In 7 stappen webshop bouwen met Gravity Forms

8 min. leestijd

Waarom zou je een WooCommerce webshop laten bouwen? Het lijkt misschien voor jou een logische stap als je fysieke producten verkoopt. Ook daar zit een mits aan. En dat gaan we jou in deze blog uitleggen. Op voorhand zeggen wij alvast dat wij enorme fans zijn van WooCommerce. Maar waarom zou je een tank gebruiken als je het ook met een fiets af kunt? Dat vind jij dan weer wel logisch toch? We gaan er vanuit dat je aan het einde van deze blog een goede keuze kunt maken of je echt een WooCommerce webshop nodig hebt of dat je het prima af kunt met een goed gebouwd Gravity Formulier.

Regelmatig komt de vraag bij ons voor een complete WooCommerce webshop voor de verkoop van 1 product. Als wij in gesprek gaan blijkt vaak dat het echt maar om 1 tot 10 producten gaat. En aangezien deze mensen iets willen gaan verkopen, denken zij dat ze een webshop nodig hebben. Er gloort hoop aan de horizon. En dat is een andere plugin waar wij enorme fan van zijn: Gravity Forms. Een formulier gebouwd met Gravity Forms, gekoppeld aan je boekhoudprogramma, PDF-facturen en externe systemen als bijvoorbeeld Trello of ActiveCampaign geven jou alle tools in handen voor een geautomatiseerde verkoopmachine.

Wij hebben ondertussen al tientallen WordPress websites gebouwd waarin deze plugin door ons geïnstalleerd is en die perfect voldoet voor het verkopen van één product, een training of meerdere workshops of zelfs een combinatie van deze. Om het gemakkelijker te maken voor jou hebben we in 7 stappen uitgelegd hoe jij ook deze methode kunt gebruiken om een volledig geautomatiseerde webshop te maken zonder WooCommerce. Is dit de enige manier? Nee zeker niet. Hij voldoet in 99% van alle gevallen en is flexibel uit te breiden mocht je meer producten of diensten krijgen.

In deze blog nemen we je mee in de verkoop van een aantal trainingen en workshops. In plaats hiervan kun je natuurlijk ook prima een fysiek product verkopen zoals bijvoorbeeld onze klant Praktijk Sherpa die haar kwartetspel vier je prikkels ook op deze manier verkoopt.

  1. Gravity Forms met producten
  2. Gravity Forms betalingen met iDEAL
  3. Facturen vanuit Gravity Forms versturen
  4. Voorraad beheren met Gravity Forms
  5. Btw berekenen met Gravity Forms
  6. Gravity Forms in je salesfunnel?
  7. Nog meer Gravity Forms e-commerce tips?
  8. Conclusie

1. Gravity Forms met producten

Als eerste heb je uiteraard een formulier nodig. Afhankelijk van jouw wensen en of het product verstuurd moet worden kun je ervoor kiezen om de adresgegevens al of niet te vragen. Dit zal je conversie ten goede komen, waarom zou iemand zijn adres ingeven als jij dit niet nodig hebt? Tenzij het uiteraard op de factuur vermeld moet worden, maar dat is weer afhankelijk van je doelgroep.

Gravity Forms Product voorbeeld
Gravity Forms Product voorbeeld

Voeg in ieder geval een naam- en een e-mailadresveld toe. Die heb je sowieso nodig. Daarnaast heb je uiteraard een product nodig. Daarvoor navigeer je naar ‘prijsvelden’ en voegt daar een product toe.

Als je deze links in beeld hebt kun je die aanklikken en heb je de keuze uit een enkel product, keuzelijst of keuzerondjes. Bij een keuzelijst kan iemand meerdere opties selecteren. Bij keuzerondjes is er maar één keuze mogelijk. De overige opties zullen we niet bespreken omdat we het graag eenvoudig houden en dit de meest gebruikte opties zijn.

Je geeft een prijs in, bij keuzelijst en keuzerondjes meerdere prijzen. Daarnaast kun je er nog voor kiezen om het aantallen veld uit te schakelen als je maar één product per keer verkoopt. Daarnaast heb je nog een optie om een klant zelf een bedrag in te laten voeren. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan sponsoring van jouw vereniging of bedrijf.

Als je verzendkosten rekent voeg je het veld ‘verzending’ toe, hier heb je ook weer diverse opties die je kunt gebruiken om de verzendkosten te berekenen.

Als laatste heb je nog een totaal veld nodig. Voeg deze ook toe. Hier ziet de klant het overzicht van alle opties die gekozen zijn. Je formulier is in de basis nu klaar.

Wil je klanten de mogelijkheid geven om een kortingscode te gebruiken? Bijvoorbeeld voor een early-bird aanbieding? Maak dan gebruik van de gratis add-on van Gravity Forms met de naam Gravity Forms Coupons Add-on.

2. Gravity Forms betalingen met iDEAL

Om iDEAL en eventuele andere betaalmethodes mogelijk te maken heb je in ieder geval een Mollie-account nodig. Houd er wel rekening mee dat je bij het aanmaken van een account een KvK-nummer nodig hebt.

Er zijn meerdere methodes waarmee je iDEAL kunt koppelen aan je Gravity Forms. Afhankelijk van je eisen heb je vaak voldoende aan de GF Mollie bij Indigo plugin. Nadat je de plugin hebt geïnstalleerd vind je onder de Gravity Forms instellingen een optie ‘GF Molly by Indigo’. Voer hier de API key in die je in je Mollie dashboard op kunt halen.

Gravity Forms Mollie feed
Gravity Forms Mollie feed

Hierna open je het formulier waarin het product is ingevoerd en ook hier vind je nu de optie ‘GF Mollie by Indigo’. Creëer hier een feed en kies een betalingshoeveelheid.

Onder de andere instellingen heb je nog de mogelijkheid om een voorwaardelijke betaling in te stellen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het aanvinken van een algemene voorwaarden-veld voordat er betaald kan worden. Dit is sowieso een voorwaarde voordat een betaling rechtsgeldig is.

Mollie Feed Gravity Forms
Feed instellingen per formulier

3. Facturen vanuit Gravity Forms versturen

Bij een bestelling hoort uiteraard een factuur. Zeker als je B2B-bestellingen afhandelt is dit essentieel. Daarnaast is het ook voor consumenten prettig om een factuur te ontvangen op het moment dat ze een bestelling plaatsen. Of ter bevestiging van de inschrijving voor een training of workshop. Kun je deze direct gebruiken als toegangsbewijs.

Je kunt op Gravitypdf.com gratis een plugin downloaden waarmee je de factuur kunt toevoegen aan jouw Gravity formulier. Aan de layout die bij deze gratis variant zit kun je weinig aanpassen. Wil je meer aanpassen dan kun je diverse templates aanschaffen op dezelfde website.

Voorbeeld opzet PDF factuur Gravity Forms
Voorbeeld opzet PDF factuur Gravity Forms

Hiermee kun je dus volledig geautomatiseerd een factuur aan een bestelling toevoegen. In de basis is dit dus gratis en wil je echt een layout die je kunt aanpassen kost dit je jaarlijks een paar tientjes.

Bij de meldingen van je formulier geef je vervolgens aan dat er een PDF factuur toegevoegd moet worden als bijlage aan de e-mail die naar jouw klant gestuurd word.

4. Voorraad beheren met Gravity Forms

Oké, tot nu toe ben je enthousiast geworden. Uiteraard wil je nu meer. Dat komt goed uit, want het is maar echt een basis formulier wat we tot nu toe gemaakt hebben. En de kosten zijn tot nu toe alleen de licentie voor Gravity Forms en eventueel de kosten voor een PDF factuur template.

Voorraad beheer met Gravity Forms
Voorraad beheer

We gaan het formulier verder optimaliseren. Stel: je geeft een training en hebt hiervoor maar tien plekken beschikbaar. Nu kun je natuurlijk zelf in de gaten houden hoeveel inzendingen er zijn maar dat is zo 2018. We gaan alles automatiseren. Dus ook het voorraadbeheer.

Voeg de onderstaande code toen aan de functions.php van je child-theme. Of installeer een plugin als codesnippets en plak deze code daar in.

<?php
new GW_Inventory( array (
'form_id' => 363,
'field_id' => 2.3,
'stock_qty' => 20,
'out_of_stock_message' => 'Sorry helaas is er geen voorraad meer!',
'not_enough_stock_message' => 'Je bestelde %1$s tickets. Er zijn er slechts %2$s beschikbaar.',
'approved_payments_only' => false,
'hide_form' => false,
'enable_notifications' => true
) );

Pas daarin het volgende aan:

  • Form_id > de ID van jouw formulier
  • Field_id > de ID van het veld met jouw producten
  • Stock_qty > vul het voorraad getal in

Voor de rest kun je uiteraard de teksten aanpassen naar wens. Als je meer wilt weten dan wijzen we je graag naar de website van Gravitywiz waar dit geheel uitgewerkt staat en waar onze voorbeeldcode ook vandaan gekopieerd is.

5. Btw berekenen met Gravity Forms

We hebben eerder gesproken over het verkopen van producten met een factuur. In veel gevallen zul je ook btw willen berekenen over jouw verkopen. Dit is geen standaard functionaliteit. Gelukkig is ook dit relatief eenvoudig te realiseren.

Het trucje is: je voegt een nummerveld toe aan je formulier. Dat is de eenvoudige manier die meer dan basiskennis vereist.

Prijsvelden Gravity Forms
Ecommerce velden Gravity Forms

Een andere meer gemakkelijke optie is gebruik te maken van Gravity Perks. Maak jij gebruik van Gravity Forms maar ken je de Gravity Perks van Gravitywizz.com nog niet? Ga dan snel kijken. Dit is een hele verzameling superhandig add-ons. En nee, ze zijn niet gratis maar kunnen je wel veel tijd besparen. Daarnaast vind je op deze website een grote verzameling met gratis snippets die je kunt kopieren in je functions.php van je child-theme als je die nodig hebt.

6. Gravity Forms in je salesfunnel?

Als je geen salesfunnel hebt ben je echt niet hip. Aldus heel veel goeroes. Eerlijk gezegd vind ik dat onzin. Waarom zou je een salesfunnel bouwen als je het helemaal niet nodig hebt? Dus bekijk of je de behoefte hebt en voldoende materiaal om te delen in een funnel. Heb jij een andere manier die voor jou beter werkt? Blijf die dan alsjeblieft gewoon gebruiken.

Maar hoe handig is het als deelnemers aan jouw workshops een aantal dagen voor de workshop nogmaals een bevestiging krijgen met daarin alles wat ze moeten meenemen? Want misschien hebben ze zich al maanden geleden ingeschreven en hebben ze die e-mail per ongeluk gewist. Je voorkomt dus dat ze jou gaan mailen door zelf pro-actief contact op te nemen.

In ons geval is het voordat wij een WordPress cursus gaan geven erg handig om te weten wat het kennisniveau is van onze deelnemers. En daarnaast hebben we nog wat algemene informatie die wij kunnen delen in etappes naar de WordPress training toe. Zoals aanrijroutes, parkeren, lunch, etc. Je kunt dit allemaal in 1 algemene e-mail sturen, maar je kunt er ook voor kiezen om dit is stukjes vanuit een automation in bijvoorbeeld ActiveCampaign of Mailchimp te versturen. Hiervoor kun je op basis van de inschrijving personen toevoegen aan een lijst en een automation laten starten op basis van een tag. Scheelt je een hoop werk en tijd. Het is alleen een kwestie van eenmalig opzetten.

7. Nog meer Gravity Forms e-commerce tips?

Je hebt nu een complete webshopoplossing met een enkel formulier. Alles wat in een webshop aanwezig is heb je ingebouwd en ingesteld. Wat kun je nu nog meer doen om het nog beter te maken? Er zijn nog een heleboel opties. We geven je graag een paar suggesties.

Koppel je Gravity formulier aan je automation-systeem

Maak je gebruik van ActiveCampaign (aanrader!), Mailchimp of een ander systeem om jouw nieuwsbrieven of automations te verzenden? Zorg er dan voor dat de mensen die zich inschrijven ook direct in jouw nieuwsbriefsysteem opgenomen worden. Uiteraard nadat ze hiervoor toestemming geven. Er zijn verschillende add-ons voor Gravity Forms waarmee je bijna ieder systeem kunt koppelen.

Activecampaign Gravity Forms
Voorbeeld ActiveCampaign gekoppeld aan Gravity Forms

Koppel je Gravity formulier aan Google Spreadsheet

Al eerder schreven wij over de live koppeling van Gravity Forms met Google Spreadsheet. Alle mensen die ingeschreven zijn voor jouw event staan met alle gewenste gegevens dus direct in een spreadsheet. Je hoeft ze bij aankomst op jouw event alleen nog maar af te vinken en je hebt dus direct je presentielijst zonder extra werk. Je bestelt deze plugin eenvoudig hier via Codecanyon.

Koppel je Gravity formulier aan je boekhoudprogramma

Wij hebben voor diverse klanten oplossingen gebouwd in Gravity Forms met daarin een koppeling naar hun boekhoudprogramma. Als voorbeeld Massagepraktijk Ontspanning. Een website bezoeker koopt via een Gravity Forms een strippenkaart. Het formulier is gekoppeld aan Moneybird en verstuurt direct vanuit Moneybird op basis van de input uit het formulier een offerte op maat. Bij akkoord verstuurt Moneybird ook direct een factuur. Het volledige proces van aanschaf van een abonnement of strippenkaart is bij deze klant dus geautomatiseerd. Je kunt hiervoor gebruik maken van deze plugin van Extensiontree.

Koppel je Gravity formulier aan Trello

Wij maken naar volle tevredenheid gebruik van Trello als projectmanagementtool. Wist je dat je jouw Gravity Forms inzendingen direct als kaartje in Trello op een board naar keuze kunt plaatsen? Je maakt hiervoor gebruik van de gratis Gravity Forms Trello Add-on.

Laat klanten akkoord gaan met je algemene voorwaarden

Hoe regel je dat klanten een vinkje zetten bij een veld waarmee ze aangeven dat ze akkoord gaan met je algemene voorwaarden? Voeg een checkbox-veld in. Verberg de titel. En zorg dat er maar één checkbox gedefinieerd is. Hier zet je bijvoorbeeld in ‘Ik ga akkoord met de <a href=”link”>Algemene Voorwaarden</a>.

Verplaats het euroteken naar links

Een vervelende eigenschap van Gravity Forms is dat bij prijsvelden het valutateken standaard aan de rechterkant getoond zal worden. Dit kun je oplossen met de onderstaande snippet in je functions.php van het child-theme. Hiermee stel je ook direct het aantal decimalen in en het decimaal- en duizendtal-scheidingsteken.

add_filter( 'gform_currencies', function( $currencies ) {
$currencies['EUR']['symbol_left'] = '&#8364;';
$currencies['EUR']['symbol_right'] = '';
$currencies['EUR']['thousand_separator'] = '.';
$currencies['EUR']['decimal_separator'] = ',';

return $currencies;
} );

Meer informatie hierover vind je op de website van Gravity Forms zelf.

Pas de tekst op de verzendknop aan

Standaard staat er op een verzendknop van Gravity Forms: Versturen. Heel mooi natuurlijk maar zorg dat hier iets opstaat wat er daadwerkelijk gebeurt. In dit geval zou ik adviseren om er neer te zetten ‘Bestelling plaatsen’ of ‘Bestelling afronden’. Dat is namelijk wat er gebeurt als iemand op deze button klikt. Dit stel je in per formulier bij Formulierinstellingen.

En zorg dan ook meteen voor een nette bedankpagina in plaats van de standaardtekst op de pagina die standaard ingesteld staat. Maak een pagina aan en koppel deze via de optie Bevestigingen van je formulier.

8. Conclusie

Zijn alle mogelijke scenario’s nu beschreven in deze blog? Zeker niet. Dit is echt nog een basis voorbeeld. Voor de basis mogelijkheden met een normaal formulier zonder producten schreven wij eerder al een blog. Je kunt dit uitbreiden naar wens en koppelen aan praktisch ieder systeem wat jij wilt gebruiken.

Graag zetten wij een aantal voorbeelden op een rij van toepassingen die wij eerder gebouwd hebben:

Is dit de perfecte oplossing als je geen WooCommerce webshop nodig hebt? Wij vinden van wel. Uiteraard zijn er meer formulieren beschikbaar die ongeveer dit mogelijk maken, maar juist door de uitgebreide bibliotheek aan add-ons die er standaard beschikbaar zijn is het echt een ultiem middel om geautomatiseerd jouw bedrijf te voeren.

Je zult je misschien afvragen, wij vertellen jou zo ongeveer in iedere blog en post op sociale media dat je zo min mogelijk plugins moet gebruiken en we hebben toch best wel weer een rijtje voor je opgesomd. Dat klopt helemaal. Het blijft natuurlijk zaak om te kijken of je ze allemaal nodig hebt. Daarnaast is in dit geval goed je te bedenken dat ook voor WooCommerce een behoorlijk aantal plugins nodig is om het geheel zo in te richten dat het aan jouw wensen voldoet.

Als je zo kijkt dan zijn de add-ons voor Gravity Forms echt een stuk minder zwaar dan de uitbreidingen voor WooCommerce. Dus in dezen wint Gravity het absoluut.

Een andere reden om voor deze combinatie te kiezen is dat het een stuk gemakkelijker te beheren is. De klanten die bij ons een WooCommerce webshop onderhoudscontract hebben betalen aanzienlijk meer voor het onderhoud en monitoren van hun webshop dan onze klanten met een WordPress website. Ook de plugins voor WooCommerce zijn absoluut niet goedkoop, dus ook hier zul je een deel van mee moeten rekenen in het ontwikkelen van jouw e-commerce-oplossing.

Gravity Formulier compleet
Gravity Formulier compleet

De basistarieven voor onze websites liggen rond de 1800 euro en een webshop begint vanaf 3300 euro. Het inbouwen van een formulier met daaraan gekoppeld trainingen, workshops of producten is altijd nog goedkoper dan een volledige webshop optuigen. Maar in onze optiek is alleen kijken naar de tarieven nog steeds een slechte start van jouw bedrijf. Liever kijken wij samen met jou naar de wensen en eisen die je hebt en geven je op basis daarvan een gedegen advies. Waar wacht je op? Stuur direct een e-mail naar info@lamper-design.nl en we maken een afspraak om jouw case geheel vrijblijvend te bespreken.

Overweeg jij om een Gravity Forms licentie aan te schaffen? Mogen wij je dan vragen om hiervoor deze link te gebruiken? Dan krijgen wij een kleine vergoeding en het kost jou niets extra. Alvast bedankt!

Heb jij aanvullingen of een veel beter alternatief voor alles wat hier beschreven is? Wij horen het graag van je, deel het in een reactie onder deze blog zodat ook andere lezers hiervan kunnen profiteren.

Op zoek naar een WordPress Specialist?

Stuur ons een bericht.

Naam(verplicht)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.