Website laten maken door KPN WebsiteCoach?

Website laten maken door KPN WebsiteCoach

Als je een complete website aangeboden krijgt voor 499 euro en er wordt bij verteld dat deze helemaal compleet is, gaan veel ondernemers er vanuit dat dit klopt. Maar, helaas is niets minder waar. Er komt in ieder geval minimaal nog een maandelijks bedrag van 35 euro per maand bij.

Recent schreef iemand zich uit voor mijn nieuwsbrief en gaf als reden op: KPN heeft een nieuwe website voor mij gemaakt. Sowieso fijn als iemand een reden voor uitschrijven aangeeft, maar dat terzijde. Ik werd hier door getriggerd om zijn nieuwe website te gaan bekijken.

Ik kende de oude WordPress website goed omdat ik hiervoor het afgelopen jaar een SEO-rapportage gemaakt had en een aantal op meer conversie gerichte aanpassingen had doorgevoerd. Deze hadden mooie resultaten op de posities in Google gehad en daadwerkelijk meer omzet opgeleverd. Maar het design bleef wel achter bij de techniek. Slim dat deze ondernemer er dus voor gekozen had om het design te vernieuwen.

Ik schrok best wel toen ik de nieuwe website opende. Deze begon namelijk al direct met een slider. In deze slider stonden ook nog eens de meest standaard stockfotos die iedereen zonder eigen fotomateriaal gebruikt. Zoals jullie ondertussen weten van mij is dit een behoorlijke conversiekiller. Nog nieuwsgieriger geworden scrolde ik verder naar beneden en zag diverse knoppen verspreid over de homepage met daarop de prachtige tekst: ‘Meer lezen’. En als klap op de vuurpijl hadden deze knoppen ook exact de kleurcode van de huisstijl van de website. Drie grote conversiemissers op de homepage. Dat beloofde weinig goeds voor de rest van de website.

In de footer van de website stond ‘Deze website is gerealiseerd door KPN WebsiteCoach’. Als je deze link volgt kom je inderdaad op de website van KPN uit en hier vind je meer informatie over een compleet nieuwe website. Mijn klant had gekozen voor het Premium pakket van 499 euro per jaar en vervolgens 35 euro per maand.

Bedrag KPN WebsiteCoach

In het hierop volgende telefoongesprek dat ik met mijn klant gehad heb is afgesproken dat ik de punten die verbeterd konden worden aan hem zou doorgeven. Hij zou deze als vraag bij KPN neerleggen, wel zo fair. Hij vertelde mij ook dat hij zelf benaderd was door een accountmanager die hem vertelde over de mogelijkheden en deze had hem heel enthousiast gemaakt om snel te tekenen zodat zijn nieuwe website snel online zou staan. Ik meen mij te herinneren zes dagen.

Voor de duidelijkheid, het is niet mijn bedoeling om het werk van wie dan ook af te kraken, ik wil in deze blog graag middels feiten aantonen waarom een website van KPN in de basis wel of niet voldoet aan de algemene standaarden gesteld aan websites van deze tijd.

Welke punten vielen mij op aan deze website

Hieronder de concrete punten die ik doorgaf aan desbetreffende klant. De reactie van KPN staat er schuingedrukt achter:

  • De website was totaal niet gericht op conversie – de website is voorzien van diverse CTA’s om te triggeren om contact op te nemen of verder te klikken. 
  • De snelheid van de website was in alle testen ver beneden het gemiddelde – hoewel de snelheid van websites verschillende factoren afhangt is het systeem van KPN is voortdurend in ontwikkeling en hierdoor zal de snelheid van onze websites per update verbeteren.
  • De website maakt geen gebruik van een SSL certificaat – een SSL certificaat voor je website is op aanvraag beschikbaar en wij hebben hierbij een SSL certificaat voor je aangevraagd. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Dit zal inderdaad een positieve invloed hebben op je positie in Google.
  • De klant was eerst op zijn belangrijkste zoekterm, tevens domeinnaam, te vinden op positie drie, de nieuwe website stond op positie negen – hoewel onze pagina geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines, verwachten wij in de meeste gevallen een in ‘dip’ in de zoekresultaten tijdens de transitie van de website. Na het toevoegen van de SSL certificaat en in combinatie met onze SEO verwachten wij dat je positie in Google op termijn weer zal verbeteren.
  • Bij het zoeken in Google naar oude pagina’s bleken veel pagina’s niet geredirect te zijn naar nieuwe wel bestaande url’s en kreeg ik dus een 404 pagina te zien – het zal enige tijd duren voordat je oude pagina’s in Google vervangen worden met de afgesproken pagina tijdens het eerste interview. Zodra Google de nieuwe pagina’s heeft geïndexeerd zullen de 404-pagina niet meer zichtbaar zijn.
  • De afbeeldingen werden op een zodanige manier geladen dat Google hier niets van kon lezen en de bestandsnamen bevatten ook geen relevante zoektermen – als extra dienst hebben wij “Online Marketing Coach” beschikbaar waarbij wij zaken als afbeelding optimalisatie uit handen nemen.
  • Waarom een captcha bij het contactformulier? Hier zijn betere oplossingen voor die werken zonder dat je jouw bezoekers met een extra klik belast.

Wat is mijn mening

  • Welke persoon heeft geleerd dat CTA’s in de huisstijl gebruikt worden? Dit is pertinent onjuist. Een Call To Action hoort op te vallen en een button in de huisstijl kleur zal geen aandacht trekken.
    CTA button KPN WebsiteCoach
  • Een systeem in ontwikkeling? Dat lees ik nergens terug op de website van KPN WebsiteCoach en klinkt mij ook vreemd in de oren. De klant betaalt voor een complete website en niet voor een website op een systeem dat nog in ontwikkeling is. Waarschijnlijk is de accountmanager dit dan vergeten uit te leggen…
  • Waarom moet een klant zonder technische kennis zelf een SSL-certificaat aanvragen? Een webbouwer die pro-actief is die zal dit zelf aanbieden met redenen omkleed.
  • Een dip in de zoekresultaten is niet nodig als je overgaat naar een nieuwe website. Als de webbouwer zijn werk goed doet dan zal dit niet gebeuren.
  • 404-pagina’s vanaf oude URL’s zijn niet nodig als je netjes de oude sitemap opent en alle URL’s doorstuurt naar de nieuwe juiste URL’s.
  • Waarom een extra dienst aanbieden voor een standaard item als het optimaliseren van afbeeldingen op een website? Mijn mening is dat je dan aan de voorkant je werk niet goed gedaan hebt, anders was dit niet nodig.

Vervolgens heb ik een aantal websites uit het portfolio van KPN bekeken en hierna heb ik nog meer twijfels over de professionaliteit van deze websites. En dan heb ik het vooral over het deel van de vindbaarheid, gebruikersgemak en de conversieoptimalisatie.

Feiten over KPN WebsiteCoach websites

1. Afbeeldingen

Iedereen die mij een klein beetje kent zal weten dat ik hamer op de bestandsnamen en alt-tags van gebruikte afbeeldingen op een website. Gebruik hierin relevante zoektermen. Bij diverse sites van KPN kwam ik de volgende bestandsnamen tegen en waren bij veel afbeeldingen geen alt-tags beschikbaar. Absoluut een gemiste SEO-kans dus!

Geen ALT tags

Naast het niet optimaliseren van de afbeeldingen stonden er ook over de hele website alleen maar stockfoto’s. Als voorbeeld heb ik hier een bestandsnaam van een afbeelding /images/jlgallery/590e0fc0341ea.jpg?time=36&update=vdussh&update=8gb6co. Wat denk jij dat Google hiermee doet? Ik kan het je vertellen. Keihard negeren.

2. Technische optimalisatie

Jouw bezoekers houden van snelheid. Ik heb al diverse blogs over de snelheid van jouw WordPress website geschreven en zal hierover blijven schrijven. Een tool die ik veel gebruik is GTmetrix.com. Hierin kun je eenvoudig zien wat er verbeterd moet worden aan je website en waar de grootste optimalisatieslag vandaan kan komen.

Snelheid KPN WebsiteCoach website

Hier zie je een screenshots van een willekeurige website uit het portfolio van KPN. Als ik dit zie, ga ik er vanuit dat hier door de webbouwers niet naar gekeken is of dat het systeem waar deze website in gebouwd is duidelijk niet voldoet. Dergelijke waardes zijn niet meer van deze tijd. Niet alleen je bezoekers zijn gebrand op een snelle website, ook Google bepaalt mede aan de hand van de snelheid jouw posities in de zoekmachines. Ook hier weer twee screenshots met duidelijk een lage score.
Snelheidstest WebsiteCoach KPN

3. Paginastructuur

Iedere pagina in elk willekeurig Content Management Systeem heeft een vrij standaard opbouw. Meestal 1 H1-titel, een aantal H2-titels en mogelijk nog een aantal H3- t/m H6-titels. De websites die ik onderzocht heb van KPN voldoen duidelijk niet aan deze standaard. Hierdoor zal dus ook de vindbaarheid niet optimaal zijn. Sommige websites die wel deze structuur aanhielden hadden zulke vreemde titels met daarin termen waar ik van overtuigd ben dat nooit iemand daar op zal zoeken. Het lijkt er dus op dat hier duidelijk geen aandacht voor is geweest.

Wil ik hiermee zeggen dat je niet gevonden zult worden? Zeker wel, maar je positie zal echt lager zijn dan wanneer je je houdt aan de geldende standaarden.

4. Sliders

Er is al zoveel over geschreven dat ik het kort houd. Maak geen gebruik van een slider op je homepage. Het is in tientallen onderzoeken naar voren gekomen dat sliders conversiekillers zijn. Het is in tientallen onderzoeken naar voren gekomen dat sliders conversiekillers zijn. Wil je dus geen omzet, gebruik dan vooral minimaal 1 slider. Meer informatie vind je bijvoorbeeld hier: https://biz2web.nl/kennisbank/seo-en-waarom-je-misschien-wel-geen-slider-wilt/

Een aantal websites die ik bekeken heb, waaronder die van mijn klant, zijn voorzien van een slider. Niet gericht op conversie dus, zoals KPN zelf aangeeft. Daarnaast is er op de website waar sliders te vinden zijn op iedere pagina dezelfde slider. Dit kan verwarrend zijn voor jouw bezoekers omdat niet duidelijk is dat ze op een andere pagina zijn. En je wilt als eerste duidelijkheid voor de bezoekers.

5. CTA Buttons

Nog een belangrijk punt. De buttons op je website die bezoekers moeten motiveren contact op te nemen. Maar dan moeten ze wel opvallen! Op de websites van KPN die ik bekeken heb in het portfolio is dit bij geen van allen het geval. Alle buttons vallen weg in de huisstijl.

De websites van KPN maken alleen gebruik van standaard huisstijlkleur buttons als er al buttons aanwezig zijn. Niet gericht op conversie dus.

6. Design van een website

Ik begrijp dat er voor 499 euro geen custom design gemaakt kan worden. Zoals je misschien weet, beheer ik onder andere de Facebookgroep WordPress Support NL-BE waar regelmatig zelfgebouwde websites voorbij komen. Ik durf te stellen dat de gemiddelde website die gebouwd wordt in WordPress door iemand zonder technische kennis er beter uitziet dan de door mij bekeken projecten van KPN.
P.s. vergeet het prachtige ‘Welkom bij …’ niet. Dat heb jij toch hopelijk niet meer op jouw website staan? Snel weghalen dan nu het nog kan.

Design KPN WebsitCoach

Wat daarnaast opvalt op alle websites is dat op een groot scherm (27 inch) de headers overal te klein zijn en je dus links en rechts van de foto’s of slider een stuk mist. Ik hoop toch dat ik niet de enige ben die hier standaard rekening mee houdt.

7. Content

Ik bouw websites. Mijn klanten krijgen de keuze om zelf teksten aan te leveren of ik laat ze schrijven door een tekstschrijver die hierin gespecialiseerd is. Daar zijn specialisten voor. Maar als mijn klant kiest om zijn of haar teksten zelf aan te leveren dan lees ik ze in ieder geval door en maak ze (voor zover ik dat kan) beter leesbaar en optimaliseer ze voor de zoekmachines.

De teksten die ik op de websites van KPN WebsiteCoach tegenkwam konden zelfs mij laten glimlachen. Hoe professioneel komt een website op jou over als er onder het ‘Welkom bij’ deze zin staat: Lang, heel lang geleden was er een lief vrouwtje die een hele lekkere …. had gemaakt. Meer wil ik er eigenlijk niet over zeggen.

8. Eigendom

Als laatste vroeg ik nog naar het eigendom van de website. Een klant kan zelf inloggen en aanpassingen maken aan de website. Dat is mooi. Maar stel dat je besluit na een jaar niet verder te gaan met KPN. Wat gebeurt er met je content? Wat gebeurt er met je domeinnaam? Deze zijn allen in bezit van KPN en het kan knap lastig worden om deze weer in jouw eigen beheer te krijgen. Het design- voor zover je hiervan kunt spreken- en de bijbehorende content ben je sowieso kwijt. Dit is bij veel van deze partijen het geval, lees bijvoorbeeld de blog van Letterzaken maar eens over DTG websites.

9. Goedkoop een nieuwe website?

Het klinkt enorm aantrekkelijk: een complete nieuwe website voor een eenmalige investering van 499 euro en een maandelijks bedrag van 35 euro. Je zit hier minimaal 1 jaar aan vast. Ik reken je graag voor:

499 euro eenmalig
12 x 35 euro = 420 euro
420 euro + 499 euro voor het eerste jaar = 919 euro voor het eerste jaar.

De gemiddelde website kan met wat kleine aanpassingen prima 3 jaar mee. Bij KPN betaal je voor 3 jaar:

919 euro voor het eerste jaar
420 euro voor het tweede jaar
420 euro voor het derde jaar
Totaalbedrag voor drie jaar = 1759 euro voor een complete website voor 3 jaar.

Het maximum aantal pagina’s dat je in deze website krijgt is 5. Ik kan het niet uit de website van KPN afleiden, maar ik verwacht dat als je meer pagina’s wilt, dat je ook meer moet betalen.
Over hosting kan ik ook niets terugvinden op de website, bij navraag bleek dat de genoemde prijzen exclusief hosting zijn.

Als tegenhanger neem ik een basiswebsite bij Lamper Design. Dit is een eenmalige investering in de website, zonder verplichte maandelijks terugkerende kosten.

De ontwikkeling van een basis WordPress website zoals de voorbeelden die ik bekeken heb van KPN heeft een prijs vanaf 1300 euro, afhankelijk van het maatwerk dat toegevoegd moet worden.
Het totaalbedrag voor een complete WordPress website voor 3 jaar is dus 1300 euro.

Ik moet alleen nog de kanttekening maken dat het aantal pagina’s bij mij niet beperkt wordt, maar ik heb in principe een maximum aantal van 20 pagina’s. Mocht een klant er meer willen, dan zullen we daar overleg over hebben. Mogelijk kunnen we pagina’s samenvoegen. Heb je ze nodig, dan komen ze er.

Het prijsverschil op basis van een globale berekening is dus 459 euro. Voor een kleinere investering krijg je een website die wél gericht is op meer omzet voor jouw bedrijf, wél voorzien is van goede teksten en die in alle testen ver boven het gemiddelde zal scoren. Daarnaast blijf je eigenaar van je website, terwijl je bij KPN WebsiteCoach alles kwijt bent zodra je het contract beëindigt.

Conclusie

Ik zou nog minimaal twee keer zoveel kunnen schrijven als hetgeen hierboven staat, maar dat lijkt mij niet noodzakelijk. Zoals ik in de intro ook al aangaf is het niet mijn bedoeling om een bedrijf of dienst af te branden. Ik hoop dat mijn punt helder is en dat je, voordat je een keuze gaat maken voor een nieuwe website, jezelf goed laat voorlichten en doorvraagt. Persoonlijk vind ik een portfolio van drie websites ook best mager. Ben je op zoek naar een webbouwer? Je leest hier waar een goede webbouwer minimaal aan moet voldoen.

  • KPN WebsiteCoach is zonder de klant verder in te lichten aan de slag gegaan met de punten die door mij aangedragen waren. Hoe ik dit weet? De klant mailde mij enthousiast dat hij blij was dat ik wat verbeteringen aan het maken was op de website. Ik had wel de login, maar hier nog geen gebruik van gemaakt.Ik heb natuurlijk gekeken en zag dat er een SSL-certificaat geïnstalleerd was. Verder was een poging gedaan de buttons aan te passen, ze vallen nu meer op als button, dat wel. En de teksten van de links naar onderliggende pagina’s zijn aangepast van ‘lees meer’ naar ‘lees meer over deze dienst’. Dat zijn heel kleine verbeteringen die mijns inziens als direct doorgevoerd hadden moeten worden voordat de site opgeleverd werd. Dit komt als mosterd na de maaltijd en zal het vertrouwen van de gemiddelde klant geen goed doen.Ook de 404 pagina is aangepast, deze is voorzien van een mogelijkheid om contact op te nemen.
  • Denk goed na, ook op het gebied van websites geldt vaak dat goedkoop = duurkoop. Andersom geldt niet dat duur per se goed is. Laat je goed voorlichten en volg vooral je gevoel. Leg dingen vast en is het niet duidelijk: vraag het.
  • Vraag door bij een accountmanager, deze zal bijna nooit nee verkopen. Daar is hij namelijk speciaal voor opgeleid. Zorg dus dat je vooraf weet waar een goede website aan moet voldoen.

Tot slot: ik hoop dat ook de mensen van KPN WebsiteCoach iets hebben aan deze praktische tips om hun websites te verbeteren. Mochten ze zich willen verdiepen in WordPress dan zijn ze uiteraard van harte uitgenodigd voor een WordPress cursus geheel op maat gemaakt. En ze zijn uiteraard van harte uitgenodigd om op deze blog te reageren.

Wat is jouw ervaring met een kant-en-klare websites voor een vrij lage prijs met een maandelijks bedrag? Heb jij goede of slechte ervaringen? Deel ze onder dit bericht zodat anderen hier ook wat aan hebben.

7 antwoorden
  1. Anita Borghouts
    Anita Borghouts zegt:

    Ha die Kees.
    De indruk dat je professional bent, die had ik al toen ik koos voor Lamper Design. Door deze blog wordt mijn indruk nog eens bevestigd. En ik ben heel blij met mijn nieuwe site die binnenkort online gaat.
    groet, Anita

    Beantwoorden
  2. Jeroen Rotty
    Jeroen Rotty zegt:

    Hey Kees,

    Leuke blogpost, ook hier heb je een aantal grote firma’s die dit soort praktijken uitvoeren. De grootste is de goudengids.be in België. Die hebben ook slechte methodes in het bouwen van hun websites. Misschien een goed idee deze ook eens toe te lichten en verder te onderzoeken.

    Bedankt voor het leuk bericht!

    Jeroen

    Beantwoorden
    • Kees Lamper
      Kees Lamper zegt:

      Ha Jeroen,

      Bedankt. Helaas kennen wij in Nederland teveel van dit soort bedrijven met een goede marketingmachine en een bekende naam. Dus lijkt mij prima om daar een objectief blog over te schrijven zodat je mensen die hierin willen stappen in ieder geval kunt voorzien van voldoende achtergrondinformatie.

      Groet,
      Kees

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik vermoed dat voor goudengids.be (vrijwel) hetzelfde geldt als voor DTG (De TelefoonGids) in Nederland geldt Jeroen. Die zien hun inkomsten uit de zwaar verouderde print-gidsen die ze uitgeven opdrogen en zoeken naar een nieuwe inkomstenbron. En dat is prima en logisch. Het is ook best logisch dat ze zich dan op de online marketing storten, omdat ze met zowel de ouderwetse gidsen als met online marketing bedrijven “helpen” om gevonden te worden door hun klanten.

      Dat ze er vervolgens niet zoveel van bakken als je zou mogen verwachten van zo’n groot bedrijf en er vaak zelfs misleidende praktijken op nahouden (Lees ook https://www.charlotteslaw.nl/2015/04/de-dure-misleidende-website-van-dtg/), is een ander verhaal. Sterker nog: ik weet uit zeer betrouwbare bron dat het Nederlandse DTG gewoon een verkoopbedrijf is: zij zijn enkel gericht op verkoopcijfers. Mensen die daar de verkoop doen zijn keiharde acquisiteurs met een ‘hit-and-run’-mentaliteit: order binnenslepen en door naar de volgende. Problemen worden opgelost door de binnendienst.

      Exact hetzelfde heb ik ervaren toen ik solliciteerde bij het toch hoog aangeschreven opleidingsinstituut Scheidegger. Daar hing een “Hall of Fame” met de verkopers. Dat zegt genoeg. Als die vandaag of morgen moeten overschakelen op de verkoop van luiers, doen ze dat. Het gaat niet om het product en al helemaal niet om de eindklant, het gaat om de verkoop en dus de omzet.

      En het is slim, want het werkt. Ze hebben de middelen om het groots in de markt te zetten. Zo adverteert DTG in Nederland op radio en tv en hebben ze een enorm team aan accountmanagers op pad om die deals (liefst nog dezelfde dag) binnen te slepen. En het zou me niet verbazen als KPN op precies dezelfde manier werkt. Niks “WebsiteCoach”. Als je echt gecoacht wilt worden, ga je ongetwijfeld extra betalen. En de echte kunde hoe een goed werkende en converterende website te bouwen is niet aanwezig. Dat blijkt wel uit de punten die Kees fijntjes weet te fileren hier.

      Daarnaast ben je uiteindelijk toch nog duur(der) uit ook. En minder flexibel, want je bent alles kwijt als je bij ze weggaat, terwijl je bij een beetje redelijke zelfstandige partij gewoon eigenaar wordt van je website.

      Tja.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *