Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis tool van Google die je inzicht geeft in het bezoek van je website of webshop. Je verkrijgt inzicht in waar bezoekers vandaan komen, welke apparaten er gebruikt worden om je website te bezoeken en waar bezoekers afhaken.

Jij bent heel hard bezig met de vindbaarheid van je WordPress website. Dat is natuurlijk top, blijf daar vooral mee doorgaan. Mocht je nog tips nodig hebben lees dan dit artikel met hierin vijf gratis SEO tips. Maar heb je ook een idee wat al jouw inspanningen opleveren? Ons motiveert het als we in Google Analytics een stijgende lijn zien. En deze zal mogelijk na verloop van tijd weer stabiliseren, dat motiveert weer om extra in te zetten op meer verkeer.

Google Analytics

Je kunt je gratis aanmelden op analytics.google.com. Google Analytics is gratis en er zijn geen kosten aan verbonden.

Om het account actief te laten meten op je website is het noodzakelijk om de trackingcode op je website te plaatsen die je uit het dashboard van Google Analytics kunt halen. Je kunt deze code in bijvoorbeeld de header van je website kopiëren of hiervoor een plugin als bijvoorbeeld Monster Insights te gebruiken. De koppeling tussen Google Analytics en jouw WordPress website of webshop is eenvoudig te realiseren door een het onderstaande stukje code toe te voegen aan je header.php bestand. Doe dit wel in een child-theme, anders ben je bij de eerste update van je thema je tracking code kwijt. Mocht je niet bekend zijn met de codes dan kun je kiezen voor de eerder genoemde plugin van Monster Insights bijvoorbeeld. Er zijn diverse andere plugins in de WordPress bibliotheek te vinden.

Voorbeeld van tracking code voor Google Analytics

Je kunt natuurlijk heel hard inzetten op SEO, Lamper Design inhuren voor de technische optimalisatie, Google AdWords budget verhogen, dat is allemaal leuk en goed. Maar houd zicht op de bezoekers van je website! Google Analytics is hiervoor de aangewezen tool. Tot in detail kun je zien waar mensen binnenkomen, waar ze blijven hangen, waar ze afhaken (dat is voor een punt waar je de meeste aandacht voor moet hebben), en welke pagina’s ze bezoeken voordat ze contact opnemen of die aankoop van hun dromen doen.

Er zijn naast Google Analytics nog diverse andere tools op de markt, maar voor ons is Google Analytics ruim voldoende om de stromen op mijn websites te monitoren. Heb jij een beter alternatief? En dan net zo gratis als Google Analytics? Laat het weten in een reactie zodat anderen hier ook van kunnen profiteren.

Ga naar de bovenkant