SEO optimalisatie tips voor WordPress

12 min. leestijd

Het heeft je veel bloed, zweet en tranen gekost om je eigen WordPress website te bouwen. Je blogt iedere week op aanraden van je online marketeer, je post regelmatig op social media, etc. Waar ben je dan mee bezig? Met de vindbaarheid van je website natuurlijk.

Een kleine disclaimer vooraf: SEO Optimalisatie is dubbelop. SEO staat namelijk voor Search Engine Optimization. Optimization Optimalisatie is dubbelop. Dat klopt. Alleen dit is wel waar de meeste mensen op zoeken volgens de tools. Daarom er toch voor gekozen om de titel van het artikel te verdubbelen.

Je hebt heel goed je best gedaan en een groen bolletje gescoord op het verkeerslicht van Yoast SEO of RankMath.. En daar ben je uiteraard heel erg trots op. Maar waar is dat groene bolletje op gebaseerd? Waar kijkt de SEO plugin naar? Tegenwoordig krijg je van deze plugins live advies als je bezig bent met het schrijven van je pagina’s of berichten. Er wordt direct aangegeven waar de verbeterpunten liggen. In dit artikel over SEO optimaliastie gaan we dieper in op een aantal rankingfactoren waarmee je jouw website beter vindbaar kunt maken.

Hoe maak je jouw WordPress website beter vindbaar? Door in ieder geval onderstaande punten consequent op je website te verwerken. Kom je daarmee op de eerste positie in Google of andere zoekmachines? Dat ligt aan de zoekterm die jij als focus keyword voor jouw website of pagina gebruikt. Maar door onderstaande stappen voor een betere SEO optimalisatie voor WordPress consequent door te voeren op je website maak je in ieder geval een goede start met een stevige basis.

De term links ken je vast wel. Of hyperlinks. Een groot gedeelte van de mensen weet ondertussen wat je bedoelt als je het hebt over een link op een website. Maar vaak zal het dan gaan over een externe link. De eenvoudige uitleg: een link naar een andere website. Meteen een dilemma waar veel mensen tegenaan lopen: laat ik deze externe link in een nieuw tabblad of een heel nieuw venster openen of niet? Wat doe jij? Heb je hier over nagedacht? Ons advies is om een externe link in een nieuw venster te openen. Waarom? Dan komen bezoekers na het sluiten van de externe link weer terug op jouw website.

Interne Links in WordPress
Interne of externe links aanmaken in WordPress

Nu dan over naar de interne links. Een interne link is een link naar een bericht of pagina op jouw website. Dit is bijvoorbeeld een interne link naar onze pagina over WordPress onderhoud. Deze links hebben altijd al waarde toegevoegd aan je website maar ze lijken zwaarder te gaan wegen als Google rankingfactor.

Net als externe links geldt voor interne links dat je deze moet inzetten waar het past om een natuurlijke tekst te krijgen. Wij maken vaak gebruik van interne links om in onze blogs te linken naar oudere blogs of naar een artikel met uitleg in de WordPress Kennisbank. Deze links zijn natuurlijk, als je leest over een onderwerp en de uitleg van een woord of alinea staat in een ander blog is het niet meer dan logisch dat hiernaar gelinkt wordt.

Zijn alle interne links dan even veel waard? Er zijn diverse plaatsen waar je interne links kunt plaatsen. De helft zal je bekend zijn, de andere helft is je na het lezen van dit artikel ook bekend. De belangrijkste locatie van interne links zijn de items in je hoofdmenu. Je hoofdmenu? Ja dat zijn ook links binnen je website toch? Vergeet deze dus niet te optimaliseren.

Wat betreft het optimaliseren van de interne links in je menu, neem de titel ‘diensten’ in een hoofdmenu. Het kan uiteraard, maar ten eerste is het voor bezoekers van je website duidelijker als je de belangrijkste diensten als hoofditems benoemt in je hoofdmenu in plaats van als subitems in je menu. Daarnaast hecht Google ook veel waarde aan deze hoofdmenu-items. Ze komen op iedere pagina altijd boven de vouw terug. Een extra reden dus om goed over de menustructuur van je website na te denken.

Daarnaast kun je links gebruiken in de lopende tekst van een pagina. Van deze linksoort zul je er verschillende vinden in ieder artikel en op iedere pagina op onze website.

Als laatste heb je nog de footer. Dit is ook een belangrijke plaats voor het gebruik van interne links. Maak bijvoorbeeld een custom menu en laad deze in een footer widget. Of plaats simpelweg een lijst met linkjes in een widget. Vanaf nu krijgen de genoemde pagina’s in je footer vanaf iedere pagina op je website een klein beetje waarde mee. Boosten die pagina’s dus!

2. Website structuur met H1, H2 en H3 koppen

Als je een boek leest, wat lees je liever? Of een volledige pagina met een hele lange tekst of beter een tekst die duidelijk onderverdeeld is in alinea’s met koppen en subkoppen?

Dit is een open deur. Mensen beginnen niet met lezen maar met scannen van een tekst. En een lange tekst scannen is niet te doen, maar een tekst met duidelijke alinea’s en koppen wel. Bezoekers van jouw website kunnen hierdoor direct zien waar jouw bericht over gaat en beslissen of het artikel interessant genoeg is om te lezen of direct je website weer te verlaten.

koptekst wordpress

Je schrijft je teksten voor de lezers en niet voor Google, daar waren wij het al over eens toch? Waarom zou je de tekst dan niet voor beiden optimaliseren? Google maakt gebruikt bij het indexeren van je website van de koppen en tussenkoppen om te kijken hoe relevant jouw artikel is op verschillende zoektermen. Maak hier dus slim gebruik van. Hiervoor geldt uiteraard net als veel andere zaken op je website: overdaad schaadt.

Wat voor koppen kun je gebruiken in een WordPress website? Standaard is de tekst opgemaakt als alinea. Je hebt daarnaast de keuze tussen Kop 1 tot en met Kop 6. Bouw je WordPress pagina’s en berichten zo op dat er maximaal één H1-titel is en verdeel de H2- tot H6-koppen over je pagina’s. Zelf maken wij meestal gebruik van de H1 tot en met H3 koppen.

Veel thema’s maken bijvoorbeeld gebruik van de H6 koppen als titel voor je widgets. Kijk het maar eens na op jouw website, dit kun je doen door gebruik te maken van de beschreven Developer Tools van Google Chrome in deze blog over CSS.

Als er een paginatitel gedefinieerd is in jouw WordPress template zal deze vaak H1 gemaakt worden. Kijk dit dus na, zodat je niet zelf ook nogmaals met een H1 aan de slag gaat. Maak een natuurlijk profiel van koppen en subkoppen op de pagina’s van je website. Maak ook meteen gebruik van het door jezelf ingestelde focus keyword in de Yoast SEO plugin of een andere plugin in de koppen voor het verbeteren van je vindbaarheid.

De styling van de koppen kun je uiteraard op pagina’s anders eruit laten zien dan in bijvoorbeeld een artikel. In het GeneratePress thema heb je in de customizer de mogelijkheid om de basisinstellingen van de H1 t/m H6 koppen neer te zetten. Bijvoorbeeld een standaard lettertype, lettergrootte, lijnhoogte en een kleur kun je centraal regelen.

3. Zoektermen in teksten

Ja dat is een goede tip! Wat zijn relevante zoektermen? Dat is vrij simpel: gaat jouw website over webdesign, schrijf dan teksten ook over webdesign en alles wat ermee te maken heeft. En ga niet schrijven over hondenvoer. Moeilijker is het eigenlijk helemaal niet. Klaar?

Heb je wel eens teksten gelezen waar je in de eerste twee zinnen al minimaal vier keer het woord webdesign in tegengekomen was? Wij komen ze nog steeds bijna dagelijks tegen. Een typisch geval van teksten schrijven voor Google in plaats van voor je bezoekers.

Op dit moment is het helaas nog zo dat veel van deze overgeoptimaliseerde websites prima scoren in de zoekmachines, ondanks dat Google al jaren aangeeft dat ze hier naar kijken en hier Google penalty’s voor uitdelen. Zorg dat je belangrijkste zoekterm op een natuurlijke manier in de tekst voorkomt. En uiteraard ook in de bij punt twee benoemde koppen in de website structuur.

Keywordspam WordPress
Iemand iets wits aan?

Moet dit altijd de exacte zoekterm zijn? Nee. Als je over webdesign schrijft en je maakt een pagina over zoekmachineoptimalisatie dan snapt Google dat dit bij elkaar hoort. En dit kan uiteraard ook op dezelfde pagina op je website. Focus je dus niet teveel op je zoekterm, maar schrijf goed lopende en prettig leesbare teksten.

Het verwerken van zoektermen in een tekst vereist een balans tussen natuurlijk taalgebruik en optimalisatie voor zoekmachines. Enkele tips over hoe je dit effectief kunt doen:

  1. Gebruik zoektermen in de titel: Zorg ervoor dat je belangrijkste zoekterm in de titel van je tekst voorkomt. Dit helpt zoekmachines om de relevantie van je content te begrijpen.
  2. Gebruik zoektermen in de inleiding: Probeer de zoektermen vroeg in de tekst te gebruiken, bij voorkeur in de eerste alinea. Dit geeft zowel lezers als zoekmachines snel inzicht in het onderwerp.
  3. Spreid zoektermen in de tekst van je artikel: Gebruik de zoektermen op natuurlijke wijze door de hele tekst. Het is belangrijk om ze op een manier te integreren die logisch en leesbaar blijft voor de lezer.
  4. Vermijd keyword stuffing: Overmatig gebruik van zoektermen, bekend als ‘keyword stuffing’, kan de leesbaarheid verminderen en door zoekmachines worden bestraft. Houd het gebruik van zoektermen daarom natuurlijk en relevant.
  5. Gebruik synoniemen en gerelateerde termen: Zoekmachines zoals Google herkennen synoniemen en gerelateerde termen. Dit kan de tekst natuurlijker maken en tegelijkertijd de SEO verbeteren. Ook voorkom je hiermee het bij punt 4 genoemde keyword stuffing.
  6. Gebruik zoektermen in tussenkoppen: Als het logisch is, gebruik dan de zoektermen in tussenkopjes, zoals aangegeven in paragraaf twee van dit artikel. Dit verbetert niet alleen SEO, maar maakt de tekst ook scanbaarder voor lezers.
  7. Alt-tags voor afbeeldingen: Als je afbeeldingen gebruikt, vergeet dan niet om zoektermen op te nemen in de alt-tags.

Door deze richtlijnen te volgen, kun je ervoor zorgen dat je tekst niet alleen geoptimaliseerd is voor zoekmachines, maar ook waardevol en boeiend is voor je lezers.

4. Long tail keywords

Hoe vind je de juiste zoekterm voor jouw pagina of artikel op jouw website? Dat kun je onder andere doen met de Google Keyword Planner of betaalde tools als Ahrefs [aff.]. Maar het begint eigenlijk al eerder, voordat je de computer opstart. Schrijf woorden of termen op die relevant zijn voor jouw product of dienst. En ga hiermee aan de slag in de Google Keyword Planner om te kijken wat het zoekvolume is

Het vinden van long tail keywords, die vaak specifieker en minder concurrerend zijn dan kortere, meer algemene keywords, is een belangrijk onderdeel van iedere SEO-strategie. Een eenvoudige strategie is het analyseren van de content van je concurrenten. Tools zoals Ahrefs kunnen je laten zien welke long tail keywords je concurrenten gebruiken, wat je kan inspireren voor je eigen contentstrategie.

Bekijk daarnaast ook de vragen die gesteld worden via je website, social media of andere klantcontacten zoals in ons geval bijvoorbeeld de tickets die wij binnenkrijgen via onze WordPress onderhoud klanten. Je eigen website biedt ook waardevolle bronnen. Als je site een zoekfunctie heeft, analyseer dan de zoekopdrachten die bezoekers uitvoeren op je website! Ook de gegevens van Google Analytics en Google Search Console zijn goud waard; ze laten zien met welke keywords gebruikers jouw site vinden.

Eén van onze partners waar wij regelmatig mee samenwerken, SEO-bureau Optimus Online kan een compleet zoekwoordenonderzoek voor je  doen in het kader van de optimalisatie van je website of webshop. Gecombineerd met de optimale techniek die wij in je website toepassen is dit bijna een garantie voor een succesvolle website.

Bewust spreken wij altijd over een zoekterm en geen zoekwoord. Waarom? Een zoekterm kan namelijk bestaan uit meerdere woorden. En wil je kans maken om vindbaar te worden in Google dan adviseren wij (en nog vele anderen) gebruik te maken van de eerder besproken long tail keywords. Waar denk je meer kans mee te maken? Met de zoekterm ‘WordPress website’ of met de zoekterm ‘WordPress website laten ontwerpen’?

Heb je een zoekterm voor een pagina bepaald? Ga dan aan de slag met deze zoekterm en schrijf zoveel mogelijk synoniemen, meervoudsvormen en afgeleide woorden op die samenhangen met jouw zoekterm. Hiermee schrijf je een logische tekst die voor lezers en voor Google begrijpelijk is.

Heb je niet de beschikking over betaalde tools voor het doen van zoektermenonderzoek en ook geen account bij Google? Dan is een simpel basis hulpmiddel nog Google zelf. Tik je zoekterm in via de zoekbalk in je browser en kijk welke suggesties Google direct zelf geeft.

google suggesties

Ook krijg je nog gratis inspiratie van Google uit de veelgestelde vragen die getoond worden tussen de zoekresultaten. De zoekvolumes van deze termen wisselen sterk maar als eerste indicatie is dit prima bruikbare informatie die je gratis krijgt aangeboden.

veelgestelde vragen wordpress

5. ALT-teksten bij afbeeldingen

In heel veel SEO-checklists komen we het tegen. En op nog veel meer websites waar we een kijkje achter de schermen krijgen zien we helaas dat het niet ingevuld is. De ALT-tekst van de afbeeldingen. Maar waarom zou je een alt-tekst invullen vraag jij je af? Omdat Google wel heel ver is met de techniek om afbeeldingen te ‘lezen’ maar dit nog steeds niet op grote schaal inzet. Daarnaast zijn ALT-teksten ook in het kader van een toegankelijke website van levensbelang voor iemand met bijvoorbeeld een visuele beperking die gebruik maakt van een screenreader.

ALT tags WordPress images

Om je afbeeldingen te optimaliseren voor de zoekmachines voer je een alternatieve tekst in die jouw afbeelding beschrijft voor Google. Deze ALT-tekst kan Google namelijk wel lezen.

In WordPress heb je direct de mogelijkheid om bij het invoegen van een mediabestand een ALT-tekst in te voeren. Zorg dat je focus keyword ook hier weer in terug komt.

Heb je de ALT-teksten nog niet ingevoerd op jouw website? Tijd om je afbeeldingen te gaan optimaliseren en te starten met het doorvoeren van deze verbetering. Er zijn tools die op basis van jouw bestandsnaam ook direct een ALT-tekst invullen. Handig, kun jij het nooit meer vergeten!

Als je alles wilt weten over optimaliseren dan verwijzen we je graag naar het eerder geschreven artikel over afbeeldingen in WordPress optimaliseren.

6. Zoekterm in de titel

Je bent bezig met het optimaliseren van je WordPress website. Waar begin je mee? Met een een paginatitel die de belangrijkste zoekterm van je pagina of bericht bevat. De eerste optie die je in WordPress krijgt bij het starten van een nieuw item is meteen de paginatitel, welk thema of editor je ook gebruikt. Hoe optimaliseer je de paginatitel voor SEO?

Je kunt op je website een andere paginatitel gebruiken dan er in Google getoond wordt. Hoe je dat doet? Wijzig de paginatitel via de Yoast SEO plugin of RankMath. In deze plugins kun je een paginatitel en metaomschrijving opgeven.

Wat is er aan de paginatitel van belang voor de vindbaarheid van je website? Zorg dat je zoekterm voorkomt in de paginatitel. Plaats de zoekterm bij voorkeur vooraan in je paginatitel voor de beste indexatie door Google. Zorg wel dat dit op een natuurlijke wijze in je titel past. Moet je het gaan forceren laat het dan gewoon lopen zoals het loopt.

Naast het effect op de vindbaarheid van je website is er natuurlijk nog een andere reden om de titel van je pagina of bericht duidelijk en wervend te maken. Dit is vaak ook het eerste is wat een potentiële bezoeker van jouw website ziet in Google. De titel gecombineerd met de meta-omschrijving moeten de triggers zijn die een Google-gebruiker omzet in een bezoeker van jouw website. Denk hier dus ook goed over na. Is een prijs van jouw dienst lager dan van je concurrenten? Overweeg deze dan te vermelden in de titel ook al is prijs in veel gevallen relatief, zeker als je diensten levert.

Lever je jouw diensten in een specifieke plaats en kan dit meewegen in de beslissing van je bezoekers? Neem deze dan op in de titel. Als je op zoek bent naar een loodgieter en je woont in Waddinxveen dan zul je eerder klikken op ‘Loodgieter in Waddinxveen’ dan bijvoorbeeld ‘Loodgieter in Groningen’. Zo werkt ons brein nu eenmaal.

Er is overigens geen garantie te geven dat Google ook daadwerkelijk de titel toont die jij ingesteld hebt. In sommige gevallen zal Google de url vertonen met als eerste de bedrijfsnaam. Maar in veel gevallen kun je Google in ieder geval wel aangeven wat voor titel jij graag wilt vertonen.

Wil jij gratis WordPress tips in je inbox ontvangen?

Wij sturen maximaal 2 e-mails per maand. Beloofd!

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

7. Gebruik alleen originele content

Duplicate Content WordPress

Regelmatig lezen we ergens artikelen waarvan we denken: “dit hebben we eerder gelezen”. Helaas zijn er mensen die graag hoog in Google willen komen en hiervoor één blog schrijven die ze in iets aangepaste versie op verschillende platformen plaatsen. En daar dan vooral links in plaatsen naar voor hen belangrijke pagina’s.

Op een artikel dat jij schrijft heb je uiteraard auteursrecht. Wil je controleren of jouw blog hergebruikt is? Je kunt hiervoor een gratis tool gebruiken die te vinden is op http://www.seoreviewtools.com/duplicate-content-checker. Probeer het eens uit, je zult verbaasd staan hoeveel er klakkeloos overgenomen wordt.

Originele content op je website is dus heel erg van belang. En ja, dat kost tijd, maar na verloop van tijd zul je zien dat relevante originele content gedeeld gaat worden en dat mensen het waarderen dat jij er tijd in steekt om je expertise te delen met hen.

Laat je niet verleiden tot het posten van een gekopieerde blog, eerlijk duurt in dit geval het langst en de claims die hiervoor uitgedeeld worden zijn niet mis. Dit geldt uiteraard ook voor afbeeldingen die je zonder toestemming gebruikt in je blogs. Wordt jouw blog gekopieerd? Lees dan in de blog van Charlotte’s Law welke smoesjes je minimaal te horen gaat krijgen. De stagiair doet het nog steeds erg goed…

Het inzetten van ChatGPT voor het schrijven van content kan een goede start zijn. Gebruik ChatGPT vooral als hulpmiddel voor het krijgen van nieuwe ideeën, het schrijven van een grove opzet en het uitwerken van een door jou bedacht concept bijvoorbeeld. Bij het gebruik van AI voor contentcreatie is het cruciaal om de gegenereerde content altijd te reviewen en te bewerken om te zorgen dat deze nauwkeurig, betrouwbaar en in lijn met je merkwaarden is. Ook is het belangrijk om te zorgen dat de content uniek blijft en een persoonlijke touch heeft.

Ben jij echt goed in je vak maar totaal niet in teksten schrijven? En heb je een budget? Laat je teksten dan schrijven door een ervaren tekstschrijver. Ja dit kost geld, maar uiteindelijk gaat het om het geld dat jouw website oplevert toch? De investering verdient zichzelf terug. Die belofte durven wij te maken uit ervaring.

In WordPress heb je de mogelijkheid om zogenaamde schone url’s in te stellen. Je kunt hiervoor naar Instellingen > Permalinks in je WordPress dashboard. Standaard staat er in WordPress bij een pagina of bericht ?p=123. Voor het optimaliseren van je website moet je deze aanpassen naar een url met daarin ook de belangrijkste zoekterm.

Op de meeste websites voldoet het om de instellingen van de permalinks van ‘Plain’ om te zetten naar ‘Berichtnaam’.

Permalinks WordPress instellen

In je pagina of bericht dat je maakt of aanpast op je WordPress website heb je direct onder de paginatitel de mogelijkheid om de permalink te wijzigen. Dit betekent dat je de url kunt aanpassen. Als jij de paginatitel invult en je publiceert je pagina of bericht dan zal WordPress automatisch de URL invullen.

Door erop te klikken krijg je de mogelijkheid om deze aan te passen.

Permalink in WordPress

Er zijn nog een aantal uitzonderingen die je binnen een website tegen kunt komen. We zullen dit toelichten aan de hand van twee voorbeelden. Een klant die bij ons het website onderhoud ondergebracht heeft, gebruikt uit het Avada thema de portfolio items als cursuspagina’s. Haar aanbod is onderverdeeld per portfolio item, iedere cursus heeft zijn eigen item. WordPress gebruikt hier standaard als permalink website.nl/portfolio-item/naam-van-de-cursus. Het nadeel in dit geval is dus dat de zoekterm (naam van de cursus) naar achteren geschoven wordt. We hebben dit aangepast, waardoor de url in ieder geval geoptimaliseerd is naar bijvoorbeeld https://naturio.nl/masterclass-meer-natuur-in-ontwerp/

Hoe pak je dit aan? Daar komen we na het volgende voorbeeld op.

Webshops in Woocommerce kennen ook dit probleem. Standaard worden de categorie pagina’s, productpagina’s en de producttag-pagina’s voorzien van een toevoeging in de url. Bijvoorbeeld /product-categorie/, /product/ en /product-tag/. Heel ongustig voor het optimaliseren van je SEO-structuur. Ook dit is uiteraard op te lossen, zie bijvoorbeeld de pagina van onze WooCommerce webshop Bohostijl.nl met als voorbeeld de opgeschoonde url https://bohostijl.nl/kinderoorbellen-zilver/

Wij gebruikten afgelopen jaren voor veel WordPress websites en webshops waar wij de url wilden aanpassen de betaalde plugin Permalink Manager Pro. Binnen deze plugin kun je de structuur van de url’s naar wens aanpassen. De plugin voldoet nog steeds maar is in veel gevallen overbodig als je gebruik maakt van RankMath. Je kunt de permalink van een WooCommerce productcategorie opschonen met RankMath,

RankMath productcategorie

Let op dat je nooit zomaar url’s aan gaat passen. Bezoekers die de ‘oude’ url vanuit Google zullen bezoeken krijgen dan namelijk een 404-error omdat de pagina niet meer bestaat. Het voordeel van de beschreven plugin is dat deze ook als je dit goed instelt direct alle 301 redirects aanmaakt. Hierdoor zal de vindbaarheid van je website verbeteren in plaats van achteruit gaan door het aanpassen van de permalinks. Mocht je gebruik maken van de hosting van Kinsta dan moet je de redirects direct op de server aanmaken, hoe je redirects in Kinsta maakt vind je hier.

9. Meta-omschrijving optimaliseren

Wat is de meta-omschrijving en wat is de invloed op de vindbaarheid van je WordPress website hiervan? Het laatste is veel onduidelijkheid over merken wij. De meta-omschrijving is dat wat mensen zien als ze jouw website te zien krijgen in de zoekresultaten van de zoekmachines.

Heeft de meta-omschrijving direct invloed op je vindbaarheid? Daar kunnen we kort over zijn: nee. Het is niet direct van invloed op de vindbaarheid van je website en is dus ook geen SEO-rankingfactor. Het heeft wel invloed op het gedrag van je potentiële bezoekers. Zorg dus dat er een goede beschrijving in staat van hetgeen men op je website zal vinden. Ben je de goedkoopste? Of de beste? Of heb je het meeste waar voor iemand zijn of haar geld? Vermeld dit dan.

Hoe kun je meta-omschrijvingen nog extra op laten vallen? Er zijn al diverse trucs die door Google ondertussen niet meer geaccepteerd worden. Maar een opvallend vinkje wordt vaak nog toegestaan. En hierdoor kun jij net iets meer opvallen dan jouw concurrenten. Maak hier dus gebruik van. Een voorbeeld hiervan zie je hieronder.

lamper meta omschrijving

Zorg dat het focus keyword van je pagina of bericht voorkomt in de meta-omschrijving. Ja. maar dat heeft toch geen zin zeiden we net? Dat is niet helemaal waar. Als mensen zoeken in Google op jouw focus keyword en jouw pagina wordt in de zoekresultaten getoond, dan zal het focus keyword in de meta-omschrijving vetgedrukt worden door Google. Welk zoekwoord heb ik gebruikt voor onderstaande zoekopdracht denk jij?

Er zijn verschillende manieren om extra op te vallen op de zoekresultatenpagina van Google. Je kunt bijvoorbeeld Schema.org data implementeren voor recepten of Google Reviews inladen op je website zodat je ook met deze oranje sterren extra opvalt op ten opzichte van je concurrent.

Het is belangrijk dat er een duidelijke probleemomschrijving in je meta-omschrijving staat. En een call-to-action om mensen te triggeren een bepaalde actie te ondernemen. Het is vaak het eerste wat een mogelijke bezoeker van je website ziet.

10. Conclusie

Er worden dagelijks tientallen artikelen gepubliceerd over vindbaarheid van WordPress websites. En de meningen lopen sterk uit elkaar als het erop aan komt. Als je bovenstaande tips consequent doorvoert zul je merken dat je hier uiteindelijk resultaat mee gaat halen.

Dit artikel is oorspronkelijk geschreven in maart 2016. In maart 2019 is het artikel aangevuld met relevante informatie en de kennis van nu. Wij vonden het mooi om te zien dat de basis van SEO in 8 jaar tijd eigenlijk helemaal niet gewijzigd is. Het originele artikel stond nog steeds vol met waarheden. Vanaf nu kun jij met de nieuwe informatie jouw website nog beter vindbaar gaan maken.

Verwacht niet dat je volgende week op de eerste positie in de zoekmachines staat. Er is meer nodig dan alleen het bovenstaande goed doorvoeren. Laat je niet verleiden tot illegale praktijken en neem de tijd om onderzoek te doen voordat je überhaupt ergens mee begint. En het allerbelangrijkste is in onze beleving dat jij je focust op je klanten en niet van zo hoog mogelijk scoren in de zoekmachines een doel op zich maakt. Schrijf je teksten dus voor mensen zoals al eerder in dit artikel aangegeven.

Wil je vrijblijvend sparren over de vindbaarheid van je website? Neem dan gerust contact op via info@lamper-design.nl of stuur een bericht via de website.

Op zoek naar een WordPress Specialist?

Stuur ons een bericht.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mis nooit meer website tips.

Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen onze nieuwsbrief.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.