5 eenvoudige SEO tips voor WordPress

Regelmatig word ik gevraagd om WordPress websites te optimaliseren. Onder het optimaliseren versta ik SEO optimalisatie maar zeker ook conversieoptimalisatie. Want wat heb je aan heel veel bezoekers die vervolgens niet converteren op je website?

Te vaak kom ik ze tegen. Websites die gemaakt zijn in een prachtige strakke huisstijl door een webdesignbureau of grafisch vormgever. Maar de klacht is dat ze niets opleveren. Wat moet jouw bezoeker doen op je website? Zodra onduidelijk is wat jij graag wilt zal de bezoeker afhaken. Maak het je bezoekers makkelijk. Neem ze bij de hand en bestuur de muis richting de button die jij wilt. Laat ze die offerte aanvragen of dat product bestellen. Daar steek jij als ondernemer toch tijd en geld in? Dus dan wil je ook resultaat. Daar help ik graag aan mee met deze eenvoudig toe te passen tips. Deze sluiten aan op vragen die ik nog heel vaak tegenkom.

Ga je na het lezen van deze blog beter gevonden worden en daarnaast direct meer verkopen of offerteaanvragen krijgen? Ik denk van wel.

Zoekmachine posities

Zoekmachine posities

Recent heb ik een ondernemer geholpen die een complete website had laten bouwen maar al zijn posities in Google kwijt was. Zijn bedrijf was in een paar weken tijd zo goed als verdwenen uit Google. Na het optimaliseren van de website en het aanmaken van diverse nieuwe pagina’s stond hij binnen een paar dagen weer in de top 10 en langzaam klimt hij naar de top-3 posities op diverse zoekwoorden. Een stap die tijdens het overzetten naar de nieuwe website ook vergeten was, was het redirecten (doorsturen) van de oude pagina’s naar de nieuwe pagina’s. Deze pagina’s hadden een redelijke waarde in Google opgebouwd maar deze was compleet verloren gegaan door deze pagina’s wel te verwijderen van de website maar niet te redirecten naar de nieuwe website.

Het succes is uiteraard ook afhankelijk van de branche waar jouw bedrijf in opereert. Verkoop je stofzuigers dan zal het moeilijker zijn om bepaalde posities te claimen dan dat je zoals deze ondernemer in de uitvaartbranche actief bent. Maar er is altijd iets te verbeteren aan je website.

Eerder gaf ik al de tip om je bedrijf aan te melden bij Google Search Console. Heb je dat nog niet gedaan? Het kan nog steeds, gratis en voor niets. Wil je weten welke zoektermen je kunt verwerken in je website? Lees dan alles over de Google Keyword planner en vind het potentieel.

Vijf eenvoudige SEO tips voor het optimaliseren van je WordPress website

  1. Bestandsnaam van de afbeeldingen
  2. ALT-tag van de afbeeldingen
  3. Koppelen Google Mijn Bedrijf
  4. Logo inzetten
  5. Tagline

1. Bestandsnaam van de afbeeldingen

Hoe sla jij je afbeeldingen op? Laat je de bestandsnamen zoals ze zijn of pas je deze aan met een zoekterm waar je pagina of artikel op gebaseerd is? Op veel websites kom ik bestanden tegen met namen als IMG_xxx of verkleind_xxx. Dat is een echte gemiste kans. Google kan geen plaatjes kijken. Dit systeem is wel in ontwikkeling zoals Google Image Search maar je zult Google echt een handje moeten helpen. Hoe doe je dat? Ik zal een voorbeeld geven.

Bestandsnaam optimalisatie SEO WordPressJe hebt een pagina over webdesign gemaakt, deze eerdere SEO tips gevolgd om je vindbaarheid te optimaliseren en een aantal mooie afbeeldingen geplaatst. Als zoekterm waar deze pagina voor geoptimaliseerd is, heb je gekozen voor ‘WordPress webdesign’. Het zou dus zonde zijn om de afbeelding-optimalisatie te laten liggen. In plaats van IMG_32332.jpg hernoem je de afbeelding dus voordat je deze uploadt naar ‘wordpress-webdesign.jpg’. Mocht je spaties willen gebruiken zoals in dit geval, dan kun je gebruik maken van een liggend streepje. Dit is geaccepteerd door Google.

Er is ook een keerzijde. Soms kom ik afbeeldingen tegen die overgeoptimaliseerd zijn. Dit heeft in ieder geval geen positief effect en in combinatie met de rest van een overgeoptimaliseerde website misschien wel negatief effect. Een bestandsnaam als wordpress-webdesign-gouda-zoetermeer-waddinxveen-utrecht.jpg heeft dus geen effect. Ook hier werkt het zo dat Google de meeste waarde toekent aan de eerste zoektermen dus hoe verder naar achteren hoe minder waarde. En waarom zou je het risico lopen op een Google Penalty? Niet dat je deze direct zult krijgen als alleen je afbeeldingen overgeoptimaliseerd zijn, maar het is wel weer een stap in de verkeerde richting.

Heb je jouw afbeeldingen al geupload en wil je alsnog de bestandsnaam aanpassen? Dan kun je gebruik maken van de plugin Media File Renamer. Zorg wel altijd eerst voor een goede backup voordat je met dit soort wijzigingen aan de slag gaat. Maar die heb je natuurlijk al ingesteld dus die opmerking is overbodig voor jou.

2. ALT-tag van de afbeeldingen

Onder punt 1 gaf ik al aan dat Google in principe geen afbeeldingen kan lezen van jouw website. Hoe los je dit dan op? Je wilt graag met Google delen waar je afbeeldingen over gaan om aan te tonen dat ze relevant zijn voor de overige content op je pagina’s. Hiervoor kun je gebruik maken van de ALT tags die in WordPress ingevoerd kunnen worden.

Als je een afbeelding uploadt in de mediabibliotheek krijg je een veld voor titel, onderschrift en daarna ALT tekst. Voer hier net als bij de bestandsnaam die je gebruikt hebt ook de zoekterm in. Dus bijvoorbeeld Webdesign in Zoetermeer als jouw pagina daarover gaat.

ALT Tekst afbeeldingen optimaliseren

Er zijn wel plugins te vinden die in bulk je ALT tags aan kunnen passen, maar mijn advies is om dit per afbeelding te doen indien mogelijk. Dan zoek je namelijk zelf de best matchende resultaten.

3. Koppelen Google Mijn Bedrijf

Heb jij wel eens gegoogeld op je bedrijfsnaam? Als je dit doet en er komt aan de rechterkant geen algemene bedrijfsinformatie tevoorschijn dan is het tijd dat je in actie komt! Google Mijn Bedrijf ontbreekt. Een heel belangrijke (zo niet de belangrijkste) schakel in het proces van de vindbaarheid van je website. Dat is toch een behoorlijk kans die je laat liggen.

Hoe maak je een Google Mijn Bedrijf pagina aan? Ga naar https://www.google.com/intl/nl/business/ en registreer een account. Voer alle gegevens in en na twee weken krijg je een ouderwetse briefkaart met een verificatiecode op de deurmat. Na verificatie is je bedrijf zichtbaarder in Google.

Google Mijn Bedrijf koppelen aan WordPress

Maar hoe maak je hier gebruik van op je website? Als je gebruik maakt van de Yoast plugin dan heb je onder het kopje Sociaal bij de instellingen de mogelijkheid om direct je Google+ bedrijfspagina te koppelen. Dit is je Google Mijn Bedrijf pagina.

Als je ingelogd bent bij Google Mijn Bedrijf kun je aan de rechterkant naar je Google+ pagina van je bedrijf gaan. Makkelijk maken zij het niet, maar dit is de URL die je in moet voeren in de Yoast plugin.

4. Logo inzetten voor zoekmachineoptimalisatie

Je logo inzetten als SEO middel? Hoe bedoel ik dat zul jij je misschien afvragen. Het is eigenlijk heel eenvoudig. Zoals natuurlijk alle andere tips ;-) Wat is de bestandsnaam van jouw logo? Is dit zoals eerder in deze blog besproken ook IMG_xxx.png? Daar is dus nog winst te behalen.Logo optimaliseren in WordPress voor SEO

Hernoem je logo naar (uiteraard) je bedrijfsnaam en voeg er nog een zoekterm aan toe. De bestandsnaam van mijn logo bijvoorbeeld is lamper-design-webdesign.png. De bedrijfsnaam is relevant dus het advies is deze er wel bij te plaatsen.

Wil je snel bekijken hoe de bestandsnaam van je logo nu is? Of die van je concurrent? Maak dan gebruik van Google Developer Tools zoals hier beschreven.

5. Gebruik een tagline

Heb je een tagline voor jouw bedrijf? Wat een tagline is? Dat lees je in de blog van Nathan over een tagline voor je website. Kort samengevat: een tagline onderschrijft in een paar woorden waar jouw bedrijf voor staat. Ook deze taglines hebben een hoge waarde als Google Ranking factor. En ja, het is er maar 1 van de 200. Maar waarom zou je deze laten liggen?

Weinig thema’s bieden standaard ondersteuning voor een tagline. Een gemiste kans voor themamakers vind ik. Maar het is eenvoudig op te lossen door een paar regels tekst toe te voegen aan je header.php bestanden en eventueel functions.php. Mocht je deze bestanden willen wijzigen zorg dan voor een goede backup en maak geen gebruik van de ingebouwde editor van WordPress, maar wijzig de bestanden via FTP.

Mocht er iets misgaan dan ben je via FTP ook in staat snel terug te schakelen. Een punt of komma of zelfs een spatie op de verkeerde plaats kan je complete website uit de lucht halen. Wees hier dus voorzichtig mee en weet je niet zeker hoe het moet laat het dan aan een expert over die ook weet wat te doen als het mislukt. Je zou niet de eerste wanhopige ondernemer zijn die mij benaderd.

Conclusie

Dit waren weer vijf eenvoudige SEO tips om je WordPress website beter vindbaar te maken. Ga je direct naar de eerste positie als je deze tips consequent toepast? Nee. Heeft het effect? Hier is geen eenduidig antwoord op te geven omdat er nog veel meer factoren meespelen. Maar dat het positief is voor de vindbaarheid van jouw website dat staat vast. En als het in je workflow zit kost het geen extra moeite of tijd.

Mocht je vragen of opmerkingen hebben naar aanleiding van deze blog of de vindbaarheid van jouw website eens willen bespreken neem dan direct contact op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *