WooCommerce webshop beheren in je vakantie
,

Hoe beheer je een WooCommerce webshop op vakantie?

Bijna iedereen gaat wel minimaal eens per jaar op vakantie. Voor een groot deel van deze mensen is dit blog totaal niet interessant. Want zij hebben namelijk geen WooCommerce webshop. Gelukkig gelden veel van de beschreven punten ook voor jou als WordPress website eigenaar.

Een deel van de tips is ook toepasbaar op webshops die geen gebruik maken van WooCommerce. Maar aangezien mijn expertise alleen in WooCommerce zit, zal ik daar verder niet op ingaan. Doe je voordeel met deze blog en geniet van je vakantie.

Zorg voor een veilige (VPN) verbinding

In veel landen is er gratis WiFi beschikbaar. Ga je gebruik maken van je laptop, zorg dan dat je vooraf nagedacht hebt over de veiligheidsrisico’s. Ga je daadwerkelijk inloggen op je webshop of in bijvoorbeeld je webmail dan is het absoluut aan te raden om hiervoor een VPN-verbinding te gebruiken.

VPN Verbinding

Veilige VPN verbinding op vakantie

Hiermee maak je eerst een versleutelde verbinding naar jouw eigen internetverbinding thuis. Dit is een beveiligde tunnel waar niemand in kan komen (nooit 100% garantie) en jij maakt verder gebruik van jouw eigen thuisnetwerk om over het internet te gaan surfen. Al je wachtwoorden zullen dus niet te achterhalen zijn voor de buurman op de camping, die toevallig thuis is in het hacken van netwerksystemen. Het risico hierop is niet heel groot, maar waarom het risico nemen als het eenvoudig uit te sluiten is?

Hoe maak je een VPN-verbinding? Het gaat te ver om dit in het geheel uit te  leggen en daarnaast heb ik er zelf technisch onvoldoende kennis van om het aan jou uit te leggen. Als je gaat googlen op ‘vpn verbinding windows/apple’ dan kom je zeker weten een heleboel how-to’s tegen die je verder kunnen helpen.

Als software gebruik ik op mijn Mac laptop in ieder geval Tunnelblick. Dit werkt heel eenvoudig, eenmalig configureren en vervolgens kun je overal ter wereld veilig werken. Een goede start voordat je überhaupt iets gaat doen is mijn mening.

Maak je gebruik van je telefoon en je onbeperkte of grote 4G-bundel van je telecomprovider, dan speelt dit probleem veel minder. Je zit dan op een netwerk van de plaatselijke provider, geen garantie voor een veilige verbinding maar de kans op een hack via dit netwerk is heel veel kleiner aangezien de gelegenheidshacker hier ook geen toegang toe heeft.

Wees duidelijk naar de klanten van je webshop

Sinds kort ben ik mede-eigenaar van Bohostijl.nl, de webshop van mijn partner. Wat ik in de korte tijd geleerd heb hiervan is dat bezoekers niet op zoek gaan naar belangrijke informatie. Wordt het niet gepresenteerd aan ze, dan gaan ze weer weg. Wat ga je dus communiceren naar je klanten als jij twee weken op vakantie gaat en niemand verzorgt op dat moment de verzending van je producten?

Webwinkel vakantie gesloten

Webshop open of gesloten?

In mijn ogen is er maar 1 goed antwoord mogelijk: Wij zijn op dit moment gesloten, je kunt bestellen maar het product zal pas vanaf datum x verzonden worden. Ja, dit kan je inderdaad conversie kosten. Maar wat heb je aan een geconverteerde klant die ontevreden is omdat hij er pas na het betalen van de factuur achter kwam dat je over twee weken gaat verzenden? Voorkom problemen en communiceer zo duidelijk en vroeg mogelijk in de webshop dat je tijdelijk later levert. Hoe kun je dit doen? Daar zijn diverse manieren voor te bedenken; een combinatie van deze manieren is nog beter.

Ik hoop niet dat je het plan hebt om het bij alle producten handmatig in te gaan voeren, kan mij heel goed voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt. Maar er zijn andere manieren die simpel en doeltreffend zijn:

  1. Maak gebruik van de winkelmelding die WooCommerce standaard aanbiedt onder de algemene instellingen. Vul je tekst in en er wordt bovenaan je pagina een banner getoond met jouw tekst erop. Vaak is nog wel een stukje CSS styling nodig om dit opvallend genoeg te maken voor jouw bezoekers. En de banner komt standaard over je menu heen wat ook niet echt wenselijk is. Mijn tip: verplaats de banner naar beneden en zorg dat deze daar blijft staan.
    In deze blog vind je een aantal plugins die ook een banner toevoegen, ik gebruik ze zelf niet, dus ik kan je er helaas niet meer over vertellen.
  2. Zorg voor een duidelijke melding in de winkelwagen. Nogmaals, je hebt niets aan een klant die bestelt en vervolgens de bestelling weer annuleert en nooit meer terugkomt omdat hij of zij ontevreden is over jouw webshop. Je voegt met de plugin Checkout Manager for WooCommerce eenvoudig een veld toe aan je winkelwagen.
  3. Maak gebruik van een popup en zet hierin wat je wilt vertellen. Hoe je een gratis een popup maakt lees je hier.

Heb je een webshop en vind je alle bovenstaande opties niets, maar wil je wel op vakantie? Denk er dan eens over na om een fullfilmentbedrijf in de arm te nemen die de verzending van je webshop volledig overneemt, niet alleen tijdens je vakantie. Je kunt bijvoorbeeld eens informeren bij Sipack. Zij verzorgen de complete logistiek van jouw webshop.

Wat neem je in ieder geval mee?

Inloggegevens. Zorg ervoor dat je deze bij de hand hebt. Vertrouw niet op ‘opgeslagen wachtwoorden’, want wanneer dat niet werkt, kost het je extra tijd om dit weer werkend te krijgen. En op vakantie ga je niet werken maar doe je hooguit wat onderhoud en werk je vooruit. Je hebt in ieder geval de inloggegevens nodig van:

  • WordPress omgeving: spreekt voor zich lijkt mij. Zonder deze inlog kom je niet in je webshop dus kun je weinig
  • FTP en control panel van je hostingprovider: voor het geval dat er een storing is die jij zelf op wilt gaan lossen
  • Google inloggegevens: van het account waarmee je Google Analytics en Google Search Console voor jouw webshop beheert
  • Toegang tot je Facebook Bedrijfspagina: vaak gekoppeld aan je prive account dus die toegang heb je waarschijnlijk standaard al.

Dit zijn de vier meest essentiële accounts die je minimaal nodig hebt, wil je aan je webshop werken of erin kijken. Daarnaast zijn er uiteraard per webshop nog wel verschillende logins beschikbaar, maar vaak kun je wel een password-reset doen op basis van een bekend e-mailadres, als die niet werken.

Wat zou je kunnen doen aan je webshop in de vakantie?

Deze blog is zeker niet bedoeld om je aan het werk te krijgen in de vakantie. Ik ga zelf in ieder geval proberen mijn laptop zo min mogelijk te gebruiken. Toch zijn er soms momenten dat je even lekker iets voor jezelf kunt doen en die tijd kun je dan nuttig maken. Ik geef je graag een paar voorbeelden van zaken die ik zelf vaak in de vakantie doe als er tijd en ruimte voor is.

  • Statistieken bekijken via Google Analytics: Tijdens je werk je ook nog bezighouden met Google Analytics kan knap lastig zijn. Maar je kunt hier wel informatie uithalen die voor jouw webshop van belang kan zijn. Waar haken mensen af, welke pagina’s worden bovenmatig veel bezocht, welke pagina’s kun je eigenlijk net zo goed verwijderen. Cruciale informatie die jouw bedrijf naar een hoger niveau kunnen brengen.
  • Statistieken bekijken van je Facebookpagina: Hoe presteren je berichten op je bedrijfspagina? Is alle informatie die je ooit ingevuld hebt nog wel actueel? Als voorbeeld, is jouw webshop recent voorzien van SSL, pas je website-adres dan ook aan op Facebook. Het scheelt voor een bezoeker milliseconden om van http:// naar https:// doorgestuurd te worden, maar waarom pak je deze kans niet? Alle beetjes helpen, dat geldt ook hierin. Ga ook eens na welke berichten het best presteren, een leuke quote, je mooiste foto. Hiermee kun je ook weer de kwaliteit van je Facebookpagina naar een hoger level brengen als je terug bent van vakantie.
    Facebook Pagina Statistieken

    Facebook Pagina statistieken

  • SEO optimalisatie: Je hebt in Google Analytics een pagina gevonden in je webshop die vaak bezocht wordt. Verdiep je eens in deze pagina en probeer te achterhalen waarom dit zo is. Mogelijk moet je bepaalde opties doorvoeren op je andere pagina’s om ook daar meer bezoekers naar toe te trekken. Bekijk je productomschrijvingen nog eens kritisch, voldoen deze nog of kun je hier na de vakantie mee aan de slag. Schrijf op wat je tegenkomt om het op een later moment aan te kunnen pakken.
  • Conversie-optimalisatie: Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als bij het bovenstaande punt. Welke producten verkoop je vaak, ga hier dieper op in en zoek uit of je mogelijk kunt achterhalen waarom dit zo is. In alle rust op je strandbed kom je soms tot verrassende ontdekkingen.
  • Blogs schrijven: Ik weet niet of jij een blog op je website of webshop hebt. Ook weet ik niet hoe vaak jij nieuwe blogs plaatst. Voor mij is de vakantie een ideaal moment om een aantal blogs in het vooruit te schrijven om de planning na de vakantie alvast te ontlasten.
  • Onderhoud aan WordPress core en plugins: Het is van belang dat ook tijdens je vakantie je website of webshop up-to-date gehouden wordt. Het is niet zo dat als je twee weken geen plugins updatet, je website direct gehackt zal worden. Daar kan niemand je garantie op geven. Het beste is om dit gewoon bij te houden. Wil je rustig van je vakantie genieten? Dan zul je het onderhoud uit moeten besteden.

Apps op mobiel

Welke apps zijn geschikt om snel je website te monitoren tijdens je vakantie? Hierbij een kort overzicht.

  • Google Analytics: bekijk realtime je bezoekersaantallen en meest bezochte pagina’s.
  • Facebook Paginabeheer: controleer of je ingeplande berichten daadwerkelijk online komen. Blijf in contact met je doelgroep door het regelmatig posten van nieuwe berichten.
  • Uptime robot: hier is jouw website allang aan gekoppeld toch? Als je de app gebruikt krijg je naast een e-mailnotificatie ook direct een pushbericht op je telefoon als er problemen zijn met de bereikbaarheid van je website of webshop. En dat helemaal gratis!
  • Tawk.to app mobiel

    Tawk.to app

    Notities: heb je in de vakantie een superidee voor jouw webshop maar geen zin om het verder uit te werken? Schrijf een korte notitie zodat je eraan herinnert word als je weer aan het werk gaat. Je kunt deze app ook gebruiken om een (of meerdere) blogs alvast in concept op te schrijven.

Naast deze 4 apps maak ik zelf nog gebruik van de Tawk.to app als ik de chat op mijn website in gebruik heb, al staat deze op het moment uit.

Ook maak ik gebruik van de PRT app, dit is een app gekoppeld aan de betaalde dienst van ProRankTracker voor het monitoren van posities in de zoekmachine.

Zelf maak ik gebruik van een iPhone, maar zover ik weet zijn deze apps ook beschikbaar voor andere toestellen.

Conclusie

Tot zover mijn hulp bij het vullen van jouw vakantie. Ik hoop dat je iets aan het bovenstaande hebt, om je tijd nuttig te gebruiken om je website of webshop nog beter te maken. Ik wens je alvast een hele fijne vakantie.

 

2 antwoorden
  1. Jitske
    Jitske zegt:

    Ha Kees,

    Leuk en nuttig blog weer!
    Van een aantal webshophouders kreeg ik de vraag wat je doet met je shop met het oog op inbrekers. De melding ‘we are closed’ is duidelijk voor je klanten, maar ook voor inbrekers. Zeker als het privéadres ook op de site staat genoemd.

    Hoe ga jij daar mee om?

    Beantwoorden
    • Kees Lamper
      Kees Lamper zegt:

      Ha Jitske,

      Dankjewel. Die vraag heb ik inderdaad ook gehad. Mijn mening daarin is dat als ze willen ze toch binnen komen, beter als je er niet bent dan dat je er wel bent. Maar dat is heel simplistisch, ik weet het. Je zou er eventueel voor kunnen kiezen om de melding pas te tonen in de checkout, bekijk voor een voorbeeld straks maar op https://bohostijl.nl, daar heb ik het ingebouwd met de volgende function (die ik ook gevonden heb) en een klein stukje css:

      /**
      * @snippet Melding @ Checkout Page – Woocommerce
      * @how-to Watch tutorial @ https://businessbloomer.com/?p=19055
      * @sourcecode https://businessbloomer.com/?p=358
      * @author Rodolfo Melogli
      * @compatible WC 2.6.14, WP 4.7.2, PHP 5.5.9*/

      function bbloomer_notice_shipping() {
      echo ‘

      LET OP: Je bestelling zal i.v.m. vakantie op 4 augustus 2017 verzonden worden.

      ‘;
      }

      add_action( ‘woocommerce_checkout_before_customer_details’, ‘bbloomer_notice_shipping’ );

      Eventueel zou je er ook voor kunnen kiezen om de winkelmelding alleen op onderliggende pagina’s te tonen en op de homepage te verbergen met CSS.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *