Google Search Console

Heb jij je wel eens afgevraagd hoe je jouw WordPress website aanmeldt bij Google en heb je daar naar gezocht? Grote kans dat je de naam van Google Search Console tegengekomen bent tijdens je zoektocht. Proficiat, dan is er niets mis met je zoekkwaliteiten. Google Search Console is een onmisbare tool voor het vindbaar maken van je website. 

Tot een jaar geleden heette deze gratis tool van Google nog Google Webmaster Tools. Maar nu is deze gewijzigd in Google Search Console. Wat kun je met de console? Waarom zou je deze moeten gebruiken? Er zijn enorm veel functies aanwezig. Er zijn eigenlijk maar drie functies die ik standaard gebruik. Daar wil ik het in deze blog dan ook bij laten om het overzichtelijk te houden. Mogelijk komt er later een vervolg op deze blog die nog dieper erop in zal gaan.

Wat zijn de drie belangrijkste functies van Google Search Console?

  1. Website aanmelden
  2. Sitemaps aanmelden
  3. Monitoren 404 errors
  4. Conclusie en tips

Daarnaast heb je de mogelijkheid om te bekijken hoe je website geïndexeerd wordt, welke zoekwoorden gebruikt worden om op je website te komen en nog veel meer.

1. Website aanmelden bij Google

1.1 WordPress website koppelen

Vaak genoeg krijg ik de vraag “Waarom moet ik mijn website aanmelden, gaat dit niet vanzelf?” Het antwoord daarop is dubbel. Ja, het gaat vanzelf. En nee, het gaat niet vanzelf. Daar wil je vast meer uitleg over hebben.

Stel: je hebt een oude HTML website vervangen voor een prachtige WordPress website. Je zet deze live en gaat zitten wachten tot de Google robots een keer langskomen om je nieuwe creatie te bewonderen. En ja, dit gaat gebeuren. Maar dit kan weken tot zelfs maanden duren. En hadden we niet besproken dat jij erg trots bent op het behaalde resultaat? Dus jij wilt helemaal niet zo lang wachten. En daar komt dus de Search Console om de hoek kijken. Dit is een fantastisch hulpmiddel dat je helpt. En het mooiste is dat het nog gratis is ook.

In het geval hierboven was er al sprake van een bestaande domeinnaam dus daarin is het van belang Google te laten weten dat er een nieuwe layout en mogelijk nieuwe content is. Maar hoe zit het dan met nieuw geregistreerde domeinen? Google weet nog niet eens van het bestaan van jouw website af. Hoogste tijd voor actie dus.

  • Log als eerste in met je account dat je mogelijk al hebt bij Google. Zijn er mensen die geen Google Analytics gebruiken? Niet doorvertellen, snel een account aanmaken en deze aan je website koppelen. Deze schat aan informatie wil je echt niet missen.
  • Na het inloggen begin je met het aanmelden van je domein. Als dit klaar is en je hebt je domein geverifieerd via bijvoorbeeld de Yoast plugin kun je beginnen met het versnellen van het aanmeldproces van jouw website in de Google zoekmachines.
  • Kies ervoor om je site aan te melden bij de Google Index. Daarna zul je de vraag krijgen of je alleen de huidige link aan wilt melden of ook alle onderliggende links. Zeker de eerste keer is mijn advies om alles te kiezen.

1.2 Stappenplan voor aanmelding van je website bij Google Search Console

Property toevoegen Google Search Console

Na het inloggen op bij Google Search Console klik je op de button ‘een property toevoegen’

URL toevoegen aan Google Search Console

Voer de URL van je website in zoals op het voorbeeld staat.

Verificatie Google Search Console

Nu moet je de aangemaakte property koppelen met jouw website. Hiervoor kun je gebruik maken van een bestaande Google Analytics property die gekoppeld is aan je website of je koppelt via de Yoast plugin, zoals hierboven aangegeven. Hoe maak je die koppeling? Ga eerst van Aanbevolen methode naar het tabblad Alternatieve methoden. Kopieer daar de volledige regel onder HTML Tag. Deze begint met <meta name=”google-site-verification” content………….>. HTML Tag Google Search ConsoleKopieer deze regel en ga daarna naar je WordPress website

  • Log in op je WordPress website
  • Ga in het dashboard naar SEO > Algemeen > Webmastertools
  • Plak de gekopieerde <meta name etc…> naast het vak van Google Search Console
  • Klik op Wijzigingen Opslaan

HTML Tag WordPress Search console

Het is ook mogelijk als je nog geen account bij Google Search Console aangemaakt hebt om op de tekst te klikken. Dan wordt er direct een nieuw venster geopend met het inlogscherm.

In het bovenstaande scherm zie je ook Alexa verificatie ID, Bing Webmaster Tools en Yandex-webmastertools staan. Doorloop ook deze aanmeldingen om de vindbaarheid van je website in de zoekmachines te optimaliseren.

De laatste stap in het verificatieproces is nu weer in Google Search Console. Als je dit succesvol doorloopt krijg je het onderstaande scherm te zien:

Gefeliciteerd Google Search Console1.3 Website laten crawlen door Google

In de vorige stap heb je de website gekoppeld en geverifieerd. Nu gaan we Google een extra zetje geven om je website zo snel mogelijk te indexeren. Als eerste ga je weer naar Google Search Console. Aan de linkerkant klik je op Crawlen en vervolgens kies je voor Fetchen als Google.Fetchen als Google

Website ophalen Google Search Console

  • De URL van je website staat ingevuld.
  • Klik op ophalen. 
  • Klik op ‘indienen bij index’

Indienen bij index Google

Na het indienen krijg je een melding dat het succesvol gelukt is.

Ingediend bij Google Index

Houd er wel rekening mee dat je deze aanmelding in totaal maar tien keer per maand kunt uitvoeren. Het goede nieuws is dat je hier in principe als website-eigenaar maar één keer gebruik van maakt. Dit geldt alleen in de opstartfase van jouw domein. Als webdesigner die veel nieuwe websites lanceert zul je wel regelmatig hier tegenaan lopen.

2. Sitemaps aanmelden

Sitemaps. Wat zijn dat eigenlijk? Een sitemap is een plattegrond van je website waar alle inhoud in een tabel weergegeven wordt. Hoe je een sitemap maakt? Daar zijn verschillende oplossingen voor. De makkelijkste optie is om de Yoast plugin te installeren. Hier zit standaard een goede sitemap-optie in. Als deze ingevoerd is dan kun je de sitemaps bekijken via jedomeinnaam.nl/sitemap_index.xml. Er zijn nog meer alternatieve plugins die dezelfde functionaliteit toevoegen maar in deze blog beperk ik mij tot de Yoast plugin.

XML Sitemaps YoastWat is de meerwaarde van een sitemap voor de vindbaarheid van je website? Er zijn in ieder geval twee voordelen.

  • Bezoekers van je website hebben een duidelijk overzicht. Zij kunnen de sitemap gebruiken om overzichtelijk de structuur van je website te bekijken.
  • Met een sitemap geef je ook aan hoe de structuur van je website in elkaar zit bij de zoekmachines. Hierdoor zal je website sneller en beter geïndexeerd worden

Maar hoe meld je jouw sitemap aan bij Google Search Console? Volg de onderstaande stappen en je hebt weer een punt minder op je to-dolist.

  • Log als eerste weer in bij Search Console
  • Ga naar Crawlen
  • Ga naar Sitemaps
  • Kies voor Sitemap toevoegen

Sitemaps WordPress website toevoegen

In de popup zie je de URL van je website. Hierachter vul je in: sitemap_index.xml .

Sitemap indienen

Klik op ‘Verzenden’ en vernieuw de pagina. Je zult zien dat de sitemap verschijnt in het overzicht en de status komt op ‘in behandeling’. Het duurt ongeveer 24 uur voordat de status op ingediend staat.

Sitemap Index ingediend

3. Monitoren 404 errors

Als je website ouder wordt dan zullen er pagina’s en posts bij komen en verdwijnen. Ook zul je wijzigingen in je URL’s maken. Hoe ondervang jij dit? In de blog over de WordPress plugins van maart 2016 beschreef ik de beste manier om een redirect te maken zonder plugin.

Maar hoe weet jij dan welke pagina’s er niet gevonden worden? Ook dit kun je opzoeken in de Google Search Console. Waar vind je ze? Lees snel verder.

404 monitoren WordPress

Onderaan de pagina kun je bekijken welke URL’s niet gevonden zijn. Deze kun je dus vervolgens redirecten naar de juiste pagina. Hoe maak je deze redirects? De voorkeur is om dit te doen met regels in je .htaccess  bestand. Dit ziet er ongeveer zo uit:

Redirect 301 /oudepagina.html http://jewebsite.nl/nieuweurl

Mocht je de bovenstaande methode lastig vinden dan kun je gebruik maken van bijvoorbeeld de WordPress plugin Redirection. Vergeet niet na het aanmaken van de redirects de status te corrigeren in de Google Search Console naar gecorrigeerd.

4. Conclusie en tip

Als deze methode je totaal onbekend was klinkt het misschien redelijk ingewikkeld om je website aan te melden bij Google. Dit valt echt mee. Als je het stappenplan volgt kan er niets misgaan. Nog een laatste tip. Zijn jouw Social Media pagina’s zoals Facebook, Instagram, Google+ of Youtube kanaal geïndexeerd door Google? Test het door in Google in te toetsen:

site:https://socialmediaurl 

Verschijnen er geen resultaten in de zoekmachine? Hoog tijd om je URL aan te melden bij Google. Dit kan handmatig via deze link: http://www.google.nl/intl/nl/add_url.html.

Neem in ieder geval het monitoren van je 404 errors mee in het onderhoudsplan van je WordPress website. Heb je aanvullingen of tips voor andere lezers? Laat ze gerust achter in een reactie onder deze blog.

6 antwoorden
    • Kees Lamper
      Kees Lamper zegt:

      Hallo Harro,

      Het beste is in ieder geval de http en de https variant toe te voegen met of zonder www prefix. Dat ligt eraan welke je gebruikt.
      En vervolgens in Search Console aan te geven dat https de voorkeur is.

      Groet,
      Kees

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *