Nieuwe website laten bouwen, stel deze vragen

Regelmatig krijgen wij nieuwe klanten op bezoek of aan de telefoon die een nieuwe WordPress website of WooCommerce webshop willen laten bouwen.

Ondertussen hebben wij geleerd om een groot aantal vragen te stellen om vooraf zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de klant en de nieuw te bouwen website of webshop. Stelregel is dat je vooraf eigenlijk nooit teveel informatie kunt hebben. Beter dat je er van tevoren samen over nadenkt dan dat je tijdens het ontwikkelproces vastloopt omdat de informatie niet helder is.

Weinig mensen stellen vragen

Wat mij opvalt is dat er eigenlijk vrij weinig concrete vragen aan ons gesteld worden tijdens een kennismaking. Als je een nieuwe auto gaat kopen wil je toch ook alles over die auto weten en als je een nieuwe baan aangeboden krijgt ga je ook doorvragen om te weten te komen of dit iets voor je is? Ik ben blij als potentiële klanten vragen aan mij stellen aangezien dit aangeeft dat ze goed nagedacht hebben over hetgeen ze willen bereiken met hun nieuwe marketingmachine.

Jij en je webdesigner

Om jou te helpen bij een gesprek met een willekeurig webdesignbureau hebben wij een aantal vragen opgeschreven die jij zou kunnen stellen. Daarbij zit ook een stukje uitleg waarom je ze zou moeten stellen en wat voor antwoord je mag verwachten. Geeft een webdesigner een ander antwoord dan is het natuurlijk niet meteen een slechte designer, soms heb je enorm goede programmeurs die weinig van design snappen of andersom.

Het belangrijkste is dat diegene dat zelf onderkent en hiervoor achtervang heeft. En misschien passen jullie gewoon niet bij elkaar. Als je dit gevoel hebt. luister hier alsjeblieft naar of spreek het op zijn minst uit.

  1. Updates voor plugins en thema’s
  2. Wat is jullie ervaring met SEO?
  3. Wat is jullie ervaring met plugins?
  4. Wat is jullie portfolio?
  5. Hebben jullie ervaring met WooCommerce?
  6. Wat doen jullie na oplevering?
  7. Wie gaat het onderhoud van de website doen?
  8. Zijn er referenties?
  9. Hoe zijn jullie te bereiken?
  10. Conclusie

1. Wat voor thema’s gebruiken jullie?

WordPress maakt zoals hierboven gezegd gebruik van een thema. Je hebt grofweg de keuze uit een thema helemaal van scratch opbouwen met een framework of je maakt gebruik van een standaard thema wat je bijvoorbeeld aankoopt op themeforest.net*.

Het argument dat ik veel hoor voor de keuze van een standaard framework met een op maat gemaakt template is de snelheid. Een op maat gemaakt template zou sneller zijn. Ik zou zeggen: bekijk deze live test van onze website op GTMetrix.com eens.

Themeforest Themes kopen

Waarom wij premium thema’s gebruiken? Ten eerste omdat deze achteraf voor jou als klant ook eenvoudig aan te passen zijn. Daarnaast is onze ervaring dat een custom made thema bij een WordPress-update niet meer goed functioneert. De premium aangekochte thema’s krijgen regelmatig updates waardoor ze beter blijven functioneren en met de tijd mee gaan.

Als jouw website gebruik maakt van een custom thema is het lastiger om aanpassingen aan je website door te voeren. Hierdoor zit je vast aan de webdesigner die jouw website ontwikkeld heeft, omdat deze precies weet hoe alles in elkaar steekt. Dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn als je tevreden bent en blijft, maar is wel iets om bij je beslissing mee te laten wegen.

2. Wat is jullie ervaring met SEO?

SEO positiesAls je vraagt wat welke ervaring met SEO een webdesigner met SEO heeft, hoop ik dat het antwoord uitgebreider zal zijn dan: “Ik weet hoe ik in Yoast een groen bolletje moet krijgen” De handleiding voor de Yoast plugin van Letterzaken laat namelijk niets aan de verbeelding over. Helaas blijkt in de praktijk dat SEO-bedrijven gouden bergen beloven, maar dat je uiteindelijk met je voeten een paar meter ingegraven in de modder staat.

Vraag simpelweg naar resultaten. Een goed webdesignbureau zal de posities in Google meten om aan te tonen dat na het live gaan van een redesign of compleet nieuwe website er een meetbaar verschil is in de posities in de zoekmachines.

Is het een slecht teken als je te horen krijgt dat dit niet gedaan wordt? Nee. Simpel antwoord. Tenzij het verkocht wordt alsof het wel gedaan wordt. Het is voor jou alleen een teken dat je voor zoekmachineoptimalisatie niet bij deze partij moet zijn. Mocht je dus een alles-in-één-pakket zoeken dan zul je hier moeten besluiten dat je verder gaat zoeken.

3. Wat is jullie ervaring met plugins?

WordPress maakt als basis gebruik van een thema met diverse plugins voor meer functionaliteit. Ik schreef al eerder diverse keren over verschillende plugins en wat de invloed van plugins is op de snelheid van je website.

Weten wij standaard een plugin als oplossing voor ieder probleem? Nee. Ook wij zoeken regelmatig een passende plugin voor een nieuwe website. Maar ondertussen hebben wij wel een redelijk arsenaal aan betrouwbare plugins opgebouwd die we in kunnen zetten.

Wil je een meertalige website of webshop? Dan is het toch echt niet handig als je webdesigner geen enkele ervaring heeft met WPML of een andere plugin die meertaligheid mogelijk maakt.

Wil je een inschrijfformulier op je website dat je koppelt aan je boekhoudprogramma, je nieuwsbrievensysteem en dat automatisch een PDF-factuur verstuurt, inclusief inschrijfbevestiging naar jouw klanten? Dan is het wel zo prettig als je webdesigner hier ervaring mee heeft en jou kan adviseren in de beste oplossing voor jouw specifieke vraagstuk.

Wanneer je aan het werk gaat met een webshop, zou ik zeker aan je webdesigner vragen of hij/zij ervaring heeft met bijvoorbeeld WP All Import. Hiermee kun je snel via een Excel sheet je shop updaten als je veel producten hebt. Dit bespaart je na de bouw van je webshop uren qua vullen van je webshop. En jouw tijd is ook geld waard toch?

Is een webdesigner een slechte webdesigner als deze de bovenstaande plugins niet kent of de werking niet kent? Niet per se. Als hij ze niet kent, mag je gerust vraagtekens zetten bij de kennis en ervaring. Maar uiteraard hebben deze plugins goede documentatie en bieden ze support aangezien het betaalde premium plugins zijn.

4. Wat is jullie portfolio?

Als je zelf een ZZP’er bent zul je voor een nieuwe website waarschijnlijk niet snel bij een bedrijf uitkomen dat alleen voor multinationals werkt. Andersom werkt dat natuurlijk ook zo. Sowieso hebben jullie beiden een andere kijk op bepaalde zaken en waarschijnlijk zal er een behoorlijk verschil in budget van beide kanten zijn. Zoek dus een bedrijf dat bij je past. Als je maat 43 schoenen hebt ga je toch ook niet op zoek naar maat 48? Waarom dan wel voor een nieuwe website?

Portfolio Lamper DesignVoordat je een bedrijf benadert kun je uiteraard al het portfolio inzien en kijken of dit je aanspreekt. Hier kun je je echter wel in vergissen aangezien niet alles online hoeft te staan. Wij kunnen gerust onszelf als voorbeeld nemen met het laatste project van eind vorig jaar in ons portfolio. Daarna is het eigenlijk doorlopend zo druk dat wij geen tijd hebben vrijgemaakt voor het aanvullen van ons portfolio (ja gaan we echt doen binnenkort!).

Uit een online portfolio kun je vaak al halen wat de stijl van een bedrijf is. Maken zij vooral zakelijke websites met een zakelijke uitstraling, gericht op conversie? Of maken ze prachtige designs waar je zoektocht al begint met het menu dat je niet kunt vinden? Kijk ook hierbij wat er bij jouw bedrijf past.

Uiteraard is het natuurlijk goed om naar recente projecten te vragen. Grote kans dat er bij ieder bedrijf meer projecten zijn afgerond dan er online staan in het portfolio.

5. Hebben jullie ervaring met WooCommerce?

Als je niet van plan bent om een webshop te starten dan zul je wellicht denken dat je WooCommerce niet nodig hebt en dat een webdesigner hier dus ook geen ervaring mee hoeft te hebben. Ik ga dit een klein beetje nuanceren.

Stel je geeft workshops of trainingen en laat deze op dit moment door middel van een factuur betalen die vanuit je boekhoudprogramma verstuurd wordt. Het kan zijn dat je op dit moment ook niet de behoefte hebt om dit aan te passen. Wel een gemiste kans als je niet weet wat de automatiseringsmogelijkheden zijn, maar vooruit. Het zou wel kunnen natuurlijk dat je hier later behoefte aan krijgt als je bedrijf groeit. En dan is het fijn als je webdesigner hier al ervaring mee heeft.

WooCommerce webshop gemaakt voor Blessureherstel.nlNog een ander punt is als je nu nog geen plannen hebt voor een webshop maar dit later toch wilt gaan starten. Ga je dan voor de WooCommerce webshop naar een tweede partij?

6. Wat doen jullie na oplevering?

En dan het moment: je nieuwe WordPress website is klaar! De champagne kan open. Natuurlijk wil ik jouw feestje niet bederven maar eigenlijk begint het nu pas. Vanaf nu zul je de posities van je website moeten gaan monitoren, waar word je op gevonden, waar haken bezoekers af en wat gebeurt er in de markt van jouw bedrijfstak, moet je hierin meegroeien of aanpassingen aan je website gaan maken?

Vraag dus goed na wat er gebeurt als je website opgeleverd is. Wie gaat de website beheren, wie maakt kleine aanpassingen, wat als jij bedenkt dat je een actie wilt maken en hiervoor een landingspagina nodig hebt? Recent voorbeeld van een klant die een WordPress website had laten bouwen: de kosten voor het ontwikkelen van een eenvoudige landingspagina kwamen op 1300 euro! Gezien de website en de gevraagde pagina was dit bedrag niet echt in verhouding.

Wie gaat de posities van je website monitoren? Een nieuwe website is leuk, maar de bedoeling is natuurlijk wel dat je ook beter gevonden gaat worden. In ieder geval moeten je posities in de zoekmachines niet verslechteren. Geloof mij, regelmatig krijg ik klanten die geen idee hebben wat hun posities zijn en waar hun website goed op scoort. Om een goede bedrijfsstrategie te kunnen maken is dit in mijn ogen essentiële informatie. Heb je hier geen beeld van, zorg dan dat je dit eerst helder krijgt, grote kans dat je anders geld over de balk gooit.

7. Wie gaat het onderhoud van de website doen?

Naast de in punt 6 genoemde punten is het ook van belang dat de updates van WordPress, thema en plugins regelmatig doorgevoerd worden. Waarom? Hiermee zorg je er grotendeels voor dat je website veilig blijft aangezien lekken gedicht worden in nieuwe versies. Maar ook kunnen plugins of thema’s performance-verbeteringen doorvoeren die van belang zijn voor de snelheid van je website. Een belangrijk onderdeel in je SEO-strategie.

Grofweg heb je twee keuzes: je gaat zelf het onderhoud aan de website verzorgen of je besteed het onderhoud aan je website compleet uit. Mocht je het willen uitbesteden, vraag dan hoe vaak er updates doorgevoerd worden. Ik kom regelmatig websites tegen die één keer per maand bijgewerkt worden. In onze ogen is dit echt te weinig. Recent bij de invoering van de nieuwe AVG zagen wij bijvoorbeeld bijna dagelijks plugins die bijgewerkt werden om te voldoen aan de nieuwe wetgeving.

Kies je er voor om het onderhoud zelf uit te gaan voeren zorg dan dat dit wel geborgd wordt binnen je organisatie. Ben je alleen, zet een aantal vaste momenten vast in je agenda voor een jaar vooruit. Of wijs iemand binnen je bedrijf aan die verantwoordelijk is en plan samen momenten in. Dit voorkomt dat in de waan van de dag de updates vergeten worden.

Ook al besteed je het onderhoud van je website uit, zorg wel dat je een administrator-account van de website hebt. In geval van calamiteiten kun je dan in ieder geval zelf ook inloggen en zaken wijzigen waar nodig. Bespreek dit ook vooraf zodat je achteraf niet verrast wordt.

8. Zijn er referenties?

Bij veel webdesigners zul je een aantal logo’s, testimonials en misschien ook cases op de website vinden. Hartstikke mooi natuurlijk, dit geeft je waarschijnlijk een globaal beeld van de klanten van een webdesignbureau. Maar stel dat je door wilt vragen? Ervaringen van andere klanten wilt horen? Vraag of hiervoor een mogelijkheid is. Dan kun je jouw specifieke vragen aan een derde stellen.

Heb je dan een slechte webdesigner gevonden als dit lastig is? Ik vind van niet. Sowieso vind ik dat als iemand een goede uitleg kan geven over keuzes die gemaakt worden, dit het overwegen waard is. Een standaard antwoord ‘kan niet’ zul je waarschijnlijk niet snel krijgen en mocht je die wel krijgen, dan kun je hier je vraagtekens bij zetten.

9. Hoe zijn jullie te bereiken?

Je zult dit misschien een bijzondere vraag vinden. Voor ons is dit eigenlijk wel een logische vraag. Wij treffen regelmatig collega webdesigners die alleen per e-mail bereikbaar zijn. Of alleen via het ticketsysteem. Wij begrijpen deze keuze vaak wel, alleen is onze mening dat telefonisch contact nog steeds nuttig kan zijn als je open eindjes hebt of zaken wilt bespreken die onbekend zijn.

Teamleader Ticket Systeem

Wij maken zelf gebruik van een ticketsysteem dat jij als klant via e-mail kunt bereiken. Geen aparte inlog of iets dergelijks, gewoon vanuit je mailbox contact met ons opnemen. De reden waarom wij ervoor kiezen om dit te gebruiken is efficiency. Jij als klant kunt direct je vraag stellen, eventueel verduidelijken met een screenshot. Wij als bedrijf krijgen de vraag compleet binnen, kunnen de prioriteit  inschatten en toewijzen aan de juiste werknemer. Mocht je dit per telefoon proberen dan stoor je waarschijnlijk ons middenin het proces en kost het je veel moeite om duidelijk uit te leggen wat je bedoeling is.

Daarnaast maken wij tijdens de ontwikkeling van een WordPress website of WooCommerce webshop gebruik van Trello, hier schreven wij een blog over.

Zijn wij dan telefonisch niet te bereiken? Natuurlijk wel. Maar het liefst op afspraak, zodat wij alle tijd voor je kunnen nemen die je verdient.

Is een webdesigner die alleen per e-mail te bereiken is dan slecht? Nee zeker niet. Hij of zij is waarschijnlijk heel efficiënt en wil geen tijd en focus verliezen in de projecten. De keuze is aan jou.

Conclusie

Dit waren de negen vragen die je kunt stellen aan je toekomstige partner voor je website. Zie deze vragen vooral als een richtlijn. Wat wij zelf erg belangrijk vinden is de klik. Dit is een gevoel dat moeilijk uit te leggen is.

Eerder in de blog hadden we het al over het niet aannemen van een opdracht. Er zijn mensen die dit als arrogant zullen bestempelen, maar helaas is dit de harde leermeester van de afgelopen jaren. En die tip wil ik jou ook graag meegeven. Als het niet goed voelt, ook al heb je alle bovenstaande vragen positief beantwoord, denk er dan nog eens rustig over na. Maak niet te snel een beslissing, jij gaat toch ook voor een langetermijnsamenwerking?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *