Website briefing voorbereiden

10 min. leestijd

Regelmatig krijgen wij medewerkers van een bedrijf op bezoek of aan de telefoon die een nieuwe WordPress website of WooCommerce webshop willen laten bouwen. Afgelopen jaren hebben wij geleerd om als eerste direct een groot aantal vragen te stellen om vooraf zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het bedrijf en de nieuw te bouwen website of webshop. Globaal is de stelregel is dat je vooraf eigenlijk nooit teveel informatie kunt hebben. Zorg als bedrijf dus voor een goede website briefing.

Wat ons opvalt is dat er eigenlijk vrij weinig concrete vragen aan ons gesteld worden tijdens een kennismaking bij de start van een traject. Als je een nieuwe auto gaat kopen wil je toch ook alles over die auto weten en als je een nieuwe baan aangeboden krijgt bij een WordPress agency bijvoorbeeld ga je ook eerst doorvragen om te weten te komen of dit iets voor je is?

Wij zijn dan ook blij als onze leads vragen aan ons stellen. Hiermee geven ze zelf al aan dat ze goed nagedacht hebben over hetgeen ze willen bereiken met hun nieuwe marketingmachine. En niet dat ze alleen maar iets nieuws willen omdat het tijd is.

Website briefing voorbereiden

Om jou te helpen bij een gesprek met een webdesign bureau hebben wij een aantal vragen opgeschreven die je aan de contactpersoon bij het bedrijf zou kunnen stellen. Daarbij zit ook een stukje uitleg waarom je deze vraag zou moeten stellen en wat voor antwoord je logischerwijs mag verwachten. Geeft een webdesigner een ander antwoord dan er beschreven staat dan is het niet meteen een slechte designer. Soms heb je ook enorm goede programmeurs die weinig van design snappen of andersom.

Het belangrijkste is dat je gesprekspartner dat zelf onderkent en hiervoor achtervang heeft binnen het webdesign bureau waar hij/zij werkt. En misschien passen jullie gewoon niet bij elkaar. Als je dit gevoel hebt. luister hier alsjeblieft naar of spreek het op zijn minst uit.

WordPress thema

WordPress maakt altijd gebruik van een WordPress thema. Vraag in je website briefing hier naar. Dit is een belangrijk onderdeel van de basis van jouw project.

Voor een website of webshop heb je globaal de keuze uit een thema volledig van scratch opbouwen met een framework of je maakt gebruik van een standaard WordPress thema wat je bijvoorbeeld aankoopt op themeforest.net*.

Het argument dat wij veel horen voor de keuze van een standaard framework met een op maat gemaakt template is de snelheid. Een op maat gemaakt template zou sneller zijn. Wij adviseren: bekijk de live test van een demo website met het genoemde thema op GTMetrix.com eens.

Themeforest Themes kopen

Waarom wij premium thema’s als GeneratePress gebruiken? Ten eerste omdat deze achteraf voor jou als klant ook eenvoudig aan te passen zijn. Daarnaast is onze ervaring dat een custom made thema bij een WordPress-update niet altijd goed blijft functioneren.

Je bent hierdoor ook bijna verplicht om door een vendor lock-in bij de leverancier te blijven die je website ontwikkelt heeft aangezien zij de code zelf kennen. De premium thema’s krijgen regelmatig updates waardoor ze over het algemeen beter blijven functioneren en met de tijd mee gaan zonder ingrijpende aanpassingen in code met bijbehorende kosten.

Als jouw website gebruik maakt van een volledig custom thema is het lastiger om aanpassingen aan je website door te voeren. Hierdoor zit je vast aan de webdesigner die jouw website ontwikkeld heeft, omdat deze precies weet hoe alles in elkaar steekt. Dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn als je tevreden bent en blijft, maar is volgens ons wel iets om bij je beslissing mee te laten wegen.

SEO ervaring webdesign bureau

SEO posities

Als je vraagt wat de ervaring met SEO een webdesigner heeft, hopen wij dat het antwoord uitgebreider zal zijn dan: “Ik weet hoe ik in RankMath een groen bolletje moet krijgen”. Helaas blijkt regelmatig in de praktijk dat SEO-bedrijven gouden bergen beloven, maar dat je uiteindelijk met je voeten een paar meter ingegraven in de modder staat.

Vraag naar resultaten van websites en behaalde posities. Een goed webdesign bureau zal de posities in Google meten met een tool om aan te tonen dat na het live gaan van een redesign of compleet nieuwe website er een meetbaar verschil is in de posities in de zoekmachines.

Uiteraard is het wel goed om mee te nemen wat de afspraken zijn die hierover gemaakt zijn. Is het een slecht teken als je te horen krijgt dat dit niet actief gedaan wordt? Nee. Simpel antwoord. Tenzij een project verkocht wordt alsof het wel gedaan wordt. Vraag in ieder geval naar de mogelijkheden voor SEO advies.

Het is voor jou alleen een teken dat je voor zoekmachineoptimalisatie misschien niet bij deze partij moet zijn. Mocht je dus een alles-in-één-pakket zoeken dan zul je hier moeten besluiten dat je verder gaat zoeken of dit mee te laten nemen in het voorstel. Neem in ieder geval deze vraag op in je website briefing. Of je nu actief naar op zoek bent of niet het is een belangrijk onderdeel van een online marketing machine.

WordPress plugins ervaring

WordPress maakt als basis gebruik van een WordPress thema met diverse WordPress plugins voor meer functionaliteit.

Weten wij bij Lamper Design standaard een plugin als oplossing voor ieder WordPress probleem? Nee. Ook wij zoeken regelmatig een passende plugin voor een nieuwe website. Maar ondertussen hebben wij wel een redelijk arsenaal aan betrouwbare plugins opgebouwd die we in kunnen zetten. Het is voor ons ook prettig om een standaard oplossing te kennen en niet bij ieder project opnieuw te gaan zoeken naar de beste oplossing.

Wil je een meertalige website of webshop? Dan is het toch echt niet handig als je webdesigner geen enkele ervaring heeft met MultilingualPress of WPML of een andere plugin die meertaligheid mogelijk maakt.

Wil je een inschrijfformulier op je website dat je koppelt aan je boekhoudprogramma, je nieuwsbrievensysteem en dat automatisch een PDF-factuur verstuurt, inclusief inschrijfbevestiging naar jouw klanten? Dan is het wel zo prettig als je webdesigner ervaring met Gravity Forms heeft en jou kan adviseren in de beste oplossing voor jouw specifieke vraagstuk.

Mis geen WordPress tips meer.

Al 500+ webdesigners en marketeers ontvangen deze nieuwsbrief.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wanneer je aan het werk gaat met een webshop, zouden wij zeker aan de webdesigner vragen of hij/zij ervaring heeft met bijvoorbeeld WP All Import. Hiermee kun je snel via een CSV sheet je webshop updaten als je veel producten hebt. Dit bespaart je na de bouw van je webshop uren qua vullen van je webshop. En jouw tijd is ook geld waard toch?

Is een webdesigner een slechte webdesigner als deze de bovenstaande plugins niet kent of de werking niet kent? Nee. Deze plugins hebben heel uitgebreide documentatie en bieden vaak goede support aangezien het betaalde premium plugins zijn. Alleen kan het project bijvoorbeeld iets langer duren omdat er eerst ingelezen moet worden en getest.

Daarnaast is het in ons geval een voordeel om veel ervaring met een bepaalde plugin te hebben. Je kunt de (on)mogelijkheden zonder hierover na te hoeven denken en bij onze klanten met WordPress onderhoud kunnen we snel zien na een update of er problemen ontstaan omdat we het gewenste gedrag kennen.

Webdesign portfolio

Als je zelf een ZZP’er bent zul je voor een nieuwe WordPress website waarschijnlijk niet snel bij een bedrijf uitkomen dat alleen voor multinationals werkt. Andersom werkt dat ook zo. Sowieso hebben jullie beiden een andere kijk op bepaalde zaken en waarschijnlijk zal er een behoorlijk verschil in budget van beide kanten zijn. Zoek dus een bedrijf dat bij je past. Als je maat 43 schoenen hebt ga je toch ook niet op zoek naar maat 48? Waarom dan wel voor een nieuwe WordPress website?

Voordat je een bedrijf benadert kun je uiteraard al online het webdesign portfolio inzien en kijken of dit je aanspreekt. Hier kun je je echter wel in vergissen aangezien niet alles online hoeft te staan. Wij proberen ons portfolio wel op orde te houden zodat leads via onze website op de hoogte zijn van de mogelijkheden en recente projecten die wij opgeleverd hebben.

Uit een online portfolio kun je vaak al wel halen wat de stijl van een webdesign agency is. Maken zij vooral zakelijke websites met een zakelijke uitstraling, gericht op conversie? Of maken ze prachtige designs waar je zoektocht al begint met het hoofdmenu dat je niet kunt vinden? Kijk ook hierbij wat er bij jouw bedrijf past. Al is een mooi design door een reclamebureau echt iets anders dan een mooi design door een webdesign bureau. En ieder bedrijf wil toch meer klanten via de website binnenhalen?

Het is altijd goed om naar eventueel meer recente projecten te vragen. Grote kans dat er bij ieder webdesign bedrijf meer projecten zijn afgerond dan er online staan in het portfolio.

WooCommerce ervaring

Als je bedrijf niet van plan is om op korte termijn of helemaal niet een webshop te starten dan zul je wellicht denken dat je WooCommerce niet nodig hebt en dat een webdesigner hier dus ook geen ervaring mee hoeft te hebben. We gaan dit een klein beetje nuanceren voor de website briefing.

Stel je geeft workshops of trainingen en laat deze op dit moment door middel van een factuur betalen die vanuit je boekhoudprogramma verstuurd wordt. Het kan zijn dat je op dit moment ook niet de behoefte hebt om dit aan te passen. Wel een gemiste kans als je niet weet wat de automatiseringsmogelijkheden zijn. Het zou wel kunnen natuurlijk dat je hier later behoefte aan krijgt als het bedrijf groeit. En dan is het fijn als je webdesigner hier al ervaring mee heeft.

Nog een ander punt is als je nu nog geen plannen hebt voor een webshop maar dit later toch wilt gaan starten. Ga je dan voor de WooCommerce webshop naar een tweede partij?

Ook hierin geldt weer, het is geen must maar stel simpelweg de vraag of de ervaring aanwezig is. Dit voorkomt vervelende verrassingen achteraf.

Website opgeleverd, en dan?

En dan het moment: je nieuwe WordPress website is klaar en staat live zoals jij graag wilde dankzij jouw uitgebreide website briefing! De champagne kan open. Natuurlijk willen we jullie feestje niet bederven maar eigenlijk begint het nu pas. Vanaf nu zul je de posities van je nieuwe WordPress website moeten gaan monitoren, waar word je op gevonden, waar haken bezoekers af en wat gebeurt er in de markt van jouw bedrijfstak, moet je hierin meegroeien of aanpassingen aan je website gaan maken? Ook is het goed om bijvoorbeeld een tool als Microsoft Clarity te koppelen. Met daarbij wel de kanttekening dat het alleen nuttig is als je ook daadwerkelijk capaciteit vrijmaakt om de verzamelde informatie te analyseren.

Vraag dus goed na wat er gebeurt als je website opgeleverd is. Wie gaat de website beheren, wie maakt kleine aanpassingen, wat gaat er gebeuren als jij bedenkt dat je een actie wilt maken en hiervoor een landingspagina nodig hebt? Voorbeeld van een klant die een nieuwe WordPress website had laten bouwen: de kosten voor het ontwikkelen van een eenvoudige landingspagina kwamen op 1300 euro! Gezien de website en de gevraagde pagina was dit bedrag niet echt in verhouding.

Wie gaat de posities van je website monitoren? Een nieuwe website is leuk, maar meestal is de bedoeling ook wel dat je beter gevonden gaat worden. In ieder geval moeten je posities in de zoekmachines niet verslechteren. Helaas spreken wij toch regelmatig klanten die geen idee hebben wat hun posities zijn en waar hun website goed op scoort.

Om een goede bedrijfsstrategie te kunnen maken is dit in onze ogen toch wel essentiële informatie. Heb je hier geen beeld van, zorg dan dat je dit eerst helder krijgt, grote kans dat je anders geld over de balk gooit.

Website onderhoud

Naast de in punt 6 genoemde punten is het ook van belang dat de updates van WordPress, thema en plugins regelmatig doorgevoerd worden. Waarom? Hiermee zorg je er grotendeels voor dat je website veilig blijft aangezien lekken gedicht worden in nieuwe versies. Maar ook kunnen plugins of thema’s performance-verbeteringen doorvoeren die van belang zijn voor de snelheid van je website. Een belangrijk onderdeel in je SEO-strategie.

Grofweg heb je twee keuzes: je gaat zelf het onderhoud aan de website verzorgen of je besteed het onderhoud aan je website compleet uit. Mocht je het willen uitbesteden, vraag dan hoe vaak er updates doorgevoerd worden. Wij komen regelmatig websites tegen die één keer per maand bijgewerkt worden. In onze ogen is dit echt te weinig. Recent bij de invoering van de nieuwe AVG zagen wij bijvoorbeeld bijna dagelijks plugins die bijgewerkt werden om te voldoen aan de nieuwe wetgeving. Dit gaat waarschijnlijk ook weer gebeuren in de aanloop naar de verplichting voor de Web Content Accessibility Guidelines in 2025.

Kies je er voor om het onderhoud zelf uit te gaan voeren zorg dan dat dit wel geborgd wordt binnen je organisatie. Ben je alleen, zet een aantal vaste momenten vast in je agenda voor een jaar vooruit. Of wijs iemand binnen je bedrijf aan die verantwoordelijk is en plan samen momenten in. Dit voorkomt dat in de waan van de dag de updates vergeten worden.

Ook al besteed je het onderhoud van je website uit, zorg wel dat je een administrator-account van de website hebt. In geval van calamiteiten kun je dan in ieder geval zelf ook inloggen en zaken wijzigen waar nodig. Bespreek dit ook vooraf zodat je achteraf niet verrast wordt.

Referenties van klanten

Bij veel webdesign bureaus zul je een aantal logo’s van bekende merken, testimonials en misschien ook wat cases op de website vinden. Hartstikke mooi natuurlijk, dit geeft je waarschijnlijk een globaal beeld van de klanten. Maar stel dat je door wilt vragen? Ervaringen van andere klanten wilt horen? Vraag of hiervoor een mogelijkheid is. Dan kun je jouw specifieke vragen aan een derde stellen.

Heb je dan een slechte webdesigner gevonden als dit lastiger is? Wij vinden van niet. Sowieso vinden wij dat als iemand een goede uitleg kan geven over keuzes die gemaakt worden, dit het overwegen waard is. Een standaard antwoord ‘kan niet’ zul je waarschijnlijk niet snel krijgen en mocht je die wel krijgen, dan kun je hier je vraagtekens bij zetten. Alleen is dit natuurlijk slechts één onderdeel van de website briefing.

Uiteraard geldt in veel gevallen nog steeds dat het goed is om een bedrijf te vinden die je nieuwe website gaat vinden door meerdere verwijzingen van collega bedrijven. Hiermee heb je dus ook al direct een referentie of meerdere te pakken.

Bereikbaarheid webdesign agency

Je zult dit misschien een bijzondere vraag vinden. Voor ons is dit eigenlijk wel een logische vraag en we leggen jou graag uit waarom. Wij treffen regelmatig collega webdesigners die alleen per e-mail bereikbaar zijn. Of alleen via het ticketsysteem. Wij begrijpen deze keuze vaak wel, alleen is onze mening dat telefonisch contact nog steeds nuttig kan zijn als je open eindjes hebt of zaken wilt bespreken die complex zijn.

Wij maken zelf gebruik van een ticketsysteem dat jij als klant via e-mail kunt bereiken. Geen aparte inlog of iets dergelijks, gewoon vanuit je mailbox of direct uit je WordPress dashboard contact met ons opnemen. De reden waarom wij ervoor kiezen om dit te gebruiken is efficiency. Jij als klant kunt direct je vraag stellen, eventueel verduidelijken met een screenshot. Wij als bedrijf krijgen de vraag compleet binnen, kunnen de prioriteit  inschatten en toewijzen aan de juiste werknemer. Mocht je dit per telefoon proberen dan stoor je waarschijnlijk ons middenin het proces en kost het je veel moeite om duidelijk uit te leggen wat je bedoeling is.

Daarnaast maken wij tijdens de ontwikkeling van een WordPress website of WooCommerce webshop gebruik van ClickUp als projectmanagementsysteem voor overzicht voor alle partijen.

Zijn wij dan telefonisch niet te bereiken? Natuurlijk wel. Het liefst op afspraak, zodat wij alle tijd voor je kunnen nemen die je nodig hebt.

Is een webdesigner die alleen per e-mail te bereiken is dan slecht? Nee zeker niet. Hij of zij is waarschijnlijk heel efficiënt en wil geen tijd en focus verliezen in de projecten. De keuze is aan jou wat past bij jouw bedrijf. Door in je website briefing de vraag te stellen kun je dit meenemen in je keuze voor jouw webdesign partner.

Conclusie

Dit waren negen vragen die je kunt stellen aan je toekomstige partner voor je website. Zie deze vragen vooral als een richtlijn. Wat wij zelf ook erg belangrijk vinden is de klik. Dit is een gevoel dat moeilijk uit te leggen is. Moet je niet gaan samenwerken als je niet direct de klik voelt? Absoluut niet. Alleen is dit zeker een goede reden om door te vragen.

Eerder in het artikel hadden we het al over het niet aannemen van een opdracht. Er zijn mensen die dit als arrogant zullen bestempelen, maar helaas is dit de harde leermeester van de afgelopen jaren. En die tip willen we jou ook graag meegeven. Als het ook bij doorvragen echt niet goed voelt, ook al heb je alle bovenstaande vragen positief beantwoord, denk er dan nog eens rustig over na. Maak niet te snel een beslissing, jij gaat toch ook voor een lange termijn samenwerking?

Als laatste willen we je nogmaals meegeven dat een goede website briefing echt het succes van jouw project kan bepalen. Maak hiervoor tijd vrij, betrek de betrokken medewerkers uit je bedrijf erbij en bepaal wat echt belangrijk is voor jullie.

Op zoek naar een WordPress Specialist?

Stuur ons een bericht.

Naam(verplicht)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.