Herken een goedkope WordPress website

WordPress is een systeem waar iedereen mee kan werken. Het is gratis en als je heel veel uren investeert kun je met behulp van handleidingen en Youtube filmpjes best iets neerzetten dat er netjes uitziet.

Het verbaast mij toch regelmatig als ik de bedragen hoor die mensen betalen voor een WordPress website. Dit varieert van 300 euro tot vele duizenden euro’s.

Verbaas ik mij dan over het bedrag? Nee eigenlijk niet. Maar wel over het eindresultaat dat ze uiteindelijk gekregen hebben voor dit geld. Laten we helder zijn, als je 300 euro betaalt kun en mag je niets verwachten. Ja, dit is mijn mening gebaseerd op het aantal uren dat je nodig hebt om een goede WordPress website te bouwen. Wat overigens niet aangeeft dat iemand die vele duizenden euro’s betaalt altijd een goede website krijgt. Maar daarbij mag je in ieder geval verwachten dat je een goede complete website krijgt.

Wat valt ons op aan slechte websites? Wij hebben een aantal zaken op een rij gezet die in deze gevallen vaak voorkomen. Doe er je voordeel mee. Voor de duidelijkheid, deze blog is niet bedoeld om collega’s in een kwaad daglicht te zetten, daarom noemen we ook uiteraard geen namen. Het is vooral bedoeld om jou als klant te laten zien waar een goede WordPress website aan voldoet.

1. CTA buttons in de huisstijlkleuren

Op iedere website wordt gebruik gemaakt van Call To Action-buttons. “Ja maar… Ik heb alleen een contactformulier onderaan de homepage, mijn website bestaat maar uit een enkele pagina.” Sowieso is het aan te raden om per zoekterm een aparte pagina aan te maken als je echt goed gevonden wilt worden.

CTA button WordPressDaarnaast, je wilt toch dat bezoekers helder hebben dat ze het formulier in moeten vullen en hoe ze dit kunnen verzenden? Dus de verzendknop van je formulier is wel degelijk een CTA-button.

Veel websites hebben buttons die keurig netjes in de huisstijl verwerkt zijn. Een groen logo? Dan ook groene knoppen. Het liefst echt ghost buttons (met zo’n mooie transparante achtergrond en een gekleurd lijntje) want dat vond de designer zo mooi in het design passen.

Laten we voor eens en voor altijd afspreken dat CTA-buttons op jouw website een afwijkende kleur krijgen. Is je logo groen? Probeer dan eens eens blauwe button. Wil je kleuren zoeken die bij elkaar matchen? Probeer dan deze website eens. Het hoeft namelijk niet direct lelijk te zijn, zoek een variant waarbij de button wel opvalt maar niet je complete look overhoop gooit.

Latex Spuiten Specialist CTA button

Opvallende CTA button in het hoofdmenu

Tip: open een pagina waar je CTA button zichtbaar is en knijp je ogen tot spleetjes. Valt je button niet op? Dan is er werk aan de winkel.

2. Geen koppeling met Google tools

Een goede website verdient doorlopend aandacht. En welke tools kun je gratis inzetten om deze aandacht gericht te kunnen geven? Juist: Google Analytics en Google Search Console, beide gratis tools van Google die jouw website daadwerkelijk kunnen helpen verbeteren.

Google Tag ManagerVanuit Google Analytics krijg je een overzicht van de bezoekers op je website, wat deden ze, waar kwamen ze vandaan en wat zijn de populaire pagina’s op je website? In Google Search Console kun je zien hoe je website presteert in Google. Hoe vaak worden jouw pagina’s getoond in het zoekresultaat van een potentiële bezoeker en hoe vaak worden ze daadwerkelijk aangeklikt?

Twee inzichten over je website die eigenlijk onmisbaar zijn om een website nog beter te maken. Toch komen wij echt regelmatig tegen dat in ieder geval Google Search Console niet gekoppeld is en de helft hiervan heeft zelfs geen Google Analytics. Dat is simpelweg een gemiste kans. Of eigenlijk 2.

Hoe check je of jouw website gekoppeld is aan Google Analytics? Je kunt in je browser rechtermuisknop aantikken en kiezen voor ‘bron weergeven’. Zoek dan op ‘ua-‘ en kijk of deze code te vinden is in de bron van je website. Er zullen nog een aantal cijfers achter het – staan. Een andere optie is de Tag Assistent by Google. Een handige Google Chrome extensie. Meer over deze extensie lees je hier.

Hoe controleer je de Google Search Console koppeling? Je zou in de public html folder op je server kunnen kijken of je hier een Google verificatiebestand kunt vinden. Dit is een HTML bestand. Maar mocht dit niet lukken dan zou ik dit gewoon vragen aan je webdesigner.

3. Een trage WordPress website

We schreven al een aantal blogs over de snelheid van een WordPress website. Dit blijft een belangrijk onderdeel, ten eerste voor bezoekers omdat ze simpelweg afhaken op een trage website.

Daarnaast is het belangrijk omdat de snelheid van je website meeweegt in je posities in de zoekmachines. 100% bewezen is dit niet maar het is wel een feit dat een snelle website het wint in de rankings van een trage website.

Een goede indicatie van de snelheid van je website kun je krijgen door je website te testen met GTMetrix.com. Als je meer uitleg over GTMetrix wilt raden wij je aan deze blog te lezen. Scoort je website lager dan een B/B indicatie? Is de totale grootte van je homepage meer dan 2MB? Heb je meer dan 50 requests? Dan heb je niet direct een slechte website. Maar het is wel tijd om actie te ondernemen of te laten ondernemen.

GTMetrix Lamper Design

Een goede webbouwer levert een website op die zo snel mogelijk is. En adviseert hierbij ook in goede hosting. Vaak is de hosting de absolute nummer 1 bottleneck voor een trage WordPress website. Er kunnen omstandigheden zijn waardoor optimaal niet haalbaar is (denk bijvoorbeeld aan externe tools die geladen moeten worden en die niet te cachen zijn) maar er zijn nog een heleboel tussenstappen tussen optimaal en simpelweg slecht. Ga voor het hoogst haalbare wat realistisch is en geen invloed heeft op het functioneren van je website.

4. Een gratis WordPress thema

Als je ons al langere tijd volgt zul je weten dat wij vooral gebruik maken van het Avada theme en Flatsome theme. Waarom? Deze zijn stabiel, snel en altijd up-to-date. Maar bij iedere major update van WordPress komt er ook een nieuw thema beschikbaar. Sinds de laatste update is er zelfs een pagebuilder met de naam Gutenberg.

Naast de standaard thema’s van WordPress zijn er nog duizenden gratis templates te vinden op het internet. Is het verkeerd om deze te gebruiken voor een website? Nee, zeker niet. Maar als je geen basis hebt voor een goede website zul je altijd tegen problemen aan blijven lopen. Wil je een standaard template gebruiken zonder kennis van PHP voor aparte pagina templates en CSS voor het stylen van de website, dan is het eigenlijk een garantie op een mislukking.

Wat wij bijvoorbeeld vaak zien is dat er onderin de footer nog de naam van de themamakers staat. Dit is best netjes naar de makers toe, maar minder professioneel voor de eigenaar van de website.

Wat ons betreft kijkt een goede webbouwer vooruit en voorziet daarmee in de behoeften van een klant. Bij het gebruikmaken van betaalde thema’s hoort een webbouwer dit in de offerte op te nemen of in goed overleg de klant zelf een licentie te laten kopen.

5. Een schone WordPress website

Oké, een schone website? Ja, te vaak komen we websites tegen waar nog Lorum Ipsum-teksten aanwezig zijn of zelfs complete demopagina’s. Mocht je een demo van een template willen bekijken dan adviseren wij om je gebruik te maken van een aparte installatie zodat je daar kunt proberen en testen.

Bij het bouwen van een website maken wij ook vaak gebruik van Lorum Ipsum-teksten om het design van een website te kunnen bepalen. Het is namelijk noodzakelijk om een hoeveelheid tekst te hebben, om zo te bekijken wat de beste posities hiervoor zijn.

Daarnaast maken wij vaak pagina’s aan om het menu vorm te kunnen geven. Deze pagina’s gaan we in principe ook daadwerkelijk gebruiken, maar blijkt dat dit niet het geval is dan gooien we ze ook direct weg. Alle pagina’s zullen namelijk door Google geïndexeerd worden. Er vloeit dus waarde van je website weg via deze pagina’s, zonde!

Heb je toch een demo geïnstalleerd op je live website? Zorg er dan voor dat je database opgeruimd wordt en alle afbeeldingen, pagina’s en berichten verwijderd worden. Anders begin je al met een trage website, dat wil je toch niet?

6. Niet-responsive webdesign

Als we het over responsive hebben denken veel mensen direct aan een website op mobiel of iPad. Maar klopt dit? Niet helemaal. Wij bouwen onze websites standaard op een 27″ inch monitor. Dit betekent dat deze website zonder aanpassingen er op een 17″ inch monitor behoorlijk anders uit kan zien. Ook dit is responsive. Een website past zich aan aan het schermformaat waarop deze getoond wordt.

Een website bouwen op een grote monitor is geen probleem. Alleen: als je hierna niet aan de slag gaat met verschillende media queries om bijvoorbeeld de H1 en H2 koppen te verkleinen dan zal dit er niet goed uitzien. Teksten kunnen heel groot uitvallen en soms zelfs buiten beeld vallen. Hiervoor kun je met CSS verschillende media queries inbouwen waardoor je per resolutie, browser of device aan kunt geven hoe groot iets getoond moet worden.

Responsive Design WordPress

Ook is het mogelijk om met CSS bepaalde tekstblokken te verplaatsen zodat bijvoorbeeld op mobiel niet als eerste een aanvraagformulier zichtbaar is (omdat deze in de linker sidebar staat en standaard als eerste getoond zal worden) maar de tekst die hier naast staat eerst getoond zal worden.

Denk dus naast het design van je website ook na over het mobiele design. Zelfs designers die ons ontwerpen aanleveren die leveren vaak alleen een desktop ontwerp aan. In veel gevallen zal het op mobiel ook goed getoond worden maar als meer dan 50% van je bezoekers via mobiel je website bezoekt moet je dus extra nadenken over het wel/niet tonen van informatie en de eventuele volgorde op de mobiele website.

Conclusie

Zit je nu met je handen in het haar? Vervelend, maar dat zal vast meevallen. Want voordat je deze blog las was je blij en trots op je website. Nu weet je dat er werk aan de winkel is en kun je ervoor kiezen om een WordPress cursus bij ons te komen volgen. Of je huurt een goede webdesigner in die wel rekening houdt met al datgene wat hierboven beschreven is.

Ben je tevreden met je huidige website en heb je geen behoefte aan meer bezoekers en meer omzet? Dan is ons advies: doe helemaal niets. Je zult dit misschien een bijzonder advies vinden maar waarom zou je iemand proberen te overtuigen die al overtuigd is van zijn of haar eigen gelijk? Die energie steken wij liever in klanten die wel behoefte hebben aan een goede WordPress website.

Wij zijn benieuwd hoeveel van de punten van toepassing zijn op jouw website. Of wanneer je het helemaal niet eens bent met alles wat in deze blog beschreven is. Laat het ons weten in een reactie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *