik aangezien een groot deel van layout-problemen die mensen tegenkomen in WordPress opgelost kunnen worden met CSS. En laat dit nu net een onderdeel zijn dat minder bekend is. Dus iedere hulp/uitleg is welkom. Komend jaar ga ik bekijken hoe ik dit nog toegankelijker kan maken. Mocht je ideeën hierover hebben laat het mij dan weten.

Google Analytics Lamper Design 2017

Google Analytics Lamper Design 2017

Op nummer 2 vind je de blog over het verhuizen van je WordPress website. Ook dit is een heikel punt binnen de WordPress community is mijn ervaring. Mensen starten een blog of website en googelen op ‘goedkope hosting’. Op het moment dat een website iets drukker wordt of een website groter wordt, lopen ze tegen praktische problemen aan en willen ze verhuizen. Maar hoe werkt dat? Alle stappen vind je in deze blog.

Nummer 3 is de blog over het boekingssysteem van Bookly. Dit blijkt in de praktijk een erg veelzijdige plugin die gebruikt kan worden voor het maken van afspraken in de breedste zin van het woord. Wil je consulten inplannen, wil je coachgesprekken inplannen, het is allemaal mogelijk met Bookly.

Contact Form 7 is waarschijnlijk de meestgebruikte plugin om formulieren te maken op je website. Het is zeker niet mijn eigen favoriet maar in veel templates zit deze plugin standaard ingebakken en hierdoor wordt hij ook veel ingezet. En aangezien hij regelmatig problemen geeft is het logisch voor mij dat deze blog op nummer 4 staat in het jaaroverzicht van meest gelezen blogs. In 2018 zal ik in ieder geval nog een blog schrijven over de meer geavanceerde uitbreidingen van Contact Form 7. Mijn meest favoriete formulier plugin is en blijft Gravity Forms.

Google Keyword Planner. Hier schreef ik een blog over, deze staat op een nummer 5. Waarom? In het belang van je vindbaarheid zul je wel moeten weten waar bezoekers op zoeken. De Google Keyword Planner kun je tegenwoordig helaas alleen nog gebruiken met een betaalde AdWords campagne gekoppeld aan je account.

Wat gaan we doen in 2018?

Kort wil ik aanstippen wat de globale plannen zijn voor het komende jaar. Een deel van deze punten staat al gedeeltelijk klaar, een ander deel is helemaal nieuw. Spannend, maar wel gaaf om mee bezig te zijn!

WordPress kennisbank: Afgelopen jaar heb ik al een basis opgezet om op een eenvoudige manier de meest voorkomende termen in WordPress en alles wat daarbij hoort in een kennisbank te zetten. Vanwege tijdgebrek is dit nog steeds niet klaar. Het doel is in ieder geval om dit in het eerste halfjaar van 2018 af te ronden en te publiceren.

WordPress kennisbank

Opzet van de WordPress kennisbank

Administratie: De administratie. Een regelmatig terugkerende taak voor iedere ondernemer, voor mij een van de meest verschrikkelijke taken. Tot vorig jaar maakten wij gebruik van de diensten van Moneymonk, vanaf 1 januari 2018 gebruiken wij hiervoor Teamleader in combinatie met Exact online. Mocht je dus wel eens een factuur van ons ontvangen, deze zal er iets anders uitzien. De belangrijkste reden voor de overstap voor ons is dat het geheel nu gemakkelijker moet gaan worden in verband met betere automatisering en minder handwerk, simpelweg tijdswinst dus.

Automations: Ik ga er eigenlijk vanuit dat jij je ooit al ingeschreven hebt voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief vol met tips voor WordPress en WooCommerce. Hier is op dit moment 1 automation aan gekoppeld die te maken heeft met het optimaliseren van je vindbaarheid. Komend jaar wil ik deze in ieder geval uit gaan breiden met een tweede automation en mogelijke een derde speciaal gericht op webshops. Hiervoor maken wij gebruik van het fantastische systeem van ActiveCampaign, waarin ik ondertussen ook een aantal trainingen heb mogen verzorgen.

Omzet: Dit is een punt waar wij niet direct harde doelen aan willen koppelen. Uiteraard hebben we wel getallen in ons hoofd, deze zijn gericht op in ieder geval 30% meer omzet dan in het jaar 2017. Maar we gaan niet koste wat het kost werken om deze doelen te halen. De klanttevredenheid staat bij ons zoals afgelopen jaar nog steeds op nummer 1.

Bedrijfsvorm: Afgelopen jaren was Lamper Design een eenmanszaak. Vanaf januari 2018 zal dit aangepast worden naar een VOF. Hier merk jij als klant verder niks van.

Support: We overwegen om te gaan werken met een supportticket systeem. Dit om de supportaanvragen die op dit moment via diverse kanalen binnenkomen te stroomlijnen en voor iedereen inzichtelijk te houden wat de status is. Een belangrijke eis hieraan is dat wij het belangrijk vinden dat het voor onze klanten eenvoudig moet zijn om dit te doen, zonder in te moeten loggen. Het melden van een probleem of vraag zal dus alsnog via de e-mail kunnen verlopen, dit blijft ook zo.

Eigen website: Een schilder heeft meestal zijn eigen huis niet heel strak in de verf staan en een timmerman heeft vaak nog wel wat klusjes in huis liggen waar hij niet aan toekomt. Dit geldt voor ook ons. De eigen website zal komend jaar structureel meer aandacht krijgen, we gaan daarom vaste momenten inplannen om een dagdeel alleen maar aan de website te werken.

Conclusie

Je bent weer helemaal op de hoogte. Er gaan niet heel veel spectaculaire dingen veranderen binnen ons bedrijf. Het zijn vooral de processen die we gaan optimaliseren en verder uitbouwen. Naast al het bovenstaande blijven we kritisch kijken naar de nieuwe klanten die wij aannemen. Afgelopen jaar heb ik een aantal malen zelf de beslissing genomen om een samenwerking te stoppen gezien het feit dat het voor ons niet haalbaar was om aan de verwachtingen te voldoen en er blijkbaar geen wederzijdse match was over de te realiseren projecten. Jammer, maar in onze ogen voor beide partijen het beste. Om dit tijdens het ontwikkelen van een website of webshop te voorkomen willen we graag nog zekerder weten dat de klant bij ons past en natuurlijk andersom ook.

Heb jij mooie plannen voor het komend jaar? Deel ze met ons in een reactie, wij zijn benieuwd!

We wensen jou in ieder geval een fantastisch 2018. Ben je in de buurt? Kom gerust eens langs.

 

 

20 antwoorden
  1. Felice Veenman
    Felice Veenman zegt:

    wauh wat heb jij een goed jaar gehad!! Ik heb net mijn beide websites om laten zetten naar WordPress, dus ik kan vast veel van je leren.Zo eens even kijken waar ik me voor je nieuwsbrief kan inschrijven

    Beantwoorden
  2. Me over ME Travel
    Me over ME Travel zegt:

    Mooie afsluiting van het afgelopen jaar en een aantal interessante doelen in het vooruitzicht! Gelukkig 2018 :-)!. Ik ga jullie website in de gaten houden. Je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar de vormgeving van plannen ;-).

    Beantwoorden
  3. Jessie
    Jessie zegt:

    Kees en Rianne, heel veel succes bij het uitvoeren van alle mooie plannen! Ook bij mij staat ‘de eigen website’ hoog op het lijstje, want zoals jij je schilder noemt, zeg ik soms: “Ik ben net een loodgieter in een huis met een lekkend dak” 🙂

    Beantwoorden
  4. Rob Kooiman
    Rob Kooiman zegt:

    Ha Kees, ik werk voor support met Zendesk, werkt super! Speciaal mailadres eraan gekoppeld support@… en als iemand toch een mail rechtstreeks stuurt kun je met een Outlook add-in er zo een ticket in Zendesk van maken. Een chat mogelijkheid is er ook en kun je eenvoudig en snel op je website zetten. Reageer je niet direct dan wordt er een ticket gemaakt en kun je er later op terug komen.

    Beantwoorden
    • Kees Lamper
      Kees Lamper zegt:

      Bedankt voor de toelichting Rob, ik ken Zendesk maar de prijs valt mij beetje tegen. Zeker voor de huidige vorm die ik ga gebruiken die in het begin minimaal zal zijn. Dan is het fors aan de prijs vind ik.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *