Deze week een gastblog van Nathan Veenstra van Letterzaken over webbouwers. Waarom heb ik hem gevraagd? Omdat hij als specialist veel te maken heeft met andere webbouwers. Als ik deze blog geschreven zou hebben dan was dat uit het oogpunt van een webbouwer die ervaring heeft met andere webdesigners. Dat zou niet heel onpartijdig zijn, vandaar dat ik gevraagd heb of Nathan dit wilde doen. Bekijk hieronder de 10 dingen die jouw webbouwer minimaal moet adviseren en in kunnen stellen.
Helaas kom ik nog te vaak tegen dat webbouwers niet opleveren wat jij als klant verdient. Dat maakt ze geen slechte webbouwers, maar het is wel een teken dat ze niet goed genoeg naar jou als klant luisteren. In mijn vak als SEO- en conversiespecialist moet ik nog te vaak puinruimen en de hele website weer omgooien, zodat deze gaat doen waar die voor is: geld opleveren in plaats van geld kosten.
Dus: hierbij 10 zaken waar je op moet letten om te bepalen of je met een goede webbouwer in zee gaat.
1. Vragen stellen, veel vragen
Los van welk vak hij of zij uitoefent, zal iedere potentiële partner voor jouw bedrijf eerst in kaart moeten brengen wat jij wilt of nodig hebt. Zeker een webbouwer zal samen met jou in kaart moeten brengen welke doelen jouw website heeft. En vooral: Met welk doel de bezoekers naar jouw website komen. Want juist de bezoeker staat centraal.
Vragen, vragen, vragen en nog eens vragen dus. Grote kans dat jij namelijk ook nog niet helder hebt wat jouw website moet bereiken. Door de juiste, gerichte vragen te stellen moet een webbouwer dat naar voren halen en jou helpen een passende website te krijgen. En ook als je wél weet wat je wilt, kan een goede webbouwer door kritisch te vragen nog meer uit je website halen voor je.
2. Bepaalde dingen dringend afraden
Tijdens dat vragen zal er een behoorlijk aantal punten aan bod komen. Misschien heb je al wat wensen of ideeën en komen die ook voorbij. Wie weet wil je een enorme foto op de homepagina van je website, een slider/Carrousel of zelfs een hero movie. Een echt goede webbouwer zal kritisch luisteren en je dan dingen afraden. Niet alles draag namelijk bij aan het doel van jouw website. En wat niet bijdraagt, moet weg.
Een webbouwer die jou bepaalde dingen niet afraadt, luistert dus alleen naar jouw wensen en houdt geen rekening met wat jou juist omzet gaat opleveren. Een afrader dus. Een goede webbouwer weet wat niet gaat werken en kan dat ook uitleggen. Vraag er dan ook kritisch naar wanneer de webbouwer het zelf niet onderbouwt.
3. Dringend aanraden van zaken voor jouw website
Andersom zal een goede webbouwer jou ook bepaalde dingen aanraden die je wellicht niet zou willen. Of die je zelf nooit bedacht zou hebben. Een goede webbouwer weet jou te vertellen waarom iets wel of niet werkt voor jouw website. En baseert keuzes op jouw input. Wat voor de ene website werkt, werkt niet per se voor de andere website.
En net als bij het vorige onderwerp geldt: als de webbouwer dit niet kan onderbouwen, is het aan jou om kritisch te vragen waarom deze keuzes gemaakt worden.
Een mooie website levert geen geld op
Deze eerste twee punten hebben voor een belangrijk deel te maken met het uiterlijk van jouw website. Krijg je een enorme headerfoto, een carrousel of een hero movie? Vraag je dan af of het alleen maar mooi is of ook functioneel. Veel mooie dingen leveren namelijk niet per se geld op. Dat geldt vooral ook voor websites: mooi is niet altijd functioneel en een website moet functioneel zijn.
4. Google Search Console koppelen
Voor onderhoud en optimalisatie van jouw website is Google Search Console onmisbaar. Een goede webbouwer zal dan ook Google Search Console aanmaken en koppelen aan je website. Of in het geval je al een bestaande domeinnaam hebt waar de nieuwe versie van de website op komt, de bestaande Google Search Console integreren in de nieuwe versie van je website.
Let wel: als eigenaar van de website moet je te allen tijde ook eigenaar van je Google Search Console zijn. Jij bent degene die bepaalt wie welke rechten binnen Google Search Console heeft en niemand anders. Een webbouwer kan Google Search Console voor je aanmaken, maar zal altijd het eigendom aan jou moeten overdragen.
[ninja-inline id=3686]
5. Google Analytics koppelen
Exact hetzelfde als voor Google Search Console, geldt voor Google Analytics. Ook dat verdient een webbouwer aan te maken en te koppelen aan jouw website. Of een bestaand Google Analytics account overzetten in jouw nieuwe WordPress website.
6. www en non-www instellen en doorverwijzen
De keuze voor de www-versie of de non-www-versie van jouw website bepaal ik niet voor jou. Wel is het zo dat jouw webbouwer er altijd voor moet zorgen dat de versie die jij kiest moet verwijzen naar de andere versie. Oftewel: wordt jouw website een www-versie, dan moet er een 301 redirect worden aangezegd naar de non-www-versie. Of andersom.
Onder geen beding mogen beide versies bereikbaar zijn wat mij betreft. Daarnaast kan en mag het niet zo zijn dat een van beide versies onbereikbaar is, omdat er geen redirect ligt. Hoe een internetgebruiker jouw domeinaam ook invoert, deze moet altijd op jouw website uitkomen.
7. https niet aanraden, maar verplichten
Het internet moet veiliger, hackers en andere kwaadwillende liggen op de loer. Daarom zijn de grootmachten of het internet het er over eens: websites moeten allemaal naar een beveiligde verbinding. Jouw website zal dus op https moeten draaien. Een webbouwer zal jou dus ook moeten vertellen dat jouw website op https moet. Hij mag het niet aanraden, hij moet het je verplichten.
8. De basis leggen voor SEO
Een goede webbouwer legt de basis voor goede vindbaarheid in de zoekmachines. Basiskennis van SEO is daarbij mooi meegenomen, maar wanneer er een functionele en goed functionerende website staat, is de basis al gelegd. Van een webbouwer hoef je geen gedegen SEO-kennis te verwachten, maar wel gezond verstand en kennis van websitetechniek.
9. Laadtijd beperken
Oké, dit kun je pas achteraf checken, maar het is wel relevant. De laadtijd van je website is namelijk super belangrijk. Zeker op je mobiel wacht je niet langer dan een paar seconden tot een website geladen is. Toch? Daarom weegt Google de laadtijd ook mee voor je posities in de zoekresultaten. En met Googles ‘mobile first index’, die in 2018 uitgerold wordt, zal uiterst waarschijnlijk ook de mobiele laadtijd van je website een rol spelen. Een goede webbouwer levert dus een snel ladende website op.
Nu moet ik zeggen dat je het vooraf nog wel zou kunnen checken. Want als je een paar websites van de webbouwer even test op snelheid, krijg je wel een beeld. Dus blader door het portfolio van je beoogde websitebouwer of vraag naar recent werk.
10. Vragen stellen…
Had ik het al over vragen gehad? Nou, je kan er niet genoeg op je afgevuurd krijgen. Echt. Voor, tijdens en zelfs na het bouwen van je website mag je vragen verwachten. Móet je vragen verwachten. Die vragen zijn zó belangrijk. Alleen door te vragen weet je webbouwer wat jij nodig hebt. De rest betreft namelijk alleen maar aannames.
Ik zie helaas nog heel vaak dat meerdere punten uit deze lijst niet aan de orde zijn bij websitebouwers. En dat is jammer. Omdat het hen beter maakt en omdat jij het verdient. Jij verdient een goede website van een webbouwer die ‘m maakt zodat jij er het meeste uit kunt halen.
En nu jij, hoe zijn jouw ervaringen met webbouwers? Zijn deze 10 dingen aan de orde gekomen? Heb je wat anders te delen over jouw ervaringen? Ik ben benieuwd naar jouw reactie, dus plaats ‘m hieronder.
Ik denk dat ik een vraag heb…. Bedankt voor je blog Nathan, je slaat de spijker op zijn kop. Helaas kom ik nog veel websites tegen die niet geoptimaliseerd zijn volgens een groot deel van bovenstaande punten. Doe hier dus je voordeel mee als jij een website wilt laten bouwen.