Iedereen die iets doet met WordPress webdesign kan er niet om heen. Sterker nog, iedereen met een website, ongeacht het Content Management Systeem, heeft ermee te maken. Hosting voor je website.
Eerlijk, hoe heb jij gekozen voor je huidige hostingpartij? Op basis van een prijs die er zo aantrekkelijk uitzag op televisie? Of heb je gekozen op basis van ervaringen van anderen?
Als je jouw hosting gekozen hebt op basis van prijs kan dit ook zwaar tegenvallen. Geen enkele website is hetzelfde. Dus misschien heb je nu een veel te licht of juist te zwaar pakket voor jouw website. Wij komen dagelijks websites tegen die duidelijk geen kwalitatief goede hosting hebben. Hoe we dat constateren?
- de website is traag
- bij een eenvoudige snelheidstest zien we basiszaken als Gzip compressie die niet geregeld zijn
- caching is niet optimaal ingesteld
- tijdens het optimaliseren van de website lopen we al heel snel tegen beperkingen aan
Dit lijstje kan heel lang worden. Maar we gaan er vanuit dat jij op dit moment aan het nadenken bent over jouw hosting, daarom lees je dit artikel. Dan ga je al de goede kant op. Waar moet je dan op letten zul jij je misschien afvragen. Daar helpen we je graag bij. Uiteraard is dit artikel niet volledig, daarvoor is het onderwerp veel te breed. We geven je daarom een aantal tips waar je in ieder geval rekening mee kunt houden als je op zoek bent naar WordPress hosting.
Inhoudsopgave
1. Algemene WordPress webhosting vragen
Wat is de fysieke locatie van de servers?
Waar staan de servers van jouw hostingpartij? Je kunt je voorstellen dat jouw Nederlandse website die op een server staat in bijvoorbeeld Amerika er langer over doet om te laden dan vanaf een server in Nederland. Het gaat hierbij zeker niet over seconden, maar alle milliseconden tellen. Zorg er dus voor dat jouw server in Nederland staat. Als voorbeeld heeft Kinsta*, de hostingpartij waar wij veel websites van onze klanten hebben draaien, een server in de Eemshaven in Groningen staan.
Los van de fysieke locatie kun je gebruik maken van een CDN, Kinsta* maakt bijvoorbeeld gebruik van de service van CloudFlare CDN.
Doet de hostingprovider aan overselling?
Vraag eens na bij de hostingprovider hoeveel websites er op Ć©Ć©n server draaien? Het is redelijk logisch dat jij niet het alleenrecht krijgt. Maar heb je wel eens nagedacht wat er gebeurt als jouw buurman op de server zijn beveiliging niet op orde heeft? Jij wel toch, na het lezen van deze beveiligingstips? En wat gebeurt er als de schijfruimte vol raakt van de hele server? Wie wordt er dan in het weekend gealarmeerd en hoe lang duurt het voor een eventuele storing opgelost is?
Geen onbeperkt aanbod (onbeperkt kan niet)
Biedt jouw hostingprovider onbeperkte opslag en dataverkeer? Gefeliciteerd. Maar wij zijn niet jaloers. Onbeperkt bestaat namelijk niet. Wij vinden het fijn als iemand grenzen kent. En er niet alles aan doet om zoveel mogelijk klanten binnen te halen. Kwaliteit ver boven kwantiteit dus. Globaal kun je met een gerust hart aanhouden, hoe minder klanten betalen hoe meer klanten er op een server zullen staan.
Servermonitoring
Hoe worden de hostingservers gemonitord? Best belangrijk dat jij ook in het weekend zo snel mogelijk op de hoogte bent van problemen. We kennen genoeg webshops waar duizenden euro’s per dag aan orders besteld worden. Je kunt dus uitrekenen hoeveel het kost als deze websites of webshops een aantal uren offline zijn zonder dat er actie ondernomen wordt.
Provider bereikbaar, ook in het weekend en in de avonduren?
Werk jij alleen van 9 tot 6 aan je website? Wij niet! En als we in de avonduren of in het weekend problemen hebben vinden we het fijn als wij de serverbeheerder hierover direct kan benaderen. Als voorbeeld, het eerder in dit artikel al genoemde Kinsta heeft een 24/7 chat support met support medewerkers over de hele wereld.
Schijfopstellingen server
Hoeveel harde schijven bevat de server? En hoe zijn deze gekoppeld? Wat gebeurt er als een of meerdere harde schijven defect raken. Hoe monitort de provider de diskspace?
Een alternatief waar je dit probleem niet zult hebben dat is Cloud hosting. Dit zijn virtuele servers die onbeperkt (hoe onbeperkt zal onbeperkt zijn?) opschalen als er te weinig ruimte beschikbaar is.
HTTPS webmail en phpmyadmin functionaliteit
Hoe bereik jij als eindgebruiker de webmail en bijvoorbeeld phpmyadmin voor het beheren van je database? Erg belangrijk dat juist deze gevoelige gegevens verstuurd worden via een SSL versleutelde verbinding.
Linux/unix hosting (dus geen Windows machines)
Welk besturingssysteem draait op de servers? WordPress webhosting op Windows servers geeft geregeld onverwachte storingen, daar zit jij toch niet op te wachten? En in Linux zijn er diverse configuraties nodig. Laat je hier dus goed over inlichten en vraag naar de beperkingen.
Voldoet de hosting aan alle minimale eisen van WordPress.org?
Het is vervelend als je erachter komt nadat je een hostingpakket afgesloten hebt en je er daarna achter komt dat jouw pakket niet voldoet aan de minimale eisen gesteld door WordPress.org.
Mis geen WordPress tips meer.
Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen deze nieuwsbrief.
2. Backups van je WordPress website
Een WordPress hostingprovider die zegt : iedere dag backups… dat is te weinig informatie
Je wil weten hoelang die backups bewaard blijven en op welke locatie dat gebeurt. Kun je zelf een backup herstellen, hoe werkt dit? Wat is de retentie van backups, wordt er een volledige backup bewaard of een incremental backup waarmee alleen wijzigingen opgeslagen worden. Genoeg te vragen dus over backups.
Word mijn email en andere zaken meegenomen worden in de backups?
Wat word er gebackupt? Wordt ook je e-mail meegenomen, al je bestanden, je database? Vraag dit duidelijk na om achteraf niet verrast te worden.
Hoe lang worden backups bewaard? En kun je deze zelf gedeeltelijk of geheel terugzetten?
Absolute minimum is 7 dagen lang de volledige backups (dus bestanden, database, email) bewaren, met minder mag je niet akkoord gaan.
Volledige serverbackups herstellen
Deze worden enkel teruggezet indien de hele server, met al haar klanten, volledig kapot is. Dit zal dus zelden of nooit zijn. Het draait om jouw website, neem hierin dus geen enkel risico. Als een hostingprovider dus geen backup van alleen jouw website terug kan zetten moet je snel verder gaan zoeken naar een andere provider.
3. Domein registreren en beheren
Kun je domeinnaam vastleggen en laten wijzen naar het hostingpakket?
Er kunnen redenen zijn waarom het technisch gewenst dat je ergens anders geregistreerde domein gekoppeld word aan jouw hosting. Is dit mogelijk? In principe kun je overal met de juiste DNS aanpassingen jouw domein registreren en verwijzen.
Kun je onder een testdomein alvast wat proberen/bouwen?
Zijn er tijdelijke bouwlocaties beschikbaar voor een staging website? Wat zijn hier de kosten van? Zit hier een maximum aan? Wat vooral belangrijk is dat is dat de PHP-versie en WordPress-versie gelijk zijn. En hoe werk je met deze locaties? Kun je dat zelf of moet je dan je provider vragen?
Recent kwamen we nog een provider tegen die 150 euro per maand vroeg voor het opzetten van een subdomein met een testlocatie. Gewoon een simpele kopie van de website dus. Dat lijkt ons een goede reden om direct afscheid te nemen.
4. WordPress algemeen
Kan de provider helpen bij problemen met je WordPress website?
Soms loop je tegen technische problemen aan die te maken kunnen hebben met de serverconfiguratie. Kun je dan om advies vragen aan je provider? Hebben zij verstand van WordPress? Een onmisbare schakel in het geheel als je het ons vraagt. Probeer vooraf dus helder te krijgen wat hun kennisniveau van WordPress is en ook de bereidheid om je te helpen bij echte problemen waar je in jouw WordPress agency niet uit komt.
Kunnen ze advies geven?
Stel je hebt de keuze uit twee of meer verschillende opties om jouw probleem op te lossen. Kun je dan je provider om advies vragen wat technisch gezien de beste oplossing is? Niet altijd noodzakelijk maar soms wel prettig om een externe mening te kunnen vragen.
Kunnen ze helpen bij migraties?
Er zijn diverse plug-ins om je WordPress website te verhuizen. Maar deze werken niet altijd vlekkeloos. Biedt de provider hier ook ondersteuning bij? Er zijn zelfs providers die kosteloos de verhuizing voor hun rekening nemen. Onze ervaring is dat misschien twee op de tien verhuizingen zonder bijzonderheden verlopen. Dus tel uit je winst als deze service door een hostingprovider geboden wordt.
Is de hostingprovider bekend binnen de WordPress wereld?
Zoek eens op internet op verschillende termen. En kijk of je de providernaam ergens tegenkomt. Zoek eens eens binnen de plugins op WordPress.org, een provider die zijn eigen plugins publiceert weet waar hij het over heeft. Weer een plusje dus op het gebied van kennis en kunde.
5. WordPress extra
Welke caching mogelijkheden bied de provider?
Het toverwoord om de snelheid van je WordPress website te verhogen is caching. Simpel gezegd betekent het dat mensen jouw website te zien krijgen vanuit de cache. Hierdoor hoeft de website niet volledig opgehaald te worden vanaf de server. En een snellere website, dat wil iedereen toch?
Er zijn verschillende soorten caching. Vraag na welke door jouw provider aangeboden worden, bijvoorbeeld Litespeed Cache of WP Rocket. Twijfel je of jouw website daadwerkelijk sneller zal zijn? Vraag of je mag testen met een kopie van je website.
FTP wachtwoord ingeven in FileZilla?
Dan draait jouw website mogelijk op een onveilige setup. Vraag eens na bij je provider waarom dit is. Wij zijn benieuwd naar het antwoord.
Hoeveel PHP memory op de server?
Geen genoegen nemen met minder dan 48 MB. Op onze servers in eigen beheer kunnen wij dit per klant instellen.
6. Conclusie
Nu zul je je afvragen: “Wat is de beste WordPress hosting?” Ondertussen hebben wij al met een redelijk aantal hostingproviders ervaring. En we verbazen ons regelmatig over de verschrikkelijke kwaliteit die geleverd wordt. We komen heel veel onveilige configuraties tegen, configuraties die simpelweg niet te optimaliseren zijn door de slecht geconfigureerde servers.
Dit artikel is origineel geschreven in 2016. In december 2023 hebben we het herschreven. De meeste vragen waren zeker nog relevant en zullen dit in principe ook blijven. Ondertussen zijn wij gestopt het aanbieden van enkel hosting aan klanten. Dat is een verandering waardoor wij denken dat we de beste dienstverlening kunnen bieden op het gebied van hosting en WordPress onderhoud.
Kinsta hosting
Een groot deel van onze klanten hebben we geplaatst bij de Google Cloud Hosting van Kinsta. Hierover zijn zowel wij als onze klanten zeer tevreden. Snel, stabiel en prettige ondersteuning bij vragen of problemen. Wij zijn fans van Kinsta en bevelen hen daarom ook graag bij jou aan. Je kunt hiervoor, als je wilt, gebruik maken van onze affiliate link: Affiliate link naar Kinsta*. Als je liever een normale link gebruikt zonder ons te helpen kun je deze link volgen naar de Kinsta website.
De andere kant van het verhaal is, wat verwacht je voor 20 euro per jaar? Wij hopen dat je na het lezen van deze blog je hosting nog eens wilt heroverwegen. Uiteraard begrijpen we ook dat voor een persoonlijk blog bedragen rond de 20 euro per maand te hoog kunnen zijn. Maar heb je een WooCommerce webshop en ervaar je regelmatig problemen met je hosting, bedenk dan eens wat het oplevert als je website wel stabiel draait en altijd online is.
Als je vragen hebt over een eventuele verhuizing neem dan gerust contact op met ons.
Als laatste willen we nog meegeven dat je vooraf helder moet hebben hoe je de hosting geregeld wilt hebben. Ga je voor alles bij 1 provider dan vallen er al snel diverse gespecialiseerde WordPress hostingbedrijven af. Zij bieden simpelweg geen mailafhandeling via hun hosting. Stel dus ook direct de vraag of zij ook je mail afhandelen. Diverse hostingproviders brengen dit onder bij zusterbedrijven. Wil je dat? Wie is er verantwoordelijk als er problemen zijn? Je creĆ«ert hiermee al snel een ‘paarse krokodil’ situatie, waarvan uiteindelijk jouw bedrijf de dupe is.
Onze mening is dat alles bij 1 provider het meest efficient is. Dus hosting, e-mailhosting en domeinnaamregistratie. Mochten er problemen zijn dan is het direct duidelijk wie er verantwoordelijk is.