Categoriepagina’s zijn essentieel voor webshops en vormen een belangrijk onderdeel van een SEO optimalisatie. Categoriepagina’s vormen de kern van de structuur van webshops. Ze stellen bezoekers in staat om snel en effectief de producten te vinden waarnaar ze op zoek zijn, door een overzicht te bieden van gelijke items. Een goed geoptimaliseerde categoriepagina is vaak het eerste contactpunt voor gebruikers en speelt een cruciale rol in zowel gebruikerservaring als SEO.

Maak op de categoriepagina’s daarom ook slim gebruik van filters met bijvoorbeeld FacetWP.

Veel webshops onderschatten het belang van het optimaliseren van een categoriepagina in hun webshop. Zie het als een landingspagina waarop potentiële klanten terechtkomen en een vitrine die de bezoekers een kijkje geeft in het productaanbod. Een geoptimaliseerde categoriepagina is niet alleen nuttig voor de gebruikerservaring maar ook onderdeel van de online zichtbaarheid van jouw webshop.

SEO optimalisatie categorie pagina

1. SEO-vriendelijke categorie-omschrijving

Veel webshop systemen, zoals WooCommerce, bieden de mogelijkheid om een categorie omschrijving toe te voegen. Het is opvallend dat veel webshops deze functie niet inzetten of slechts een korte, niet-geoptimaliseerde tekst gebruiken. Een informatieve en SEO-geoptimaliseerde tekst kan echt de zichtbaarheid van de pagina verhogen. Als voorbeeld vind je hier een categorie pagina over een hondenborstel.

Categorie omschrijving

2. Gebruik van zoektermen

Maak gebruik van zoektermen die van toepassing zijn op de producten die in de categorie vallen. Als het om een webshop in zwembaden gaat en je hebt een categorie met ronde zwembaden schrijf dan een tekst over de voor- en nadelen van een rond zwembad bijvoorbeeld. En bij de vierkante zwembaden schrijf je een tekst over vierkante zwembaden. Vergeet niet om bij het schrijven van deze teksten ChatGPT in te zetten als ultiem hulpmiddel. Je kunt hiermee veel tijd besparen en verrassende teksten genereren.

3. H1- en H2-koppen

Door het gebruik van H1- en H2-koppen wordt de tekst op de pagina gestructureerd, en wordt het makkelijker voor zoekmachines om de inhoud te begrijpen. Dit kan ook helpen bij het verbeteren van de SEO. Gebruik altijd maximaal één H1 kop en verder H2 of zelfs H3 koppen als de tekst heel lang wordt.

4. Interne links

Interne links naar soortgelijke productcategorieën zijn goed voor de vindbaarheid. In een SEO advies van ons zul je altijd een stukje aantreffen over het optimaliseren van interne links. Deze links verbeteren de navigeerbaarheid van de website en verhogen de link juice, wat weer helpt bij het verbeteren van de pagina autoriteit. Je werkt actief aan de vindbaarheid van je webshop op deze manier.

Categorieteksten op blogs

De principes van categoriepagina optimalisatie zijn ook toepasbaar op andere soorten websites, zoals bijvoorbeeld foodblogs of een zakelijke website. Bijvoorbeeld, voor een foodblog die wil rangschikken voor de zoekterm ‘kerstdiner‘, zou het ideaal zijn om een overzichtspagina te creëren met alle kerstrecepten en deze te verrijken met SEO-geoptimaliseerde teksten. Op een zakelijk website kun je bijvoorbeeld een sectie nieuws maken en deze onderverdelen in categorieën. Die kun je ook optimaliseren.

Categoriepagina’s zijn van grote waarde voor webshops en WordPress websites. Omschrijvingen vergemakkelijken niet alleen de navigatie voor gebruikers maar verhogen ook de online zichtbaarheid van de site door SEO-optimalisatie. Door de pagina’s te verrijken met SEO-vriendelijke omschrijvingen, strategische zoekwoorden, relevante koppen, en interne links kunnen webshops en blogs hun bereik vergroten en een betere gebruikerservaring bieden.

Feedback

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of zijn er onduidelijkheden? Werkt de code niet op jouw website? Laat het ons weten, dan kunnen wij je misschien verder helpen.

Feedback kennisbankartikel

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mis geen WordPress tips meer.

Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen deze nieuwsbrief.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mis nooit meer website tips.

Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen onze nieuwsbrief.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.