Net als bij een blogbericht kun je in een WooCommerce webshop tags toevoegen aan je producten. En het mooiste is dat je dit ook positief in kunt zetten voor de vindbaarheid van je webshop. Hoe werkt het en wat kun je optimaliseren?
Koppel aan je producten relevante tags. Het makkelijkst is uiteraard om dit direct mee te verwerken wanneer je de webshop bouwt of nieuwe producten plaatst. Als voorbeeld de webshop van Bohostijl: alle kettingen zijn getagd. Eén tag is sowieso de kleur van de ketting. Ja ik weet dat hier andere opties voor zijn, maar dit voldoet voor deze webshop prima. Er zijn dus tags met ‘bruine ketting’, ‘groene ketting’ etc. Als je deze tags toevoegt ontstaan er aparte overzichtspagina’s van deze tags.
Ook deze pagina’s kun je weer optimaliseren. Plaats hierop een duidelijke omschrijving en maak gebruik van H1 en H2 koppen om de content op te delen in duidelijke alinea’s. Waarom zou je hier geen interne links toevoegen? Weer een extra mogelijkheid om het spinnenweb van je website helder te maken voor bezoekers en Google.
Producttags in je menu
Je kunt deze product-tags inzetten in het menu. Je kunt bijvoorbeeld in het menu onder kettingen alle kleuren weergeven op basis van product-tags. Je zult hiervoor handmatig aangepaste links moeten maken in je menu. Maar het is heel duidelijk voor je bezoekers wat jouw aanbod is en het scheelt een zoektocht op de kettingen overzichtspagina van je webshop. Sneller naar hun doel = meer kans op conversie omdat ze vinden wat ze zoeken.
Nog een laatste tip om tags in te zetten. Plaats onderaan je categoriepagina een lijst met links bijvoorbeeld gesorteerd op alfabetische volgorde. Dit is een index die in de praktijk ook regelmatig gebruikt zal worden door je webshopbezoekers. Je maakt het ze ook hiermee gemakkelijk en je voorkomt dat ze veel pagina’s door moeten bladeren om te vinden wat ze zoeken.