Wil je een eigen magazine uitgeven en verkopen via een WooCommerce webshop? Afgelopen maanden hebben we een aantal van onze klanten mogen helpen met het opzetten van een webshop specifiek voor de verkoop van een magazine. Op basis van onze ervaringen en voortschrijdend inzicht dat we hierdoor hebben gekregen zetten we hier voor jou op een rijtje wat je nodig hebt om je magazine te kunnen verkopen via een webshop.

  1. Keuzes voor je magazine
  2. Gravity Forms of WooCommerce?
  3. Subdomein of extra domein
  4. Hosting
  5. Hoe richt je de webshop in?
  6. Landingspagina
  7. Maximum aantal te bestellen
  8. Postcodecheck in WooCommerce
  9. E-mailadres valideren in WooCommerce checkout
  10. Direct doorsturen naar afrekenen
  11. Aantal producten aanpassen tijdens afrekenen
  12. Budget voor je webshop
  13. Conclusie

1. Keuzes voor je magazine

Vooraf is het goed om te zorgen dat je heel helder hebt wat je precies wilt. Uiteraard geldt dit voor alle projecten, zorg dat dit ook bij je magazine geregeld is.

1.1 Gravity Forms of WooCommerce?

Een belangrijke keuze is om te kiezen voor een oplossing met Gravity Forms of een WooCommerce webshop. Wanneer zou je kunnen kiezen voor een webshop met Gravity Forms? Als jouw magazine een eenmalige uitgave betreft en je hebt verder geen plannen om meer fysieke producten te gaan verkopen dan kun je prima uit de voeten met een goed ingericht formulier in Gravity Forms.

1.2 Subdomein of extra domein

Als je op dit moment geen WooCommerce op je website hebt draaien en je hebt de mogelijkheid om deze toe te voegen dan raden wij je absoluut aan om een apart domein of subdomein te gebruiken voor je webshop. Hiermee voorkom je dat je website overbelast wordt als er een piek aan bezoekers en bestellingen is in je webshop.

Als je verkoop afgerond is kun je het subdomein of extra domein verwijderen en eventueel een 301 redirect naar je hoofddomein aanleggen.

Subdomein in Direct Admin

Als je WooCommerce installeert op je hoofdsite en verwijdert uiteindelijk deze plugin en bijbehorende plugins, dan zal er altijd vervuiling in je database optreden omdat niet alles helemaal verwijderd wordt. Nog een extra reden om een losse WordPress-installatie te gebruiken voor je verkoop.

Daarnaast is het ook gemakkelijk om een eigen link te communiceren. In principe maakt het niet uit of je kiest voor een subdomein als bijvoorbeeld magazine.lamper-design.nl of voor een nieuw domein als magazinelamper.nl. Het enige is dat je bij een extra domein de registratiekosten voor een jaar hiervan moet betalen, die zal hooguit twintig euro per jaar zijn. Als het succes van je magazine hier vanaf hangt dan zou ik je eigenlijk willen adviseren om direct te stoppen ;-)

1.3 Hosting

Een belangrijk onderdeel van het succes van de lancering van je eigen magazine is de bereikbaarheid, snelheid en stabiliteit van het platform waar je magazine besteld kan worden. En hiervoor heb je simpelweg goede hosting nodig. Blijf ver weg van low-budget partijen en kies voor een betrouwbare partner.

Stel caching goed in via WordPress en vraag je hostingprovider welke caching er beschikbaar is op de server. Wat ook een goede optie is om vooraf mee te nemen bij de keuze van je hosting is: hoe schaalbaar is de hosting? Dit betekent simpelweg dat op het moment dat je zoveel bezoek op je website hebt dat de server het niet meer aankan, deze automatisch capaciteit bijschakelt. Dit voorkomt dat je enorme kosten hebt vooraf, je betaalt bij deze providers naar wat je extra verbruikt.

2. Hoe richt je de webshop in?

Afhankelijk van of je al een bestaande WordPress website hebt en hoeveel producten je uiteindelijk gaat verkopen zijn er een aantal zaken waar je in je webshop direct rekening mee kunt houden. We zetten ze voor jou op een rijtje.

2.1 Landingspagina

Landingspagina Miljuschka

Een landingspagina kan de pagina zijn waar je het product bestelt. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om een homepage in te richten met alle informatie waar vandaan je doorlinkt naar de productpagina. Als laatste kun je er ook voor kiezen om vanaf de landingspagina een knop te tonen waarmee het product direct in de winkelmand geplaatst wordt.

Zorg voor een pagina waarin het helder is waarom een bezoeker jouw magazine zou moeten kopen. Doneer je een deel van de opbrengst aan een goed doel of staan er in het magazine unieke zaken die nergens anders beschreven zijn?Vermeld dit dan op de landingspagina.

2.2 Maximum aantal te bestellen

Hoeveel magazines mogen er tegelijk besteld worden? Je wilt toch voorkomen dat er ineens honderd besteld worden en je deze voor woekerprijzen terugvindt op andere websites? Als er maximaal 1 magazine besteld kan worden heb je geen extra plugin nodig, deze optie is al standaard in WooCommerce te vinden onder het product.

Min/Max Quantity voor WooCommerce

Als je het aantal zelf in de hand wilt hebben raden wij je aan om gebruik te maken van de plugin WooCommerce Min/Max Quantities. Met deze plugin kun je op categorieniveau of op productniveau bepalen hoeveel een bezoeker minimaal en maximaal kan bestellen.

2.3 Postcodecheck in WooCommerce

Het kan heel vervelend zijn als je er na het bestellen achterkomt dat je adres niet goed ingevoerd is. Dit levert jou als webshopbeheerder ook een hoop extra werk op omdat je alle mails hierover af moet handelen en de gegevens moet aanpassen.

Hoe voorkom je dat er een onjuist adres of postcode ingevoerd worden? Maak gebruik van een postcodechecker in het afrekenproces van je webshop.  Een postcodecheck voor WooCommerce die wij bij veel webshops inzetten is de WooCommerce Postcode Checker van WPOvernight.com. Binnen deze plugin heb je verschillende postcode-databases beschikbaar die je kosteloos kunt raadplegen. Je selecteert deze in de backend van de plugin.

Postcode check WooCommerce

Bij navraag bij de ontwikkelaars kregen we dit als tip, doe hier je voordeel mee:

Postcode.tech verkiezen boven BAG/Kadaster. Net zo gratis (vereist wel eenmalige registratie), maar vele malen sneller en betrouwbaarder!

Hiermee heb je het probleem van verkeerd ingevulde adressen voor een groot deel getackeld wat je een hoop e-mails kan besparen weten wij uit ervaring.

2.4 E-mailadres valideren in WooCommerce checkout

Als je een e-mail wilt sturen naar de klanten die jouw magazine besteld hebben dan is het wel fijn als dit e-mailadres ook klopt. De bezoekers hebben dit e-mailadres zelf ingevoerd maar het gebeurt regelmatig dat hier typefouten in zitten.

Hoe voorkom je dit en hoe valideer je het e-mailadres? Er zijn verschillende plugins te vinden die een extra veld toevoegen waarin het e-mailadres veld gevalideerd wordt. In principe heb je hier geen extra plugin voor nodig en is een simpel stukje code voldoende. Hiervan zijn er diverse te vinden op het internet.

Email validatie wooCommerce

Nog een extra tip: zorg dat het validatieveld geen rekening houdt met hoofdltters en kleine letters. Een e-mailadres werkt namelijk altijd, onafhankelijk van hoofdletters en kleine letters. Als een bezoeker de automatische invulfunctie van de browser gebruikt is de kans groot dat het e-mailadres met een hoofdletter geschreven wordt. Mocht deze bezoeker in het validatieveld dan een kleine letter gebruiken, dan zal de validatie niet kloppen als hier niet naar gekeken wordt in het script. En dit betekent weer e-mails van klanten die niet kunnen bestellen.

2.5 Direct doorsturen naar afrekenen

Gebruikelijk in een WooCommerce webshop is dat als een bezoeker op de knop ‘in winkelmand’ klikt dat de pagina dan herladen wordt. Je hebt binnen WooCommerce ook de mogelijkheid om je bezoeker direct naar de winkelmand te sturen, dit kun je met een vinkje in de WooCommerce-instellingen aanzetten.

Maar is dit voldoende voor jouw webshop? Wat ons betreft niet. Je belast een bezoeker die wil afrekenen met een extra stap die je conversie kan beïnvloeden.

WooCommerce instellingen

Ons advies is om de knop die je gebruikt op de landingspagina direct door te laten sturen naar de afrekenpagina. Hiervoor zijn verschillende oplossingen te vinden, de eerste is een plugin met de naam WooCommerce Direct Checkout. Een andere optie is een stukje code toevoegen aan de URL van de button als je deze mogelijkheid hebt. Dit is iets ingewikkelder en niet in alle gevallen mogelijk maar heeft wel de voorkeur boven een extra plugin.

Als laatste is er ook de optie om in de WooCommerce-instellingen jouw afrekenpagina in te stellen als winkelmandpagina. Je verwijdert dus in principe de echte winkelmandpagina en vervangt deze voor de afrekenpagina. Dit zijn beiden standaard pagina’s in WooCommerce.

Bij die laatste optie moet je er wel rekening mee houden dat als je deze methode gebruikt, een bezoeker in principe niet meer de mogelijkheid heeft om het aantal te bestellen magazines nog te wijzigen. Gelukkig is hier ook een oplossing voor, deze vind je in het volgende punt.

2.6 Aantal producten aanpassen tijdens afrekenen

Zoals in het vorige punt beschreven heeft een afrekenpagina standaard geen optie om het aantal producten te wijzigen. Omdat je gebruik maakt van de meest flexibele software voor je webshop heb je natuurlijk de mogelijkheid om dit met een plugin alsnog toe te voegen. Deze plugin vind je hier.

Aantal wijzigen in WooCommerce Checkout Als je liever geen plugin gebruikt zijn er ook functies te vinden die je bijvoorbeeld toevoegt aan de functions.php van je thema om dit mogelijk te maken. Tenslotte is het niet noodzakelijk om overal een volledige plugin voor te installeren, om de snelheid van je webshop optimaal te houden is het zelfs af te raden om zomaar allerlei plugins toe te voegen.

Nu heb je de mogelijkheid om het aantal producten aan te passen tijdens het afrekenen. Maar als je het aantal producten wijzigt mis je de knop ‘winkelmand bijwerken’ zoals je die misschien kent. Hoe voeg je die toe? WooCommerce heeft hiervoor de plugin Auto Update Cart for WooCommerce.

3. Budget voor je webshop

Wij hopen dat je tot hier gekomen bent, want natuurlijk is het budget ook een belangrijk onderdeel van het maken van een webshop om een magazine te verkopen. Zonder webshop geen verkoop.

Wat kost het maken van een webshop? Regelmatig krijgen wij verzoeken voor een offerte waarbij vermeld wordt dat het aantal producten heel laag zal zijn. Waarmee aangegeven wordt dat dit vast wel terug te vinden moet zijn in de prijsopgave voor de webshop.

Dan nu: een webshop ontwikkelen voor honderd producten heeft praktisch dezelfde prijs als een webshop voor de verkoop van één magazine.

Waarom, zul je je afvragen. Voor beiden moet een volledig design gemaakt worden voor alle pagina’s. Het maakt niet uit of het design voor de productpagina één keer of vijfduizend keer gebruikt wordt. De homepage zal ook opgemaakt moeten worden en een header en footer heb je ook altijd nodig.

Het afrekenproces dat ingericht moet worden is voor één magazine ook precies hetzelfde. Kortom: een webshop is altijd veel werk.

4. Conclusie

Er zijn nog veel extra zaken te beschrijven waar je rekening mee moet houden bij het ontwikkelen van de webshop. Het gaat te ver om deze in deze blog allemaal te behandelen. We zetten er nog een aantal op een rijtje om deze blog mee af te sluiten:

Nieuwsbriefkoppeling – Koppel jouw nieuwsbrievensysteem zoals bijvoorbeeld Mailchimp of ActiveCampaign aan de afrekenpagina. Hiermee kun je klanten ook op de hoogte houden van het verloop van het proces van je magazine en je hebt direct een doelgroep die al klant bij je is onder de knop van je e-mail.

Welke e-mails stuur je – Binnen WooCommerce heb je verschillende e-mails die gestuurd worden. Bekijk goed welke opties er zijn en stuur zo min mogelijk e-mails om het voor je klanten helder te houden.

E-mail verzenden – Je gaat natuurlijk uit van een succesvolle webshop waar vandaan veel e-mails met bestelbevestigingen verstuurd gaan worden. Wil je zeker weten dat de e-mail afgeleverd wordt bij de klant in de mailbox? Maak dan gebruik van de betaalde diensten van Postmark waarmee je ook direct een extra goede logfunctionaliteit krijgt zodat je bij vragen als ‘ik heb de e-mailbevestiging niet ontvangen’ direct kunt controleren of de mail verzonden is.

Floating add to cart – Mocht je thema het ondersteunen (Flatsome theme doet dit bijvoorbeeld*) dan is dit mooi meegenomen. Zo niet, dan zijn er plugins beschikbaar om dit mogelijk te maken. Wat is een floating add to cart? Het principe is dat als je ‘in winkelmand’ knop buiten beeld is dat er dan onder of bovenaan je scherm een extra zwevende knop verschijnt. Je maakt het bezoekers hierdoor altijd gemakkelijk om jouw product te bestellen.

Bedankpagina – De standaard bedankpagina van WooCommerce is geen hoogstaand design maar functioneert en toont de informatie die een klant wil weten na een bestelling. Er zijn verschillende plugins beschikbaar om de mooiste bedankpagina’s te maken. Wij lossen dit meestal op zonder plugin en gebruiken alleen een stukje code om na een bestelling te redirecten naar een door ons aangemaakte pagina. Hier kun je bijvoorbeeld nogmaals op vermelden dat mocht een klant de e-mail niet ontvangen heeft, deze eerst even zijn of haar spambox moet controleren of de e-mail toch daarin te vinden is.

Wij hopen dat je iets hebt gehad aan deze blog met uitleg. Een voorbeeld van een door ons ontwikkelde webshop waar een magazine verkocht wordt vind je op de website van Miljuschka voor haar magazine.