Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een gratis dienst van Google. Met Google Analytics bekijk je wat het verkeer op je website doet. Met Google Search Console kun je zien hoe je presteert in de zoekresultaten binnen Google en eventuele problemen oplossen. Met Google Search Console kun je ook waardevolle informatie bekijken zoals de zoektermen waarop je website scoort.

Het is niet verplicht om je website aan te melden via Google Search Console maar je zult sneller gevonden worden als je je website wel aanmeld. Je hebt hiervoor een Google account nodig, dit kun je gratis aanmaken.

Google Search Console tools en rapporten

  • Bevestigen dat Google je site kan vinden en crawlen.
  • Indexeringsproblemen oplossen en nieuwe indexering aanvragen voor nieuwe of geüpdatete content.
  • Verkeersgegevens van Google Zoeken weergeven voor je site: hoe vaak je site wordt weergegeven op Google Zoeken, voor welke zoekopdrachten je site wordt weergegeven, hoe vaak gebruikers doorklikken voor die zoekopdrachten en meer.
  • Meldingen ontvangen wanneer Google problemen met indexering, spam of andere zaken tegenkomt op je site.
  • Bekijken welke sites linken naar je website.
  • Problemen met AMP, mobiel gebruiksgemak en andere zoekfuncties oplossen.

Wat doen bezoekers in Google?

Ben je bekend met het gratis Google Analytics? Een prachtige tool die vooral het bezoek op jouw website haarfijn kan monitoren. Maar hoe weet je nu wat bezoekers doen voordat ze op jouw website komen? Je zou natuurlijk een bezoekersonderzoek kunnen doen, maar dat is lastiger op te zetten dan een account aanmaken bij Google Search Console en daar eens in te duiken. Hier kun je namelijk zien wat mensen van jouw site te zien hebben gekregen in Google. Je kunt bijvoorbeeld zien dat er bij 1000 zoekopdrachten in de afgelopen maand op het woord ‘WordPress website maken’ een link naar jouw website is vertoond. Dat is fijn om te weten.

Webmaster ToolsMaar je kunt ook zien hoe vaak hier dan daadwerkelijk op geklikt is! Nu weet je dus wat voor teksten je moet gebruiken om bezoekers van Google te verleiden om op jouw link te klikken. Hiermee kun je dus je paginatitels en metaomschrijvingen gaan optimaliseren. Ga dan natuurlijk niet uit van 1 klik maar zorg voor een relevante groep bezoekers die past bij het verkeer van jouw website.

Hoe snel is jouw website te vinden in Google?

Regelmatig krijgen wij de vraag: Hoe lang duurt het voor mijn nieuwe website terug te vinden is in Google? Op internet zijn verhalen te vinden die variëren van een week tot meer dan zes weken. Zullen wij jou dan verklappen hoe lang het duurt voor een website die wij live zetten vertoont wordt in de zoekresultaten? We moeten erbij vertellen dat het dan vaak nog niet alle pagina’s zijn en ook nog niet volledig geïndexeerd. Maar je bent vindbaar. Dit is mogelijk binnen 24 uur. Hoe we dat doen? Door gebruik te maken van Google’s eigen tool: Google Search Console, voorheen Google Webmaster Tools.

Hebben wij dan andere rechten dan jou? Welnee, er zijn twee cruciale stappen die je moet volgen als je jouw website online zet. Of eigenlijk zijn het er drie, maar de derde doe je in de SEO plugin, hier koppel je Google Search Console door middel van een stukje code en verifieer je daarna in Google Search Console dat jij degene bent die deze website beheert. Wat doe je verder nog? Twee stappen:
1. Je laat je website crawlen via Google Search Console.
2. Je meldt je sitemaps aan in Google Search Console. Let hierop wat voor sitemaps je upload. Je hoeft niet altijd alle sitemaps die er zijn te uploaden, bekijk deze goed en kies de voor jou relevantie sitemaps en upload deze apart van elkaar.

Ga naar de bovenkant