Als je een nieuwe WordPress website wilt gaan bouwen begint dit vaak met de zoektocht naar een geschikt template. Eerst kun je natuurlijk googelen naar het beste WordPress thema of je leest onze blog met 5 tips voor het kiezen van het beste WordPress thema. Daarnaast kun je rondkijken op bijvoorbeeld Themeforest of een andere thema-verzamelplaats en daar sorteren op meest verkocht of best beoordeeld. 

Wij helpen je graag deze zoektocht te besparen en adviseren je het Avada thema van Themefusion aan te schaffen en hiermee aan de slag te gaan voor het ontwikkelen van een WordPress website. Simpel toch? Bespaart jou een paar uur zoeken en meningen van anderen lezen. Alleen dit is natuurlijk wel een heel simpel advies. Wij onderbouwen dit graag met een aantal feiten om jou te laten zien waarom wij graag werken met het Avada thema.

Alle linkjes in deze blog die naar het Avada thema verwijzen zijn onze affiliate links. Wat houdt dit in: wij krijgen als jij het thema koopt via deze link een kleine vergoeding. Voor jou zitten hier geen extra kosten aan.

  1. Wat is het Avada thema voor WordPress?
  2. Website maken met Avada demo
  3. Website maken met Avada maatwerk
  4. Algemene opties binnen Avada thema opties
  5. Header kiezen binnen Avada thema
  6. Voor- en nadelen van het Avada theme

1. Wat is het Avada thema voor WordPress?

We adviseren je om een specifiek thema te gebruiken voor je WordPress website. Dan is het natuurlijk wel handig als je een heel klein beetje achtergrondinformatie hebt over dit thema.

Avada is een framework dat je op jouw WordPress website installeert als een thema. In de download die je krijgt na aanschaf van een licentie zit ook al direct een child-theme, wij adviseren je ook deze te installeren. Mocht je het nu niet gebruiken dan kan het mogelijk wel alvast jouw website klaarmaken voor de toekomst als je het wel nodig hebt. Regeren is vooruitzien tenslotte.

Naast het thema heb je in ieder geval nog twee plugins nodig die standaard bij het thema horen. Dit zijn de Fusion Core en Fusion Builder plugins. Deze verzorgen de daadwerkelijke pagebuilder en alle onderdelen hiervan binnen je WordPress website. Als je gebruik maakt van een demo dan worden er voordat je de demo kunt importeren nog meer plugins geïnstalleerd, zoals bijvoorbeeld Contact Form 7 en nog een aantal andere plugins. Het wisselt per demo welke plugins er nodig zijn om de demo te kunnen gebruiken.

Avada is voorzien van een Live Builder. Wat houdt dit in? Je bewerkt de website aan de voorkant en kunt daar direct de aanpassingen zien. Wij gebruiken deze optie in principe niet.

Naast de standaard plugins die meegeleverd worden is Avada ook goed te koppelen met grotere bestaande WordPress plugins. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een kalender met The Events Calendar, een forum met BuddyPress of een WordPress webshop met WooCommerce.

2. Website maken met Avada demo

Op de website van Avada zelf vind je 62 demo’s die je na het kopen van een licentie en het opzetten van een hostingpakket direct kunt importeren. Wij raden je aan dit te proberen als je net start met het bouwen van websites, hiermee leer je namelijk het thema beter kennen en kun je in het dashboard uitzoeken hoe bepaalde zaken ingesteld zijn.

 

Als je snel een nieuwe website wilt neerzetten dan zou je zelfs de demo in kunnen laden en aanpassen naar jouw huisstijl met jouw teksten en je eigen foto’s. Hiermee kun je relatief snel een compleet nieuwe website bouwen.

Er zijn demo’s beschikbaar voor allerlei uiteenlopende branches, bijvoorbeeld voor een fotograaf, een restaurant of een sportschool zijn er complete ingevulde demo’s kant en klaar te importeren. Mocht je hierin geïnteresseerd zijn, je kunt alle demo’s hier bekijken.

Wij adviseren je om een demo alleen ter inspiratie te gebruiken. Waarom? Omdat je toch niet wilt dat jij als rijschoolhouder of als kapper een nieuwe website maakt en dat je collega exact dezelfde website heeft waar alleen de kleuren, foto’s, teksten en het logo anders zijn? Mocht je dit geen probleem vinden dan zou je dit dus wel kunnen gebruiken. Als je graag wilt weten hoe je thema opgebouwd is zou je natuurlijk naast je bouwlocatie van je nieuwe website een subdomein kunnen installeren en daar de demo importeren.

3. Website maken met Avada maatwerk

Wat verstaan wij onder Avada maatwerk? Dit kun je op verschillende manieren uitleggen. In principe kun je een pagina volledig zelf opbouwen met de blokken van Avada. Dat is een soort van maatwerk. Daarnaast kun je de blokken en de inhoud van deze blokken weer stylen met CSS, wat ook maatwerk is. Alles over CSS lees je hier.

Avada maatwerk Vinkacademy.nl

Daarnaast kun je ook gebruik maken van zelf gebouwde templates los van Avada. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een template in PHP voor de productpagina van je webshop of voor de single blog-pagina van je blogs.

Daarnaast kun je binnen Avada natuurlijk ook gebruik maken van de plugin van Advanced Custom Fields waarmee je allerlei custom velden in kunt bouwen. Hierbij zou je kunnen denken aan bijvoorbeeld een vacature die allerlei standaardvelden bevat of een autobedrijf die het assortiment online aan wil bieden en waarbij ze een custom post type maken voor de auto’s. Dit is een standaard formaat dat ingevuld kan worden per auto.

Om gebruik te maken van Avada op maat kun je dus allerlei opties toevoegen. De basis van Avada zorgt ervoor dat je ook snel aan de slag kunt met maatwerk binnen je website.

Met Avada bouwen wij zowel WordPress websites die wij volledig zelf ontwerpen als websites waarvan wij een compleet design aangeleverd krijgen. Voor custom aanpassingen beschikt Avada ook over een groot aantal standaard hooks die jouw werk een stuk eenvoudiger kunnen maken.

4. Algemene opties binnen Avada thema-opties

Binnen de thema-opties van Avada kun je heel veel zaken instellen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het logo (vergeet niet een retina logo in te voeren voor verbeterde weergave op bijvoorbeeld Apple apparaten), het lettertype voor de H1, H2 t/m H6 headings op je website en de kleuren die over het algemeen terug zullen komen in je website. Ook stel je hier in of je een volledige breedte website wilt gebruiken of dat je voor een ‘boxed’ versie kiest, waarbij je website links en rechts loze ruimte heeft.

Als je gebruikmaakt van WooCommerce heb je ook binnen de thema-opties nog een aantal instellingen. Denk bijvoorbeeld aan de weergave van de winkelmand in de header of topbar, de vormgeving van de checkout en productpagina en zo nog een aantal globale opties.

Voor het portfolio en de blog kun je ook globaal allerlei opties instellen. De weergave van de overzichtspagina kun je hier kiezen en ook de weergave van de single blog-pagina kun je hier aanpassen. Daarnaast kun je ook onder iedere pagina dus los van de thema-opties deze globale opties overschrijven.

5. Header kiezen binnen Avada thema

Binnen de thema-opties van Avada kun je voor verschillende headerstijlen kiezen. Je kunt bijvoorbeeld je logo in het midden of links plaatsen. Daarnaast is er ook een optie om de header links op je website te plaatsen.

 

Het advies dat wij hierin willen geven is: denk logisch na en ga niet alleen voor een exotisch design. De meeste bezoekers van je website zullen gaan zoeken als het logo niet linksboven in geplaatst is of als het menu op je desktop verstopt zit achter een hamburger. Die herkennen bezoekers niet. Let naast het design dus zeker ook op de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Binnen de header opties kun je ook kiezen om een topbar wel of niet te tonen. Dit is een smalle balk boven het logo en hoofdmenu waarin je bijvoorbeeld een extra tekst, de sterke punten van jouw bedrijf of een extra menu kunt plaatsen.

Wij gebruiken de topbar vaak voor het plaatsen van een menu. In dit menu komen pagina’s die niet direct een toptaak zijn binnen je website. Gebruik je hoofdmenu als het kan om hierin je diensten zo vroeg mogelijk te laten zien. En overweeg in plaats van een subkop ‘diensten’ eens om de drie belangrijkste diensten van je bedrijf direct in het menu te tonen.

6. Voor- en nadelen van het Avada theme

Binnen de mogelijkheden van het thema zijn genoeg mogelijkheden zoals we hierboven beschreven hebben. Zijn het dan alleen voordelen die er aan dit thema zitten? Nee, dat is helaas niet zo. Wij zetten graag nog een aantal voor- en nadelen voor je op een rijtje.

Voordelen

  • Het thema heeft een enorme community en is altijd één van de eerste thema’s die geüpdatet worden als er wijzigingen zijn binnen WordPress;
  • Je kunt een mooie website bouwen zonder kennis van HTML en CSS als je dit voldoende vindt;
  • Met globale blokken kun je pagina’s dupliceren en de layout gelijk houden;
  • Je hebt eenmalig een licentie nodig, deze moet je alleen verlengen als je support wilt na 6 maanden;

Nadelen

  • Als je een demo als basis gebruikt heb je een design dat je vaker tegen kunt komen;
  • Je hebt kennis nodig van het optimaliseren van de snelheid van een website. Er zijn heel veel opties in het thema, met budget hosting en zonder specifieke kennis zal je website niet snel zijn;
  • Er zijn veel updates voor het thema. Mocht je ervoor kiezen om het onderhoud aan je website zelf uit te voeren dan moet je dit wel regelmatig bijhouden om te voorkomen dat je problemen krijgt;
  • Het thema is geschikt voor WooCommerce, alleen zijn hiervoor betere alternatieven zoals het Flatsome theme;
  • Het thema is zeer uitgebreid, de kans dat je verdwaalt in alle opties is aanwezig.

Het is niet direct een groot nadeel, maar wij vinden het een nadeel dat de demo’s van Avada gebruik maken van Contact Form 7. In dit geval gaat onze voorkeur uit naar Gravity Forms als formulieren plugin.

Uiteraard zullen er webdesignbureaus zijn die aangeven dat het gebruik van pagebuilders een nadeel is. Wij zien dit (zoals je hier kunt lezen) als een voordeel omdat jij als gebruiker van de website zelf ook een deel van de werkzaamheden uit kunt voeren en niet altijd direct een webdesigner nodig hebt voor het aanpassen van een tekst of foto op je website.

Conclusie

Wij hopen dat je iets gehad hebt aan de informatie in deze blog. Wij hebben er bewust voor gekozen om niet alle opties apart uit te schrijven en te benoemen, maar vooral een globaal beeld te schetsen van de mogelijkheden van dit thema. Wij hopen dat je op basis van deze informatie een keuze kunt maken voor een thema voor je website.

Zoals je gemerkt hebt zijn wij enorme fans van dit thema. De support hebben we eigenlijk in een aantal jaren nog maar 1 of 2 keren gebruikt om de simpele reden dat het thema heel goed werkt en zelden tot nooit grote problemen geeft die veroorzaakt worden door het thema.

Ben je overtuigd en wil je het Avada thema aanschaffen? Maak dan gebruik van onze affiliate link als dank voor deze informatie. Bestel direct het thema op Themeforest.

Klanten beoordelen Lamper Design met 9.6/10Gebaseerd op 72 ervaringen.