Van plan om over te stappen van Mailchimp naar Mailerlite, maar heb je hier hulp bij nodig? In deze handleiding hebben wij elke stap beschreven, zodat jij de verhuizing helemaal zelf kan verzorgen.
Stap 1: Voorbereiding overstap in Mailchimp
Bekijk als eerste je Mailchimp-instellingen en zorg dat je weet hoe jouw account in elkaar zit.
- Controleer je bestaande mailinglijsten in MailcChimp en segmenten.
- Maak een inventarisatie van je huidige e-mailcampagnes en automatiseringen.
- Noteer aangepaste velden, tags en segmenten die je gebruikt.
Daarna is het tijd om een backup te maken van alle contacten, campagnes en automatiseringen in je Mailchimp account. Dit doe je als volgt.
- Exporteer je contacten vanuit Mailchimp (zie hier handleiding Mailchimp):
- Exporteer je e-mailcampagnes en automatiseringen:
- Download HTML- of PDF-versies van je campagnes als referentie.
Stap 2: Start in MailerLite
Maak als eerste een account aan in MailerLite. Ga naar de website van MailerLite en maak een account aan.
Doorloop het verificatieproces van je domein en bedrijfsgegevens en zorg dat dit allemaal groene vinkjes geeft in de MailerLite instellingen.
Importeer je contacten in Mailerlite
- Ga naar Subscribers > Import;
- Upload je geëxporteerde CSV-bestand uit MailChimp;
- Controleer of aangepaste velden correct worden toegewezen en pas aan waar nodig;
- Voeg tags of segmenten toe die je eerder hebt gebruikt in Mailchimp.
Maak groepen en segmenten aan
- Creëer groepen om je contacten te organiseren;
- Maak dynamische segmenten als je geavanceerde filtering nodig hebt.
Stap 3: E-mail templates in MailerLite
Exporteer als eerste je template(s) vanuit Mailchimp. Dit doe je door het openen van je template in Mailchimp en de HTML-code te kopiëren.
Daarna is het tijd om je template(s) te importeren in MailerLite. Ga hiervoor naar Campaigns > Templates > Create Template.
Kies vervolgens voor de optie Custom HTML en plak de HTML-code van Mailchimp.
Test je template om te controleren of alles correct wordt weergegeven.
Stap 4: Automatiseringen migreren
Het is van belang om als eerste de automatiseringen in kaart te brengen die je nu gebruikt. Noteer alle triggers, voorwaarden en workflows die je in Mailchimp hebt ingesteld.
Daarna kun je de automatiseringen opnieuw opzetten in MailerLite. Hiervoor volg je de volgende stappen:
- Ga naar Automation > Create workflow;
- Stel triggers in (zoals inschrijving bij een groep of klik op een link);
- Voeg stappen toe zoals e-mails, wachttijden en conditionele splitsingen.
Als je meer wilt lezen over de automations in MailerLite vind je meer in hun helpdesk.
Stap 5: Inschrijfformulieren en pop-ups
Inschrijfformulieren in je WordPress website. Uiteraard van belang om meer inschrijvers te krijgen! Wij koppelen deze vaak via Gravity Forms, daarvoor is een add-on voor MailerLite beschikbaar. Hiermee kun je snel zonder weer opnieuw met CSS alles te hoeven stylen wisselen van nieuwsbrief aanbieder. Een andere optie vind je hieronder, dat zijn de standaard formulier vanuit MailerLite.
- Ga in het dashboard van Mailerlite naar Forms en maak nieuwe inschrijfformulieren of pop-ups;
- Koppel deze formulieren aan je groepen en automatiseringen;
- Vervolgens kun je deze in je website inladen door de getoond HTML code op een pagina te plaatsen. Of in een popup met bijvoorbeeld Boxzilla.
Werk eventuele integraties met WordPress, Shopify of andere platformen bij. Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van WooCommerce heb je waarschijnlijk een plugin waarmee bezoekers van je webshop een vinkje in de checkout zien waarmee ze in kunnen schrijven voor jouw nieuwsbrief. Deze plugin kun je vervangen voor de plugin van Mailerlite. Dat is deze WordPress plugin.
Stap 6: Testen, testen en testen
Als je alles over hebt gezet van contacten tot automatiseringen tot aan inschrijfformulieren dan kun je gaan testen. Maak een testcampagne en verstuur die naar jezelf. Check goed de opmaak en inhoud op verschillende apparaten.
Uiteraard is het ook van belang om automatiseringen goed te testen. Net als je inschrijfformulieren.
Stap 7: Overstappen op MailerLite
Als je bijna over kunt gaan dan is het van belang om de Mailchimp-campagnes te pauzeren. Hiermee voorkom je dat je jouw inschrijvers lastig valt met dubbele e-mails.
Daarnaast kun je de campagnes in MailerLite aanzetten. Ook je automatiseringen kunnen opgestart worden.
Als de campagnes lopen dan is het zaak om te gaan monitoren hoe alles verloopt. Hoeveel lezers openen jouw nieuwsbrief, hoeveel inschrijvers schrijven zich uit, etc.
Stap 8: Opzeggen Mailchimp
Check nogmaals of je alles van Mailchimp ontkoppelt hebt van je website, CRM en andere tools. Hiermee komt ook een einde aan je Mailchimp tijdperk. Je kunt je account dan ook beëindigen. Heel veel succes!
Heb je vragen over de overstap? Of wil je dat dit volledig voor je verzorgd wordt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.