Linkbuilding voor betere vindbaarheid

Je hebt een prachtige (WordPress) website laten maken of zelf gemaakt. Uiteraard vraag je je af hoe snel deze in Google op de eerste positie zichtbaar zal zijn. Hier is geen duidelijk antwoord op te geven, dat is het meest simpele antwoord. Er zijn veel factoren die invloed hebben op je vindbaarheid. Is het bijvoorbeeld een nieuw domein of een bestaand domein, heb je zelf de teksten geschreven of heeft een gespecialiseerde tekstschrijver op basis van een gedegen zoektermenonderzoek de teksten geschreven?

Daarnaast is de techniek van je website heel belangrijk. Denk hierbij aan de hosting, welk thema je gebruikt hebt en welke plugins je allemaal geïnstalleerd hebt. Zorgen voor een goede score in Google Pagespeed Insights heeft duidelijk invloed op de vindbaarheid. Op zich logisch, aangezien een snelle website zorgt voor bezoekers die langer op je website blijven en meer pagina’s bezoeken.

In deze blog leggen we jou uit hoe je naast goede content en geoptimaliseerde techniek op basis van links de vindbaarheid van je website kunt verbeteren.

Links naar je website

Als wij tegen onze klanten zeggen dat ze relatief gemakkelijk links kunnen verzamelen naar hun website of webshop krijgen wij vaak verbaasde blikken. Want wie wil er nu naar jou linken? En wat zou de reden kunnen zijn?

Het is altijd goed om bij de lancering van een nieuwe website te proberen om aandacht in de pers te krijgen. Begin simpel bij de lokale pers. Stuur een bericht en vraag of ze een artikel willen schrijven over jouw bedrijf. De meeste lokale pers heeft naast een krantje ook een website waar een link naar jouw website geplaatst kan worden. Het principe is simpel, neem zelf het initiatief. Ga niet wachten totdat ze jou benaderen want dit zal zelden gebeuren.

Heb je een uniek concept? Heb je een uniek product? Ben je een expert in jouw vakgebied? Probeer hiermee de landelijke pers te bereiken. Je zult vaak niets terug horen of afgewezen worden maar die ene keer dat je wél geïnterviewd wordt zal je een mooie link opleveren.

Ben je niet bekend met linkbuilding? Er zijn grofweg twee soorten links. Een no-follow link, deze geeft geen waarde van de website door naar jouw website. En dan heb je de follow-link die een deel van de waarde meekrijgt vanaf de website die naar jou linkt. Het mooiste is natuurlijk een link die wel waarde meekrijgt, maar om een natuurlijk linkprofiel te krijgen is een no-follow link ook geen probleem.

Als je in een week tijd bijvoorbeeld honderd follow-links erbij krijgt, komt dit voor Google niet heel natuurlijk over en kan het zelfs negatief werken. Dit is overigens volledig gebaseerd op de theorie van Google zelf en niet door ons getest.

Wat zijn nog meer plaatsen om links te krijgen naar je website? Veel bedrijven maken gebruik van bloggers die schrijven over hun product of dienst en daarbij een link plaatsen naar een website of webshop. Een blogger met een redelijk bezoekersaantal zal overigens niet gratis schrijven over jouw bedrijf maar hier geld of producten voor in ruil vragen. Ook hiervan zegt Google dat het niet toegestaan is, dit wordt gezien als kopen van links.

Zolang alle linkbuildingbedrijven op deze manier werken zou ik mij daar niet direct zorgen om maken. Zeker niet als het een passende blogwebsite is waar geschreven wordt over jouw product. Stel bijvoorbeeld voor dat jij speelgoed verkoopt en een mamablog als Mamaliefde schrijft een review over jouw product, dan is dit volkomen logisch.

Als je een blogger zoekt kun je bijvoorbeeld kijken in deze Facebook groep Bloggers gezocht. Daar kun je een bericht plaatsen en je wensen kenbaar maken. Let op dat je overladen zult worden met enthousiaste bloggers die wel iets willen schrijven. Kijk goed naar bezoekersaantallen en autoriteit van de blog.

Mocht je budget hebben om tools te gebruiken dan zou je met tools als Ahrefs (aff.) of SEMRush uit kunnen zoeken welke links er wijzen naar de websites van je concurrenten en in kaart brengen of je hier nog links ziet die je zelf ook aan kunt vragen. Daarnaast kun je via Google Search Console ook achterhalen welke links er op dit moment naar jouw website liggen. Maak gebruik van deze informatie.

Links via bedrijvengidsen (citations)

Ben je bekend met een bedrijvengids? Via vermeldingen op de diverse bedrijvengidsen die er online zijn kun je zogenoemde citations naar je website krijgen. Je kunt hierbij denken aan detelefoongids.nl of de bedrijvengids van allebedrijveninnederland.nl. Wat houd dit in? In de bedrijvengids is een vermelding opgenomen van jouw bedrijf. Dit is een artikel met daarin alle contactgegevens, een link naar je website, soms een aanvullende omschrijving of een logo.

Het is van belang om je bedrijf bij zoveel mogelijk verschillende bedrijvengidsen aan te melden. Let er op dat je jouw gegevens consistent doorvoert. Dus overal dezelfde openingstijden (houd als leidraad de openingstijden en andere gegevens op Google Mijn Bedrijf aan), hetzelfde telefoonnummer en alle overige gegevens ook gelijk.

Is er een ideaal aantal vermeldingen wat effect heeft op de vindbaarheid van je website? Eigenlijk niet. Meld je bedrijf op zoveel mogelijk verschillende websites aan. Dat is eigenlijk het enige advies dat we kunnen geven.

Waar vind je bedrijvengidsen? Er zijn diverse lijsten beschikbaar als je googelt op ‘bedrijvengids aanmelden’. Houd rekening met het feit dat het een tijdrovende klus kan zijn om je overal aan te melden. Uiteraard is het prima om bijvoorbeeld elke week jezelf als doel te stellen om je aan te melden bij vijf bedrijvengidsen. Iedere vermelding telt, dus start gewoon met het aanmelden.

Let er op dat de gratis vermelding ruim voldoende is. Bijvoorbeeld een Telefoongids zal je direct proberen te verleiden om een betaald profiel aan te maken. En mocht je er voor kiezen om de gratis variant te nemen dan zul je na hele korte tijd benaderd worden door een accountmanager die je alle voordelen van meer online zichtbaarheid uit zal proberen te leggen. De oplossing: negeer het en geef aan dat je het niet wilt. De gratis vermelding is prima, een betaalde vermelding heeft in dit geval geen voordelen.

Past op met blackhat linkbuilding

Alles wat hierboven beschreven is past binnen de regels die de zoekmachines aanhouden om linkprofielen van websites te beoordelen. Heb je wel eens gehoord van Keyboost van iPower? Grote kans dat je ooit een mailtje hebt gehad van Gregory Liénard of Keyboost waarin verteld werd dat je op een bepaalde zoekterm nu in de top twintig stond en je met een paar weken in de top vijf kon staan. Wil je alles weten over Keyboost en waarom het absoluut niet aan te raden is om hier gebruik van te maken? Lees dan de blog van Letterzaken over Keyboost.

Wat betekent de term blackhat linkbuilding? Simpel, er worden ongeoorloofde technieken ingezet door de linkbuildingpartij om jouw website hoger in Google te krijgen. De ervaring leert dat dit op korte termijn effect kan hebben op de vindbaarheid van je website, maar dat op de lange termijn een goede duurzame linkbuildingstrategie veel beter werkt en effect heeft. Nadeel is dat blackhat veel goedkoper is. Mocht je dus een aanbod krijgen voor goedkope linkbuilding, vraag dan verder om meer te weten te komen.

Een veel gebruikte truc in blackhat linkbuilding is het gebruik van Private Blog Network (PBN). Wat is een PBN? Een netwerk van matige websites die puur en alleen ingezet worden om artikelen te plaatsen voor linkbuilding. Je herkent deze websites aan het aantal artikelen die totaal niets met elkaar te maken hebben. Normaal is bijvoorbeeld een blog over bouwmaterialen waar alleen blogs over bouwmaterialen op staan en aanverwante artikelen. Een PBN-website kan blogs bevatten over bouwmaterialen, maar ook over hippe dameskleding of hippe sieraden voor heren. Deze artikelen worden in ieder geval niet geschreven om gelezen te worden maar puur om de vindbaarheid te verhogen van de websites genoemd in de artikelen.

Wil je meer weten over wat er nu echt is toegestaan door Google? Lees dan de Richtlijnen voor Webmasters.

Startpagina links naar je website

Veel linkbuildingbedrijven beheren enorm veel startpagina’s. Wat zijn startpagina’s? Ooit gestart als startpagina.nl zijn er nu duizenden subpagina’s maar daarnaast ook honderden klonen van startpagina’s. Voor iedere branche is wel een startpagina te vinden en zo niet, dan vraag je deze zelf aan en beheer je deze. Het nadeel van het gebruik van startpaginalink naar je website is dat de waarde vrij laag kan zijn omdat er op de pagina heel veel links staan en jouw link dus maar een klein beetje waarde mee zal krijgen. De linkwaarde van de complete pagina zal verdeeld worden over alle links op de pagina.

Linkbuilding met startpagina

De waarde van startpaginalinks wordt vaak afgedaan als nihil. Wij hebben dit getest voor diverse van onze klanten en zijn het hier absoluut niet mee eens. Je zult geen topposities halen met alleen maar links vanaf startpagina’s, maar dat het een onderdeel is van het optimaliseren van de vindbaarheid van een WordPress website is een feit.

Hoe kom je aan startpaginalinks? Je kunt eenvoudig googelen en een startpagina zoeken die bij jouw website past. Dit hoeft niet persé een subdomein te zijn van startpagina.nl. Je hebt tegenwoordig zoals eerder genoemd zo enorm veel klonen. Karel Geenen heeft lang geleden een lijst gepubliceerd met startpagina’s, een groot deel hiervan is nog steeds actief en in gebruik.

Wat is nog een nadeel van een startpagina vermelding? Tijdens of direct na het aanmelden zul je een verzoek krijgen om een link terug te plaatsen om te zorgen dat jouw website ook waarde teruggeeft aan de startpagina. Dit is niet direct een probleem, maar wel iets om rekening mee te houden of je dit wilt. In veel gevallen kun je ook een andere website gebruiken om een link vandaan naar de startpagina te leggen. Mogelijk heb je een onbeduidende site waar je een link vandaan kunt maken?

Conclusie

Linkbuilding. Er is al veel over geschreven en wij hebben geprobeerd om het zo eenvoudig mogelijk te houden. Wij zijn goed in WordPress websites bouwen en websites onderhouden en hebben daarnaast verstand van de technische optimalisatie om een website beter vindbaar te maken.

Tot op zekere hoogte hebben wij ook verstand van linkbuilding maar we zetten dit slechts zeer beperkt in. Als een van onze klanten serieus aan de slag wil met het verkrijgen van goede links naar hun website, dan verwijzen wij graag door naar een professional waarvan wij weten dat deze zich alleen maar met goede linkbuilding bezighoudt.

Het is niet direct linkbuilding, maar let ook op de interne links binnen je website. En voordat je echt geld gaat steken in linkbuilding zijn er vaak nog heel veel zaken die je beter eerst kunt aanpakken. Denk hierbij aan het laten schrijven van SEO-geoptimaliseerde content, het verbeteren van de usability van je website, het verhogen van de snelheid en stabiliteit van je website en de sitestructuur optimaliseren.

Wanneer zou jij linkbuilding uitbesteden en wat is jouw ervaring tot nu toe? Laat het ons weten in een reactie.

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *