Wat is een uitgelichte afbeelding?

Het hebben van een visueel aantrekkelijke en informatieve WordPress website is tegenwoordig essentieel, en een van de sleutels tot het bereiken van deze doelstelling is het gebruik van uitgelichte afbeeldingen. Maar wat is een uitgelichte afbeelding in WordPress precies? Dit artikel zal deze vraag beantwoorden en uitleggen hoe je deze effectief kunt gebruiken.

Een uitgelichte afbeelding in WordPress, ook wel bekend als post thumbnail, is de belangrijkste afbeelding die je aan je berichten en pagina’s kunt toevoegen. Het dient als de representatieve afbeelding van het bericht of de pagina. Wanneer je bericht of pagina wordt gedeeld op sociale media, is de uitgelichte afbeelding meestal de eerste afbeelding die wordt weergegeven.

Je kunt een featured image ook toevoegen aan een product in een WordPress webshop of een custom post type wat je maakt met Advanced Custom Fields bijvoorbeeld.

Waarom zijn uitgelichte afbeeldingen belangrijk?

Uitgelichte afbeeldingen voegen een visueel element toe aan je berichten en pagina’s, waardoor ze meer opvallen en aantrekkelijker worden. Ze geven je lezers een idee van waar je bericht of pagina over gaat voordat ze beginnen met lezen.

Bovendien kunnen uitgelichte afbeeldingen de click-through rates verbeteren wanneer je berichten worden gedeeld op sociale media of worden weergegeven in zoekmachineresultaten.

Uitgelichte afbeelding toevoegen in WordPress?

Het toevoegen van een uitgelichte afbeelding in WordPress is eenvoudig. Volg gewoon deze stappen:

  1. Ga naar met de Gutenberg editor naar de inhoud van het bericht of de pagina waaraan je een uitgelichte afbeelding wilt toevoegen.
  2. Zoek in de rechterkolom naar het paneel ‘Uitgelichte afbeelding’.
  3. Klik op ‘Uitgelichte afbeelding instellen’.
  4. Je kunt kiezen uit een afbeelding uit je mediabibliotheek of een nieuwe afbeelding uploaden.
  5. Kies de afbeelding die je wilt gebruiken en klik op ‘Uitgelichte afbeelding instellen’.

Tips voor featured image

Bij het kiezen van een featured image zijn er een paar dingen waar je op moet letten:

  • Relevantie: De afbeelding moet relevant zijn voor de inhoud van je bericht of pagina.
  • Kwaliteit: De afbeelding moet van hoge kwaliteit zijn en er goed uitzien op alle apparaten.
  • Rechten: Zorg ervoor dat je de rechten hebt om de afbeelding te gebruiken.

Bronnen waar je afbeeldingen kunt vinden zijn bijvoorbeeld Freepick.com of Shutterstock.com.

Feedback

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of zijn er onduidelijkheden? Werkt de code niet op jouw website? Laat het ons weten, dan kunnen wij je misschien verder helpen.

Feedback kennisbankartikel

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mis geen WordPress tips meer.

Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen deze nieuwsbrief.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mis nooit meer website tips.

Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen onze nieuwsbrief.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.