Een belangrijk onderdeel van de meeste webshops zijn de categorieën. Je zorgt er zo namelijk voor dat bezoekers vooral het onderdeel van je webshop te zien krijgen met producten waar ze naar op zoek zijn. De producten worden per categorie weergegeven op één pagina. De categoriepagina is een veel vergeten onderdeel in een webshop. Vaak is dit namelijk de pagina waar mensen op landen, mits je deze goed geoptimaliseerd hebt. Een heel belangrijk onderdeel dus.

Er zijn meerdere opties waarmee je de vindbaarheid van de categoriepagina kunt verhogen. We geven deze graag mee:

Een categoriepagina in WooCommerce (en ook andere webshop systemen) heeft een categorie-omschrijving. We zien dat deze vaak niet ingevuld is of dat hier een zinnetje tekst staat. Dat is echt een grote gemiste kans! Zorg dat er op de categoriepagina een voor SEO geoptimaliseerde tekst staat. Wil dit zeggen dat je alle zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden op deze pagina moet plakken? Nee zeker niet.

Zorg voor een goed leesbare tekst waarbij je gebruikmaakt van de zoekwoorden van de categorie en maak ook hierin gebruik van H1- en H2-koppen voor verdere optimalisatie. En waarom zou je in deze omschrijving geen interne links plaatsen naar aanverwante productcategorieën? Interne links zijn een belangrijk onderdeel van een SEO-optimalisatie van websites en zeker ook van webshops, maak hier dus ook gebruik van.

Het optimaliseren van een categoriepagina geldt ook voor bijvoorbeeld een foodblog. Als je gevonden wilt worden op de zoekterm ‘kerstdiner‘ kun je het beste een overzicht maken met alle kerstrecepten en deze verrijken met extra omschrijvende teksten.