Er zijn heel veel contactformulier-plugins voor WordPress. Als je ons al langer volgt weet je dat wij enorme fans zijn van Gravity Forms om formulieren te maken op een WordPress website of WooCommerce webshop. Op de meeste websites die wij tegenkomen zien we dat er gebruik wordt gemaakt van de gratis Contact Form 7 plugin. Waarom?

De belangrijkste reden dat deze contact formulier plugin zoveel gebruikt wordt is waarschijnlijk dat het gebruik volledig gratis is. Een groot voordeel van Contact Form 7 boven Gravity Forms, als de prijs voor jou belangrijker is dan de functionaliteit. Daarnaast zal het zeker een rol spelen dat veel WordPress thema’s standaard gebruik maken van de Contact Form 7 plugin bij de standaard installatie van hun thema. Over Gravity Forms hebben we al verschillende artikelen geschreven met uitbreidingen en toepassingen en ook in onze kennisbank zijn er speciale Gravity Forms artikelen terug te vinden. Dit kan alleen voor een deel ook met Contact Form 7. Daarom laten we je graag die mogelijkheden zien. Dit blog is geen stap-voor-stap handleiding hoe je deze extra opties voor een contactform in WordPress instelt, maar geeft vooral globaal de mogelijkheden aan die je kunt toevoegen aan je contactformulieren.

1. Contact Form 7 conditional fields
2. ReCaptcha v3 instellen met Contact Form 7
3. Honeypot voor Contact Form 7 instellen
4. Mailchimp koppelen aan Contact Form 7
5. Multistep formulier met Contact Form 7
6. CF7 Skins for Contact Form 7
7. Inzendingen van Contact Form 7 opslaan in de database
8. Redirection for Contact Form 7
9. Salesforce CRM koppelen met Contact Form 7
10. Google Analytics en Contact Form 7 koppelen
11. Dynamische content in Contact Form 7
12. Offerte aanvragen via Contact Form 7
13. “Bedankt”-pop-up voor Contact Form 7
14. Contact Form 7 met een handtekening

In dit artikel leggen we niet uit hoe Contact Form 7 werkt. Ook leggen we niet uit hoe je een contactformulier in WordPress maakt. We gaan verder op de basis van Contact Form 7 voor WordPress.

Contact Form 7 conditional fields

Jij wilt toch ook een gebruiksvriendelijke WordPress website waar je bezoekers niet afhaken door ellenlange contactformulieren? Dan moet je wel gebruik gaan maken van conditioneel getoonde velden of zelfs complete conditionele secties. Kiest iemand voor optie A, toon bijvoorbeeld dan pas het adres. Kiest iemand optie B? Dan heb je geen adres nodig en worden deze velden in het contactform ook niet getoond.

Hoe stel je conditionele velden in met Contact Form 7? Standaard bied de plugin deze opties niet, je hebt een extra plugin nodig die je hier gratis kunt downloaden:

Na installatie van deze WordPress plugin vind je bij het instellen van je formulieren een extra tabblad ‘conditional fields’. Hier kun je instellen wanneer je bepaalde velden wilt tonen of juist niet tonen. Wil je alles weten over deze plugin, dan verwijzen we je graag naar deze tutorial van de makers zelf.

ReCaptcha v3 instellen met Contact Form 7

Het is een probleem dat je vast herkent: je krijgt vervelende spam-inzendingen via je contactformulier. De beste lening, de mooiste vrouwen of mannen zijn op zoek naar jou en meer van dit soort zaken. Uiteraard is het fijn als je deze mails helemaal kunt voorkomen.

Je kunt jouw contactfomulieren koppelen aan het gratis ReCaptcha v3 van Google. Met de juiste API keys van Google Recaptcha zorg je ervoor dat je zo goed als geen spam meer binnen zult krijgen via je contactformulier gemaakt met Contactform 7 op je WordPress website.

In deze handleiding van Contact Form 7 vind je stap voor stap hoe je ReCaptcha v3 instelt op jouw formulieren.

Honeypot voor Contact Form 7 instellen

Een captcha-veld onder je formulier is geen sieraad, maar effectief is het meestal wel. Om spam te voorkomen kun je ook de Honeypot plugin proberen. Deze is gratis te downloaden vanaf de WordPress plugins directory.

Wat doet deze Honeypot plugin om spam te voorkomen? Er wordt een veld toegevoegd aan je formulieren dat niet zichtbaar is voor bezoekers. Bezoekers zullen dit honeypot veld dus ook nooit invullen. Een spambot scant alle velden en plaatst daar automatisch iets in. Als het veld ingevuld is dan weet je dus 100% zeker dat het spam is. Simpele oplossing voor het markeren en voorkomen van spam via je contactformulieren maar erg doeltreffend.

Mailchimp nieuwsbrieven koppelen aan Contact Form 7

Om bezoekers van je WordPress website de mogelijkheid te geven in te schrijven op je Mailchimp nieuwsbrief kun je een standaard inschrijfformulier gebruiken van Mailchimp. Als je deze formulieren gebruikt dan heb je heel weinig mogelijkheden om het formulier in de stijl van je website te stylen of verder te optimaliseren. Gravity Forms kun je prima koppelen met Mailchimp, hier schreven we eerder al een artikel over. Ook Contact Form 7 kun je gratis koppelen aan Mailchimp op je website. Hiermee word je veel flexibeler in de koppeling en heb je de mogelijkheid om het inschrijfformulier zo in te richten als jij het zelf wilt.

In de basis kan deze oplossing voldoende zijn. Wil je inschrijvers koppelen aan een groep, segment of tag, dan zul je de premiumversie van deze Mailchimp plugin aan moeten schaffen.

Multistep formulier met Contact Form 7

Als je bezig bent met het optimaliseren van de conversie van je WordPress website (daar helpen wij je ook graag bij) dan ben je vast ook aan het nadenken over het optimaliseren/verbeteren van je contactformulieren. Welke velden maak je echt verplicht; heb je werkelijk alle gegevens nodig die je nu vraagt, dat soort zaken denk je over na.

Daarnaast kun je ervoor kiezen om je formulier in verschillende stappen te verdelen. En dan komt deze gratis WordPress plugin goed van pas: Contact Form 7 Multi-Step Forms. De naam zegt eigenlijk precies wat de plugin doet.

Een voorbeeld van deze multistep plugin vind je hier. Ook deze plugin biedt een pro-versie die je alleen nodig hebt als je heel veel inzendingen van je formulier verwacht. Als je nog betere formulieren in Contact Form 7 wilt maken met meerdere stappen dan raden wij je aan om te kijken naar de Contact Form Seven Multi-Step Pro plugin op Codecanyon. Hiermee kun je het perfecte multi-step formulier maken.

CF7 Skins for Contact Form 7

Deze plugin kan je leven gemakkelijker maken als je niet van code houdt. Met deze plugin voeg je aan de achterkant van je dashboard een visuele editor toe voor je Contact Form 7. Hiermee krijg je ook een drag & drop builder waarmee je de velden kunt slepen in de volgorde die je wilt.

Naast de drag & drop editor heb je ook de optie om direct een aantal verschillende standaard thema’s te laden in je editor. Met deze add-on kun je dus met beperkte HTML- en CSS-kennis een beter contactformulier maken in Contact Form 7. Kijk ook op de website van de makers voor meer informatie en voorbeelden van formulieren gemaakt met contactform.

Inzendingen van Contact Form 7 opslaan in de database

Als je niets aanpast zijn de inzendingen van Contact Form 7 niet meer terug te halen via je website-dashboard (Bijvoorbeeld zoals Gravity Forms). Maar je raadt het al: ook hier is een goede plugin voor geschreven.

Met deze plugin krijg je de mogelijkheid om alle inzendingen in het dashboard van je website te bekijken. Daarnaast kun je ze ook exporteren naar een CSV-bestand dat je dan bijvoorbeeld weer kunt importeren in je CRM-systeem of nieuwsbrievensysteem als bijvoorbeeld Mailchimp of ActiveCampaign. Ook een export naar PDF behoort tot de mogelijkheden.

De basis van deze WordPress plugin is gratis maar er zijn een aantal nuttige betaalde toevoegingen. Deze bestel je voor een eenmalig bedrag op CodeCanyon.

Redirection for Contact Form 7

Een belangrijk onderdeel van de optimalisatie van je WordPress website is…. de bedankpagina. Een ondergeschoven kindje op heel veel (WordPress) websites en ook webshops. Bezoekers nemen de moeite om een formulier in te vullen op je website (iedereen heeft daar van nature een afkeer van) en krijgen daarna de prachtige standaardtekst ‘we nemen misschien binnenkort contact met je op’. Ok doei, ik ga wel naar de volgende…..

Optimaliseer deze bedanktpagina, haal eruit wat erin zit! Met de Redirection for Contact Form 7 plugin kun je instellen dat een bezoeker na het insturen doorgestuurd wordt naar een pagina die jij zelf instelt. Zorg ervoor dat je bijvoorbeeld vraagt aan een bezoeker ‘hoe kwam je op onze website?’ of ‘heb je gevonden wat je zocht?’ en bied een uitweg van de pagina naar bijvoorbeeld je recente blogs of een speciale aanbieding.

Deze plugin biedt ook een Pro versie aan, bekijk hiervoor de website van de makers.

Salesforce CRM koppelen met Contact Form 7

Salesforce is een populair CRM-systeem dat bij veel bedrijven in gebruik is. Met deze plugin kun je een koppeling maken tussen verschillende contactformulieren die je maakt met Contact Form 7 en jouw Salesforce CRM systeem. Hiermee krijg je een overzicht van je leads in Salesforce. Daarnaast kun je contacten en cases aanmaken.

Bekijk de mogelijkheden van de Salesforce CRM plugin

Google Analytics en Contact Form 7 koppelen

Als je serieus met je website bezig bent wil je ook weten wat er gebeurt. Natuurlijk kun je het aantal inzendingen van een formulier gaan tellen om te berekenen wat je conversie is. Gelukkig kun je Google Analytics koppelen met Contact Form 7 en hiermee Events in Google Analytics meten. Een event kan bijvoorbeeld zijn als de bedankpagina bereikt is. Dit betekent namelijk dat je formulier ingestuurd is. Op basis hiervan meet je het succes van je formulieren en kun je de conversie berekenen.

Na de installatie en configuratie van deze plugin heb je de Event Tracking ingesteld en zie je in Google Analytics de acties op jouw formulieren terug als events. Contact Form 7 is de naam van het Event en het Event label is de naam van het formulier.

De plugin is ook goed te koppelen met andere Google Analytics plugins zoals bijvoorbeeld Monsterinsights en Enhanced Ecommerce plugin.

Dynamische content in Contact Form 7

Op diverse WordPress websites van onze klanten vind je dynamische content. Als voorbeeld: iemand geeft op pagina x aan dat hij of zij een offerte van jouw bedrijf wil ontvangen. Vervolgens wordt er doorgeklikt naar de aanvraagpagina en de optie voor ‘offerte aanvragen’ wordt automatisch aangevinkt. Dit kan ook via de URL buiten je website om.

Stel je stuurt een nieuwsbrief naar je klanten en vraagt hen of ze iets aan willen vragen op je website. Hoe tof is het als diegene de link aanklikt en de naam van de ontvanger is al ingevuld op basis van de URL? Dit is maar een klein deel van de mogelijkheden van deze plugin. Een waardevolle aanvulling op je website lijkt ons.

Dit is lastig als je geen kennis hebt van de logica van programmeren. Maar wat niet is kan komen toch? De pagina van de plugin geeft voldoende uitleg om hiermee een start te kunnen maken.

Offerte aanvragen via Contact Form 7 formulier

Regelmatig komt in onze Facebookgroep over WordPress de vraag voorbij hoe je een calculator of offerte aanvraagsysteem in je website in kunt bouwen. Het antwoord is meestal: koop een licentie van Gravity Forms en ga aan de slag. Een prima tip. Mocht je toch liever met Contact Form 7 aan de slag gaan, dan is daarvoor ook een add-on te koop op Codecanyon.

Hoe de plugin werkt vind je in deze video, een uitleg van de makers van deze aanvulling voor contactform:

Kort gezegd kun je hiermee een formulier bouwen met o.a. dynamische berekeningen, sliders om prijzen van tot aan te geven en nog veel meer. Hiermee bouw je de complete oplossing in jouw website voor het aanvragen van een offerte voor bijvoorbeeld een verbouwing, ontwikkeling van een website of het aanleggen van je tuin.

Bestel deze plugin op codecanyon

“Bedankt”-pop-up voor Contact Form 7

Eerder in dit artikel schreven we al over de bedankpagina die je kunt optimaliseren voor meer conversie. Wil je toch liever een pop-up met daarin jouw eigen tekst? Dan heb je deze plugin nodig.

Het is geen ingewikkelde plugin, je stelt deze per formulier in en stelt in welk thema je wilt gebruiken om de bedankt pop-up vorm te geven.

Vanaf nu zijn de validatieberichten van je contactformulieren die je gemaakt hebt via de Contact Form 7 plugin in een pop-up te zien.

Bestel popup voor Contact Form 7

Handtekening onder Contact Form 7

Voor sommige formulieren heb je simpelweg een handtekening nodig om het officieel te maken. Maar hoe voeg je een handtekening toe aan je online Contact Form 7 formulieren? Daar heb je de gratis plugin Contact Form 7 Signature Addon voor nodig.

Regelmatig lezen we dat de handtekening niet in de e-mail zit die je ontvangt. Je voegt de gemaakte handtekening toe aan de e-mail door deze code toe te voegen aan de e-mails naar jezelf of de website beheerder:

[your signature field]

Let ook op dat het handtekening veld niet standaard responsive is en dus niet directbruikbaar is op mobiele apparaten. Dit is eenvoudig op te lossen met een stukje CSS-code.

Contact Form 7 koppelen met ActiveCampaign of andere autoresponders

De koppeling met Mailchimp beschreven we al eerder in dit artikel. Maar als je nu ActiveCampaign (of het Nederlandse Mailblue), Aweber, Getresponse of welk andere nieuwsbrief systeem dan ook gebruikt? Ben je dan aangewezen op de standaard formulieren van de tool zelf? Gelukkig niet.

CF7 autoresponder

Met de CF7 Auto Responder Addon plugin koppel je jouw contactformulieren aan ieder gewenst nieuwsbriefsysteem. Naast de koppeling met 10 verschillende systemen kun je deze plugin ook gebruiken om alle inzendingen in je database op te slaan. Zo heeft deze plugin dus een dubbele functie.

Bestel de plugin op Codecanyon

Hubspot koppelen met Contact Form 7

Hubspot is een gratis CRM-systeem dat veel gebruikt wordt. Bezoekers die formulieren op je WordPress website invullen wil je dan ook graag in dit CRM-systeem verwerken. En dan bij voorkeur natuurlijk automatisch.
Gebruik deze gratis plugin van Hubspot zelf om je formulieren gemaakt met Contact Form 7 te koppelen aan Hubspot en de juiste velden over te nemen in je CRM-systeem.

Hier vind je meer informatie van Hubspot zelf over het koppelen van WordPress en Hubspot.

Naast deze koppeling biedt Hubspot tegenwoordig ook inline formulieren aan die je prima kunt gebruiken. Je sluit deze in door middel van een stukje code wat je in Hubspot genereert op je website.

PDF inzendingen maken via Contact Form 7

De standaard e-mails van Contact Form 7 zijn net als veel andere formulierplugins niet om over naar huis te schrijven. Daarom is het goed om geordende PDF’s mee te sturen naar zowel de ontvangers als jezelf. Hiervoor zijn weinig plugins beschikbaar, maar deze WordPress Contact Form 7 PDF & Database kan dit. Een kleine investering van 16 dollar in de professionalisering van je bedrijf.

Download deze plugin op Codecanyon

Conclusie

Ik hoop dat het je nog niet duizelt. Het liefst hadden wij een blog geschreven waarom wij Gravity Forms gebruiken in plaats van Contact Form 7. Maar aangezien we graag een goed beeld schetsen van de mogelijkheden die er in WordPressland zijn vonden we het noodzakelijk om je in ieder geval te laten zien welke mogelijkheden er zijn met Contact Form 7.

Het nadeel van Contact Form 7 is voor ons vooral dat het regelmatig voorkomt dat ingezonden formulieren niet aankomen zonder een aanwijsbare reden. Dat hebben wij niet met Gravity Forms en dat is voor ons alleen al een reden om hiervoor te kiezen. Daarnaast zijn er voor veel functies die niet standaard in Contact Form 7 zitten wel standaard opties in Gravity Forms. Maar als je een licentie van Gravity Forms te duur vindt dan is het gratis Contact Form 7 zeker een optie eventueel aangevuld met een aantal betaalde addons.

Een deel van de plugins die hierboven beschreven staan en die je aan kunt schaffen via Codecanyon zijn te koop in een bundel. Hiermee kun je aardig wat geld besparen. Bekijk direct of deze bundel iets voor jou is, voor 59 dollar ontvang je heel veel add-ons en je krijgt levenslang updates.

Een deel van de hier beschreven plugins is gratis te verkrijgen via de WordPress repository, een ander deel is betaald via Codecanyon te downloaden. Voor de laatstgenoemde plugins maken wij gebruik van een affiliate-link in dit artikel. Jou kost het niets extra, wij krijgen een kleine commissie als jij via onze link plugins aanschaft. Uiteraard kun je ook zelf de links erbij zoeken. Maar we gaan er vanuit dat je ons deze commissie wel gunt ;-)

Deze blog heeft als inspiratie deels de blog van Freddy die zijn blog publiceerde op WPExplorer.com

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]