Het werkt niet meer. Herken jij het als webdesigner? Het zal iets met een WordPress website of WooCommerce webshop zijn. Hoe kom je erachter wat het probleem is? En hoe ga je op zoek naar de oplossing? Wij geven je graag een aantal standaard vragen die het probleem kunnen verduidelijken zodat jij op zoek kunt naar een oplossing.

Wat werkt er niet meer?

Beschrijf zo specifiek mogelijk wat er precies niet meer werkt. Is het een bepaalde pagina die niet meer wil laden? Is het een standaard functionaliteit die je altijd gebruikt maar die nu niet meer werkt? Met vragen stellen zul jij de oorzaak van het probleem moeten onderzoeken.

Wat is er aangepast?

Als het WordPress onderhoud extern of door jou zelf wordt uitgevoerd is het van belang om te weten wat er gebeurd is voordat ‘het’ niet meer werkte. Is het thema geüpdatet, zijn er plugins geüpdatet of nieuwe plugins geïnstalleerd of zijn er wijzigingen gemaakt in de hosting omgeving? Als voorbeeld kun je denken aan de wijziging van de PHP-versie op de server of een update van WordPress.

In welke browser speelt het probleem?

Er kunnen problemen zijn in de voorkant van een website die alleen bij een specifieke browser of zelfs specifieke browserversie optreden. Daarom is het van belang om te weten welke browser en welke versie er gebruikt wordt. Dit kan je heel veel tijd besparen bij het debuggen van een probleem.

Wat is al geprobeerd om het probleem op te lossen?

Veel klanten zullen echt niet direct jouw hulp inroepen als ze een probleem hebben. Maar wat hebben ze al geprobeerd? Hebben ze misschien al iemand anders laten kijken? Zijn er al wijzigingen gemaakt in de configuratie? Is er al in de errorlog gekeken om WordPress problemen op te onderzoeken?

Dit zijn allemaal zaken die jou tijd kunnen besparen bij het oplossen van het probleem. Vraag hier dus naar en is het onduidelijk wat er gebeurd is voordat jij gecontacteerd werd, zet dan een backup terug om zeker te zijn dat er geen wijzigingen zijn die het probleem verergeren.

Conclusie

Geen enkel probleem is hetzelfde. Het zal dus vaak tijd kosten om te onderzoeken hoe een probleem ontstaat en wanneer het optreedt. Hier zal het ook vanaf hangen wat de prioriteit is die je aan een probleem geeft. Als voorbeeld de storing die klanten vanaf bepaalde browsers hebben, zal bij ons meer prioriteit krijgen dan het probleem dat een klant een bepaalde functie niet kan benaderen zoals ze gewend waren. Dat laatste is uiteraard erg vervelend en moet ook zo snel mogelijk opgelost worden, maar de omzet van de klant hangt hier niet vanaf.

Feedback

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of zijn er onduidelijkheden? Werkt de code niet op jouw website? Laat het ons weten, dan kunnen wij je misschien verder helpen.

Feedback kennisbankartikel

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mis geen WordPress tips meer.

Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen deze nieuwsbrief.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.