Tegenwoordig ben je niet meer hip op het wereldwijde web als je geen gratis weggever op je website hebt. Bij deze hebben wij dus besloten dat we niet hip zijn, wij kunnen er wel mee leven. Tijdens zo goed als elk acquisitiegesprek krijgen wij de vraag hoe iemand het binnenhalen van klanten kan optimaliseren. Daar zijn heel veel verschillende antwoorden op mogelijk, maar dat je volgers binnenhaalt met een gratis weggever is een feit. Het is een handig instrument in je onlinemarketingstrategie.

Naast het binnenhalen van nieuwe klanten kan het op dit moment urgenter zijn om een melding op je website te tonen in verband met bijvoorbeeld aangepaste openingstijden in verband met het corona virus. Ook juist hiervoor kun je bij uitstek een popup gebruiken. Deze is namelijk niet te missen. Wij schreven hier recent al een blog over, een melding op je website in verband met corona.

Aangezien onze core business WordPress webdesign is, houden wij ons vooral bezig met de manieren waarop je zo’n gratis weggever, inschrijfformulier voor je nieuwsbrief of Facebook likebox dan integreert in jouw website. Wij zijn absoluut geen fan van pop-ups, laten we dat vooropstellen. Maar uit eigen ervaring kunnen wij wel vertellen dat we pas inschrijvers op onze nieuwsbrief zijn gaan krijgen nadat we de pop-up geïnstalleerd hadden. Wij komen later terug op de verschillende typen pop-ups die er mogelijk zijn. Een pop-up irriteert, maar triggert tegelijk je bezoekers. En daar profiteer jij van!

In deze blog leggen we je daarom graag uit hoe jij ook een gratis pop-up in je website kunt bouwen voor iedere melding. We maken wel direct de kanttekening dat het laden van een pop-up negatieve invloed heeft op de snelheid van je website. Jij hebt toch ook je best gedaan om deze snelheid te optimaliseren? Houd hier dus wel rekening mee.

Pop-up plugin voor WordPress

Zoals je regelmatig in onze blogs kunt lezen zijn er ondertussen enkele tienduizenden plugins beschikbaar voor WordPress. Als je zoekt op ‘pop-up’ krijg je op dit moment 1569 plugins te zien. En welke is dan de beste? Moet je misschien investeren in een betaalde plugin? Wij maken meestal gebruik van dezelfde plugin. Waarom? Wij hebben diverse andere getest maar geen functionaliteit ontdekt die niet in deze gratis plugin zit. Zeker voor een basismelding voldoet deze plugin prima.

Deze plugin is altijd netjes up-to-date tot op heden, en zoals je kunt zien maken meer dan 500.000 mensen gebruik van deze plugin. En hij krijgt een beoordeling van 5 sterren wat ook iets zegt over de kwaliteit en stabiliteit van de plugin voor pop-ups.

Zoals je kunt lezen, kun je werkelijk elke shortcode uit elke willekeurige andere plugin als bijvoorbeeld Mailchimp, Mailpoet of Gravity Forms komt in de plugin plaatsen. Ook een contactformulier behoort tot de mogelijkheden. Je kunt stellen dat alles wat met een shortcode op te roepen is bruikbaar is voor deze plugin.

Daarnaast is het ook mogelijk om een platte tekst eventueel aangevuld met een afbeelding te plaatsen voor bijvoorbeeld een melding over tijdelijke e-learning in WordPress die je aan wilt bieden. Je kunt dus alle kanten op.

  1. Installatie van Popup Maker Plugin voor WordPress
  2. Pop-up aanmaken en content plaatsen
  3. Opmaak van je pop-up wijzigen
  4. Regels voor een pop-up
  5. Conclusie

1. Installatie van Popup maker plugin

De installatie van deze plugin gaat net als iedere andere willekeurige plugin via je dashboard. Zoek via Plugins naar een nieuwe plugin en zoek op Popup maker. Klik op nu installeren, activeer de plugin en je kunt direct aan de slag.

Na het installeren krijg je links in je dashboard een extra optie die Popup Maker heet. Als je hierop klikt krijg je alle opties te zien voor het aanmaken en stylen van een pop-up.

2. Pop-up aanmaken en content plaatsen

Als je naar de Popup Maker optie in je dashboard gaan kun je kiezen voor Add Popup. Dit is dus stap 1 om jouw eigen pop-up te gaan maken. Je krijgt dan eigenlijk bijna hetzelfde scherm te zien als wat je te zien krijgt als je een nieuwe pagina of bericht in WordPress maakt.

Geef je pop-up een herkenbare titel, deze is verder niet zichtbaar aan de voorkant van je website. In het vak daaronder kun je een titel ingeven die zichtbaar is in de popup.

Als laatste heb je een blok met content waarin je jouw tekst kunt plaatsen die je in de pop-up wilt tonen. Je kunt ervoor kiezen om een tekst te tonen met de melding die je wilt geven.

In het grote vak in het midden kun je naast jouw tekst of een afbeelding plaatsen. Daarnaast ook een shortcode van bijvoorbeeld een inschrijfformulier van Mailchimp of ActiveCampaign.

3. Opmaak van je pop-up wijzigen

Je wilt natuurlijk een pop-up die -naast dat hij triggert door te verschijnen- ook opvalt. Een pop-up in je huisstijl is heel mooi, maar trek je hiermee de aandacht van je bezoekers?

In het onderstaande scherm vind je de instellingen die je aan kunt passen. Mocht je er met deze opties niet uitkomen dan is er ook een mogelijkheid om Custom CSS te gebruiken. Weet je niet hoe dit werkt, ik schreef er eerder over.

Per pop-up kun je globaal een aantal opties instellen onder Display. Light Box is in principe een prima optie als je op wilt vallen, je hebt een box met de pop-up en daar omheen een transparante achtergrond die je aan kunt passen maar wens.

Onder het sub-item Position kun je de plaats van de pop-up aanpassen. Je kunt ervoor kiezen om deze uit het midden te laten verschijnen of juist in het midden.

Popup WordPress plugin

Als je de styling van de pop-up verder aan wilt passen selecteer je een thema en klik je op ‘customize this theme’ en dan krijg je het onderstaande scherm.

Popup styling WordPress

Hier kun je in verschillende tabbladen onder andere instellen:

  • De kleur en doorzichtigheid van de overlay;
  • De afmetingen en kleuren van de hele box;
  • De styling van de titel van de pop-up;
  • De styling van de content in de pop-up;
  • De styling van de sluiten button of tekst.

Deze opties zijn eigenlijk zo eenvoudig dat dit geen verdere uitleg nodig is.

4. Triggers voor een pop-up

Ik vind het zelf altijd heel vervelend als ik een pop-up om mijn oren krijg voordat ik iets van een website heb kunnen bekijken. Geef je bezoekers de kans om eerst zich te oriënteren waar ze zijn en of jij biedt wat zij zoeken. Dan zijn ze daarna meer bereid om jouw nieuwsbrief te ontvangen of je e-book te lezen.

Ook hier geldt natuurlijk: is je melding voor iedere bezoeker van je website van belang dan mag deze best zo snel mogelijk getoond worden. Een aantal seconden vertraging is ook dan wel prettig voor een bezoeker.

Als jij de deur van de supermarkt binnenloopt en je krijgt meteen een nieuw product in je mond geduwd, accepteer je dat toch hopelijk ook niet? Een uitzondering hierop is natuurlijk als het een hele belangrijke mededeling betreft zoals aangepaste openingstijden in verband met het coronavirus.

Als je een pop-Up aan het bewerken bent en je scrollt omlaag dan vind je de optie Triggers. Hier stel je in wanneer de pop-up getoond moet worden en of en zo ja welke cookie er ingesteld moet worden.

Hieronder zie je een voorbeeld. Hier staat ingesteld dat het 500 milliseconden duurt voordat de pop-up getoond wordt aan de bezoekers en dat er een cookie gezet wordt met de naam pum-864 voor 1 maand. Dit houd in dat een bezoeker die jouw pop-up gezien heeft een maand lang deze niet meer te zien krijgt.

Popup triggers WordPress

Vervolgens kun je onder Targeting nog opties toevoegen waar een pop-up verschijnt. Op welke pagina wil je de pop-up tonen? Bijvoorbeeld alleen op de homepage of juist alleen in je blogs of bij je producten. Hier staan alle opties die je nodig hebt. En je kunt ook combineren met verschillende voorwaarden.

Popup WordPress targeting

Eventueel kun je er zelfs voor kiezen om op mobiele apparaten en tablets een andere pop-up te tonen. Dit doe je door bij de pop-up voor de desktop aan te vinken ‘disable this popup on…’ en dan het apparaat wat je niet wilt meenemen.

Als je de bovenstaande opties opgegeven hebt ben je klaar met dit onderdeel.

Popup WordPress plugin

5. Conclusie

Ja je hebt het echt gedaan! Een pop-up aan je WordPress website toegevoegd. Wij waren hier tot een jaar geleden echt tegenstander van, maar we vinden ook dat je alles moet testen. En tot onze verbazing begonnen mensen zich pas in te schrijven voor onze gratis WordPress tips toen wij de pop-up ingesteld hadden.

De pop-up die je in onze blog ziet is overigens niet gemaakt met de plugin die wij hier in deze blog beschrijven.

Het is de kunst om een mix te vinden tussen een triggerende pop-up en een pop-up die niet irritant is. Heb jij een pop-up op je WordPress website? En waarmee heb je die gemaakt? Wij zijn vooral benieuwd waarom jij gekozen hebt voor mogelijk een betaalde plugin. Miste je functionaliteit? Laat het mij weten in een reactie onder deze blog.

Klanten beoordelen Lamper Design met 9.6/10Gebaseerd op 72 ervaringen.