7 tips voor lokale SEO

11 min. leestijd

Een (goede) WordPress website is de basis van je online vindbaarheid. Als je een nieuwe website hebt maar geen bezoekers dan heb je er weinig tot niets aan. De tijd van online visitekaartjes heb je hopelijk al lang geleden ver achter je gelaten. Zo niet, dan nodigen wij je uit om een keer te sparren over de functie van jouw website.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 8 april 2018 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 14 december 2019 en december 2023.

Naast het hebben van bezoekers heb je een conversiepercentage dat van belang is. Hier schreven wij al eerder over in onze kennisbank: Conversie optimalisatie van je WordPress website.

In dit artikel geven we je graag een aantal tips voor specifiek het verbeteren van je lokale vindbaarheid gecombineerd met je website. Vandaar de titel lokale SEO.

Eerst een stapje terug: wat is nu eigenlijk lokale vindbaarheid? En geldt dit dan voor iedere website of webshop? In principe geldt dit in grote lijnen voor ieder bedrijf met een website dat diensten aanbiedt. Voor webshops is de locatie minder van belang zolang er geen fysieke locatie is waarvandaan producten geleverd worden. De focus in dit artikel ligt daarom vooral op websites van zakelijke dienstverleners zoals bijvoorbeeld onze klant Hip Groen of BEMA B.V.

Dit neemt niet weg dat een groot aantal van de beschreven tips zeker ook toe te passen is op producten in een online webshop.

1. Claim Google Mijn Bedrijf

Heb je al een account op Google Mijn Bedrijf? Nog niet? Snel aanmaken dan. Of eigenlijk hoef je deze tegenwoordig meestal alleen maar te claimen als je bedrijf al langer bestaat, aangezien Google standaard al een vermelding aanmaakt.

Zoals je hieronder kunt zien wordt dit bedrijf wel vermeld maar heeft de eigenaar dit nog niet geclaimd. Je kunt dit eenvoudig claimen als je in het bezit bent van een Google account.

Google Mijn Bedrijf claimen
Voorbeeld van een niet geclaimde Google Mijn Bedrijf vermelding

Zorg dat je zoveel mogelijk van de gevraagde gegevens invult. Heeft jouw bedrijf afwijkende openingstijden rondom bijvoorbeeld feestdagen als kerst of nieuwjaar? Vermeld dit in je Google Mijn Bedrijf en iedereen die jouw bedrijf opzoekt op Google zal op de hoogte zijn van deze tijdelijke wijzigingen als ze zoeken naar je bedrijf.

Maar wat heeft deze vermelding dan te maken met je lokale vindbaarheid? Hiermee geef je bij Google aan dat jouw bedrijf bestaat en op de locatie zit die jij aangeeft op je website. Als het adres matcht met bijvoorbeeld de adresgegevens in je footer of op je contactpagina is dit een bevestiging voor de zoekmachine dat jij een betrouwbaar bedrijf bent met een bestaand fysiek adres. Dit noemen we footprints. Hoe meer van dergelijke footprints, hoe hoger jouw autoriteit uit zal komen. En hoe hoger je autoriteit, hoe beter je gevonden zult worden via Google.

Een belangrijk onderdeel van een geclaimde bedrijfsvermelding op Google Mijn Bedrijf zijn de beoordelingen die je aan klanten kunt vragen. Echt aan de slag met je online reviews? Lees dan de complete uitleg in ‘Hoe verzamel je reviews op Google?’

Een extra reden dus om te controleren dat je adres overal correct vermeld wordt en dat je hierin consistent bent. Wees hierbij zorgvuldig is het advies.

Als je de app van Google Mijn Bedrijf op je telefoon gebruikt dan geef je klanten ook direct de mogelijkheid om van je Google Mijn Bedrijf vermelding een chatbericht naar jou te sturen. Je kunt hiermee snel in contact komen met potentiële klanten die nog niet op je website zijn geweest. Een eerste mogelijkheid voor contact. Die wil je niet missen toch?

2. Google Posts maken

Sinds langere tijd heb je de mogelijkheid om in Google Mijn Bedrijf een kort bericht te plaatsen: Google Posts.

Google Post local seo
Effect Google Posts

Eigenlijk is het een soort blog die direct zichtbaar is als jouw bedrijfsvermelding getoond wordt aan mensen die zoeken naar jouw bedrijf.

Dit is natuurlijk een prachtig hulpmiddel waarmee je jouw expertstatus kunt bevestigen al voordat iemand op je website is geweest. Dit kan een belangrijk hulpmiddel zijn in het uiteindelijke traject van bezoeker naar klant.

Nog een groot voordeel met betrekking tot lokale vindbaarheid. Graag verwijzen we naar dit artikel van Searchengineland.com waarin zij een aantal cases testen waarin zij gebruik maken van Google Posts. Het is verrassend om te zien dat Google Posts direct invloed hebben op vooral het Local Pack. Dit is een aantal bedrijven dat direct op de eerste pagina van de zoekresultaten getoond wordt.

Als je meer wilt weten over de mogelijkheden van posts op je Google Mijn Bedrijf pagina dan lees je dit hier.

3. Lokale landingspagina’s

Als je website goed in elkaar zit heb je voor iedere dienst die je aanbiedt waarschijnlijk een eigen pagina. Dit is ook wat wij onze klanten adviseren te doen.

De reden is vrij eenvoudig: één pagina zal het beste ranken op 1 bepaalde hoofdzoekterm. Uiteraard kan er nog een aantal synoniemen zijn waar je ook op scoort, maar het is minder gemakkelijk om een pagina te laten ranken in Google op meerdere concurrerende zoektermen. Daarom adviseren wij per dienst een aparte pagina te maken.

Stel, je biedt jouw diensten aan in diverse plaatsen rondom jouw fysieke locatie. Google weet ondertussen waar je zit dankzij de koppeling met onder andere Google Mijn Bedrijf. Hoe zorg je er dan voor dat je op meer plaatsen gevonden zult gaan worden?

Een veel gebruikte methode hiervoor is het gebruik van lokale landingspagina’s. Ah, dat zijn zeker pagina’s die dan volgestampt zijn met de plaatsnaam zul je denken. Bijna goed…. Wij hebben een aantal testen gedaan met pagina’s waar de zoekterm in combinatie met een plaatsnaam voorkomt. En ook bij pagina’s waar de plaatsnaam slechts maximaal vijf keer voorkomt in gemiddeld vijfhonderd woorden herkent Google deze combinatie en zul je gaan ranken in Google.

Een factor waar je rekening mee moet houden is tijd. Als je deze pagina’s online brengt zonder er verder iets aan te doen zal het zeker een aantal maanden duren voordat je hiermee in bijvoorbeeld de top 10 zult komen. Als je ze sneller wilt laten scoren in Google zul je aan de slag moeten met de autoriteit van je website bijvoorbeeld met behulp van linkbuilding.

Houd er rekening mee dat er meer te optimaliseren valt dan alleen een paginatitel, slug en de content.

Denk ook na over de afbeeldingen die je op lokale landingspagina’s gebruikt. Geef deze in ieder geval als titel de zoekterm + de plaatsnaam mee en voer dit ook in als alternatieve tekst. Zorg hierin voor consistentie.

Een voorbeeld: een bestandsnaam van een afbeelding is webdesign-leiden.jpg. De alternatieve tekst is ook webdesign Leiden .

Hetzelfde geldt voor interne links tussen pagina’s. Zoals je hierboven kunt zien hebben wij een interne link gemaakt naar onze pagina over webdesign Leiden. Het meest logisch voor Google is dan ook dat je de ankertekst (de zichtbare tekst) ook zo opbouwt als de pagina heet.

4. Bedrijf in bedrijvengidsen

Naast je eigen website, het eerder genoemde Google Mijn Bedrijf en je adres op je Facebook Bedrijfspagina zijn er nog honderden websites waar je jouw bedrijfsgegevens achter kunt laten. Dit zijn zogenaamde citations. Kleine signalen naar Google dat jouw bedrijf bestaat en consistent overal dezelfde gegevens gebruikt.

Wil je meer weten over bedrijvengidsen, lokale vindbaarheid en citations? Dan verwijs ik je graag naar deze blog over onder andere bedrijvengidsen.

Een aantal bedrijvengidsen geven wij je graag mee:

Online-Bedrijvengids.nl
Cylex Bedrijvengids Nederland
http://nederlandinbedrijf.nl/

Let op dat je bij deze opties de gratis variant kiest. Veel bedrijvengidsen bieden een extra betaalde optie, deze heb je echt niet nodig. Ook niet als je achteraf actief benaderd wordt wat veel van deze partijen zullen proberen. Zelfs telefonisch. Trap hier niet in. Het is echt niet noodzakelijk en voegt niets toe aangezien de meeste bezoekers van het internet nooit op deze bedrijvengidsen zullen komen.

5. Maak gebruik van data van schema.org

Grote kans dat je ergens op je WordPress website je adresgegevens hebt staan. Laat hierbij ook aan Google weten dat dit de adresgegevens zijn die je ook in Google Mijn Bedrijf gebruikt. Je kunt hiervoor eenvoudig de onderstaande code gebruiken. Kopiëren, plakken en aanpassen is voldoende.

Let erop dat wanneer je dit in bijvoorbeeld een widget gebruikt, je deze op de tekstmodus invoer zet in plaats van visueel. Anders wordt de code direct getoond op je website.

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”>
   <span itemprop=”name”>Bedrijfsnaam</span>
   <div itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
     <span itemprop=”streetAddress”>Adres</span>
     <span itemprop=”addressLocality”>Plaats</span>,
     <span itemprop=”addressRegion”>Provincie</span>
     <span itemprop=”postalCode”>Postcode</span>
   </div>
   T: <span itemprop=”telephone”>Telefoonnummer</span>
</div>

Meer informatie over Schema.org en dan specifiek voor je lokale bedrijfsvermelding vind je hier.

Deze tip is echt heel simpel. Je zult verbaasd zijn hoeveel klanten wij tegenkomen die hier nog nooit actief mee bezig geweest zijn. Wat is een lokale link? Dat is een link van een bedrijf dat in dezelfde plaats of regio gevestigd is.

Als voorbeeld neem ik bijvoorbeeld onze eigen link op Wadlokaal.nl. Ben je een lokale ondernemer in Waddinxveen, meld je dan in ieder geval direct aan op deze website. En ga op zoek naar meer van soortgelijke websites.

Ga verder op zoek naar lokale partijen, de gemeente, collega’s waar je mee samenwerkt of lokale evenementen waar je bij betrokken bent. En vraag actief of ze een link naar jouw website willen plaatsen. Ik weet zeker dat je er nu minimaal één kunt bedenken.

7. Vraag om reviews aan je klanten

Reviews zijn niet alleen belangrijk voor potentiële klanten die jouw profiel op Google Mijn Bedrijf tegenkomen. Reviews maken namelijk ook jouw profiel betrouwbaarder en actiever. Ga dus actief aan de slag met het verzamelen van reviews. Doe dit naast het eerder beschreven Google Mijn Bedrijf ook op Facebook, deze reviews zullen ook getoond worden als jouw bedrijf getoond wordt in de zoekresultaten van Google.

google reviews
Reviews op Google Mijn Bedrijf

Maar hoe kom je dan aan reviews? Sporadisch zal een klant uit zichzelf een review schrijven. Gooi de schroom van je af van het vragen om een review, bel of mail een klant als je een klus klaar hebt en geef aan waar ze een review kunnen schrijven.

Ben je bang voor een negatieve review? Waarom? Hoe geloofwaardig is een bedrijf als je alleen maar topreviews krijgt? In mijn beleving wordt er in ieder bedrijf wel eens een fout gemaakt, het belangrijkste is hoe die opgelost wordt. Dus wat heb je nog meer voor smoesjes?

Sinds een tijdje heb je de mogelijkheid om een korte url te maken waarmee je direct je klanten uit kunt nodigen om een review te schrijven. Dit wordt hier beschreven door Google zelf.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat iemand een Google account moet hebben om een review te kunnen schrijven. Nu zullen de meeste mensen hier wel een oplossing voor hebben, maar dan kun je er rekening mee houden.

Conclusie

Kom je met de bovenstaande tips meteen hoger in Google qua lokale vindbaarheid? Nee, helaas niet.

Oké we zullen het toelichten. Als je alle bovenstaande tips volgt ben je in ieder geval heel goed op weg. Daarnaast willen we je graag meegeven dat het ontwikkelen van een WordPress website slechts de start is van je vindbaarheid. Bij de oplevering begint het pas echt!

Je zult zelf actief aan de slag moeten als je beter gevonden wilt worden. Een auto begint ook niet te rijden voordat je gestart, getankt en alles gecontroleerd hebt toch?

Op zoek naar een WordPress Specialist?

Stuur ons een bericht.

Naam(verplicht)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.