Dit artikel over Google Search Console is geschreven op 10 april 2016 en in februari 2020 bijgewerkt naar een geüpdatete versie.

—————-

Heb jij je wel eens afgevraagd hoe je jouw WordPress website aanmeldt bij Google en deze hierdoor vindbaar wordt in Google op de zoektermen van jouw website? En heb je daar naar gezocht? Grote kans dat je de naam van Google Search Console tegengekomen bent tijdens je zoektocht. Proficiat, dan is er niets mis met je zoekkwaliteiten. Google Search Console is een onmisbare tool voor het vindbaar maken van je website.

Wat is Google Search Console precies? Het is een tool van Google waarmee je kunt zien hoe jouw website in de Google index presteert en waar de problemen zitten. Een tool die je zeker niet kunt negeren bij het beheren van een WordPress website.

Tot mei 2015 heette deze gratis tool van Google nog Google Webmaster Tools. Dit is dus in mei 2015 gewijzigd in Google Search Console. Wat kun je met de console? Waarom zou je deze moeten gebruiken? Er zijn enorm veel functies aanwezig. Er zijn eigenlijk maar 3 functies die wij standaard gebruiken. Daar willen we het in deze blog dan ook bij laten om het overzichtelijk te houden.

Wat zijn de 3 belangrijkste functies van Google Search Console?

  1. Website aanmelden
  2. Sitemaps aanmelden
  3. Monitoren 404 errors
  4. Optimaliseren website snelheid
  5. Conclusie en tips

Daarnaast heb je de mogelijkheid om te bekijken hoe je website geïndexeerd wordt, welke zoektermen gebruikt worden om op je website te komen en nog veel meer.

1. Website aanmelden bij Google met Google Search Console

1.1 WordPress website koppelen

Vaak genoeg krijgen wij de vraag “Waarom moet ik mijn website aanmelden, gaat dit niet vanzelf?” Het antwoord daarop is dubbel. Ja, het gaat vanzelf. En nee, het gaat niet vanzelf. Daar wil je vast meer uitleg over hebben.

Stel: je hebt een oude HTML website vervangen voor een prachtige WordPress website. Je zet deze live en gaat zitten wachten tot de Google robots een keer langskomen om je nieuwe website te bewonderen. En ja, dit gaat uiteindelijk gebeuren. Maar dit kan weken tot zelfs maanden duren. En zeiden we niet net hiervoor dat jij erg trots bent op het behaalde resultaat? Dus jij wilt helemaal niet zo lang wachten. En daar komt dus de Google Search Console om de hoek kijken. Dit is een fantastisch hulpmiddel dat je helpt. En het mooiste is:  het is helemaal gratis.

In het geval hierboven was er al sprake van een bestaande domeinnaam dus daarin is het van belang Google te laten weten dat er een nieuwe layout en mogelijk nieuwe content is. Maar hoe zit het dan met nieuw geregistreerde domeinen? Google weet nog niet eens van het bestaan van jouw website af. Hoogste tijd voor actie dus.

  • Log als eerste in met je account dat je mogelijk al hebt bij Google. Zijn er mensen die geen Google Analytics gebruiken? Niet doorvertellen, snel een account aanmaken en deze aan je website koppelen. Deze schat aan informatie wil je echt niet missen.
  • Na het inloggen begin je met het aanmelden van je domein. Als dit klaar is en je hebt je domein geverifieerd via bijvoorbeeld de Yoast plugin kun je beginnen met het versnellen van het aanmeldproces van jouw website in de Google zoekmachines.
  • Kies ervoor om je site aan te melden bij de Google Index. Daarna zul je de vraag krijgen of je alleen de huidige link aan wilt melden of ook alle onderliggende links. Zeker voor de eerste keer is mijn advies om alles te kiezen.

1.2 Stappenplan voor aanmelding van je website bij Google Search Console

Na het inloggen op bij Google Search Console klik je op de button ‘een property toevoegen’. Daarna kies je een methode. De opties zijn een compleet domein toevoegen of een enkele URL. Stel dat je bijv. https://www.website.nl en https://website.nl samen toe wilt voegen gebruik dan Domein. Maak je alleen gebruik van https://website.nl dan is de URL-voorvoegsel methode voldoende.

Google Search Console aanmelding
Voer de URL van je website in zoals op het voorbeeld staat.

Verificatie Google Search Console

Er zijn verschillende methodes. De gemakkelijkste methode is de Yoast verificatie gebruiken, deze staat hieronder uitgelegd. Daarnaast kun je ook een HTML bestand op de server plaatsen voor verificatie. Dit upload je dan met FTP naar de root dus public_html folder op je hostingpakket.
Je kunt ook gebruikmaken van een bestaande Google Analytics property die gekoppeld is aan je website of je koppelt via de Yoast plugin, zoals hierboven aangegeven. Hoe maak je die koppeling? Ga eerst van Aanbevolen methode naar het tabblad Alternatieve methoden. Kopieer daar de volledige regel onder HTML Tag. Deze begint met <meta name=”google-site-verification” content………….>.

Verifieer Google Mijn BedrijfKopieer deze regel en ga daarna naar je WordPress website

  • Log in op je WordPress website
  • Ga in het dashboard naar SEO > Algemeen > Webmastertools
  • Plak de gekopieerde <meta name etc…> naast het vak van Google verificatiecode
  • Klik op Wijzigingen Opslaan

HTML Tag WordPress Search console

Als je nog geen account bij Google Search Console aangemaakt hebt is het ook mogelijk om op de tekst te klikken. Dan wordt er direct een nieuw venster geopend met het inlogscherm.

In het bovenstaande scherm zie je ook Alexa verificatie ID, Bing Webmaster Tools en Yandex-webmastertools staan. Doorloop ook deze aanmeldingen om de vindbaarheid van je website in de zoekmachines te optimaliseren.

De laatste stap in het verificatieproces is nu weer in Google Search Console. Als je dit succesvol doorloopt krijg je het onderstaande scherm te zien:

Gefeliciteerd Google Search Console1.3 Website laten scannen door Google

In de vorige stap heb je de website gekoppeld en geverifieerd. Nu gaan we Google een extra zetje geven om je website zo snel mogelijk te indexeren. Als eerste ga je weer naar Google Search Console. Bovenin zie je de onderstaande balk met daarin de url van jouw website. Klik in het tekstveld en voer een url in en sluit af met enter.

URL inspecteren GOogle Search Console

Google Search Console zal nu bekijken of de pagina van je website bekend is bij Google. Het volgende scherm geeft hierover uitsluitsel. Of de pagina nu wel of niet geïndexeerd is, als je wijzigingen gemaakt hebt kun je altijd opnieuw een indexering aanvragen als een trigger voor Google dat er een aanpassing op je website gemaakt is.

URL geindexeerd door Google

Na het indienen krijg je een melding dat het succesvol gelukt is.

Ingediend bij Google Index
Houd er wel rekening mee dat je deze aanmelding in totaal maar tien keer per maand kunt uitvoeren. Het goede nieuws is dat je hier in principe als website-eigenaar maar één keer gebruik van maakt. Dit geldt alleen in de opstartfase van jouw domein. Als webdesigner die veel nieuwe websites lanceert zul je wel regelmatig hier tegenaan lopen.

Wij gebruiken deze functie ook bij het publiceren van een nieuwe of aangepaste blog om deze zo snel mogelijk in de Google index te krijgen.

2. WordPress sitemaps aanmelden

Sitemaps. Wat zijn dat eigenlijk? Een sitemap is een plattegrond van je website waar alle inhoud in een tabel weergegeven wordt. Een groot voordeel van het hebben van een sitemap is dat Google deze snel op zal pikken en hiermee sneller bekend is met de structuur van je complete WordPress website of WooCommerce webshop.

Hoe je een sitemap maakt? Daar zijn verschillende oplossingen voor. De makkelijkste optie is om de Yoast plugin te installeren. Hier zit standaard een goede sitemap-optie in. Als deze ingevoerd is dan kun je de sitemaps bekijken via jedomeinnaam.nl/sitemap_index.xml.

Er zijn nog meer alternatieve plugins die dezelfde functionaliteit toevoegen, maar in deze blog beperken wij ons tot de Yoast plugin.

XML Sitemaps YoastWat is de meerwaarde van een sitemap voor de vindbaarheid van je website? Er zijn in ieder geval twee voordelen:

  1. Bezoekers van je website hebben een duidelijk overzicht. Zij kunnen de sitemap gebruiken om overzichtelijk de structuur van je website te bekijken.
  2. Met een sitemap geef je ook aan hoe de structuur van je website in elkaar zit bij de zoekmachines. Hierdoor zal je website sneller en beter geïndexeerd worden

Maar hoe meld je jouw sitemap aan bij Google Search Console? Volg de onderstaande stappen en je hebt weer een punt minder op je to-dolist:

Sitemaps Google Search Console

  • Log als eerste weer in bij Search Console
  • Ga naar Crawlen
  • Ga naar Sitemaps
  • Kies voor Nieuwe Sitemap toevoegen

Vul de URL van je website in met hierachter vul je in: sitemap_index.xml.

 

 

Sitemap indienen Google Search Console

Klik op ‘Verzenden’ en vernieuw de pagina. Je zult zien dat de sitemap verschijnt in het overzicht en de status komt op ‘succesvol’.
Verzonden sitemaps Google Search Console

3. Monitoren 404 errors

Als je website ouder wordt dan zullen er pagina’s en posts bij komen en verdwijnen. Ook zul je wijzigingen in je URL’s maken. Hoe ondervang jij dit? In de blog over de beste WordPress plugins beschreven wij de beste manier om een redirect te maken zonder plugin.

Maar hoe weet jij dan welke pagina’s er niet gevonden worden? Ook dit kun je opzoeken in de Google Search Console. Waar vind je ze? Lees snel verder.

Dekking rapport Google Search Console

In Google Search Console vind je een tab Dekking. Als je hierop klikt kun je precies alle fouten bekijken die er op je website aanwezig zijn.
Onderaan de pagina kun je gedetailleerd bekijken welke URL’s niet gevonden zijn. Deze kun je dus vervolgens redirecten naar de juiste pagina. Hoe maak je deze redirects? De voorkeur is om dit te doen met regels in je .htaccess  bestand. Dit ziet er ongeveer zo uit:

Redirect 301 /oudepagina.html http://jewebsite.nl/nieuweurl

Mocht je de bovenstaande methode lastig vinden dan kun je gebruik maken van bijvoorbeeld de WordPress plugin Redirection. Vergeet niet na het aanmaken van de redirects de status te corrigeren in de Google Search Console naar gecorrigeerd.

4. Snelheid van je website optimaliseren met Google Search Console

De functies in Google Search Console worden langzaam uitgebreid. Sinds een aantal maanden wordt de snelheid van je website ook gemonitord. Dit is niet altijd een 100% reëel beeld, maar het is dan ook nog experimenteel.

Onder de kop optimalisaties vind je de snelheid van je website op mobiel en desktop.  Als je een beeld als onderstaand ziet dan is een website optimalisatie geen overbodige luxe.

Snelheid in Google Search Console

Als je doorklikt naar ‘rapport openen’ dan kun je per pagina zien wat de laadtijd is. Een goede start voor het optimaliseren van je WordPress website dus, omdat je exact kunt zien welke pagina op je website over langere tijd traag is.

Snelheid website in Google Search Console

Naast Google Pagespeed Insights, Lighthouse en GTMetrix is dit absoluut een goede indicatie. Het nadeel is wel dat je niet kunt zien waarom de website dan traag is. Wat wel goed is om via GSC te monitoren wat de snelheid van je website is en vooral in de gaten te houden of de snelheid niet ineens omlaag gaat. Dat is alle reden om je website te gaan onderzoeken.

5. Conclusie en tip

Als deze methode je totaal onbekend was klinkt het misschien redelijk ingewikkeld om je website aan te melden bij Google. Dit valt echt mee. Als je het stappenplan volgt kan er niets misgaan.

Google Search Console is echt een tool om regelmatig in te loggen en te bekijken wat jouw website doet in de Google zoekmachine. Er komen ook steeds nieuwe functies bij waarmee je jouw website naar een hoger niveau kunt brengen. Laat deze optimalisatie dus niet links liggen maar maak er gebruik van.

Nog een laatste tip. Zijn jouw Social Media pagina’s zoals Facebook, Instagram of Youtube kanaal geïndexeerd door Google? Test het door in Google in te toetsen:

site:https://socialmediaurl 

Verschijnen er geen resultaten in de zoekmachine? Hoog tijd om je URL aan te melden bij Google. Dit kan handmatig via deze link: https://www.google.nl/intl/nl/add_url.html.

Neem in ieder geval het monitoren van je 404 errors mee in het onderhoud van je WordPress website. Heb je aanvullingen of tips voor andere lezers? Laat ze gerust achter in een reactie onder deze blog.