Regelmatig komen wij op diverse fora op het internet, op Facebook en andere sociale media kanalen de meest fantastische gratis SEO-tips tegen om bovenaan in Google te komen. Dit kan zijn van andere internetbureaus, maar ook adviezen van andere enthousiaste WordPress gebruikers. We zijn er zeker van dat dit met beste bedoelingen gepost wordt, maar te vaak zien we echt complete fabels voorbij komen. Het is simpelweg onjuiste of verouderde informatie, die op het moment niet meer relevant is of zelfs negatief kan werken als je de vindbaarheid van je website wilt verbeteren.
Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd in oktober 2017 en in november 2021 en december 2023 herschreven.
Als je met jouw auto naar de garage gaat en je vraagt hoe je een lampje moet vervangen, zou je toch ook verbaasd zijn als de monteur uit ging leggen hoe je een band moet verwisselen? Waarom trap je dan in de fabeltjes over het verbeteren van vindbaarheid van een WordPress website of WooCommerce webshop die er verteld worden? Ons ontgaat de logica hier achter.
Graag willen we een paar van de meest vertelde fabeltjes aan je voorleggen. Doe hier je voordeel mee. De tips zijn toe te passen op een website maar ook op een webshop.
Inhoudsopgave
1. Gebruik een exacte domeinnaam
Stel: je wilt een WordPress website maken over webdesign in Waddinxveen. Dan zou het advies kunnen zijn om www.WordPresswebdesigninWaddinxveen.nl te registreren. Op zich een prima optie. Maar als je al een domein in je bezit hebt of je bedrijf heeft een totaal andere naam, dan is het registreren van een extra domeinnaam zonde van je geld voor de registratie. Ook al is het maar een paar euro per jaar!
Laten we het anders stellen: met de exacte domeinnaam (EMD; exact match domain) is niets mis, deze is duidelijk voor bezoekers. Maar je kan met de domeinnaam kikkerdoperwt.nl net zo goed scoren op de zoekterm ‘WordPress webdesign in Waddinxveen’ als die EMD.
De domeinnaam heeft hier echt heel weinig invloed op. Volgens Moz is de domeinnaam een rankingfactor, maar voelt het Google algoritme feilloos aan of de domeinnaam onderdeel is van keyword stuffing. Oftewel, het overmatig gebruik van keywords om te scoren op een bepaalde zoekterm.
Zonde van je energie dus om te zoeken naar de beste exact matchende domeinnaam.
Ons advies is daarom om juist extra te investeren in steengoede content. Daarmee ga je namelijk het verschil met je concurrenten maken. Ben je aan het zoeken naar een nieuwe domeinnaam maar kun je wel wat hulp gebruiken? Dan kan ik je deze Whiteboard Friday blog van Moz zeker aanraden.
Een advies waar je wel iets aan hebt: Zoek een domeinnaam waar al waarde op zit. Het liefst een domeinnaam die al een aantal jaren oud is met een aantal links naar de website. Dit heeft namelijk wél een positief effect op de vindbaarheid van je website.
2. Zoekterm zoveel mogelijk op een pagina zetten
We zijn ervan overtuigd dat je dit herkent: Je googelt op een bepaalde zoekterm, bijvoorbeeld ‘betonvloer storten in Waddinxveen’. Het onderstaande kun je als resultaat aantreffen in de zoekmachines. Er is hier iemand aan de slag gegaan die de zoekterm ‘schuimbeton’ zoveel mogelijk op de pagina geplaatst heeft.
Ook anno 2023 scoort dit soort websites helaas nog verbazingwekkend goed, ondanks alle berichten van Google dat ze hier tegen op kunnen treden en dit herkennen.
Leuk voor Google, maar zoals eerder gezegd werkt dit soort praktijken helaas ook in 2023 nog veel te goed. Zolang er geen sterkere en beter geoptimaliseerde concurrent is, werkt dit soort pagina’s nog best goed zelfs.
De vraag is wel hoeveel mensen hier daadwerkelijk een afspraak gaan maken. Wij hebben er eerlijk gezegd onze twijfels over, al is dit niet gebaseerd op onderzoek of ervaring. Zeker gezien de rest van de overduidelijke over-geoptimaliseerde website.
Net als vele experts met ons hopen wij nog steeds dat websites die op dit moment op deze manier hoog scoren in de toekomst keihard door de mand gaan vallen. Je zou dus nu veel geld kunnen investeren in de vindbaarheid van je website of webshop op deze manier en dit over een tijdje allemaal kwijt zijn. Inclusief je posities. Is dat wat je wilt? Dan raden wij aan om gebruik maken van deze methode.
Een advies waar je wel iets aan hebt: Gaat je voorkeur uit naar een een duurzame positie in Google die je met behulp van échte SEO investeringen behaalt en behoudt? Dan hebben we dezelfde tip als bij punt 1: investeer in goede content. En investeer in goede content. En zorg voor een sterk natuurlijk backlink profiel.
Hoe je aan goede SEO content komt? Huur een SEO-specialist in met verstand van zaken. Zelf werken wij vaak samen met SEO-specialist Nathan Veenstra van Optimus Online. Wat is je investering als je met een soortgelijk bedrijf in zee gaat? Houd rekening met een investering van rond de paar honderd euro per pagina. Dit is afhankelijk van veel verschillende factoren dus lastig om hier een vaste prijs voor te noemen. Het hangt namelijk af van het doel van je pagina, de concurrentie en nog een veel meer factoren. Houd daarom dit bedrag als een goed gemiddelde aan.
3. Claim zoveel mogelijk domeinen
Zeg eens eerlijk, hoeveel domeinnamen heb jij in je bezit? Kijk hier eens kritisch naar. Wij hebben er drie. Onze bedrijfsnaam is Lamper Design, de URL die we gebruiken is met een koppelteken in de URL. Het leek ons daarom handig om de URL ook te claimen zonder koppelteken. Het domein webdesignwaddinxveen.nl hebben we dan weer niet. Waarom zouden we alle mogelijke combinaties claimen? Als je googelt op ‘webdesign Waddinxveen’ dan staat onze domeinnaam in de top drie. Zonde van het geld dat je kwijt bent aan een tweede domeinnaam.
Veel klanten die wij hebben spaarden vroeger domeinnamen. Kijk altijd kritisch naar een domeinnaam en bedenk wat er kan gebeuren als je deze niet in bezit hebt. Hoeveel geld bespaar je per jaar door overbodige domeinnamen op te zeggen?
Zijn er dan helemaal geen redenen om meerdere domeinnamen te claimen? Zeker wel. Soms is het handig om voor een speciale actie een makkelijk te onthouden en passende URL te hebben, die je dan naar de juiste landingspagina doorstuurt.
Gemak dient je bezoekers en levert meer conversie op. Daarnaast kunnen wij ons ook voorstellen dat je een domeinnaam claimt om te voorkomen dat andere partijen met een domeinnaam er vandoor gaan. Maar ga niet investeren in verlopen domeinnamen om deze allemaal door te kunnen sturen naar je eigen website.
Een advies waar je wel iets aan hebt: Bepaal welk domein je echt nodig hebt om je bedrijf herkenbaar op het internet vindbaar te maken. Registreer alleen de domeinen die je echt nodig hebt.
4. SSL-certificaat nodig voor veiligheid
Google heeft al tijden geleden aangekondigd dat een SSL-certificaat op je website steeds belangrijker gaat worden. Daar zijn wij het ook zeker mee eens. Je ziet ook steeds meer signalen dat je echt SSL nodig hebt om je website verbinding veilig te laten verlopen.
In Chrome en Firefox bijvoorbeeld krijg je al langere tijd een melding dat een website niet veilig is wanneer je op een website zonder SSL komt. Die melding komt steeds iets groter en duidelijker in beeld. Dus ja, die noodzaak is er zeker.
Maar dit artikel ging over fabeltjes. We hoorden eens een bericht dat een webdesign agency een SSL-certificaat adviseert met als reden dat ‘Google scant o.a. op veiligheid dus je hebt sowieso een SSL-certificaat nodig’. Pats, daar is je fabeltje! 100% nonsens.
Google monitort inderdaad de veiligheid van je website, maar er worden net zoveel websites mét als zonder SSL gehackt. Het enige wat SSL regelt is het versleuteld versturen van alle data van je website over het internet. Dat is nog steeds geen garantie voor een veilige website. Het is op dit moment vooral het indekken van ondernemers tegen eventuele claims bij datalekken.
Een advies waar je wel iets aan hebt: Installeer een gratis Let’s Encypt certificaat via je hosting. Dit kost je niets en is ruim voldoende. Wil je liever niet bezig zijn met de veiligheid van je WordPress website? Neem dan ons WordPress onderhoud af en wij verzorgen dit voor jouw website.
Mocht je nog meer beveiliging willen regel dan zelf HSTS preloading in. Weet je niet wat HSTS preloading is? Wij hebben het voor je uitgelegd in onze WordPress kennisbank.
Mis geen WordPress tips meer.
Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen deze nieuwsbrief.
5. Website binnen week bovenaan in Google
Heb jij ze al eens gesproken? Van die fantastische accountmanagers die jou bezweren dat je binnen een week bovenaan in Google staat met een nieuwe of jouw bestaande WordPress website? Wat? Je staat op nummer 1. Deze fabel had eigenlijk op nummer 1 moeten staan…
Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op jouw posities in de zoekmachines dat dit echt onzin is. Natuurlijk kun je een website goed laten scoren op een niet-relevante zoekterm, dit kan ook heel snel.
Belangrijker is, hoe vaak wordt er gegoogeld op deze term? Wie zoekt er vaak op ‘webdesign Tietjerksteradeel’? En hoe groot is de concurrentie op dit zoekwoord? Er zijn duizenden rankingfactoren vanuit Google, waarvan maar een heel klein deel daadwerkelijk is bevestigd door Google zelf.
Er zijn een heleboel zogenoemde blackhat SEO-trucjes die jouw posities in Google kunnen verbeteren. En dit kan ook snel. Maar hoe lang behoud je deze posities? Zit jij te wachten op een Google Penalty, wat inhoudt dat je gewoon totaal uit de Google Index verwijderd wordt tot je weer voldoet aan de Google richtlijnen? Of ga je liever voor duurzame posities die langzaam opklimmen naar een top 5 positie en deze ook behouden?
Laat je niet verleiden tot illegale praktijken. Je zult echt niet de eerste zijn die totaal ontredderd meldt dat zijn website helemaal niet meer vindbaar is. Ook op SEO-gebied geldt echt dat goedkoop duurkoop is. Wil dit zeggen dat je altijd heel veel moet betalen om bovenin Google te komen?
Welnee, maar wees slim en blijf logisch nadenken. Blijf bovenal kritisch en vraag aan de mensen die je dit beloven hoe ze dit voor elkaar gaan krijgen. Als je twijfelt aan de kunde van een arts ga je toch ook voor een second opinion naar een ander ziekenhuis? Waarom doe je dit dan niet met je website?
Een advies waar je wel iets aan hebt: Monitor de posities van je website met een ranktracker als bijvoorbeeld Ranktracker.com of Wincher als je wilt weten of je SEO-werkzaamheden nut hebben en waar je verbeterpunten liggen. Mocht je het uitbesteden, vraag dan om rapportages en vraag door als het niet duidelijk is.
6. Koop zoveel mogelijk backlinks naar je website
Ben je bekend met een website als Fiverr? Je koopt hier voor een paar dollar een grote berg links vanaf willekeurige websites.
Mocht je twijfelen of je dit moet doen, mogen we dan zo vrij zijn om onze bankrekening te geven aan je zodat je het geld gewoon direct naar ons kunt overmaken? Het is echt nutteloos om links van allerlei buitenlandse websites te hebben en het levert je nul voordeel op.
Willen we hiermee zeggen dat je nooit moet betalen voor links? Nee absoluut niet. Google geeft zelf aan dat het betalen voor links niet toegestaan is. Maar een gesponsorde link op een relevante nieuwssite is heel vaak toch echt een betaalde link.
Ook de grote partijen maken hier dankbaar gebruik van, zolang het relevant is en in proportie lijkt mij dit ook geen enkel probleem. En het heeft wel degelijk invloed op je rankings. De tip is: wees voorzichtig en investeer pas in links als je verder alles geoptimaliseerd hebt, van afbeeldingen tot je teksten, van hosting tot de snelheid van je website.
Zorg voor een natuurlijk linkprofiel. Wissel links vanaf bijvoorbeeld startpagina’s en andere websites af met meer kwalitatieve links van bijvoorbeeld nieuws websites. Het gaat vaak niet om het aantal links maar om de kwaliteit van de links.
Een advies waar je wel iets aan hebt: Zorg dat je alles rondom de techniek van je website op orde hebt voordat je begint met linkbuilding. Verdiep je in de achtergrond van linkbuilding en start niet met ‘wat doen’ om hoger in Google te komen. Heb je de kennis niet, laat je dan grondig voorlichten.
Een linkbuildingstrategie op de lange termijn kan je veel voordeel opleveren. Zonder strategie kun je een hoop geld kwijt raken en op lange termijn geen enkele verbetering merken.
7. Categoriepagina’s van webshop op noindex voor SEO
Zet de categoriepagina’s van je webshop of website op noindex. De reden om de categoriepagina’s van een webshop op noindex te zetten zou zijn dat deze gezien worden door Google als duplicate content. Als dit echt zo zou zijn dan is dit niet positief voor je rankings. Dat klopt. Maar de algoritmes van Google zijn ondertussen gelukkig ver genoeg ontwikkeld om onderscheid te kunnen maken tussen categoriepagina’s en normale pagina’s.
Een categoriepagina die op noindex staat heeft een effect op je SEO. Alleen niet het effect dat jij graag zou willen: de pagina’s zullen niet geindexeerd worden en daarom ervoor zorgen dat je minder zichtbaar en vindbaar bent. Als dat is wat je liever hebt dan moet je natuurlijk de pagina’s allemaal op noidex zetten via bijvoorbeeld Yoast SEO of Rankmath.
Een advies waar je wel iets aan hebt: Het is belangrijk om categoriepagina’s in je webshop (ook op sommige websites) te voorzien van een relevante omschrijving en zo ook via deze pagina’s bezoek naar je website te trekken op relevante zoektermen. Je doet je website echt tekort als je deze pagina’s uitsluit van indexatie. Als je een website met blogs of een webshop hebt zul je juist gebruik moeten maken van deze pagina’s voor het optimaliseren van de vindbaarheid.
Steek meer tijd en energie in het optimaliseren van je categoriepagina’s dan bijvoorbeeld je productpagina’s als je een wisselend assortiment hebt.
8. Meta descriptions optimaliseren voor SEO
Steek veel tijd in het optimaliseren van je meta descriptions. Dit heeft een positief effect op de vindbaarheid van je website.
Het eerste zijn wij het helemaal mee eens. Het tweede is een fabel. Waarom zou je de meta descriptions dan wel moeten optimaliseren? Deze worden in Google getoond samen met de paginatitel (die wel invloed hebben op de vindbaarheid). Zorg er daarom voor dat je meta descriptions ten eerste aansluiten bij de inhoud van de pagina en ten tweede aantrekkelijk zijn. Maak ook gebruik van een call to action als bijvoorbeeld ‘bestel nu’ of ‘bekijk het assortiment’.
Een advies waar je wel iets aan hebt: Optimaliseer de meta descriptions om bezoek naar je website te leiden. Maak gebruik van de mogelijkheden die Google biedt om bijvoorbeeld een icoon te tonen zodat jij meer op zult vallen dan je concurrenten.
9. Social media heeft effect op je posities
Als je veel volgers op social media hebt en je krijgt veel likes op bijvoorbeeld Instagram, Pinterest of Facebook dan is dit goed voor je vindbaarheid. Deze is dubbel. Want niet alles wat op social media gepost wordt zal geïndexeerd worden door Google. Dus in die zin is het een fabel.
Alleen kan veel interactie op social media zorgen voor meer verkeer naar je website. En dit kan een positief effect op je posities in Google hebben. Met de nadruk op kan. Wij zien hierin veel verschillende resultaten, het is slechts een klein onderdeel van de eerder genoemde 200 ranking factoren van Google.
Social media óm hoger in Google te komen is dus zinloos. Maar social media én hoger in Google komen is zeker niet onmogelijk. Zorg dus ook op social media voor aantrekkelijke content. Deel je kennis en trek bezoekers naar je website waar ze kunnen converteren van bezoeker tot klant.
Een advies waar je wel iets aan hebt: Het is zeker aan te bevelen, als het past bij je bedrijf, om daadwerkelijk actief te zijn op social media. Het zorgt voor zichtbaarheid van je bedrijf, niet direct van je website. Maar het kan zeker positief werken. Gebruik bijvoorbeeld op Instagram een #linkinbio met links naar je website.
Conclusie
Dit waren ze weer, de negen fabels die wij, nog steeds helaas, regelmatig tegenkomen. Herken jij ze? Heb je ervaring met deze punten? Of heb je een heel andere mening? Laat het weten.
Net als eerder in dit artikel willen we nogmaals benadrukken dat trucjes in SEO tijdelijk kunnen werken. Uiteindelijk wordt het verschil eenvoudig gemaakt met goede kwaliteit. Een technisch geoptimaliseerde website met de juiste content en een natuurlijk linkprofiel gaat vanzelf stijgen in Google.
Google beloont je voor het harde werken. Dit kan soms langere tijd duren, het kan enorm frustrerend zijn als jij enorm je best doet maar geduld is hierbij echt van belang.
Ben je een webdesignbureau en wil je de posities van je klanten verbeteren? Wees transparant over wat je doet en blijf realistische verwachtingen afgeven aan je klanten.
Onderscheid jij je van je concurrenten door de regels te volgen, dan zul je af en toe teleurgesteld zijn over het resultaat. Laat je niet uit het veld slaan als het meerdere maanden duurt voordat je in de top 10 staat op een voor jou relevante zoekterm. Of misschien zelfs wel een jaar of langer. Blijf werken aan je website of webshop, blijf vernieuwen en blijf altijd op zoek naar nieuwe relevante links naar jouw website, niet alleen naar de homepage maar ook naar onderliggende pagina’s.