Facebook Debug Tool gebruiken voor WordPress Websites

Bijgewerkt naar nieuwste versie van de Facebook Debug tool op 21 april 2016 

Ik heb mijn website bijgewerkt, de uitgelichte afbeelding ingesteld en zelfs in de Yoast Plugin de Social Media afbeeldingen ingegeven. Maar als ik mijn website deel op Facebook zie ik niet de juiste afbeelding en beschrijving van mijn website. Hoe kan dit?

Zelf krijg ik regelmatig deze vraag en ook in de door mij beheerde WordPress Facebook Groep komt hij vaak voorbij.

Tijd voor een uitleg dus.

Wat is de bron voor Facebook van de gedeelde afbeelding?

Deel je website met FacebookFacebook maakt in principe gebruik van de uitgelichte afbeelding die aan je WordPress bericht of pagina gekoppeld is. Maar deze zal in de praktijk niet altijd ingevoerd zijn. Dan zal Facebook proberen om een afbeelding uit je bericht te gebruiken. De exacte volgorde die gebruikt wordt door Facebook is:

  • handmatig ingevoerde afbeelding/beschrijving bij plaatsing op Facebook
  • ingevulde gegevens op het Yoast Sociale tabblad
  • uitgelichte afbeelding;
  • een afbeelding uit je pagina of blog bericht.

Maar hoe overschrijf je deze keuze? Dat heeft te maken met de geladen Open Graph gegevens op je website. Deze kun je beheren met de Yoast SEO Plugin. Wanneer je deze plugin nog niet hebt, installeer deze dan nu in je WordPress website of Drupal website.

Vervolgens kun je in de instellingen van deze plugin per pagina een omschrijving en afbeelding ingeven die je graag wilt gebruiken bij het delen van de pagina op Facebook. Hoe dit werkt staat hieronder beschreven. Maar wat doe je als dit niet werkt? Dat lees je verderop in de blog onder ‘de Facebook Debug Tool gebruiken’.

Yoast SEO plugin gegevens voor delen invoeren

In de Yoast plugin zit een functie ingebouwd waarmee je alle opties kunt overschrijven. Feit blijft dat de cache van Facebook vaak de grootste boosdoener is, deze kun je forceren met de Facebook Debug Tool, hierover later meer. Maar wil je alles graag zelf in de hand hebben dan is dit de beste optie. Hoe kom je er? Ga op de pagina of het bericht waar het over gaat naar het gedeelte Yoast SEO. Daar zie je dit:

Yoast SEO Social Sharing

Vervolgens klik je op het onderste icoon (rood omcirkeld) en krijg je onderstaand scherm. Dit is opgesplitst in verschillende kanalen. Je hebt de keuze uit Facebook, Twitter en Google+. Wat kun je hiermee beïnvloeden? Ik benoem Facebook maar voor de andere kanalen werkt het hetzelfde.

  • Facebook Title
  • Facebook Description
  • Facebook Image

Facebook Cache Yoast SEO


** advertorial **

Download direct 500,000+ Social Media afbeeldingen en designs

Alle social media afbeeldingen die je nodig hebt en heel veel losse design elementen kun je onbeperkt downloaden voor 29 dollar per maand. In totaal meer dan 500.000 items, inclusief stock foto’s.


Het is ook mogelijk om 1 van de genoemde opties over te slaan, Facebook zal dan alsnog automatisch de rest van de benodigde informatie uit je bericht halen.
Tip: Upload de afbeelding ook daadwerkelijk in 1200 x 628 pixels voor het beste resultaat.

Open Graph gegevens

De belangrijkste waarden die ingevuld moeten worden voor een goed vertoonde link op Facebook vind je in de tabel hieronder. Facebook gebruikt de aanwezige Open Graph gegevens op je website. Mochten deze niet gevonden worden dan zal Facebook proberen de metagegevens van je website te gebruiken.

Hoe koppel je de juiste Open Graph gegevens dan aan je website? Je kunt hiervoor onder andere gebruik maken van de Yoast SEO plugin. Deze heeft een speciaal tabblad in de instellingen voor Facebook waar je aan kunt geven dat je Open Graph data toe wilt voegen.Yoast SEO Plugin voor Social Media

Open Graph Yoast SEO

De belangrijkste waarden die ingevuld moeten worden voor een goed getoonde link naar je website op Facebook zijn:

og:url de volledige url van het artikel
og:type het type object; voor een artikel zal dit website zijn
og:title de titel die gegeven is aan het artikel en zichtbaar als titel van het gedeelde artikel
og:image de afbeelding die geplaatst zal worden bij de link. Deze moet wel aan de voorwaarden van het platform voldoen zoals resolutie en grootte
og:description de uitgebreide beschrijving die onder een link geschreven wordt
og:site_name de naam van de bovenliggende website

Facebook caching

Je moet rekening houden met de caching die Facebook gebruikt. Het kan soms tot wel 24 uur duren voordat deze ververst wordt. En dat is nu juist het probleem. Door deze caching worden oude afbeeldingen en teksten getoond van iets wat jij wilt delen. Maar je wilt graag je blog of pagina NU delen met de juiste afbeeldingen en niet wachten tot Facebook klaar is met de cache opschonen. En je wilt ook niet alles handmatig invoeren op Facebook, want je deelt je berichten toch wel op meerdere socialmediakanalen? Of tik jij ze nog overal handmatig in? Kijk dan eens naar een tool als bijvoorbeeld Hootsuite en zet je tijd ergens anders voor in.

Gelukkig biedt Facebook zelf de mogelijkheid om de cache te verversen via de Facebook Debug Tool. Hoe dit werkt lees je verderop in deze blog.

Facebook Debug Tool gebruiken

Je kunt de eerder genoemde cache van Facebook ook forceren om jouw website opnieuw binnen te halen. Dat doe je met de Facebook Debug Tool. Maar hoe werkt dit? Lees hieronder snel verder.

  1. Ga naar https://developers.facebook.com/tools/debug/
  2. Voer de URL in die je opnieuw wilt laten scrapen. Dit hoeft niet je homepage te zijn, voer de pagina in die je wilt delen. Voer dan de volledige url in, dus http://website.nl/blog
  3. Klik op ‘Fouten opsporen‘ Klinkt niet logisch, maar ik heb het niet bedacht!
  4. Je krijgt te zien wanneer je pagina voor het laatst gescraped is. Dit houdt simpelweg in dat alles wat je nu deelt op Facebook de gegevens zal bevatten die op dit tijdstip bekend waren. Heb je hierna wijzigingen aangebracht en zie je die niet op de pagina staan? Dan is het dus belangrijk om dit aan Facebook te melden. Hoe doe je dat?
Facebook Debug Tool

URL invoeren en Fouten Opsporen

Facebook Debug tool nieuwe link

Nieuwe informatie ophalen

Je krijgt onderstaand resultaat te zien. Dit is een pagina die nog niet gescraped is door de Facebook Debug tool. Klik daarom daarna op ‘Nieuwe informatie ophalen’.

Scrapen Facebook Debug Tool

Kies voor ‘Opnieuw Scrapen’ om de juiste informatie op te halen

Als je alles dus op je WordPress website goed ingevoerd hebt dan zou je nu onderaan de pagina de nieuwe beschrijving en uitgelichte afbeelding moeten zien. Mocht deze informatie niet kloppen (in mijn geval was het een testpagina dus dit klopt wel) dan kun je klikken op ‘Opnieuw afschrapen’.

Naast de genoemde opties zijn er nog twee mogelijkheden om de afbeelding die bij het delen van een link op Facebook verschijnt te beïnvloeden.

Per bericht op Facebook afbeelding en beschrijving invoeren

Facebook Afbeelding uploadenAls je een link deelt op Facebook en je geeft een spatie achter het bericht dan verschijnt er automatisch een preview van je gedeelde bericht. Deze preview kun je eventueel nog wijzigen. Op dat moment kun je dus de link ook weghalen, de preview blijft staan.

Je kunt nu klikken op de titel of de omschrijving om deze aan te passen.

Eventueel kun je ook de afbeelding aanpassen. Of meerdere afbeeldingen toevoegen door onderaan op de + te klikken. Zo eenvoudig is het dus!

Conclusie

De cache van Facebook is dus onder ander te updaten door gebruik te maken van de Facebook Debug Tool. Maar zoals omschreven in deze blog zijn er nog diverse andere manieren om de cache bij te werken. Wat is de manier die jij graag gebruikt? En heb jij ervaring met de Facebook Debug Tool?

Heb je vragen of kom je er niet uit? Neem dan gerust contact op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *