Rich snippets zijn een type gestructureerde data markup die webmasters kunnen toevoegen aan hun HTML van een website om zoekmachines te helpen beter te begrijpen wat de inhoud van hun pagina’s is. Dit helpt zoekmachines om meer informatieve en visueel aantrekkelijke zoekresultaten te bieden, wat de zoekervaring voor gebruikers verbetert.

Wanneer je rich snippets gebruikt, kan de weergave van je pagina in de zoekresultaten uitgebreider en aantrekkelijker worden. Dit kan onder meer beoordelingssterren, afbeeldingen, prijsinformatie, auteur, evenementdata, receptdetails en meer bevatten. Door deze extra informatie wordt je zoekresultaat prominenter en kan het leiden tot een hogere klikfrequentie.

Voordelen van Rich Snippets

  1. Betere zichtbaarheid: Door extra details weer te geven, onderscheidt jouw zoekresultaat zich van de rest.
  2. Hogere klikfrequentie: Aantrekkelijkere zoekresultaten kunnen meer klikken genereren.
  3. Verbeterde gebruikerservaring: Biedt gebruikers nuttige informatie nog voordat ze op je website klikken.
  4. Nauwkeurigere targeting: Helpt bij het aantrekken van relevanter verkeer naar je site.

Voorbeelden van Rich Snippets

Productbeoordelingen

Sterbeoordelingen en prijsinformatie voor producten. In Google wordt er direct getoond wat de beoordeling is van jouw product en wat de kosten zijn. Ook de voorraad wordt erbij vermeld.

Rich Snippets

Recepten

Stamppot receptAfbeeldingen, ingrediënten, kooktijd en calorieën voor recepten. Dit kun je bijvoorbeeld met de WP Recipe Maker plugin inregelen.

Evenementen

Data, tijden en locaties voor evenementen.

Personen

Informatie over personen, zoals een beroep en geboortedatum.

Bedrijven en organisatie

Gegevens zoals adres, contactinformatie en een logo.

Hoe maak je Rich Snippets?

Rich Snippets worden geïmplementeerd door gestructureerde gegevens in de HTML van je webpagina’s op te nemen, meestal in de vorm van JSON-LD, Microdata of RDFa. Google en andere zoekmachines gebruiken deze gestructureerde gegevens om de extra informatie in hun zoekresultaten weer te geven. Je kunt hiervoor ook een SEO plugin als bijvoorbeeld RankMath of Yoast gebruiken, deze voegen automatisch gestructureerde gegevens toe om de Rich Snippets te genereren.

Tools om te gebruiken

Je kunt tools zoals Google’s Structured Data Testing Tool of Schema Markup Validator gebruiken om je gestructureerde data te testen en te zorgen dat ze correct zijn geïmplementeerd.

Het correct gebruiken van rich snippets kan een belangrijke rol spelen in SEO en de algehele zichtbaarheid van je website in zoekmachines verbeteren.

Feedback

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of zijn er onduidelijkheden? Werkt de code niet op jouw website? Laat het ons weten, dan kunnen wij je misschien verder helpen.

Feedback kennisbankartikel

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mis geen WordPress tips meer.

Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen deze nieuwsbrief.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mis nooit meer website tips.

Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen onze nieuwsbrief.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.