WordPress website boosten in Google

13 min. leestijd

Je hebt een WordPress website. Je hebt deze website zelf gebouwd of laten bouwen door een webdesign agency. Hoe zorg je er voor dat deze nu een boost in Google gaat krijgen? Wij hebben goed nieuws voor jou. Het is makkelijker om je website niet gevonden te laten worden dan andersom. Er zijn een hoop experts op het gebied van zoekmachine-optimalisatie, zij kennen al de onderstaande tien tips ook. En gelukkig worden ze ook regelmatig toegepast. Helaas komen we ook nog veel websites tegen waar zelfs de basis niet van op orde gebracht is.

Het zou erg handig zijn als je nu in een nieuw tabblad jouw website opent, dan kun je de tips direct in de praktijk toepassen om de vindbaarheid van jouw WordPress website naar het hoogste niveau te brengen. Wees eerlijk, dat wil jij toch ook? Pas deze simpele tips daarom gewoon structureel toe, het is geen eenmalig kunstje maar de bedoeling dat het onderdeel van je workflow wordt.

Als je al vaker bezig bent geweest met WordPress SEO zullen deze tips waarschijnlijk bekend klinken. Herhalen en jouw website nog een keer checken kan geen kwaad denken wij.

1. Optimaliseer paginatitels

Paginatitels. Waar vind je die ook alweer? Dat zijn toch die nutteloze stukjes tekst die weergegeven worden in Google als jouw pagina weergegeven wordt in de zoekresultaten? Dat is inderdaad een voorbeeld van één plek waar ze te vinden zijn.

Daarnaast vind je ze ook bovenaan in je browser, de paginatitel wordt weergegeven op het tabblad bovenin. Hoe zou je een paginatitel kunnen optimaliseren? En waarom zou je dat doen? Je hebt lang geleden eens gelezen dat je hier het beste een zoekterm in kunt gebruiken en deze dan ook het beste zo ver mogelijk vooraan kunt plaatsen.

paginatitel rankmath
Screenshot

Dat geloof je toch zeker niet? Waarom zou je dat doen? Het lijkt ons belangrijker dat mensen een leuk stukje tekst lezen. En dat ze vooral welkom op jouw website zijn, jij vind het ook fijn als je een winkel binnenloopt dat je welkom geheten wordt toch? Natuurlijk willen jouw bezoekers zich ook welkom voelen. En welkom geheten worden.

‘Welkom bij Lamper Design’ lijkt ons in het geval van ons eigen bedrijf een prima paginatitel. Optimaliseren is leuk, maar het belangrijkste is dat mensen die warme deken voelen als ze jouw website bezoeken. De warme persoonlijkheid die jij uitstraalt wil je ook van je website af laten stralen.

Je kunt bijvoorbeeld een paginatitel invoeren in de RankMath SEO plugin.

Tip: zet de belangrijkste zoekterm van een pagina of bericht in de paginatitel en als het past zet er ook een call to action in. Dus bijvoorbeeld: ‘WordPress webdesign | Bekijk ons portfolio en maak een afspraak’. De zoekterm is WordPress webdesign en de call to action maak een afspraak.

2. Afbeeldingen geoptimaliseerd uploaden

Heb je wel eens gehoord van collega’s met een eigen website of webshop die honderden, zo niet duizenden euro’s uitgeven aan professionele fotografen? Dat heb jij toch zeker niet nodig voor je website!? Jij hebt namelijk een iPhone 7 plus met gigamegaveel pixels die de beste foto’s maakt, heb je recent nog getest met je gezin op vakantie.

Regelmatig laat je deze foto’s dan ook afdrukken op groot formaat en die afdrukken zijn altijd van perfecte kwaliteit. De investering in deze telefoon is meer dan voldoende voor goed fotomateriaal op jouw website, die fotograaf kan zijn of haar bedrijf gerust opdoeken, die heb jij niet meer nodig. En een online fotografiecursus van Vinkacademy heb jij ook niet nodig.

Weet je wat het mooiste is? Je hoeft geen webdesigner in te huren. Welnee, jij kunt met jouw mobiel direct inloggen op je responsive WordPress website en de foto’s direct uploaden in de mediabibliotheek. Heeft iemand jou ooit verteld dat je de foto’s het beste een goede beschrijvende titel kunt geven? Dat is vast een fabeltje. Iedereen kan toch zien wat er op de foto staat? Waarom dan ook nog een goede titel, nonsens. Jij uploadt de foto en plaatst deze als DSC_0321.jpg in je bibliotheek en vervolgens direct op een pagina. Dat heb je maar weer mooi voor elkaar gebokst.

Ergens in je achterhoofd heb je nog zitten dat je eigenlijk de alternatieve titel van de afbeelding nog in zou vullen. Maar jouw WordPress website is toch nooit offline aangezien jij de beste WordPress hosting uitgekozen hebt voor een euro per maand. Dus die alternatieve titel (ALT tekst) laat je voor het gemak maar zitten, bezoekers van jouw website krijgen namelijk toch altijd jouw afbeeldingen te zien.

Tip: optimaliseer de afbeeldingen voor dat je ze upload. Worden de bezoekers blijer van omdat de website sneller laadt, worden de testen zoals Google Pagespeed ook blijer van en heb je dus uiteindelijk kans dat je website beter gevonden gaat worden.

Naast een afbeelding optimaliseren kun je uiteraard ook met bijvoorbeeld ChatGPT Dal E of Midjourney een Ai afbeelding genereren. Meer tools vind je hier in het overzicht van Ai tools.

3. Tussenkoppen gebruiken voor boost in Google?

Lees jij vaak lange teksten? Vind je het dan ook zo vervelend als daar constant koppen tussen staan die helder moeten maken waar de alinea over gaat die eronder staat? Dat is alleen maar om langere pagina’s te creëren, weg met die tussenkoppen dus! Zal wel weer een trucje van zo’n online marketeer zijn..

Jij kiest natuurlijk voor korte teksten en hebt dus helemaal geen tussenkoppen nodig. En daarnaast weet iedereen toch waar jouw website over gaat? Ze hebben er tenslotte vrijwillig voor gekozen om jouw website te bezoeken, dan is het toch niet nodig om nog een keer extra helder te maken waar deze over gaat.

Dat snapt iedere bezoeker en anders moeten ze maar naar iemand anders gaan want dan is het niet jouw type klant. Deze valt niet binnen jouw missie die je met zorg samengesteld hebt. Dus hup, weg met die tussenkoppen en die klant.

Tip: controleer de titels op je website. Zorg dat er een logica aanwezig is met één H1 kop aangevuld met H2 en eventueel H3 koppen. Als je snel een overzicht wilt van alle koppen en of de structuur correct is kun je de Google Chrome extensie van HeadingsMap gratis downloaden en installeren.

We lieten Lamper Design een volledig nieuwe website bouwen voor onze foodblog, wat meer dan gelukt is! Zeer goede samenwerking, heel behulpzaam en recht-door-zee team.

Ellen & Michiel Smulders
Ellen & Michiel Smulders
kokerellen.be

4. Lange teksten voor SEO?

Vroeger schreven website eigenaren en online marketing bureaus heel veel extra lange teksten om bezoekers naar hun website te trekken. Wollige lange verhalen die vol interesse gelezen werden. Maar tegenwoordig is iedereen gehaast, heeft een erg korte spanningsboog en zal dus ook zeker al jouw teksten niet lezen.

Je hebt wel ergens gehoord dat de Yoast SEO plugin pas een groen bolletje geeft bij minimaal 300 woorden maar ja, deze plugin kan zoveel zeggen, het bolletje negeer jij toch sowieso al. Ook als je de RankMath SEO plugin gebruikt doe je dit.

Jij schrijft lekker kort en bondig je teksten. Daar houd jij van en daar zullen je bezoekers dan ook wel van houden. Je bent een man of vrouw van weinig woorden en dat weerspiegel je dus ook op je website.

Tip: als je een website beter vindbaar wilt maken heb je simpelweg tekst op een pagina nodig. Dat is een heel eenvoudige regel waar zeker mitsen en maren voor te bedenken zijn. Maar een pagina zonder tekst zal minder snel en goed vindbaar worden in de zoekmachines dan een pagina met gemixte content van afbeeldingen en tekst.

Maak bij het schrijven van content zeker ook gebruik van Ai tools als bijvoorbeeld ChatGPT. Je kunt hiermee bijvoorbeeld een goed framework neer laten zetten voor de pagina en hier vanuit jouw eigen expertise meer content aan toevoegen. Teksten volledig door ChatGPT geschreven zouden we op dit moment nog afraden omdat deze vaak heel herkenbaar en op een basisniveau geschreven worden. Zie het daarom vooral als een hulpmiddel.

Mis geen WordPress tips meer.

Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen deze nieuwsbrief.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

5. Zoektermen zijn niet nodig

Vroeger had je zoekwoorden. In de loop van de jaren is dit opgeschoven naar zoektermen. Je optimaliseert een pagina of je hele website rondom jouw dienst of product. En daar word je dan hopelijk ook op gevonden afhankelijk van de concurrentie op de zoekterm. Eventueel gooi je er nog wat Google Ads budget tegenaan iedere maand en dan staat jouw webshop gewoon op de eerste positie in Google.

In punt vier hebben we gesproken over korte teksten, dat is prettig leesbaar voor de bezoekers. Jij kiest er dus ook voor om deze tekst gewoon lekker vlot te schrijven zonder na te denken over het doel van de pagina. Je schrijft vanuit je hart. Dat zullen bezoekers merken en dat zal voor hun een reden zijn om met jou zaken te gaan doen.

Zoektermen kun jij gerust weglaten om het overzichtelijk te houden. Jou vinden ze toch wel, Google kan jouw schrijfkwaliteiten echt wel op waarde schatten. Dag zoekwoordenonderzoek!

Tip: als je gevonden wilt worden zorg dan dat je weet wat de zoektermen zijn waar je doelgroep op zoekt. Als je niet de mogelijkheid hebt om hiervoor betaalde tools als Ahrefs of SEMrush in te zetten dan kun je in ieder geval beginnen in Google. Typ in waar je denkt dat je op gevonden wilt worden en bekijk de suggesties waar Google zelf mee komt. En bekijk de veelgestelde vragen die getoond worden. Deze suggesties zijn blijkbaar relevant voor Google dus ook voor jou.

Als je serieus aan de slag wilt met SEO dan ontkom je niet aan betaalde tools. Als eerste om te zoeken naar relevantie zoektermen en als tweede om vervolgens te monitoren wat jouw posities zijn en te bekijken of je inspanningen ook daadwerkelijk effect hebben.

6. Snelheid staat los van vindbaarheid

Als jij over de digitale snelweg raast kijk je net als in het echt leven rustig om je heen. Als jouw website wat traag laadt dan haal je ondertussen gewoon even een lekker kopje koffie of thee. Dus dat zullen jouw bezoekers ook wel doen toch? Jij bent tenslotte een doorsnee mens.

Jouw afbeeldingen op je website zijn van hoge kwaliteit. Jij bent er oprecht trots op. Je hebt er je best op gedaan en gunt je websitebezoekers het beste. Als zij via een trage verbinding internetten dan willen ze echt wel even wachten tot alle megabytes binnen zijn, het is het wachten dubbel en dwars waard tenslotte.

Daarnaast ben je dol op WordPress. En waarom? Vanwege alle prachtige plugins die er te vinden zijn. De mooiste effecten, alle social media koppelingen die je weer kunt geven moeten in jouw website getoond worden, je krijgt er geen genoeg van. Je hebt wel eens gehoord dat al het laden van de stylesheets en scripts die hierbij horen je website vertragen, maar iedereen wil toch zien wat jij online verder doet met je bedrijf? Dus ook hier wachten de websitebezoekers echt wel even op. Geen zorgen voor morgen.

Tip: hard bewijs dat de snelheid van een website invloed heeft op de posities in Google is er niet. Alleen wat doe je de bezoekers aan? Je optimaliseert je website toch voor bezoekers en niet voor Google?

Meer hoeven we hier niet van te zeggen denken wij zelf. Daarom zijn wij trotse partner van Kinsta. De allersnelste Google Cloud hosting voor jouw website. Neem contact met ons op en wij laten je graag vrijblijvend de snelheidsboost zien die je dit oplevert.

7. Google Search Console is voor boomers

Iedereen heeft het maar over zoekmachine-optimalisatie. En vooral Google heeft hierop veel invloed, zij schijnen het grootste gedeelte van je bezoekers te leveren. Maar jij vind dat Google eigenlijk veel te machtig is. Zij weten al zoveel van iedereen, daarom kies jij er bewust voor om niets van Google te gebruiken. Voor Google Analytics heb jij een prachtig alternatief, dus Google kan prima zonder jou verder.

Er was eens een webdesigner die jou vertelde dat je echt je WordPress website aan moest melden bij Google Search Console. Dit zou positief zijn voor je vindbaarheid. Nu heb jij daar natuurlijk al geen klagen over en in combinatie met datgene wat ik besproken heb in de eerste alinea is het duidelijk dat jij dit echt niet nodig hebt. Geen overbodige koppelingen met Google voor jouw website.

google search console

Tip: meld je website gratis aan bij Google Search Console. En voeg de sitemaps vanuit bijvoorbeeld RankMath toe. Zorg daarnaast dat je het e-mailadres wat gekoppeld is aan je property ook uitleest. Wij hebben de laatste tijd regelmatig gehackte websites gezien waar in Google Search Console al een melding van stond. Een echte goudmijn wat ons betreft.

Google Search Console is in onze ogen gewoon een onmisbare tool voor iedereen met een (WordPress) website. Het helpt je niet alleen om te begrijpen hoe Google je site ziet, maar biedt ook waardevolle inzichten in hoe bezoekers je vinden. Door je website te verifiëren op Google Search Console kun je fouten opsporen, de prestaties van je zoekwoorden analyseren, en zien welke pagina’s het meest populair zijn. Met deze tool krijg je direct feedback over wat werkt, wat verbeterd kan worden, en hoe je de gebruikerservaring op je site kunt optimaliseren.

8. Niemand gebruikt Google Mijn Bedrijf

Wat doet Google Mijn Bedrijf ook alweer? Oh ja, dat zorgt ervoor dat jouw bedrijfsgegevens direct getoond worden naast de zoekresultaten in Google als er gezocht wordt op jouw bedrijfsnaam. Jouw telefoon staat al roodgloeiend van potentiële klanten. Dus heb jij dat eigenlijk wel nodig?

Het kan ook dat je jouw bedrijf of webshop runt vanuit je huislocatie en dan wil je natuurlijk niet dat iedereen zomaar vindt waar je woont. Stel je voor dat iemand rare ideeën in zijn hoofd haalt en opeens bij jou op de stoep staat. Gelukkig kun je er voor kiezen om je adres niet op de website te vermelden en gewoon simpelweg geen vermelding bij Google Maps en Google Mijn Bedrijf aan te maken. Probleem opgelost, kun jij rustig slapen.

gmb lamper design

Tip: maak gratis een Google Mijn Bedrijf vermelding aan. Dit kan een boost in Google geven voor je website op de lokale zoekresultaten. Als voorbeeld, iemand zoekt een loodgieter in Waddinxveen. Je website wordt nog niet heel goed gevonden maar je Google Mijn Bedrijf profiel wordt wel getoond.

Google Mijn Bedrijf is belangrijk voor iedereen met een bedrijf die lokale zichtbaarheid wil vergroten. Dit gratis platform van Google stelt je in staat om je bedrijf te vertonen direct in de zoekresultaten en daarnaast ook op Google Maps.

Je kunt belangrijke informatie delen zoals je locatie, openingstijden, en contactgegevens, wat het voor potentiële klanten makkelijker maakt om je te vinden en met je in contact te komen. Bovendien biedt Google Mijn Bedrijf de mogelijkheid om recensies van klanten te verzamelen en te reageren, wat je reputatie en betrouwbaarheid kan versterken. Door actief gebruik te maken van dit platform, kun je de lokale SEO van je site verbeteren en een krachtige connectie met je gemeenschap opbouwen.

Een extra tip voor Google Mijn Bedrijf, geef de link naar je website een UTM code mee. Hiermee kun je in Google Analytics zien hoe vaak de link aangeklikt is.

Een link vanuit jouw tekst naar een andere pagina. Waarom zou je dat doen? Mensen zijn toch geïnteresseerd in de huidige pagina en je wilt ze daar zo lang mogelijk houden. Dat is goed voor de bouncerate heb je gehoord bij een gratis webinar en dat is een heel belangrijke rankingfactor van Google!

Daarom heb je alle afleiding van een pagina verwijderd. Geen afbeeldingen, geen sidebar, geen footer en zo min mogelijk tekst. Daar kun je toch zeker geen links naar andere pagina’s bij gebruiken? Dan moeten mensen maar door jouw overduidelijke menu bladeren om iets anders te gaan zoeken, daar kun jij echt niet aan meewerken.

Tip: wil je een boost in Google? Ga aan de slag met de interne linkstructuur van je website. Zorg ervoor dat iedere pagina met minimaal één andere pagina verbonden is. Zie je website als een spinnenweb, alles is verbonden. Zonder verbinding geen resultaten.

Interne links zijn dus heel belangrijk voor SEO op je WordPress website. Ze helpen niet alleen zoekmachines zoals Google om de structuur van je site te begrijpen, maar ze verbeteren ook de gebruikerservaring door bezoekers makkelijk toegang te geven tot gerelateerde content. Dit kan de tijd die bezoekers op je website doorbrengen verhogen, wat weer een positief signaal is voor zoekmachines zou kunnen zijn.

Interne links verdelen ook de pagina-autoriteit over je site, waardoor minder prominente pagina’s een boost kunnen krijgen in de zoekresultaten. Slim gebruik van interne links kan dus leiden tot betere rankings en meer organisch verkeer.

Een extra tip als je interne links wilt optimaliseren, voorzie je website van breadcrumbs. Bijvoorbeeld RankMath biedt deze optie standaard. Hiermee kun je jouw bezoekers de mogelijkheid geven om altijd één niveau lager te komen. Bijvoorbeeld in een webshop vanaf de productpagina terug naar de categoriepagina.

10. Wie komt er ooit op jouw sitemap, weg ermee!

Je hebt natuurlijk wel de RankMath of Yoast SEO plugin geïnstalleerd. Je gaat niet voor het groene bolletje, dat heb je losgelaten. Maar deze SEO plugins maken beiden standaard een sitemap, vaak te vinden onder https://jouwwebsite.nl/sitemap_index.xml. Je hebt daar wel eens gekeken maar wat heb je eraan? Jouw menustructuur is heel helder, wie zou er behoefte hebben aan een plattegrond van jouw website?

sitemap lmpr

Daarnaast ziet de sitemap er ook nog eens uit alsof jouw website van rond het jaar 1900 gebouwd is, je schaamt je eigenlijk een beetje. Heel snel die optie uitvinken dus in de plugin en weg met de sitemap.

Tip: wil je jouw website een boost in Google geven? Start met het gebruik van sitemaps. Een sitemap fungeert als een routekaart voor zoekmachines, waarmee je duidelijk maakt welke pagina’s beschikbaar zijn voor indexering.

Door een XML-sitemap te gebruiken, kun je ervoor zorgen dat zoekmachines zoals Google al je belangrijke pagina’s vinden en begrijpen hoe je site is gestructureerd. Dit is extra belangrijk voor nieuwe websites of websites met pagina’s die niet goed door interne links met elkaar verbonden zijn.

Een XML-sitemap helpt zoekmachines om je content efficiënter te crawlen en te indexeren, wat kan leiden tot snellere en betere zichtbaarheid in de zoekresultaten. Het toevoegen van een sitemap aan je website is eenvoudig met diverse SEO-plugins beschikbaar voor WordPress.

Los van de XML sitemap is het ook raadzaam om een HTML-sitemap aan te maken. Deze is ook standaard in RankMath te activeren. Het is slim om deze als een linkje toe te voegen in je footer bijvoorbeeld, de bots van Google en andere zoekmachines die je websites bezoeken kunnen op deze manier snel de structuur van je website ontdekken.

Conclusie

Hopelijk geldt geen enkel van de bovenstaanden punten voor jouw WordPress website. De punten zijn erg cynisch opgesomd, maar je moet ons echt geloven dat wij regelmatig deze argumenten te horen krijg in gesprekken met klanten die een website of webshop hebben laten ontwikkelen.

Technisch optimaliseren is één van de manieren om je bedrijf beter vindbaar te maken en meer omzet uit je website te halen. Wil jij meer grip op je vindbaarheid neem dan contact met ons op, dan bespreken we graag samen de kansen en mogelijkheden. We gaan er dan wel vanuit dat je het grootste deel van de bovenstaande punten al verwerkt hebt of hiermee bezig bent. Zodat wij de puntjes op de i kunnen plaatsen en eventueel aan de slag kunnen met linkbuilding voor een nog grotere boost in Google.

Als je tweewekelijks op de hoogte wilt blijven van onze nieuwe kennis schrijf je dan direct in voor de nieuwsbrief. Helemaal gratis, geen spam.

Veelgestelde vragen over SEO

Zorg dat je volledige website responsive en SEO-vriendelijk is. Gebruik een SEO-plugin zoals Yoast SEO of RankMath om je te helpen met sitemaps, meta tags, en contentanalyse. Optimaliseer je content met relevante keywords, zorg voor snelle laadtijden.

Ja, enkele populaire zijn Yoast SEO, All in One SEO Pack, en RankMath. Deze WordPress plugins helpen je met het optimaliseren van titels, beschrijvingen, sitemaps en bieden vaak extra functionaliteiten zoals het analyseren van content en suggesties voor verbeteringen.

Optimaliseer afbeeldingen, gebruik een caching plugin zoals WP Rocket of W3 Total Cache, beperk het aantal plugins, en kies voor een snelle en betrouwbare hostingprovider. Overweeg ook het gebruik van een content delivery network (CDN). Bijvoorbeeld Kinsta maakt standaard de optie voor een CDN mogelijk.

Een SEO-vriendelijke URL is kort, beschrijvend en bevat het belangrijkste keyword voor de pagina. Zorg ervoor dat je in WordPress de permalinkstructuur instelt op ‘Berichtnaam’ voor de meest leesbare en geoptimaliseerde URL’s.

Ja, de keuze van een hostingprovider beïnvloedt de laadtijden van je website en de uptime, wat mogelijk SEO-factoren zijn. Een snelle en betrouwbare WordPress hosting verbetert de gebruikerservaring en helpt uiteindelijk waarschijnlijk bij een hogere ranking in zoekmachines.

Gebruik keywords in je titels, hoofdkoppen, introductie, lichaamstekst, conclusie, alt-tekst voor afbeeldingen, en meta-beschrijvingen. Zorg dat het gebruik natuurlijk blijft en vermijd keyword stuffing.

Backlinks van betrouwbare en relevante websites kunnen de autoriteit van je website verhogen, wat leidt tot betere rankings. Focus op kwaliteit boven kwantiteit als je op zoekt bent naar links via linkbuilding.

Gebruik tools zoals Google PageSpeed Insights, GTmetrix, of Pingdom om de laadtijden te analyseren en specifieke aanbevelingen te krijgen. Implementeer de voorgestelde verbeteringen zoals het minimaliseren van HTTP-verzoeken, het optimaliseren van afbeeldingen, en het verminderen van JavaScript en CSS.

Op zoek naar een WordPress Specialist?

Stuur ons een bericht.

Naam(verplicht)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.