Pinterest wordt door de meesten gezien als het zoveelste social media platform. Maar weet je dat het in eerste instantie een visuele zoekmachine is? Pinterest wordt enthousiast gebruikt door personen die online inspiratie willen opdoen. De aankoop van kleding, een plan voor een tuinrenovatie of bijvoorbeeld productideeën voor het inrichten van je huis. Vergeleken met ‘typische social media kanalen’ wordt Pinterest gebruikt als voorbereiding en orientatie om een aankoop te doen.
Doelgroep op Pinterest
Hadden we al gezegd dat er 4 miljoen Nederlanders met een koopintentie gebruik maken van de visuele zoekmachine? Nee? Misschien hadden we daarmee moeten beginnen. Vier miljoen Nederlanders dus. En van de meeste gebruikers weet Pinterest ook het geslacht, de leeftijd, interesses en voorkeuren. Daarmee kun je als bedrijf heel nauwkeurig een ideale doelgroep samenstellen voor je campagne.
We horen het mensen al zeggen: “Maar dat weten Facebook en consorten ook…”. Klopt. Maar Facebook wordt gebruikt om sociaal gedrag te vertonen (berichten en foto’s delen bijvoorbeeld), terwijl Pinterest je helpt nieuwe producten en diensten te ontdekken. Bovendien zijn de kosten voor adverteren op Pinterest relatief laag ten opzichte van Facebook en Google. Hierdoor behaal je sneller een goed rendement op je investering.