Website bouwen kosten laag houden? Huur een webdesignbureau in.

8 min. leestijd

Je wilt een (nieuwe) website laten bouwen en daarbij de kosten laag houden? Dat heb je grotendeels zelf in de hand. Echt besparen op het bouwen van een WordPress website? Dan moet je zeker alles zelf doen…? Dat wil je niet, je hebt al diverse pogingen ondernomen en het eindresultaat wat online staat is nog steeds niet naar je zin.

Je hebt daarom besloten om je website samen met een ervaren WordPress webdesignbureau te gaan ontwikkelen. Jij verzorgt de content en het webdesignbureau de techniek en het design. Dat scheelt jou een heleboel hoofdpijn, en in de tijd die je bespaart kun jij aan je bedrijf bouwen.

Hoe houd je de kosten laag? Dat leggen we je hieronder uit. Uiteraard zullen niet alle opties voor iedereen gelijk zijn, maar als je deze lijn volgt, werk je snel en efficiënt en levert dit uiteindelijk tijd en geld op.

  1. Website laten bouwen? Bereid je goed voor
  2. Bespaar door overzicht te houden
  3. Bespaar geld op je afbeeldingen
  4. Bespaar op de teksten voor de website
  5. Bespaar op hosting voor je WordPress website
  6. Bespaar door efficiënt te communiceren met je webdesignbureau

Website laten bouwen? Bereid je goed voor

Een website moet aansluiten bij je bedrijf, je huisstijl en je doelgroep. De eerste vraag die wij aan nieuwe klanten stellen is: “Weet jij wat je wilt?” Als je een auto gaat kopen dan kies je vaak ook een model dat je mooi vindt. Dat is bij een website in onze ogen niet anders. Het moet naadloos aansluiten bij jouw wensen en uitstralen hoe jouw bedrijf in elkaar steekt.

Hierbij hebben we wel meteen een tweede vraag: “Wat is je budget?” Wij vinden een BMW namelijk een heel mooie auto. Maar is hiervoor budget beschikbaar?

Deze twee vragen zijn met elkaar verbonden en kunnen het succes van jouw nieuwe WordPress website of webshop bepalen. Denk hier dus vooraf goed over na voordat je een afspraak maakt met een webdesignbureau.

Denk vooraf ook zelf na over het design van je website design. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hele strakke design lijnen en vormen of juist speelse en ronde vormen op jouw website. Kies de kleuren en je huisstijl en zorg dat deze ook duidelijk terugkomen in je website.

Surf eens rond op een website als themeforest.net* en bekijk diverse demo’s van de verschillende thema’s. Wij werken bijvoorbeeld graag met het Avada WordPress thema voor websites en Flatsome thema* voor webshops.

Natuurlijk hoef je hier niet meteen jouw nieuwe complete website uit te zoeken, onze ervaring is wel dat het heel veel tijd scheelt als je jouw webdesigner kunt vertellen wat jou aanspreekt. En als je tijd bespaart, bespaar je ook geld.

Natuurlijk kun je naast een bestaand thema als basis ook een compleet design laten ontwerpen voor je website. Houd er wel rekening mee dat een design realiseren een flinke aanslag op je budget kan zijn. Het geeft je wel de kans om iets unieks te creëren.

Voorbereidingstips voor je website:

  1. Weet wat je mooi vindt en zeker ook wat je niet mooi vindt;
  2. Zorg voor aantal sites die jou aanspreken die je mee kunt nemen in je eerste gesprek met een webdesignbureau;
  3. Heb je een huisstijl? Zorg dat je deze beschikbaar hebt;
  4. Zorg dat je een realistisch budget voor ogen hebt en bekijk of het ontwikkelen van jouw WordPress website hierin past.

Extra tips voor een WordPress webshop:

Als je een webshop wilt starten in WordPress met WooCommerce dan zijn er vooraf nog meer zaken waar je rekening mee kunt houden. We zetten ze voor jou op een rijtje.

  1. Hoe ga je om met de voorraad?
  2. Hoe ga je jouw bestellingen in de boekhouding verwerken? Bekijk welke softwarepakketten gekoppeld kunnen worden aan WooCommerce;
  3. Hoe ga je nieuwe producten invoeren? Ga je dit handmatig doen of bijvoorbeeld dagelijks met een import uit Excel?;
  4. Hoe ga je de verzending aanpakken? Ga je zelf verzenden met bijvoorbeeld MyParcel van PostNL of ga je samenwerken met een fulfilmentpartij?

Bespaar door overzicht te houden.

Meestal bouwen wij de WordPress websites voor onze klanten op basis van een vaste prijs, maar ook wel op urenbasis. In beide gevallen geldt eigenlijk hetzelfde: vraag regelmatig een preview van de website.

Waarom? Het project gaat erg lang duren als je pas een compleet ontwerp te zien krijgt en je dit niet mooi vindt, of wanneer het ontwerp niet goed aansluit op jouw wensen of huisstijl. Probeer dit te voorkomen. Het werkt demotiverend voor de ontwikkelaar en kan negatief uitpakken voor de doorlooptijd van een project.

Onze websites worden bijna altijd ontwikkeld op een bouwlocatie en de klanten krijgen hiervan ook de URL door, zodat zij op elk moment het project live kunnen bekijken en via onze feedbacktool hier reacties kunnen op geven. Vervolgens kunnen ze via het door ons gebruikte ClickUp projectmanagementsysteem hun bevindingen uitwerken. Snel, simpel en effectief. Hiermee voorkom je lange doorlooptijden en kun je snel schakelen met je webdesigner.

Maak als klant dus ook echt tijd vrij om serieus naar het ontwerp te kijken. Uit ervaring kunnen wij vertellen dat het vervelend is om na twee weken een reactie te krijgen naar aanleiding van een eerder gestelde vraag. En je bent aan het samenwerken, een team heeft regelmatig overleg over de voortgang en wensen.

Neem deze tijd en plan desnoods iedere week een uur tijd om te voorkomen dat deze belangrijke stap overgeslagen wordt en het project je extra geld kost omdat het langer duurt.

Tips voor het behouden van overzicht op de voortgang:

  1. Zorg voor een warm contact met de webdesigner. Geef gedegen feedback en meer dan ‘ik vind het niet mooi’;
  2. Vraag om 1 vast aanspreekpunt bij het webdesignbureau waar je mee samenwerkt;
  3. Mail zo min mogelijk, maar maak gebruik van de geboden tools zoals bijvoorbeeld ClickUp en andere feedbacktools. Hiermee houd je het proces helder en voorkom je onduidelijkheid.

Een webdesignbureau heeft ervaring met het managen van projecten voor het ontwikkelen van websites. Maak gebruik van hun kennis en bespaar zo tijd en geld in het uitzoeken en aanschaffen van tools voor projectmanagement.

Bespaar geld op je afbeeldingen

Veel WordPress websites maken gebruik van afbeeldingen over de volledige breedte. Wij moeten regelmatig de vraag stellen of er grotere afbeeldingen beschikbaar zijn, omdat we de afbeeldingen voor de website aangeleverd krijgen in een heel klein formaat.

Bespaar op je afbeeldingen

Overleg bij de start van het project met de webdesigners op wat voor formaat je de afbeeldingen het beste aan kunt leveren.

Voor WordPress websites zijn .jpg bestanden het meest geschikt . Zodra je transparantie nodig hebt, moet je een .png bestand aanleveren. Maak zoveel mogelijk gebruik van Scalable Vector Graphics (SVG) voor bijvoorbeeld je logo. Hiermee kan de webdesigner ervoor zorgen dat je logo op alle formaten haarscherp weergegeven wordt.

Voorkom dubbel werk en spreek vooraf ook af wie de afbeeldingen gaat comprimeren en verkleinen. Twijfel je over het formaat? Dan is ons advies de afbeelding zo groot mogelijk door te sturen. De meeste webdesigners die wij kennen bezitten zelf een programma als Adobe Photoshop en kunnen de afbeelding voor het invoegen in de website zelf comprimeren en verkleinen of bijsnijden. Voor de optimalisatie van je WordPress website zijn deze beide zaken van belang.

Heb je geen goede foto’s beschikbaar en niet het budget om deze te laten maken? Overweeg dan een aantal goede stockfoto’s aan te schaffen en te gebruiken. Ook hierop kun je vaak besparen omdat er bijna altijd wel een website is die een bepaalde korting biedt bij aanschaf van meerdere afbeeldingen.

Tips om te besparen op je afbeeldingen

  1. Vraag vooraf om de gewenste formaten;
  2. Vraag of er staande of liggende beelden nodig zijn en pas je aangeleverde beelden hierop aan. Overleg dit ook met een eventuele fotograaf;
  3. Vraag aanleverspecificaties zoals uitsneden, bestandsformaten, etc.;
  4. De slechtste besparing is foto’s van anderen gebruiken. Diverse mensen hebben claims van honderden euro’s gekregen vanwege inbreuk op auteursrecht door het gebruik van andermans foto’s.

Veel webdesignbureau’s hebben een abonnement beschikbaar, je bespaart dus geld als je met hen samenwerkt voor het gebruik van stock afbeeldingen.

Bespaar op de teksten voor de website

Als je een nieuwe website laat bouwen bij Lamper Design heb je de mogelijkheid om zelf je teksten aan te leveren. Een andere optie is om ze te laten door een SEO-tekstschrijver, zoals bijvoorbeeld Optimus Online. Maar hoe kun je hier dan op besparen?

Als je de teksten zelf schrijft, loont het de moeite om van tevoren goed te bedenken wat je paginastructuur is, simpel gezegd: welke teksten heb je nodig? Aangezien je hoog in Google wilt komen, zul je daar ook in de opbouw van je teksten rekening mee moeten houden. Houd rekening met het feit dat je een pagina globaal maar kunt optimaliseren rondom 1 hoofdzoekterm. Het is dus wel handig om hier bij de indeling van je website over na te denken. Dit bespaart je veel tijd zodra je daadwerkelijk gaat schrijven.

Wil je een goede sitestructuur maken en deze altijd terug kunnen vinden? Dan heb ik nog een tip voor je: https://diagrams.net. Hier teken je een eenvoudig organogram en slaat dit bijvoorbeeld op in Dropbox. Altijd eenvoudig bij de hand en aan te passen.

Sitemap Draw.io

Het bovenstaande geldt precies zo wanneer je teksten wilt laten schrijven. De tekstschrijver zal graag een interview met je houden voordat hij of zij begint te schrijven. Ook hiermee bespaar je dus tijd door de structuur van je website en de gewenste zoektermen op orde te hebben.

Mocht je het teksten schrijven uitbesteden maar zelf al een opzet kunnen maken, bespaar je daar ook mee. Het is voor een tekstschrijver (meestal) minder werk om jouw bestaande teksten te herschrijven en te optimaliseren dan een volledig nieuwe tekst te moeten maken. Dit ligt uiteraard wel te aan jouw schrijfstijl, doelgroep en branche.

Tips om te besparen op je teksten

  1. Zorg vooraf voor een heldere sitestructuur;
  2. Weet waar je op gevonden wilt worden en vraag aan je webdesigner waar daadwerkelijk op gezocht wordt;
  3. Ben je een slechte schrijver of heb je geen tijd om zelf te schrijven? Reserveer budget voor een tekstschrijver, hierdoor haal je meer omzet uit je website.

Bespaar op hosting voor je WordPress website

Iedere WordPress website heeft hosting nodig, want zonder hosting geen website. Veel mensen die besluiten een website te gaan bouwen, googelen eerst op bijvoorbeeld ‘goedkope hosting’. En dan vinden ze natuurlijk ook daadwerkelijk goedkope hosting. Vaak stopt de zoektocht hier en wordt er een aankoop gedaan voor minimaal 1 jaar.

Goedkope hosting zoekresultatenHelaas googelen maar weinig mensen op bijvoorbeeld ‘goede WordPress hosting’ zoals je hierboven kunt zien. Als je een website hebt die maar een aantal bezoekers per dag te verwerken heeft en weinig eisen stelt aan snelheid, zal de goedkope hosting ook prima voldoen.

Als je wilt leven van je website heb je echt meer nodig dan alleen hosting. Denk aan stabiliteit, bereikbaarheid, optimalisatie en beveiliging. Zo goed als alle klanten van Lamper Design worden gehost op de geoptimaliseerde WordPress hosting. Waarom? Omdat wij het belangrijk vinden dat een website optimaal qua snelheid en beveiliging gehost wordt.

Wij krijgen bijna wekelijks een verzoek krijgen om een gehackte WordPress website te repareren. Deze zijn eigenlijk altijd gehost bij goedkope hostingproviders. Wij verbazen ons daar niet over: als je weinig betaalt, mag je ook minder verwachten, vinden wij. Daarmee willen wij absoluut niet zeggen dat hoe meer je betaalt, hoe beter het is. Kies gewoon een provider die verstand van zaken heeft, in jouw geval van WordPress.

Hoe kun je dan besparen op je hosting? Je zou de titel van deze alinea een beetje misleidend kunnen vinden, maar als jouw website offline is verdien jij toch geen geld? Je bespaart dan wel geld op je hosting, maar je loopt ook inkomsten mis. Wat zou je nu kiezen: een paar tientjes besparen op je hosting of een tijdje omzet mislopen omdat je website traag is, of erger: eruit ligt?

In deze tijd kun je bijna alles meten wat er op en rondom je website gebeurt. Heb jij bijvoorbeeld al eens in de statistieken van je Google Bedrijfsprofiel gezien hoe vaak mensen op deze manier telefonisch contact met jouw bedrijf opnemen? Of hoeveel conversies je landingspagina’s je opleveren via Google Analytics? Of waar je website te vinden is in Google bekeken via Google Search Console?

Altijd doen, hoe meer je van je website weet, hoe beter je deze kunt optimaliseren. Je kunt alleen niet meten waarom mensen afhaken. Hoeveel bezoekers op jouw website zouden het afgelopen jaar afgehaakt zijn op de snelheid? En hoeveel inkomsten ben je hierdoor misgelopen?

Tips om te besparen op je hosting

  1. Zorg voor een kwalitatieve WordPress hoster;
  2. Zorg voor een optimale Google Pagespeed;
  3. Bezuinig niet op hosting.

Bespaar door efficiënt te communiceren

Welk mailprogramma gebruik jij op je computer? Wij gebruiken Office 365 en zijn hier zeer tevreden over. Alleen kwamen we er al snel achter dat alle e-mails op elkaar stapelen ook een nadeel heeft. Wij gebruiken vaker de zoekfunctie van Outlook dan dat google.nl opgestart wordt. Al snel zij wij overgestapt op het fantastische programma Trello en ondertussen doorgestapt naar de betaalde versie van het projectmanagementsysteem van ClickUp.

Wij gebruiken ClickUp voor het managen van al onze projecten en opdrachten. Voor iedere klant een eigen map met daarin diverse lijsten. Een lijst voor Lamper Design, een lijst met alles wat afgerond is, een lijst met openstaande verzoeken voor onze klanten en nog een aantal lijsten. Zo is het voor zowel ons als webdesigners als voor onze klanten direct inzichtelijk wat de acties zijn die nog open staan en wat er verwacht wordt. Efficiënt communiceren dus, zonder tijdsverlies.

Trello Board webdesign

Zijn wij dan telefonisch of via de mail helemaal niet te bereiken voor onze klanten? Natuurlijk wel, maar we beperken dit wel tot een minimum. Een telefonische vraag mondt vaak uit in een half uur sparren over diverse andere zaken. Geen enkel probleem, maar onze tijd is net als die van onze klanten kostbaar. Die van jou ook toch? Probeer dit dus tot een minimum te beperken.

Tips om efficiënt te communiceren

  1. Maak gebruik van een projectmanagementtool die aangeboden wordt door het webdesignbureau waar je mee samenwerkt;
  2. Plan je contactmomenten in en zorg dat je helder hebt wat er besproken moet worden;
  3. Brainstorm online met bijvoorbeeld Zoom of Microsoft Teams;
  4. Zorg dat je voorbereid een meeting in gaat en verwacht dit ook van je werknemers die belast zijn met het ontwikkelen van de nieuwe website.

Conclusie

Ben je na het lezen van dit artikel overtuigd dat je geld kunt besparen? In bijna alle bovenstaande punten komt naar voren dat je moet uitkijken met het besparen van geld. In veel gevallen is het voor jouw onderneming belangrijker om een investering te doen die zich later dubbel en dwars terugbetaalt.

De strekking van het bovenstaande is vooral dat je goed na moet blijven denken over je nieuwe WordPress website of webshop. Laat je goed voorlichten en dubbelcheck de verhalen van je webdesigner. Er zijn heel veel accountmanagers in dienst van bureaus die van alles roepen om jou binnen te halen als klant en je vervolgens niet meer helpen wanneer het technisch niet uit te voeren is.

Hoe vaak hoor jij dat iemand een website heeft laten bouwen die uiteindelijk veel duurder was dan vooraf besproken? Wij horen dit heel erg vaak. Waarom? De prijs die wij afspreken met onze klanten, is in bijna alle gevallen de prijs die uiteindelijk betaald wordt onderaan de streep.

Mocht er tussendoor iets gewijzigd worden aan de offerte dan zal dit in overleg opgelost worden.

Heb jij nog een goede tip hoe iemand kan besparen op de ontwikkeling van een website? Deel deze dan in een reactie.

Op zoek naar een WordPress Specialist?

Stuur ons een bericht.

Naam(verplicht)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mis nooit meer website tips.

Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen onze nieuwsbrief.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.