Heb je meer tijd over omdat je minder afspraken hebt en aan het thuiswerken bent? Dan zou je natuurlijk kunnen gaan Netflixen of gamen, of een lekker stuk wandelen. Ontspanning is ook belangrijk, dat klopt. Je zou ook je WordPress website kunnen checken om na de crisis nog sterker online naar voren te komen of zelfs tijdens de crisis al meer leads of verkopen te genereren door verbeterde vindbaarheid. Welke tools zet je in voor een goede analyse waar je verbeterpunten liggen? Wij zetten er 5 voor jou op een rij, ze staan in willekeurige volgorde.
- Yoast SEO bulk editor
- Optimaliseer de teksten op je website
- Check de afbeeldingen op je website
- Optimaliseer je interne linkstructuur
- Conclusie
Een websitecheck kun je starten met het bekijken van je posities in Google. Of je start met het testen van de weergave van jouw website in de zoekmachines. Waar laat je punten liggen als het aankomt op het optimaliseren van je WordPress website?
1. Yoast SEO bulk editor
Als wij onze klanten wijzen op de Yoast bulk editor gaat er regelmatig een wereld open die nog niet eerder ontdekt was. Zonde, want deze ingebouwde tool van Yoast kan je enorm veel tijd besparen. Ga naar Google (of een andere zoekmachine als die je voorkeur heeft) en tik letterlijk in: site:jouwwebsite.nl. Als het goed is krijg je nu een lijst met zoekresultaten van enkel en alleen jouw eigen website. Scrol hier rustig doorheen en bekijk of je alle titels goed kunt lezen en of je overal de meta-omschrijving ingevuld hebt. Is dit niet het geval of zie je kansen voor verbeteringen?
Log dan in op het dashboard van je website, ga naar SEO en klik op Extra. Klik vervolgens op Bulk Editor. Je krijgt hier direct een overzicht van de titels van alle berichten op je website. Boven in beeld kun je ook switchen naar alle meta-omschrijvingen.
Een aantal tips om optimaal gebruik te maken van de bulk editor:
- Filter op post types. Begin met de pagina’s en de berichten;
- Toon alleen de gepubliceerde berichten of pagina’s.
Je kunt nu heel snel de titels en meta-omschrijvingen aanpassen van de pagina’s en berichten op je website. De paginatitels hebben invloed op de vindbaarheid van je website. De meta-omschrijvingen hebben niet direct invloed op de vindbaarheid maar zeker wel op de Click Through Rate. In jip-en-janneketaal: de tekst onder de titel kan een zoekende klant helpen om voor jouw website te kiezen. Meer bezoekers en een langere tijd op je website hebben indirect wel een effect op je vindbaarheid. Weg met de standaard gegenereerde meta-omschrijvingen die Google kiest, overrule deze met door jouzelf gekozen teksten.
Heb je een aantal paginatitels en meta-omschrijvingen aangepast? Dien je site dan in via Google Search Console en als je website goed geïndexeerd is zou je met een aantal uren (test dit in een incognitovenster) de nieuwe teksten moeten zien in Google. De eerste winst van een websitecheck. Een extra tip is de SERP checker van Optimus Online. Hiermee kun je titels en meta-omschrijvingen analyseren en optimaliseren tot de perfecte lengte.
Een kanttekening hierbij is wel dat je altijd afhankelijk bent van Google. Een paginatitel of meta-omschrijving wordt regelmatig aangepast door Google, deze overrulet dan de door jou opgegeven teksten. In de bovenstaande screenshot naar onze eigen WordPress onderhoud pagina zie je dat de meta-omschrijving niet degene is die wij zelf ingevoerd hebben in de backend van onze website.
2. Optimaliseer de teksten op je website
Hoe lang staat jouw website al online? Heb je na het online gaan ooit nog naar de teksten gekeken? Een goed moment dus om de teksten nog eens rustig door te nemen en te kijken of ze überhaupt nog aansluiten bij jouw bedrijf en je visie. Uiteraard kun je ervoor kiezen om het (her)schrijven van teksten uit te besteden aan een goede SEO-tekstschrijver om direct de vindbaarheid ook verder te optimaliseren, maar soms is zelf de bestaande teksten rustig nog eens nalezen ook al sterk verhelderend.
Bied je alle diensten nog aan die op je website staan, is de structuur van je website nog wel logisch en ga zo maar door. Plan rustig de tijd in om hier kritisch naar te kijken. En het is echt ongeveer de grootste cliché die wij regelmatig horen, maar hij is simpelweg waar: schrijven is schrappen.
Tip: kopieer een blok tekst in een teksteditor en probeer deze zoveel mogelijk in te korten zonder tekort te doen aan de betekenis van je teksten.
Speciale aandacht voor de ‘Over ons’-pagina. Wat zijn je teksten die hierop staan? Staan de mensen die bij jou werken er allemaal op, mogelijk staan er nog personeelsleden op die al langere tijd vertrokken zijn. Schoon de pagina op en zorg dat je deze voorziet van actuele informatie.
In het geval van een WooCommerce webshop is het ook goed om kritisch naar de productomschrijvingen en categoriebeschrijvingen te kijken. Heb je nog de standaard leveranciersteksten? Ga aan de slag om deze om te bouwen tot een persoonlijk verhaal en zorg dat het aansluit bij de beleving van een bezoeker in je webshop. Als je bijvoorbeeld zeep verkoopt moet je bezoeker dit denkbeeldig ruiken in de webshop. En ook hier geldt: denk goed na of je echt alle 20 kenmerken van een product moet tonen of dat je ook met de helft af kunt en de rest in een downloadbare PDF kunt weergeven.
Dit is een tip die je eenvoudig zelf uit kunt voeren en die je relatief weinig tijd zal kosten aangezien je per pagina kunt bekijken en niet je hele website tegelijk hoeft aan te passen.
Een extra tip hiervoor is om vooraf in Google Analytics te kijken welke pagina’s het meeste bezoek hebben gegenereerd het afgelopen jaar. Een pagina waar één bezoeker per week op komt kun je voorlopig even links laten liggen of deze per direct van je website verwijderen en een 301 redirect aanmaken.
3. Check de afbeeldingen op je website
Blijkbaar zijn er nog steeds mensen zijn die onze blog over het optimaliseren van afbeeldingen op je website nog nooit gelezen hebben. Dat kunnen wij ons eigenlijk niet voorstellen natuurlijk maar het kan gebeuren, het is je bij deze vergeven. Als de uitleg van deze blog dan niet in je systeem zit dan is dit echt een check voor jou. En sorry, ook deze is eigenlijk weer zo simpel dat je achteraf zegt, “Oh shit had ik maar…”
Waarom zou je afbeeldingen op je website optimaliseren? Omdat ze een belangrijk onderdeel van SEO zijn. Googel bijvoorbeeld eens via Google Images op ‘zilveren sieraden’. Wat zie je? Als het goed is een aantal producten uit onze eigen Ibiza Style webshop Bohostijl.nl. Deze afbeeldingen leveren daadwerkelijk verkeer op (onze doelgroep zijn vrouwen en die schijnen deze functie veelvuldig te gebruiken). Hoe krijg jij jouw afbeeldingen hier ook in?
Ga naar de mediabibliotheek in je website. Klik een willekeurige afbeelding aan en kijk naar:
- De naam van de afbeelding. Is dit nu dsc_332.jpg? Verander deze dan naar naam-product.jpg
- De alt-tekst van de afbeelding. Is deze leeg of staat hier dsc_332? Verander deze dan naar de naam van je product of dienst. Google kan gedeeltelijk afbeeldingen lezen maar gaat in de basis uit van de alt-tekst die ingevuld is. Maak hier dus gebruik van.
- Is de beschrijving ingevuld? Dit is wat jouw bezoekers zien als ze met hun muis over een afbeelding gaan. Optimaliseer deze en zet hier een duidelijke beschrijving in.
Bovenstaande is ook mogelijk met verschillende plugins. Wij gebruiken hier zelf vaak Image Attributes Pro voor die deze taak na correct instellen geheel automatisch uitvoert.
4. Optimaliseer je interne linkstructuur
Maak je gebruik van interne links? Wij kunnen je diverse voorbeelden geven waarbij interne links een boost hebben gegeven aan het verbeteren van de vindbaarheid van een website en webshop. We geven je drie verschillende opties waar je interne links voor kunt inzetten:
- Interne links in de sidebar of footer. Heb je een blog met een sidebar of heb je een sidebar in je webshop? Voeg hier dan linkjes toe naar je belangrijke pagina’s of pagina’s die je een boost wilt geven in de zoekmachines. Zorg er wel voor dat de ankertekst van de link dan ook geoptimaliseerd is. Dus link je bijvoorbeeld naar een blog over website verhuizen, geef de link dan ook aan de titel ‘website verhuizen‘. Voor bezoekers extra duidelijk en daarnaast voor Google ook heel helder waar de link over gaat. Deze links kun je dus ook in de footer verwerken. Het voordeel is hierbij dat de footer op iedere pagina terugkomt, dus je krijgt er direct een groot aantal interne links bij.
- Interne links binnen de pagina of een bericht. Wij maken in de meeste van onze blogs gebruik van een inhoudsopgave. Als eerste om jou als bezoeker een keuze te geven om niet de gehele blog te lezen. Daarnaast is het een mogelijkheid om pagina’s nog beter in de zoekmachines te tonen. Google pakt regelmatig de interne links uit een bericht op en geeft je weergave in Google dan meer ruimte door er sitelinks onder te tonen.
- Interne links in content. Los van de bovenstaande extra opties kun je natuurlijk ook de interne links die er zijn in je bestaande content nog eens nalopen om te kijken of je de juiste ankerteksten gebruikt hebt toen je de teksten schreef. Of juist interne links toevoegen naar nieuwe pagina’s.
Conclusie
Een website is niet af op het moment dat deze online gaat, dan begint het juist! Start het optimaliseren en bekijk regelmatig de resultaten in de zoekmachines. Verwerk de feedback die je ongetwijfeld krijgt op je website en maak hier daadwerkelijk gebruik van om je website te verbeteren. Wat is jouw tip om een website te verbeteren? Deel deze in een reactie.