Een aantal maanden geleden kwamen wij in contact met Leadinfo, een tool waarmee je bezoekers op je website herkent. In eerste instantie waren wij sceptisch omdat wij nooit aan koude acquisitie doen en de tool hier vooral op gericht is. Na een aantal weken testen kwamen wij tot de conclusie dat dit toch interessant voor ons kon zijn om te zien welke bedrijven je website bezoeken.

Leadinfo herkent bezoekers op basis van hun IP-adres en koppelt deze data aan heel veel verschillende bronnen om tot een zo compleet mogelijk beeld te komen van jouw websitebezoekers. Zo is bij de meeste bezoekers te zien wat de e-mailadressen van de organisatie zijn, welke LinkedIn-profielen er beschikbaar zijn en wat de grootte van een bedrijf is. Daarnaast is het voor jou zichtbaar welke pagina’s een potentiële lead bezocht heeft.

Leadinfo werkt met een groot aantal partners. Op basis van de feedback van deze partners groeit de tool qua functionaliteiten. Zo is bijvoorbeeld recent een pop-up toegevoegd aan het systeem die je op je website kunt tonen met daarin een door jou aan te passen tekst. Je kunt hierin ook gebruik maken van de herkende bedrijfsnaam zodat je bezoekers van je website bijna persoonlijk welkom kunt heten.

Herken je bezoekers met Leadinfo

Onze ervaring hiermee is dat het een gemakkelijke manier is voor bezoekers om hun gegevens achter te laten. Jij kunt instellen of je hun e-mailadres wilt ontvangen of hun telefoonnummer en hiermee kun je snel contact opnemen met potentiële klanten. Een groot voordeel hiervan is dat jij al meer over een bedrijf weet als je eerst in Leadinfo de gegevens bekeken hebt. Je bent dus beter voorbereid op het gesprek en kunt hierdoor sneller de diepte in gaan met vragen stellen bijvoorbeeld.

Is Leadinfo volgens de AVG toegestaan?

Deze vraag is ook terug te vinden op de website van Leadinfo. Ik ben daarom zo vrij geweest om hun antwoord hieronder weer te geven, want wie kan deze vraag beter beantwoorden dan de eigenaar?

Ja, Leadinfo is legaal te gebruiken onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR) die per 25 mei 2018 als Europese privacywet geldt.

Leadinfo gebruikt het IP-adres van de bezoeker om daarbij bedrijfsgegevens te verkrijgen uit openbare bronnen zoals de Kamer van Koophandel. Het IP-adres is onder de AVG een persoonsgegeven, en gebruik daarvan vereist een grondslag onder deze wet. De gebruikte grondslag is het “eigen gerechtvaardigd belang” (artikel 6 sub f AVG). Hierbij mag u zonder toestemming met persoonsgegevens werken mits dit een duidelijk belang dient en u rekening houdt met de privacy.

Marketing en analytics gelden als een duidelijk legitiem belang, en Leadinfo gebruikt slechts zeer beperkt persoonsgegevens. IP-adressen worden niet bewaard en uitsluitend de algemene zakelijke informatie van ondernemingen wordt verstrekt aan gebruikers. Daarmee is adequaat rekening gehouden met de privacy.

Als gebruiker van Leadinfo dient u dit in uw privacyverklaring te melden. Ook dient u in het register van gegevensverwerkingen op te nemen dat u met Leadinfo werkt.

Het simpele antwoord op de vraag of Leadinfo volgens de AVG toegestaan is dat is: ja.

Wat voegt Leadinfo toe aan jouw WordPress website?

Met deze tool kun je achterhalen welke bedrijven jouw website bezoeken. In ons geval is het al een aantal keren voorgekomen dat wij bedrijven een aantal keren terug zien komen op onze website en uiteindelijk contact opnemen.

Voordat wij Leadinfo gebruikten waren wij ook al overtuigd van het feit dat bezoekers meestal meerdere keren je website bezoeken voordat ze uiteindelijk contact opnemen. Deze tool bevestigt dit beeld.

Deze tool is dus een meerwaarde voor je WordPress website omdat je naast vermoedens (sowieso een slechte raadgever voor ondernemers) nu op basis van feiten je website kunt optimaliseren. Dit kan zowel in de vorm van content herschrijven, het optimaliseren van je SEO of de structuur van je website verbeteren op basis van bezoekersgedrag.

Leadinfo in detail

Het gaat te ver om Leadinfo helemaal aan jullie uit te leggen, hiervoor nodigen wij jullie graag uit voor het aanmaken van een account zodat je twee weken kunt testen. Dit kan eenvoudig door ons een mailtje te sturen, dan regelen wij de rest.

In de inbox in het Leadinfo portal zie je de bezoekers van je website. Zelfs live kun je zien wat bezoekers op dit moment op jouw website aan het doen zijn.

Je hebt hier ook de mogelijkheid om bezoekers te labelen. Wij labelen bijvoorbeeld onze klanten en concurrenten in Leadinfo. Waarom doen wij dit? Wij vinden klantenservice heel erg belangrijk. Als wij zien dat onze klanten bepaalde informatie in onze kennisbank bekijken dan sturen wij een berichtje of zij hulp nodig hebben. En daarnaast vinden wij het interessant in welke gedeeltes van onze website onze concurrenten geïnteresseerd zijn.

Daarnaast kun je in het portal triggers instellen. Wat kun je hier instellen? Je kunt ieder denkbaar scenario instellen en op basis van deze triggers krijg jij of jouw salesmedewerker een bericht in je mailbox. Zo hebben wij bijvoorbeeld een trigger voor bezoekers die langer dan x minuten op een bepaalde pagina zitten. Dit kunnen aan de ene kant een potentiële klanten zijn die geïnteresseerd zijn in onze diensten. De andere kant is dat als bezoekers structureel heel lang op een pagina blijven, dat dit kan duiden op onduidelijkheid op die pagina. Dus is het goed om deze pagina’s nog eens te bekijken. De mogelijkheden hierin zijn eindeloos.

Lead Gen Forms in Leadinfo

Een aantal maanden geleden is de feature ‘Lead Gen Forms’ toegevoegd aan Leadinfo. Je kunt hierin zoals eerder geschreven instellen dat bezoekers die herkend worden en een pop-up te zien krijgen. Vervolgens kun je instellen of een bezoeker zijn telefoonnummer of e-mailadres achter kan laten.Leadinfo form Lamper Design

Wij zijn heel positief verrast over deze feature en deze wordt op onze website regelmatig gebruikt. In vergelijking met een gratis pop-up die wij eerder getest hebben krijgen wij met deze tool kwalitatief betere leads via onze website.

Een aantal verbeteringen staan al op de wensenlijst bij Leadinfo. Dit is onder andere de wens om per pagina de pop-up wel of niet te kunnen tonen. Of de optie om de tekst op verschillende tijdstippen aan te kunnen passen.

Werkt Leadinfo altijd?

Als de code op je website draait start het herkennen van bezoekers direct. In die zin werkt het dus altijd. Houd er wel rekening mee dat een bezoeker herkend wordt op basis van een IP-adres en de daarbij te achterhalen data. Ik heb al van meerdere bezoekers gehoord dat zij de website bezochten vanuit hun thuiskantoor en herkend werden als een ander bedrijf waar zij recent in het netwerk ingelogd hadden.

Helemaal foutloos werkt het herkennen dus niet, maar de foutmarge is erg klein. Exacte cijfers hiervan zijn bij ons niet bekend, maar wij schatten het zelf op dit moment op basis van onze ervaringen in op ongeveer 95% positieve herkenning. Dit is voor ons een zeer goede score.

Conclusie

Een voordeel van Leadinfo vinden wij dat de data van jou blijven, ook al stop je met het gebruik van de tool. Je kunt deze data eenvoudig exporteren. Je investering blijft dus behouden.

Naast het bouwen van WordPress websites en WooCommerce webshops houden wij ons ook veel bezig met het optimaliseren van de snelheid van websites. Daarom hebben wij ook gekeken of Leadinfo als externe tool jouw website vertraagt. De vertraging die er is die is te verwaarlozen. Dit is dus zeker een compliment voor de makers van de tool aangezien veel externe tools een significante vertraging opleveren in de laadtijd van een website.

Partner Badge Leadinfo Lamper DesignWij zien absoluut voordeel in het feit dat je weet wat voor type bezoekers je website bezoeken. En uiteraard kan dit ook van meerwaarde zijn als je een B2B WooCommerce webshop hebt. Het is een redelijke investering die begint vanaf 29,- per maand voor een beperkt aantal bedrijven. De rekensom die jij als eigenaar zult moeten maken is hoeveel een lead jou oplevert.

Mocht je geïnteresseerd zijn en twee weken gratis kennis willen maken met Leadinfo stuur ons dan een e-mail en wij maken het voor jou in orde. Als je vragen hebt stel ze gerust via een reactie onder deze blog.