Dit artikel is geschreven op 12 augustus 2017 en in januari 2020 bijgewerkt naar een geüpdatete versie.

—————-

Regelmatig worden wij gevraagd om WordPress websites te optimaliseren. Onder het optimaliseren verstaan wij SEO-optimalisatie, maar daarnaast ook conversieoptimalisatie. Want wat heb je aan heel veel bezoekers die vervolgens niet converteren op je website? Wij komen ze te vaak tegen; websites die gemaakt zijn in een prachtige strakke huisstijl door een hip full service webdesignbureau of een grafisch vormgever. Hoe mooi ze ook zijn, de klacht is dat ze niets opleveren.

Wat wil je dat jouw bezoekers doen op je website? Wanneer het niet duidelijk is wat jij graag wilt van een bezoeker van je website, zal deze bezoeker afhaken. Maak het je bezoekers daarom gemakkelijk. Neem ze bij de hand en bestuur de muis met een onzichtbare hand richting de button die jij wilt. Laat ze een offerte aanvragen of een product bestellen. Daar steek jij als ondernemer toch tijd en geld in? Dan wil je ook resultaat. Met deze tips kun je jouw website beter maken. De blog is gebaseerd op vragen die wij vaak krijgen.

Ga je na het lezen van deze blog gegarandeerd beter gevonden worden en daarnaast direct meer verkopen of offerteaanvragen krijgen? Daar spelen natuurlijk een hoop factoren meer mee dan alleen degene die wij hieronder beschrijven, maar het kan zeker bijdragen als je het consequent toepast.

Zoekmachine posities

Zoekmachine posities

Recent hebben wij een ondernemer geholpen die een complete website had laten bouwen maar al zijn posities in Google kwijt was. Zijn bedrijf was in een paar weken tijd zo goed als verdwenen uit Google.

Na het optimaliseren van de website en het aanmaken van diverse nieuwe pagina’s stond hij binnen een paar dagen weer in de top 10 en langzaam klimt hij naar de top-3 posities op diverse zoekwoorden.

Een enorm belangrijke stap die tijdens het overzetten naar de nieuwe website ook vergeten was, was het redirecten (doorsturen) van de oude pagina’s naar de nieuwe pagina’s.

Deze pagina’s hadden een redelijke waarde in Google opgebouwd en deze waarde was compleet verloren gegaan door deze pagina’s wel te verwijderen van de nieuwe website, maar niet te redirecten naar de nieuwe URL’s.

Het succes van een SEO-optimalisatie en je complete website is uiteraard ook afhankelijk van de branche waar jouw bedrijf in opereert. Verkoop je stofzuigers online, dan zal het moeilijker zijn om bepaalde posities te claimen dan wanneer je zoals deze ondernemer in de uitvaartbranche actief bent.

Maar er is altijd iets te verbeteren aan je website.

Eerder gaf ik al de tip om je bedrijf aan te melden bij Google Search Console. Heb je dat nog niet gedaan? Het kan nog steeds, gratis en voor niets. Wil je weten welke zoektermen je kunt verwerken in je website? Lees dan alles over de Google Keyword planner en vind het potentieel.

Vijf SEO optimalisatie tips voor  je WordPress website

  1. Bestandsnaam van de afbeeldingen
  2. ALT-tag van de afbeeldingen
  3. Koppelen Google Mijn Bedrijf
  4. Logo inzetten
  5. Tagline

1. Bestandsnaam optimaliseren van afbeeldingen

Hoe sla jij je afbeeldingen op voordat je ze op je website plaatst? Laat je de bestandsnamen zoals ze zijn of pas je deze aan met een zoekterm waar je pagina of artikel op gebaseerd is? Op veel websites komen wij bestanden tegen met namen als IMG_xxx of verkleind_xxx. Dat is een absoluut een gemiste kans om gevonden te worden in de zoekmachines.

Google kan in principe geen plaatjes kijken, al worden ze wel steeds beter in het herkennen van afbeeldingen. Dit systeem is in ontwikkeling zoals Google Image Search maar je zult Google echt een handje moeten helpen. Hoe doe je dat? We geven je graag een voorbeeld.

Bestandsnaam optimalisatie SEO WordPressJe hebt een pagina over webdesign gemaakt, deze eerdere SEO tips gevolgd om je vindbaarheid te optimaliseren en een aantal mooie afbeeldingen geplaatst.

Als zoekterm heb je gekozen voor ‘WordPress webdesign’, deze pagina heb je er al voor geoptimaliseerd.

Het zou zonde zijn om de afbeelding-optimalisatie te laten liggen. In plaats van IMG_32332.jpg hernoem je de afbeelding voordat je deze uploadt naar ‘wordpress-webdesign.jpg’. Mocht je spaties willen gebruiken zoals in dit geval, dan kun je gebruik maken van een streepje (koppelteken). Dit is geaccepteerd door Google en zal door alle hostingproviders ook verwerkt worden als een spatie. Dit in tegenstelling tot een ‘echte’ spatie die in vele gevallen geconverteerd zal worden naar %20.

Is dit alles? Nee er is ook een keerzijde. Soms komen wij afbeeldingen tegen die overgeoptimaliseerd zijn.

Dit heeft in ieder geval geen positief effect en in combinatie met de rest van een overgeoptimaliseerde website misschien wel negatief effect. Een bestandsnaam als wordpress-webdesign-gouda-zoetermeer-waddinxveen-utrecht.jpg heeft dus geen effect.

Ook hier werkt het zo dat Google de meeste waarde toekent aan de eerste zoektermen dus hoe verder naar achteren, hoe minder waarde. En waarom zou je het risico lopen op een Google Penalty? Niet dat je deze direct zult krijgen als alleen je afbeeldingen overgeoptimaliseerd zijn, maar het is wel weer een stap in de verkeerde richting.

Heb je jouw afbeeldingen al geupload en wil je alsnog de bestandsnaam aanpassen? Dan kun je gebruik maken van de plugin Media File Renamer. Wees hier wel heel voorzichtig mee en zorg altijd eerst voor een goede backup voordat je met dit soort wijzigingen aan de slag gaat. Maar die heb je natuurlijk al ingesteld, dus die opmerking is overbodig voor jou.

2. Alt tekst van de afbeeldingen

Onder punt 1 gaven we al aan dat Google in principe geen afbeeldingen kan lezen van jouw website. Hoe los je dit dan op? Je wilt graag met Google delen waar je afbeeldingen over gaan, om aan te tonen dat ze relevant zijn voor de overige content op je pagina’s. Hiervoor kun je gebruik maken van de alt tags die in WordPress ingevoerd kunnen worden. Binnen WordPress heet dit de Alternatieve Tekst of alt-tekst, het ligt eraan waar je kijkt.

Als je een afbeelding uploadt in de mediabibliotheek krijg je een veld voor Alternatieve Tekst, Titel en Onderschrift. Voer hier net als bij de bestandsnaam die je gebruikt hebt ook de zoekterm in. Dus bijvoorbeeld Webdesign in Zoetermeer als jouw pagina daarover gaat.

Alternatieve tekst SEO WordPress

Er zijn wel plugins te vinden die in bulk je alt tags aan kunnen passen, maar mijn advies is om dit gewon per afbeelding te doen. Dan zoek je namelijk zelf de best matchende resultaten. Eventueel kun je hiervoor deze plugin gebruiken:

3. Google Mijn Bedrijf optimaal inzetten

Heb jij wel eens gegoogeld op je bedrijfsnaam? Als je dit doet en er komt aan de rechterkant geen algemene bedrijfsinformatie tevoorschijn dan is het tijd dat je in actie komt! Google Mijn Bedrijf ontbreekt dan namelijk nog. Een heel belangrijke (zo niet de belangrijkste) schakel in het proces van de vindbaarheid van je website. Dat is echt een behoorlijke kans die je laat liggen.

Hoe maak je een Google Mijn Bedrijf pagina aan? Ga naar https://www.google.com/intl/nl/business/ en registreer een account. Voer alle gegevens in en na twee weken krijg je een ouderwetse briefkaart met een verificatiecode op de deurmat. Na verificatie is je bedrijf zichtbaarder in Google.

Maar hoe maak je hier gebruik van op je website? Google Mijn Bedrijf is niet rechtstreeks te koppelen. Als je de URL van je website invoert binnen Google Mijn Bedrijf dan is dit voldoende voor de koppeling. Wat je uiteraard wel kunt doen is je klanten vragen om een review te geven op Google Mijn Bedrijf en deze in te laden op je website. Dit doen wij en maken wij ook veel gebruik van bij onze klanten. Wij raden je aan hiervoor deze plugin in te zetten.

4. Logo inzetten voor zoekmachineoptimalisatie

Je logo inzetten als SEO-middel? Je vraagt je misschien af hoe we dat bedoelen. Het is eigenlijk heel eenvoudig. Zoals natuurlijk al onze andere tips ;-) Wat is de bestandsnaam van jouw logo? Is dit zoals eerder in deze blog besproken ook IMG_xxx.png? Dan is daar dus nog winst te behalen.

Hernoem je logo naar (uiteraard) je bedrijfsnaam en voeg er nog een zoekterm aan toe. De bestandsnaam van mijn logo bijvoorbeeld is lamper-design-webdesign.png. De bedrijfsnaam is relevant dus het advies is deze er wel bij te plaatsen.

SEO Logo WordPress

Wil je snel bekijken hoe de bestandsnaam van je logo nu is? Of die van je concurrent? Maak dan gebruik van Google Developer Tools zoals hier beschreven.

5. Gebruik een tagline

Heb je een tagline voor jouw bedrijf? Wat een tagline is? Dat lees je in de blog van Nathan over een tagline voor je website. Kort samengevat: een tagline onderschrijft in een paar woorden waar jouw bedrijf voor staat. Ook deze taglines hebben een hoge waarde als Google Ranking factor. En ja, het is er maar 1 van de 200. Dus waarom zou je deze laten liggen?

Weinig thema’s bieden standaard ondersteuning voor een tagline. Ik vind dat een gemiste kans voor themamakers. En het is eenvoudig op te lossen door een paar regels tekst toe te voegen aan je header.php bestanden en eventueel aan de functions.php. Mocht je deze bestanden willen wijzigen, zorg dan voor een goede backup en maak geen gebruik van de ingebouwde editor van WordPress, maar wijzig de bestanden via FTP.

Mocht er iets misgaan dan ben je ook in staat via FTP snel terug te schakelen. Een punt of komma of zelfs een spatie op de verkeerde plaats kan je complete website uit de lucht halen. Wees hier dus voorzichtig mee en weet je niet zeker hoe het moet laat het dan aan een expert over die ook weet wat te doen als het mislukt. Je zou niet de eerste wanhopige ondernemer zijn die mij benadert.

Tagline onder logo met CSSAls je liever niet in de PHP-bestanden van je thema werkt dan heb je ook nog een mogelijkheid om met CSS een tagline toe te voegen. Je kunt hiervoor een :after selector gebruiken. Recent hebben wij dit bijvoorbeeld toegepast bij één van onze klanten, Adriana Adriaanse, waar wij het WordPress onderhoud voor doen. Kijk maar op haar website, de tagline onder haar logo hebben wij met CSS toegevoegd. Wil je alles leren over CSS? Lees dan deze blog.

Conclusie

Dit waren weer vijf eenvoudige SEO-tips om je WordPress website beter vindbaar te maken. Ga je direct naar de eerste positie als je deze tips consequent toepast? Nee. Heeft het effect? Hier is geen eenduidig antwoord op te geven omdat er nog veel meer factoren meespelen. Maar dat het positief is voor de vindbaarheid van jouw website staat vast. En als het in je workflow zit kost het je geen of weinig extra moeite of tijd.

Mocht je vragen of opmerkingen hebben naar aanleiding van deze blog of de vindbaarheid van jouw website eens willen bespreken, neem dan direct contact op.