WordPress reacties beheren

4 min. leestijd

Ken je het probleem? Je maakt een prachtige pagina op je WordPress website maar ziet dat mensen een reactie kunnen geven onder deze pagina! Maar dat wil je helemaal niet… Hoe schakel je deze mogelijkheid uit? Of hoe houdt je de regie in eigen hand zodat jij zelf bepaalt wanneer er een reactie gegevens kan worden en deze reacties eventueel kunt modereren. In dit artikel zullen we uitleggen hoe je de reactiemogelijkheid compleet uitschakelt maar ook hoe je dit per bericht/pagina kunt doen.

1. WordPress reacties beheren in de website

Als je inlogt op het dashboard gedeelte van je WordPress website zie je aan de linkerkant het menu. Klik vervolgens op Instellingen en daarna Reacties. Je ziet dan onderstaand scherm. Met de derde optie kun je in een keer alle reacties uitzetten.

Let wel op, dit geldt alleen voor nieuwe berichten!  Oude berichten en pagina’s moet je alsnog handmatig aan- en uitzetten. Dat lees je verderop in deze blog!

discussie instellingen wordpress

Er zijn nog twee andere belangrijke opties in ditzelfde scherm.

  • Een administrator moet altijd een reactie goedkeuren – als je de reacties onder controle wilt houden kun je ervoor kiezen om alle reacties handmatig goed te keuren.
  • Laat avatars zien – standaard linkt Wordpress het e-mailadres van de reagerende persoon aan zijn/haar avatar in Gravatar als deze er is. Met deze optie kun je de avatar tonen of verwijderen die naast je reacties staan.

2. WordPress reacties uitzetten per post of pagina

In de vorige alinea heb je gezien hoe je reacties op berichten en pagina’s in WordPress in het geheel uit kunt schakelen. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om de reacties alleen onder pagina’s uit te zetten maar onder je berichten aan te laten staan. Je wilt tenslotte ook interactie met je bezoekers.

Reacties WordPress website beheren

Zorg ervoor dat je de reacties op je WordPress website in ieder geval aan hebt staan. Open vervolgens een pagina of bericht van je WordPress website om deze te bewerken. Grote kans dat je nu nergens een optie ziet om de reacties aan of uit te zetten! Hoe los je dit op?

Reacties WordPress website beheren

Klik rechtsboven op scherminstellingen en zoek in het opengeklapte scherm naar ‘reacties’. Je zult er twee vinden! Vink deze beiden aan en scroll weer naar beneden. Je zult zien dat je deze optie erbij gekregen hebt:

Mis geen WordPress tips meer.

Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen deze nieuwsbrief.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

3. WordPress reacties beheren met een plug-in

Het is ook mogelijk om de reactie mogelijkheid op je WordPress CMS compleet uit te schakelen met behulp van een plug-in. Een bekend voorbeeld hiervan is de plug-in met de naam Disable Comments, te vinden in de WordPress plugin repository. Wij hebben zelf geen ervaring met deze plug-in aangezien de optie zonder plug-in prima werkt voor onze klanten die deze optie willen gebruiken. Wij hebben dus nog geen reden om hiervoor een plug-in te gebruiken. Ons motto is (en zal altijd blijven) , hoe minder plug-ins hoe stabieler en veiliger je website.

4. Spam in je WordPress reacties?

Reacties WordPress website beheren met Akismet

Een veelgehoorde klacht van Wordpress blog beheerders is dat er enorme hoeveelheden spam in de reacties geplaatst worden. Nu kun je ervoor kiezen om zoals eerder in dit artikel aangegeven van de mogelijkheid gebruik te maken om elke reactie handmatig te beoordelen en pas te plaatsen als deze goedgekeurd is.

Maar als je een een actieve blog hebt dan kan dit best veel tijd kosten.  De meest gebruikte plug-in is met stip Akismet. Mogelijk komt dit ook omdat deze al standaard geïnstalleerd is op iedere Wordpress installatie. Je hoeft de plug-in alleen te activeren, een API-key aan te vragen met behulp van je Wordpress account en je reacties worden automatisch gefilterd! En dit werkt erg goed kunnen wij uit ervaring vertellen.

5. Conclusie

WordPress reacties vormen een integraal onderdeel van veel websites en blogs. Ze stellen bezoekers in staat om direct te reageren op de inhoud en hun meningen, vragen of feedback te geven. Deze interacties kunnen de betrokkenheid van bezoekers bij het merk verhogen, een gemeenschap rond de website opbouwen en waardevolle inzichten geven aan de eigenaren of beheerders van de site.

Aan de andere kant brengen WordPress reacties ook uitdagingen met zich mee. Zonder adequate moderatie kunnen reacties al heel snel leiden tot spam, off-topic discussies of zelfs negatieve of schadelijke content. Daarom is het essentieel dat websitebeheerders een goede strategie inzetten om reacties te modereren en zo de integriteit en waarde van de website te waarborgen.

In een tijdperk van sociale media kunnen WordPress reacties ook gezien worden als een middel om de conversatie op de website zelf te houden, in plaats van deze uit te besteden aan externe platforms. Hierdoor hebben website-eigenaren meer controle en eigendom over de interacties van hun publiek en houden ze de content ook altijd in eigen beheer.

Al met al zijn WordPress reacties een dubbelzijdig zwaard: ze kunnen zowel waardevolle interacties bevorderen als uitdagingen opleveren. Met de juiste aanpak en beheer kunnen ze echt een positieve dimensie toevoegen aan elke WordPress website of webshop.

Heb je iets aan de tips gehad? Laat het weten in een reactie! Mocht je andere vragen over Wordpress hebben, bel mij ons direct op +31 (0)182 635 077 of stuur een mail naar info@lamper-design.nl!

Op zoek naar een WordPress Specialist?

Stuur ons een bericht.

Naam(verplicht)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.