Webshop bouwen in WooCommerce

In deze blog gaan we terug naar de basis. Je hebt een WordPress website of je hebt nog helemaal niets en je wilt een webshop gaan bouwen. Je hebt ook al besloten dat Gravity Forms te klein is voor jouw webshop dus het moet een echte WooCommerce webshop worden.

Maar wat heb je nu eigenlijk nodig? En wat is de basis van je webshop, waar moet je rekening mee houden en welke plugins heb je sowieso nodig? In deze blog laten we jou de basis zien van een WooCommerce webshop.

We gaan in deze blog niet in op welk thema je het beste kunt gebruiken voor je webshop. Als je het echt graag wilt weten, onze voorkeur gaat naar het Flatsome theme of in tweede instantie naar het Avada theme.

1. Wat moét je instellen in WooCommerce?

Een aantal zaken moet je sowieso inregelen als je een webshop hebt. Je kunt hierbij in ieder geval denken aan de aan belastingen, verzendkosten en betaalmethodes.

1.1 Belastingtarieven in je webshop

Veel webshops zullen btw moeten berekenen aan hun klanten. Aangezien er in Nederland verschillende tarieven voor verschillende producten gerekend worden is het zaak om deze btw-tarieven direct goed in te stellen in je webshop.

Je kunt er ook voor kiezen om producten inclusief of exclusief btw te tonen aan je bezoekers. In Nederland is het trouwens wettelijk verplicht om je prijzen inclusief btw te tonen.

Alle instellingen rondom belastingen vind je terug in je webshop op deze pagina: https://jouwwebshop.nl/wp-admin/admin.php?page=wc-settings&tab=tax

BTW instellen WooCommerce

Een vraag die wij vaak voorbij zien komen is hoe je ervoor zorgt dat er in de winkelmand netjes ‘btw’ komt te staan in plaats van ‘tax’, wat er standaard komt te staan. Dit stel je in bij het tarief en dan bij Belastingnaam.

Voor een aantal van onze klanten die B2B aan het buitenland verkopen is het van belang dat met een geldig btw-nummer er geen btw berekend wordt. Hiervoor adviseren wij de plugin van WooCommerce, dit is de EU VAT Number plugin. Deze plugin controleert of er een geldig btw-nummer is ingevoerd en als dit klopt, wordt er geen btw berekend.

1.2 Verzendkosten instellen

Je vindt alles rondom verzendkosten in je webshop via https://jouwwebshops.nl/wp-admin/admin.php?page=wc-settings&tab=shipping. Van belang is dat je eerst verzendzones definieert. Verzend je naar Nederland en België, voeg dan twee verzendzones toe. Tenzij je voor beide landen dezelfde tarieven hanteert, wat op zich niet direct logisch zou zijn.

Verzendzones WooCommerce

Zorg dat je adres van je webshop ook ingevuld is op het tabblad algemeen. Dit zal gebruikt worden voor het berekenen van de verzendkosten van jouw bezoekers.

Als voorbeeld maken we een verzendzone Nederland. De regio’s die we hierin aangeven zijn ook alleen Nederland. Vervolgens maak je hier een aantal verzendmethodes aan. Je kunt bijvoorbeeld pakketpost en brievenbuspost aanmaken. Afhankelijk van de volgorde waarin je de verzendmethodes plaatst zullen ze getoond worden.

Onze ervaring is dat je als je meer verschillende opties wilt aanbieden aan je bezoekers je al vrij snel uitkomt bij een plugin als Tablerate shipping. Hier zijn verschillende varianten voor te vinden, onder andere. WooCommerce zelf biedt er een aan. Hiermee kun je op basis van gewicht, aantal, totaalbedrag, etc. instellen wat de verzendkosten zijn.

Gratis verzending voeg je eenvoudig toe door de verzendmethode ‘gratis verzending’ toe te voegen en het drempelbedrag hiervoor in te stellen. Eventueel kun je nog kiezen om ook gratis verzending te bieden met een kortingscode.

Eventueel heb je nog een mogelijkheid om je webshop zo in te stellen dat je alleen verzendt naar de landen waar je aan verkoopt. Bij de algemene opties van je webshop kun je dit aangeven onder verkooplocatie(s) en verzendlocatie(s). Er is bij verzendzones altijd een verzendzone ‘locaties niet gedekt door je overige zones’. Hier kun je bijvoorbeeld een globaal tarief instellen voor landen waar je weinig aan verkoopt. Als je wilt is dit jouw vangnet.

Als je gebruikt maakt van Myparcel dan is het sterk aan te raden om hun plugin te gebruiken. Hiermee kun je direct vanuit de backend van je webshop verzendlabels aanmaken en je pakket alvast aanmelden bij PostNL. Er zijn diverse aanbieders van pakketten, Myparcel is degene die wij voor onze klanten aanraden.

1.3 Betaalmethodes aanzetten via Mollie

Een webshop zonder betaalmethodes is geen webshop. Dat is een simpele conclusie. Er zijn verschillende Payment Service Providers (PSP’s). Wij adviseren onze klanten meestal gebruik te maken van Mollie. Waarom? Deze ondersteunen veel methodes, zijn zeer goed en gemakkelijk te koppelen aan WooCommerce en rekenen daarnaast redelijke commissies bij verschillende betaalmethodes.

Het voordeel van alle betaalmethodes via één PSP is dat je administratie op orde is en blijft omdat je overzicht hebt en kunt houden op je betalingen, credits, etc.

Mollie WooCommerce instellingen

Bij de instellingen van Mollie in je webshop kun je instellen welke betaalmethodes je actief wilt zien. Let op dat je een betaalmethode sowieso binnen het dashboard van Mollie zelf moet activeren voordat je deze kunt activeren binnen je webshop. Verder kun je hier ook nog instellen wat er moet gebeuren met orderstatussen en dergelijke na een afgeronde betaling.

Als je je webshop nog aan het bouwen bent kun je deze instellen op een testmodus. Hiermee kun je dus onbeperkt testen zoals bezoekers je live webshop ook zullen zien.

Een extra toevoeging om je webshop gebruiksvriendelijker te maken is om per land de betaalmethodes te tonen. In België bijvoorbeeld bestaat onze iDEAL niet, verberg deze dus. Dit kun je eenvoudig doen met de plugin Country Based Payments.

1.4 E-mails instellen in je webshop

Er zijn verschillende e-mails die in verschillende fases van een webshopbestelling verstuurd worden. Je kunt hierbij denken aan de e-mail die een klant ontvangt als een bestelling geplaatst is. Op datzelfde moment ontvang jij als webshopbeheerder ook een e-mail met de bestelling. Vervolgens zal de klant een e-mail ontvangen als jij de bestelling afgerond en verzonden hebt.

WooCommerce emails instellenUiteraard wil je dat de styling van deze e-mails aansluit bij jouw huisstijl. Hoe doe je dit? Je kunt handmatig de WooCommerce templates gaan aanpassen/stylen. Als je hiervoor de kennis hebt is dit uiteraard geen probleem, houd er wel rekening mee dat templates van WooCommerce regelmatig aangepast worden en jouw custom werk hierdoor niet meer zal werken.

Onze voorkeur gaat hierom uit naar een plugin om de e-mails vorm te geven. Op dit moment maken wij meestal gebruik van de gratis Kadence WooCommerce Email Designer. Onze mening is dat deze plugin ruim voldoende is en de e-mails er keurig netjes uit zien als ze verzonden worden naar de klant. Op Codecanyon.net zijn er nog diverse betaalde varianten te vinden mocht je daar gebruik van willen maken.

Binnen Kadence kun je iedere e-mail apart vullen. De basistemplate die je kiest wordt toegepast op alle e-mails.

In principe heb je nu alle basis instellingen gemaakt voor een webshop. Wat heb je nog meer nodig? Producten natuurlijk. Want zonder producten is je hele webshop niets waard.

2. Producten toevoegen in WooCommerce

Een webshop heeft sowieso één product. Daarnaast is er altijd minimaal één productcategorie, al heet deze misschien standaard, basis of iets wat hierop lijkt. Je zult dus beiden toe moeten voegen in je webshop. Hoe dit moet leggen we je in het kort uit.

2.1 Productcategorieeën aanmaken

Als je de WooCommerce plugin geïnstalleerd hebt vind je in het dashboard onder Producten de optie Categorieën. Denk goed na over de categorie structuur. Dit is de basis van de vindbaarheid van je webshop namelijk. Maak gebruik van zoektermen in je productcategorie namen en in de slug. Dit is de url van een product categorie.

Standaard plaatst WooCommerce /product-category/ of iets anders wat jij instelt bij de permalinks tussen de domeinnaam en de productcategorienaam. Wil je dit weghalen dan heb je hiervoor een plugin nodig. Dit zijn premium plugins die ook direct 301 redirects maken naar de juiste pagina’s.

Om de vindbaarheid je webshop verder te optimaliseren is het aan te raden om een introtekst boven de producten te plaatsen en een wat langere tekst onderaan je producten. Dit is in de meeste thema’s als Flatsome standaard mogelijk. Heb je deze optie niet dan zul je zelf met code aan de slag moeten om dit mogelijk te maken.

2.2. Producten aanmaken

Je hebt nu bijna alle onderdelen voor een webshop klaar. Dus nu kun je starten met het plaatsen van producten. In de meeste webshops die wij bouwen plaatsen wij geen producten. Dit is een behoorlijk arbeidsintensief werk dat na de oplevering alsnog door de klant zelf overgenomen wordt.

De enige uitzondering hierop is als het veel producten zijn die geplaatst moeten worden en wij deze in zijn geheel importeren. Maar dan moet er wel een complete import-file beschikbaar zijn.

Hoe maak je een product? Wij leren onze klanten van linksboven naar beneden te werken en van rechtsonder naar rechtsboven. Klinkt heel simpel, blijkt in de praktijk voor veel mensen best lastig te zijn. We zullen kort benoemen wat je tegenkomt en waar je op moet letten. In dit geval gaan we er vanuit dat je de Yoast SEO plugin al geïnstalleerd hebt.

Wat ga je invullen:

  • Producttitel – Hier voer je zoals de naam al aangeeft de titel van het product in. Verwerk hierin ook direct de zoekterm. Dus gaat het bijvoorbeeld om een zilveren ketting, geef als producttitel dan mee ‘Zilveren ketting 30 centimeter met bedel’ of iets dergelijks.
  • Lange productomschrijving – De lange productomschrijving wordt getoond onderaan de productpagina. Dit is mogelijk verwarrend, maar als je het weet dan gaat dit altijd goed. Maak in deze omschrijving gebruik van H2 koppen en goede teksten om de vindbaarheid van je producten te verbeteren.
  • Soort product – Maak hier de keuze of het een simpel product is of een variabel product. Als je voor variabel kiest zul je bij eigenschappen ook op moeten geven waar de variaties uit bestaan. Dit laten we voor nu achterwege.
  • Reguliere prijs – Een product moet een prijs hebben, anders wordt het niet getoond. Afhankelijk van je decimalen-instellingen zul je een een punt of een komma moeten gebruiken.
  • SKU / Artikelnummer – In het tabblad voorraad heb je de mogelijkheid om zelf een SKU nummer in te voeren. Dit moet een uniek nummer per product zijn.
  • Voorraadbeheer – Kies onder het tabblad ‘voorraad’ of je wel of geen voorraadbeheer wilt voor dit product.
  • Voorraad – Als je gekozen hebt voor voorraadbeheer kun je hier de variabelen voor het voorraadbeheer instellen, waaronder het aantal op voorraad.
  • Focus keyword – Dit is onderdeel van de Yoast plugin. Hiermee geef je aan wat de belangrijkste zoekterm van je product is. Als je meer wilt weten over de algemene werking van de Yoast plugin en waar je op moet letten verwijs ik je graag naar deze blog over Yoast van Letterzaken.nl.
  • SEO Title – Ook onderdeel van de Yoast plugin. Hiermee geef je aan wat je voorkeurstitel in Google is.
  • Meta description – De omschrijving vanuit de Yoast plugin die in Google getoond gaat worden. Niet belangrijk voor je vindbaarheid, maar wel zeer belangrijk voor de CTR: hoe aantrekkelijk/verleidelijk is dit voor bezoekers die dit lezen en waarom gaan ze doorklikken.
  • Korte productomschrijving – Deze wordt in de meeste thema’s getoond tussen de producttitel en de productprijs op de productpagina. Geef hier de belangrijkste kenmerken van je product weer.
  • Productgalerij – Heb je meer dan één foto? Dan kun je deze uploaden in de galerij.
  • Productafbeelding – De uitgelichte productafbeelding. Wordt als eerste getoond op de productpagina en ook op de overzichtspagina van je webshop.
  • Producttags – Deze zijn optioneel in te voeren. Let wel op dat je niet voor ieder product nieuwe tags verzint, maar zorg dat je de producttags kunt hergebruiken waardoor je eenvoudig bepaalde producten kunt groeperen.
  • Productcategorieën – Hier vink je aan onder welke productcategorie jouw product getoond moet worden.

Dat is een behoorlijke lijst geworden. Zou jij het handig vinden als je hiervoor een checklist had die je kon printen? Laat het ons weten in een reactie en misschien gaan we die alsnog maken.

Product toevoegen WooCommerce

Heb je hiermee alle mogelijkheden gehad? Nee absoluut niet. We hebben echt de basis gegeven waarmee je simpele producten toe kunt voegen en verschillende categorieën kunt vullen. Er zijn nog diverse afwijkingen links of rechts te bedenken.

Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een verzendklasse die je aan een product toe kunt voegen. Wat is dit? Stel je verkoopt al je producten tegen verzendkosten van 6,95 euro, maar je verkoopt één product dat alleen per pallet verzonden kan worden. Dat red je meestal niet voor het genoemde tarief. Als je een verzendklasse ‘pallet’ aanmaakt en je koppelt dit aan het bewuste product dan worden de aangepaste verzendkosten voor dat product gerekend.

Conclusie

Een webshop bouwen simpel? Wij zijn de laatsten die dit zullen zeggen. Ja, een thema installeren en de thema-instellingen aanpassen aan de hand van de documentatie is inderdaad niet erg ingewikkeld. Maar de techniek, daarin zit het verschil tussen een professional en een amateur. Klinkt hard, vinden wij zelf ook, maar zo zien we het. Zijn er geen professionele amateurs? Zeker wel. Alleen zijn dat de uitzonderingen. Te vaak zien we nog echt letterlijk geknutselde webshops voorbij komen die qua design alleen al ver onder de maat zijn en qua techniek sowieso nooit mee kunnen komen met wie dan ook.

Denk dus goed na voordat je een webshop start. Herken je dit: je bent op vakantie in een prachtig land en je ziet de prijzen van de huizen ter plekke. Je zou toch meteen een extra huis kopen zonder hypotheek? Hoe vaak heb je al om je heen gehoord dat dit iemand overkwam en het op een complete flop uitdraaide?

Dit gebeurt ook met webshops. Te vaak zit iemand in onze beleving op de bank, bedenkt “ik wil een webshop” en als er bedacht is waarin gaan ze aan de slag. 95% van deze selfmade webshopeigenaren zullen het niet overleven of er simpelweg geld op toe moeten leggen om iets te maken van hun webshop. Daar wil jij toch niet bij horen? Mocht je na het lezen van deze blog de moed in de schoenen gezonken zijn maak dan gewoon snel een therapeutische afspraak met ons. Wij zijn best aardige jongens.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *