Iedere website heeft minimaal één formulier. Als je serieus met formulieren aan de slag wilt heb ik al eerder geadviseerd hiervoor Gravity Forms te gebruiken. Maar dat maakt voor de conversie niet heel veel uit. Ook met Contact Form 7 kun je de hieronder besproken technieken grotendeels toepassen.

Waar begin je mee? Neem alle velden in het formulier eens rustig door en bedenk wat je echt van een klant wilt weten voordat je een inschatting kunt maken of er verdere actie noodzakelijk is. Heb je dat telefoonnummer echt nodig? Of heb je misschien genoeg aan een e-mailadres? Heb je het adres van jouw potentiële klant in eerste instantie al nodig? Maak de velden die je niet per se nodig hebt in ieder geval niet verplicht. Een formulier met alleen maar verplichte velden converteert bewezen slechter. En als je daarmee bezig bent, bedenk dan ook of je de gegevens überhaupt wilt vragen. Als je op deze manier naar je formulieren kijkt, zul je tot verrassende inzichten komen.

Wees daarnaast ook niet bang om diverse verschillende formulieren te maken. Heb je een mogelijkheid voor jouw klanten om offertes op te vragen? Maak hiervoor dan een apart formulier aan. En noem dit ook niet ‘offerteformulier’, maar geef het als titel ‘offerte-aanvraag’. Mensen hebben een hekel aan de term ‘formulieren’, daarvan moeten ze er dagelijks al een aantal invullen. Een offerteaanvraag geeft een ‘oh ja’ moment. “Dat is wat ik wil”, denkt de bezoeker.

Ga naar de bovenkant