In tijden van crisis kan het zijn dat je webshop een veel belangrijkere rol krijgt dan er eerst was. Waar stenen winkels gesloten kunnen worden, zoals op dit moment aan de orde is met de corona crisis, geldt dit niet voor jouw webwinkel. Wat kun je doen om je webshop in korte tijd een boost te geven? Je zult moeten omdenken om je webshop draaiend te houden en misschien zelfs te laten groeien.

In deze blog geven we jou een aantal tips die wij ondertussen ook bij onze klanten in de praktijk gezien hebben. Mocht je onze blog over de melding op je website gemist hebben dan wijzen we je hier graag nog een keer op.

1. Bied een virtuele rondleiding aan in je winkel

Een deel van onze klanten met een WooCommerce webshop heeft naast hun webshop ook nog een stenen winkel. Het bezoek daar zal alleen geminimaliseerd worden in tijden van crisis. Uiteraard is dit een stuk minder gezellig, maar in tijden van crisis is het goed om dit principe te laten varen. Het belang is dat we hier met z’n allen uit gaan komen. Hoe kun je hierin omdenken?

Een klant van ons met een kinderkleding webshop en een stenen winkel in Rotterdam heeft als alternatief een virtuele rondleiding. Je belt in via FaceTime, Skype of een andere nader te bepalen online optie en je krijgt een privérondleiding door de winkel. Als klant krijg je dus nog steeds het ‘persoonlijke advies’ dat je gewend bent. Als webwinkelier trek je hiermee mogelijk bezoekers naar de webshop die je graag in je winkel had gezien.

Wij maken zelf veelvuldig gebruik van Zoom voor videobellen. Waarom? De verbinding is stabiel en er is een app voor praktisch alle apparaten. Het voordeel voor de klanten is dat zij geen account nodig hebben maar alleen een uitnodiging van jou als webwinkelier.

Wil je Zoom proberen? Maak dan hier een account aan*

2. Verlaag de verzendkosten in je webshop

Over het algemeen zullen kleinere webshops tot bepaalde orderbedragen een bedrag rekenen voor de verzendkosten. Dit is vaak nodig om de kosten te kunnen dekken die jij als webwinkelier zelf hebt. Mochten je bestellingen in deze crisistijd teruglopen dan kun je overwegen om de verzendkosten te verlagen of zelfs helemaal te schrappen.

Op dit moment zul je hier misschien niet direct enthousiast van worden, wat wij uiteraard begrijpen. Maar hoe kun je hier dan omdenken? Bezoekers van je webshop zullen op dit moment mogelijk minder online bestellen (hoeveel bestel je zelf op dit moment?) en de verzendkosten kunnen op dit moment een heel belangrijke keuze zijn om wel of niet te bestellen.

Aangezien bezoekers niet in de gelegenheid zijn om een pakket persoonlijk bij jou terug te komen brengen of eventueel om te ruilen kun je ook op in je webshop vermelden dat je op dit moment soepeler omgaat met retouren. Doe er alles aan om je klanten te overtuigen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn en neem alle vooroordelen weg.

3. Verruim je doelgroep

Een aantal van onze klanten is gericht op B2B-verkopen. Dit is over het algemeen een redelijk stabiele doelgroep, maar in tijden van crisis kan dit opeens veranderen. Een voorbeeld hiervan is de webshop van een groothandel in producten die vooral levert aan restaurants en winkels. Op dit moment is het aantal orders simpelweg met minimaal 70% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een serieus probleem dus voor jou als webwinkelier. Er zijn dan verschillende opties. Optie 1 is accepteren dat het zo is en verdrinken in zelfmedelijden. Altijd een slechte raadgever. Beter omdenken met optie 2 en je doelgroep heel snel uitbreiden.

De webshop uit ons voorbeeld heeft ervoor gekozen om het assortiment niet meer alleen aan B2B aan te bieden, maar een kopie met een afgeslankt assortiment aan te bieden aan de B2C-markt. Inventief omgaan met een crisis noemen wij dat. Alleen een exacte kopie is natuurlijk niet helemaal wat er moet gebeuren, maar voor dat deel staan wij klaar voor onze klanten en ook voor jou als het nodig is. Neem dan gerust contact op om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.

Je kunt je doelgroep ook filteren door een account verplicht te stellen. Dit is het moment om deze barrière per direct op te heffen. Uit diverse onderzoeken naar conversieoptimalisatie is gebleken dat het aanmaken van een account een grote drempel is voor bezoekers aan je webshop. Stel je webshop dus open voor iedereen en verwijder (al dan niet tijdelijk) de verplichting om een account te maken.

4. Zet in op online marktplaatsen als Bol.com en Amazon.nl

Het verkeer naar je webshop kan drastisch teruglopen aangezien mensen voorzichtig zijn in tijden van crisis. Hierdoor kan het nu ook zijn dat je extra schade ondervindt als je de vindbaarheid van je webshop eerder niet op orde had. Hoe kun je in dit geval omdenken? Maak gebruik van de geoptimaliseerde vindbaarheid van grote platformen als bol.com en amazon.nl.

De bezwaren kennen we: het kost je veel provisie, je moet altijd gratis verzenden, et cetera. In tijden van crisis zou ik deze bezwaren weglaten en profiteren van de vindbaarheid van deze platformen en extra dankbaar zijn voor de extra omzet die je via deze platformen binnen kunt halen.

Wij kennen genoeg klanten die zeer tevreden zijn over deze platformen. Dit is voor jou het moment om hier van te profiteren. Wij weten niet  hoe snel je dit kunt realiseren als je nu geen account hebt op deze platformen. Mocht je hier ervaring mee hebben, wil je dit dan met ons delen in een reactie? Alvast bedankt.

5. Zoek de samenwerking met bloggers

In ons netwerk hebben wij veel bloggers, mede omdat een deel van ons klantenbestand bestaat uit bloggers. Wij weten uit ervaring dat er veel blogs in opdracht geschreven worden voor webshops om deze te promoten. Aangezien er nu veel mensen thuis werken is het misschien mogelijk om sneller een samenwerking te realiseren met deze bloggers. Je kunt dus goed gebruik maken van elkaars diensten. De bloggers hebben mogelijk behoefte aan onderwerpen om over te bloggen en jij zoekt een podium voor je webshop. Omdenken toch?

Naast blogs zijn er nog diverse mogelijkheden om je producten te tonen. Zoek bijvoorbeeld eens op websites waar productfeeds ingeladen kunnen worden.

Conclusie

Voor iedereen is het crisis. In tijden van crisis worden mensen inventief. Wij helpen je graag om je webshop te verbeteren. Hoe? Door je te laten zien hoe je kunt omdenken om van een probleem een kans te maken om je webshop te verbeteren of aan te passen. Heb je een restaurant en is het voor jou op dit moment alleen mogelijk om te bezorgen of af te laten halen? Wij bouwen graag snel een passende oplossing in je website met Gravity Forms zodat bestellingen geordend binnen kunnen komen en direct betaald kunnen worden met iDEAL. Stuur gewoon een mailtje naar info@lamper-design.nl en wij nemen contact met je op.

Heb je op dit moment een WordPress website en nog geen webshop? Of is je webshop verouderd? Laat het ons weten en we kijken samen met jou wat we voor jou kunnen betekenen.

Klanten beoordelen Lamper Design met 9.6/10Gebaseerd op 72 ervaringen.