Je ziet ze steeds vaker in websites en webshops: een live chat-mogelijkheid. Het kan een mix zijn tussen hulpvaardig en irritant. Vragen stellen en vrijwel direct antwoord krijgen is natuurlijk erg verleidelijk!

Er zijn diverse gratis opties om WordPress live chat toe te voegen en ook veel betaalde alternatieven om een live chat aan te bieden op je WordPress website. Wij zijn gecharmeerd van de gratis versie van Tawk.to. Waarom? Dat leggen we in dit artikel in het kort uit.

Aanmelden bij Tawk.to

De installatie van Tawk.to live chat begint niet op jouw eigen WordPress website maar start met het registreren op http://tawk.to. Op hun homepage staat dat je in minder dan 30 seconden ingeschreven bent en dat kunnen wij niet ontkennen. Ze hebben geen enorme lijsten met verplichte velden maar kort en krachtig en live gaan met je WordPress live chat.

Tawk.to opties in het dashboard

  1. Widget instellingen: Hier stel je onder andere in dat de widget wel/niet zichtbaar is als je offline bent, of bezoekers een bericht kunnen sturen en of zij de geschatte wachttijd moeten kunnen zien.
  2. Widget vormgeving: Wijst zichzelf. Je ziet ook direct een live voorbeeld van je wijzigingen dus je weet altijd hoe de widget getoond gaat worden op je website.
  3. Widget inhoud: Hier pas je onder andere de teksten aan die bezoekers te zien krijgen als zij het chatvenster openen.
  4. Domeinbeperking: Je kunt de widget code die je bovenaan ziet staan (net zoiets als de Google Analytics of Facebook trackingcodes) op iedere willekeurige website plaatsen waar je toegang toe hebt. Wil je voorkomen dat anderen met jouw chat aan de haal gaan, dan is het handig om de domeinbeperking in te stellen op jouw domein.
  5. Planner: Dit is een onmisbare optie in de live chat gebleken. Ben je niet online? Of ben je een weekje op vakantie? Stel dan in wanneer de chat getoond wordt aan je bezoekers. Zo voorkom je een teleurgestelde bezoeker die geen antwoord krijgt op zijn vragen.

Eigenschapsinstellingen.

Hier vind je de API key die je nodig hebt voor een beveiligde koppeling met je WordPress website. Je kunt er daarnaast leden toevoegen die gebruik kunnen maken van jouw chat. Zo kun je bijvoorbeeld alle receptionistes of jouw Virtual Assistant apart toevoegen, zodat zij achteraf kunnen bekijken wie wat afgehandeld heeft. Het is zelfs mogelijk om per afdeling op te splitsen wat er gedaan moet worden.

De triggers en e-mailnotificaties die je in kunt stellen:

  1. Triggers: De naam zegt het eigenlijk al. Wat triggert de chat om een actie te gaan ondernemen? Hier stel je dus in wanneer de popup van de chat actief omhoog moet komen. Ik heb deze op mijn website ingesteld op vijf minuten. Als iemand vijf minuten op de website is dan kan hij of zij blijkbaar iets niet vinden of heeft misschien hulp nodig. Tijd om in actie te komen dus!
  2. E-mailnotificaties: Het kan voorkomen dat er een chat gemist wordt. Daar zijn de e-mailnotificaties o.a. voor. Je krijgt een bericht met de transcriptie van de chat. Mogelijk kun je op deze manier alsnog contact opnemen met die potentiële lead.

Tawk.to in WordPress

Je hebt een account aangemaakt bij Tawk.to en alle stappen uit het eerste punt doorlopen. Hoe koppel je de chat dan aan je WordPress website?

Dat wordt je heel makkelijk gemaakt. De makers hebben namelijk een WordPress plugin gemaakt waarmee je dit eenvoudig kunt realiseren. Via de plugins in je dashboard zoek je op tawk.to en vind je de plugin. Installeer en activeer deze.

Vervolgens vind je onder instellingen > tawk.to settings de instellingen van de chat. Log als eerste in met het e-mailadres waarmee je ook een account gemaakt hebt. Dan krijg je het onderstaande scherm te zien. Mocht je meerdere widgets aangemaakt hebben dan moet je kiezen welke je wilt tonen op je website. Anders kun je gewoon default laten staan. 

Widget Tawk.to

Verder kun je heel weinig instellen in de plugin. Dat hoeft ook niet, omdat je dat al in de eerste stap hebt gedaan op de website van Tawk.to zelf. De plugin is eigenlijk alleen om de koppeling te maken tussen jouw account en je WordPress website. Kun je dan helemaal niets instellen? Jawel. Je kunt nog bepalen waar de chat zichtbaar zal zijn, zie het screenshot hieronder. Dit wijst zichzelf.

Voor- en nadelen van een livechat op je WordPress website

Twijfel je nog over het nut van een livechat op je website? Een aantal voor- en nadelen op een rij:

Voordelen

  • Een klant kan direct contact op nemen en hoeft niet eerst te gaan zoeken als zij een vraag hebben. Je maakt het bezoekers van je website dus erg makkelijk om in contact te komen met jouw bedrijf.
  • Je kunt de chat activeren wanneer jij online bent. Eventueel kun je de chat ook automatisch op kantoortijden online laten zijn en daarbuiten verborgen.
  • Je kunt het uiterlijk van de chat aanpassen zodat het in jouw website past. Of juist niet natuurlijk, als je de chat als Call To Action wilt gebruiken.
  • Je hebt zicht op de gebruikers op je website. Dit kun je zien in het dashboard van Tawk.to. Je kunt daarnaast zien of de bezoeker terugkerend is en welke pagina hij/zij bezoekt voordat hij contact opneemt. De chat is dus ook zeer geschikt voor het optimaliseren van je WordPress website. Krijg je vanaf een bepaalde pagina veel vragen? Misschien moet je deze dan herschrijven en de antwoorden direct daarin verwerken.

Nadelen

  • Een gemiste chat betekent een gemist contactmoment met een potentiële klant. Een klant zal hierna niet snel alsnog contact opnemen. Als je een chat gebruikt, zorg dan ook dat je bereikbaar bent.
  • Nog een pop-up op je website, eerder schreven we al een artikel over pop-ups die mensen mogelijk kunnen irriteren. Wees hier bewust van en denk na over het nut en de noodzaak van een pop-up.
  • Bezoekers hebben de mogelijkheid om anoniem heel makkelijk een vraag te stellen. In mijn geval merkte ik dat er diverse bezoekers waren die voordat ze mijn blogs gelezen hadden hier al vragen over gingen stellen. Dit heb ik kunnen ondervangen door de triggertijd te verhogen. Het is geen probleem als mensen na het lezen van een blog alsnog een vraag hebben en deze via de chat stellen, maar het is geen gratis helpdesk.

Feedback

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of zijn er onduidelijkheden? Werkt de code niet op jouw website? Laat het ons weten, dan kunnen wij je misschien verder helpen.

Feedback kennisbankartikel

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mis geen WordPress tips meer.

Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen deze nieuwsbrief.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mis nooit meer website tips.

Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen onze nieuwsbrief.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.