10 gratis Google tools.
,

10 gratis Google Marketing Tools. Welke ken jij?

Jij kent natuurlijk Google als krachtige en nog steeds meestgebruikte zoekmachine. Ken je daarnaast nog een aantal tools van Google die het jou als bedrijfseigenaar en marketingmanager een stuk makkelijker maken om jouw bedrijf te optimaliseren? En heel gemakkelijk te koppelen zijn aan jouw WordPress website? Of je nu je posities in de zoekmachines wilt verbeteren, je conversie verhogen of je merk positie volgen, Google biedt al het genoemde en nog veel meer. En het mooiste is: Het is helemaal gratis!

In deze blog zal ik tien tools van Google toelichten. Het is een mix van bekende en minder bekende tools en het zijn ook nog lang niet alle tools die Google biedt. Maar ik weet zeker dat jouw bedrijf hiervan kan profiteren.

  1. Google Analytics
  2. Google Search Console
  3. Google Content Experiments
  4. Google Trends
  5. Youtube
  6. Google AdWords Keywordplanner
  7. Google Alerts
  8. Gmail
  9. Google Mijn Bedrijf
  10. Google Fonts

1. Google Analytics

Jij bent heel hard bezig met de vindbaarheid van je WordPress website. Dat is natuurlijk top, blijf daar vooral mee doorgaan. Mocht je nog tips nodig hebben lees dan deze blog met hierin vijf gratis SEO tips. Maar heb je ook een idee wat al jouw inspanningen opleveren? Mij motiveer het als ik in Google Analytics een stijgende lijn zie. En deze zal mogelijk na verloop van tijd weer stabiliseren, dat motiveert weer om extra in te zetten op meer verkeer.

Google Analytics

Want je kunt natuurlijk heel hard inzetten op SEO, Lamper Design inhuren voor de technische optimalisatie, Google AdWords budget verhogen, dat is allemaal leuk en goed. Maar houd zicht op de bezoekers van je website! Google Analytics is hiervoor de aangewezen tool. Tot in detail kun je zien waar mensen binnenkomen, waar ze blijven hangen, waar ze afhaken (dat is voor een punt waar je de meeste aandacht voor moet hebben), en welke pagina’s ze bezoeken voordat ze contact opnemen of die aankoop van hun dromen doen.

<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’https://www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-1234556-1’, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);

</script>

De koppeling tussen Google Analytics en jouw WordPress website of webshop is eenvoudig te realiseren door een stukje code toe te voegen aan je header.php bestand. Doe dit wel in een child-theme, anders ben je bij de eerste update van je thema je tracking code kwijt. Mocht je niet bekend zijn met de codes dan kun je kiezen voor een plugin. Er zijn diverse plugins in de WordPress bibliotheek te vinden.

Er zijn naast Google Analytics nog diverse andere tools op de markt, maar voor mij is Google Analytics ruim voldoende om de stromen op mijn websites te monitoren. Heb jij een beter alternatief? En dan net zo gratis als Google Analytics? Laat het weten in een reactie zodat anderen hier ook van kunnen profiteren.

Google Analytics

2. Google Search Console

In punt 1 bespraken we Google Analytics. Een prachtige tool die vooral het bezoek op jouw website haarfijn kan monitoren. Maar hoe weet je nu wat bezoekers doen voordat ze op jouw website komen? Je zou natuurlijk een bezoekersonderzoek kunnen doen, maar dat is lastiger op te zetten dan een account aanmaken bij Google Search Console en daar eens in te duiken. Hier kun je namelijk zien wat mensen van jouw site te zien hebben gekregen in Google. Je kunt bijvoorbeeld zien dat er bij 1000 zoekopdrachten in de afgelopen maand op het woord ‘WordPress website maken’ een link naar jouw website is vertoond. Dat is fijn om te weten.

Webmaster ToolsMaar je kunt ook zien hoe vaak hier dan daadwerkelijk op geklikt is! Nu weet je dus wat voor teksten je moet gebruiken om bezoekers van Google te verleiden om op jouw link te klikken. Hiermee kun je dus je paginatitels en metaomschrijvingen gaan optimaliseren. Ga dan natuurlijk niet uit van 1 klik maar zorg voor een relevante groep bezoekers die past bij het verkeer van jouw website.

Regelmatig krijg ik de vraag: Hoe lang duurt het voor mijn nieuwe website terug te vinden is in Google? Op internet zijn verhalen te vinden die variëren van een week tot meer dan zes weken. Zal ik jou dan verklappen hoe lang het duurt voor een website die ik live zet vertoont wordt in de zoekresultaten? Ik moet erbij vertellen dat het dan vaak nog niet alle pagina’s zijn en ook nog niet volledig geïndexeerd. Maar je bent vindbaar. Dit is mogelijk binnen 24 uur. Hoe ik dat doe? Door gebruik te maken van Google’s eigen tool: Google Search Console, voorheen Google Webmaster Tools.

Heb ik dan andere rechten dan jou? Welnee, er zijn twee cruciale stappen die je moet volgen als je jouw website online zet. Of eigenlijk zijn het er drie, maar de derde doe je in de Yoast plugin, hier koppel je Google Search Console door middel van een stukje code en verifieer je daarna in Google Search Console dat jij degene bent die deze website beheert. Wat doe je verder nog? Twee stappen:
1. Je laat je website crawlen via Google Search Console.
2. Je meldt je sitemaps aan in Google Search Console. Let hierop wat voor sitemaps je upload. Je hoeft niet altijd alle sitemaps die er zijn te uploaden, bekijk deze goed en kies de voor jou relevantie sitemaps en upload deze apart van elkaar.

3. Google Content Experiments

In stap 1 hebben we gesproken over Google Analytics. Het gaat te ver om hier alle mogelijkheden van te bespreken, daarnaast ben ik een WordPress expert en zeker geen Google Analytics expert. Een functie die ik wel regelmatig gebruik is de Google Content Experiments. Deze vind je ook in Google Analytics. Als je bezig bent met het bouwen van websites heb je vast de term A/B testing wel eens voorbij horen komen. Belangrijk hierbij is je af te vragen hoe relevant een test is met 100 bezoekers. Maar daar ging het nu niet over.

Hoe test je met Google Analytics? Je hebt een homepage uiteraard op je website. Je kopieert deze (of een andere pagina natuurlijk) en past aan waarvan jij wilt weten of het werkt. Vervolgens geef je in Google Analytics aan wat de hoofdpagina is en welke de nieuwe voor de test. Google zal dan random de pagina’s vertonen aan bezoekers. Als jij je website bezoekt in incognito modus zul je misschien de nieuwe versie van je homepage te zien krijgen. Maar misschien val je in de andere groep en krijg je de oude te zien. Uiteindelijk wordt er een winnaar bepaalt. Welke versie heeft de meeste leads opgeleverd of de meeste verkopen in je webshop?

Google Content ExperimentsAls je zelf aan de slag wilt met Content Experiments vind je de instellingen hiervoor in Google Analytics onder Gedrag en vervolgens experimenten.

4. Google Trends

Google Trends

Wat zijn de trends waar mensen op zoeken? Is hier een patroon in te ontdekken? Kun jij hier slim gebruik van maken? Je kunt Google Trends bijvoorbeeld gebruiken bij je zoekwoorden onderzoek. Maar ook om onderwerpen voor je blogs op een strategische manier te bepalen. Wil je een blog schrijven die ook gevonden gaat worden dan is het natuurlijk handig om over een actueel onderwerp te bloggen.

Google Trends kun je gebruiken om de populariteit van specifieke zoektermen te onderzoeken. Je kunt de trends segmenteren op verschillende manieren. Op basis van tijd of locatie. Je kunt ook heel specifiek monitoren op bijvoorbeeld 24 uur of de laatste maand.

Google Trends

5. Youtube

Deze had je vast niet verwacht. Maar ook Youtube is een onderdeel van Google. Het is het meest populaire platform om video’s te delen. Als je videocontent wilt gaan delen dan is Youtube het meest geschikte kanaal.

De content die je deelt op Youtube kun je weer linken aan de content van je website. Videocontent heeft de toekomst, maak hier gebruik van. Voer een goede beschrijving in voor je video’s en maak links naar relevante content op je website.

Youtube

6. Google AdWords keywordplanner

Ik schreef al eerder een blog over de keywordplanner van Google. Deze tool kun je gebruiken bij je zoektermenonderzoek. Sinds de vorige blog is er wel het een en ander aangepast door Google. Zo kun je de keywordplanner in de basis niet meer gebruiken zonder een lopende AdWords campagne. Er zijn wel een aantal workarounds voor zoals deze geschreven voor Nathan van Letterzaken. Maar makkelijker is dat er niet op geworden.

Keyword paginatitel

De functies van de keywordplanner zijn gelijk gebleven. Het blijft een interessante tool om te bekijken waar je jouw content en paginastructuur op moet richten om daadwerkelijk gevonden te worden.

Google Keywordplanner

 

7. Google Alerts

Dit is een handige tool om te bekijken wat jouw positie zijn in de media en of er over jouw business gesproken wordt. Je zet een alert bijvoorbeeld op gebaseerd op jouw bedrijfsnaam met een aantal relevante zoekwoorden. Je krijgt een melding als deze combinatie ergens op internet genoemd wordt.

Als je zojuist een nieuw product gelanceerd hebt en je hiervoor een persbericht gemaakt hebt, stel dan een alert in op basis van de productnaam.

Naast positieve feedback die je terug kunt vinden is het ook een goede tool om actief te kunnen deelnemen aan negatieve berichten over jouw bedrijf. Zo wordt je niet verrast door negatieve publiciteit en heb je de kans om deze waar nodig te voorzien van feedback vanuit jouw bedrijf.

Google Alerts

8. Gmail

Een veel gebruikte tool van Google om te mailen is je misschien wel bekend, Gmail. Deze gratis tool levert een mailadres wat eindigt op @gmail.com. Het grootste voordeel van deze tool is dat jouw e-mail altijd en overal toegankelijk is omdat deze altijd online op de servers van Google staat.

Klanten die gebruik maken van Gmail en het op prijs stellen deze te blijven gebruiken met hun nieuwe WordPress website? Dan heb je twee opties.

Als eerste kun je een doorstuur instellen die alle mail verstuurd aan bijvoorbeeld info@jouwdomein.nl doorstuurt naar jouwmail@gmail.com. In Gmail kun je vervolgens instellen dat de mail verzonden moet worden uit naam van info@jouwdomein.nl.

Een andere optie is om de mail van je domein binnen Gmail op te halen. Je kunt dit doen door jouw mailadres te koppelen als IMAP adres binnen Gmail.

Gmail

9. Google Mijn Bedrijf

Google Mijn BedrijfEen hele belangrijke tool van Google als je serieus met de vindbaarheid van je WordPress website bezig bent. Hoe je deze kunt koppelen aan je website beschreef ik al eerder in deze blog met SEO tips.

Als je Google Mijn Bedrijf geactiveerd is en mensen zoeken op een relevante zoekterm bij jou in de buurt dan zal rechts naast de zoekresultaten een box getoond worden met relevante bedrijfsinformatie van jouw bedrijf met o.a. je website, telefoonnummer, openingstijden, locatie en nog meer nuttige informatie.

Vanuit je Google Mijn Bedrijf kun je ook je Google+ pagina beheren die ook weer te koppelen is aan je WordPress website door middel van de Yoast plugin. Had iemand gezegd dat zoekmachineoptimalisatie gemakkelijk was? Keep on dreaming.

10. Google Fonts op je WordPress website

Ok ik ben het met je eens als je zegt: Dit is geen tool! Maar toch wil ik hem graag noemen. Het grote voordeel is als je aangepaste lettertypes wilt gebruiken op je website, bijvoorbeeld voor je koppen of quotes en je gebruikt hiervoor een officieel Google font dat deze dan vrijwel altijd in alle browsers correct weergegeven zal worden.

Daarnaast zijn de Google Fonts rechtenvrij te gebruiken dus zit je niet vast aan een betaalde licentie om het font te mogen gebruiken.

Hoe je de fonts in je WordPress website laadt? Hiervoor zijn verschillende manieren. De beste manier is om dit te koppelen via je stylesheets (lees meer over CSS). Hiervoor heb je geen extra plugins nodig.
Mocht dit een te grote stap voor je zijn kijk dan naar de plugin Use Any Font. Deze plugin is gratis te gebruiken met 1 font en daarna kun je betalen door middel van een vrijwillige donatie van minimaal 10 dollar.

Conclusie

Dit zijn de tien tools van Google die je kunt gebruiken om je WordPress website op diverse fronten te verbeteren. De meeste tools zijn gratis, alleen de keywordplanner heb je in principe een betaalde AdWords campagne voor nodig.

Ik adviseer je om deze tools zeker te onderzoeken en te bekijken wat de meerwaarde voor jouw bedrijf kan zijn. Wat is jouw ervaring met deze tools? Laat het weten in een reactie.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *